Takkahella tee-se-itse

Olisi suunnitelmissa muurata itse takkahella-leivinuuni. Lasinen leivinuuninluukku toimisi takanluukkuna ja päälle rautainen hellan kansi. Onko muuta välttämätöntä kuin arina ja tuhkaluukku? Jos alapohjan muuraa umpinaiseksi tuhkaluukkua lukuunottamatta, onko jotain probleemaa mikä pitäisi ottaa huomioon? Nokiluukut? Kaikki vinkit tervetulleita.
Ilmianna
Jaa

2 Vastausta

muurari töihin.
tulisijat.tv
Ilmianna
Jaa
Meinaat vissiin samaa mallia kun olisko ollu Tiilerin Heikki. Pari tulisijaa tullu tehtyä ite ja vanhojen purkamisen jälkeen ei enää ollu luottoa oikeisiin muurareihin omalla kohdalla. Oli niin huonosti tehty. Toki on osaaviakin.Lämpölaajenemista koskevat asiat täytyy ottaa huomioon ettei halkea paikat.Kovaa laastia et tarvii kun erilliseen kuoreen ja korkeintaan pohjaan. Savilaastilla savitiilet ja tulenkestävällä tulitiilet kiinni. Ja tietysti paloturvallisuus pitää muistaa ,suojaetäisyydet,hormiliitos oikein tehty, hormin kunto ja riittävyys tulisijaan nähden. Ja toimivuus tietysti pitää turvata oikein mitotetuilla ja muotoilluilla savukanavilla. Liikaa ei voi hifistellä kanavien siisteydellä. Onhan niitä ohjeita vaikka mitä ja lakipykäliäkin vielä. Mutta tuossa muutama juttu mitä ottaa huomioon...
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Takkahella tee-se-itse

Olisi suunnitelmissa muurata itse takkahella-leivinuuni. Lasinen leivinuuninluukku toimisi takanluukkuna ja päälle rautainen hellan kansi. Onko muuta välttämätöntä kuin arina ja tuhkaluukku? Jos alapohjan muuraa umpinaiseksi tuhkaluukkua lukuunottamatta, onko jotain probleemaa mikä pitäisi ottaa huomioon? Nokiluukut? Kaikki vinkit tervetulleita.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta