Ostin yksityiseltä käytetyn Searay 220 DA:n (1989), moottorina Mercruiser 4.3 V6 205 hp, vetolaite Alpha One. Öljynvaihdot y.m. toimenpiteet suoritettu talven jäljiltä. Saatiin vene veteen ja lähdettiin kaverin kanssa ajelemaan, vartin kuluttua kuului moottoritilasta kovahko kolahdus/pamahdus (vähän kuin työntäisi moottoritiellä pakkia silmään autolla) ja moottori sammui, samanaikaisesti tuli vahva öljyn/bensan haju. Hinauksella satamaan. Moottoritilan pohjalla on 2cm kerros öljyä, servopumpun vaijeri on irronnut ja paikalla käyneen korjaajan pikakommentti oli että ainakin vetoakseli on katkennut. Vahingot tarkentuvat kunhan laiva saadaan vedestä ja verstaalle parin viikon sisällä.
Tiedän että näillä tiedoilla ei voi antaa tyhjentäviä vastauksia, mutta ajattelin kuitenkin kysyä onko muilla tämänkaltaisia kokemuksia ja mihin nyt kannattaisi varautua? Meneeköhän koko moottori vaihtoon vai onko vielä toivoa?
Mercruiser kosahti
26
4659
Vastaukset
Toivon saat heittää... Vaihtomoottoria tilalle tilailemaan vain...
- MooVit
Järkevin vaihtaa moottori, noita on maailma täynnä.
- siksienpurjehdi
Longblockia vaan tilaukseen.
- fffuuuu
Sama vene, sama moottori, sama kolahdus, tuloksena kiertokanki poikki.. Uuusi vaihtomoottori..
- Junteri201
Huokaus, sitä pelkäsinkin. Mistä löysit ja paljonko maksoi? Budjetti ei enää hirveästi taivu kovin uuden moottorin ostamiseen, mitä nyt vähän netistä olen yrittänyt hintoja katsella...
- jkhvag6bds
Aika epätodennäköistä saada samassa tapahtumassa sekä yksi kiertokangista että vetoakseli poikki. Kun toinen niistä katkeaa loppuu toisesta kuormitus siihen. Kaikki kiertokanget poikki on vieläkin mahdottomampaa, ellet riko niitä tarkoituksella räjähteillä.
- Akselikatkimeni
Mutta miksi kiertokanki tai vetoakseli katkeavat, kai siihen jokin syykin pitää olla. Onko osat niin heiveröisesti mitoitettu/valmistettu, että katkeilevat ihan vaan huvikseen, ei kai sentään. Eikö niinkin iso vaurio kuin vaikka kiertokangen katkeaminen saata johtua esim. voitelun pettämisestä ja siitä seuraavasta männän tai kiertokangenlaakerin kiinnileikkautumisesta. Niinikään moottorin ns. ryntääminen, eli ylikierroksille joutuminen, rikkoo näitä paikkoja, ja tähän on voitu hyvinkin päätyä jos se vetoakseli ensin on katkennut, eli kuorma silmänräpäyksessä pudonnut pois. Eli on kuin onkin hyvinkin paljon mahdollista saada samassa tapahtumassa sekä vetoakseli poikki että moottori muutoin hajalle!
Jäänmurtaja Avusta muuten hajosi yksi neljästä noin 3400 hv:n pääkoneesta Perämerellä 1970- luvulla koneen rynnättyä. Syyksi epäiltiin hetken aikaa jopa sabotaasia. Koska Wärtsilällä ei juuri tuolloin ollut varastoissaan ko. kaltaista 8- sylinterisen koneen runkoa, mutta oli 9- sylinterinen, päädyttiin asentamaan hajonneen tilalle se 9- sylinterinen. Näissä vähän järeämmissä koneissa toki olivat ryntösuojat jo tuolloin, tuossa monen yhteensattuman seurauksena suoja ei kuitenkaan päässyt toimimaan!- Joakim1
Onko ko. koneessa kierroslukurajoitin? Mulla meni 80-luvulla autosta nokka-akselin laakerit, kun kaasu juuttui pohjaan 1->2 vaihdettaessa (kiihdytin reippaasti eli kierrokset lähes 6000 rpm kun painoin kytkimen pohjaan). Rajoittemella ei tuollaista ryntäystä saa aikaan.
Dieseleissä ryntääminen voi tapahtua monella tapaa ja sen esto ei ole yhtä suoraviivaista kuin bensakoneissa, joissa riittää sytytyksen katkominen. Dieselithän saattavat rynnätä voiteluöljyään polttomalla sekä tietysi governorin tai modernimman ruiskutusjärjestelmän kieroslukupohjaisen syötön rajoituksen sekoillessa. - ihmejakumma_
Ei tainnu kuitenkaan mennä ihan heittämällä 9 pyttynen käsin perille, vai?
- ihmejakumma_
ihmejakumma_ kirjoitti:
Ei tainnu kuitenkaan mennä ihan heittämällä 9 pyttynen käsin perille, vai?
Petille
- Akselikatkimeni
ihmejakumma_ kirjoitti:
Petille
Ei todellakaan mennyt, kyllä siinä muutostöitä telakalla vaadittiin! Nuo moottorit olivat Wärtsilän lisenssillä valmistamia Sulzereita, mäntäahdettuja kaksitahtidieseleitä! Noita 9- sylinterisiä laitettiin ilmeisesti joihinkin veli Neuvostoliittolaiselle rakennettuihin murtajiin tms., suomalaisiin aluksiin niitä ei muita tullut.
Se että sinulla 2 cm öljyä pilssissä tuo mieleen että öljysuodatin on irronnut ja kone pumpannut öljyt pilssiin.Mutta eihän se selitä akselin katkeamisen. Todella ihme juttu. Ei tule mieleen muuta.Avatkaa ja katsokaa, ei voi muuta sanoa.
Tuli mieleen, perässä on kaksi kardaaniristikkoa (en ole varma sanasta), jos toinen pettää, silloin voi käydä noin.Vielä
Mikäli niitä kardaaniniveliä ei ole koskaan vaihdettu voi tämä olla syy rikkoon. vaihtoväliksi Volvo suosittaa muistaakseni noin 10 vuotta (Mercruiserissa luultvasti samat).Meillä kävi niin että kun koneella oli ajettu noin (karkea arvio) 500 tuntia alkoi perästä kuulua sellaista meteliä että se meni hinaukseen ja pajalle.Siis mitään ei hajonnut. Osat maksoivat 37 37 €.- Myllystätöitä
No jopas riittää ongelmia venemoottoreilla. Mikä autonvalmistaja suosittelisi jotain akseleita vaihdettavaksi esim. 500 käyttötunnin jälkeen? Jos autolla ajetaan 500 h 90 km/h keskinopeudella, ollaan silloin ajettu noin 45000 km, ei kai tuossa vaiheessa juuri kukaan autoilija suunnittele joidenkin akseleiden vaihtoa? Venemoottorien käyttötunnit jäävät osin jo meidän lyhyiden kesiemme seurauksena erityisen pieniksi, mutta konerikkojen osuus on syystä tai toisesta erityisen suuri. Uskon tietäväni kaksi olennaista syytä moiseen, en kuitenkaan kerro niitä tässä, ainakaan siis vielä, laittakaapa ajatuksianne!
- Kshs
Taas näitä besserwissereitä. Älä vertaa auton käyttöä veneen moottoriin. Aja autolla 70% kaasusta päällä ylämäkeen traileri perässä 500h ja vertaa sitten.
- Nousuariittää
Kshs kirjoitti:
Taas näitä besserwissereitä. Älä vertaa auton käyttöä veneen moottoriin. Aja autolla 70% kaasusta päällä ylämäkeen traileri perässä 500h ja vertaa sitten.
Mutta mutta, ei kai veneilijä sitä traileria yleensä ala vesillä perässään vetää, vai mitä vertausta rakennat? Entä jos ajan autolla 500h aina vaan ylämäkeen, minne päädyn, aika korkealle, luulisin?
- Aiainenmäki
Nousuariittää kirjoitti:
Mutta mutta, ei kai veneilijä sitä traileria yleensä ala vesillä perässään vetää, vai mitä vertausta rakennat? Entä jos ajan autolla 500h aina vaan ylämäkeen, minne päädyn, aika korkealle, luulisin?
Jos et asiaa ymmärrä, niin miksi viisastelet. Yleisesti tiedetään, että veneessä moottori joutuu paljon kovemmalle rasitukselle kuin autossa.
- Nousuariittää
Aiainenmäki kirjoitti:
Jos et asiaa ymmärrä, niin miksi viisastelet. Yleisesti tiedetään, että veneessä moottori joutuu paljon kovemmalle rasitukselle kuin autossa.
Ellet sitten kuitenkaan osaa asiaa selittää mitenkään muuten kuin vain väittämällä sen olevan "yleinen tieto", niin miksi viisastelet ollenkaan? Miksi et kerro miksi se moottori veneessä joutuu paljon kovemmalle rasitukselle kuin autoissa?
Koska vastus on suurempi, kuin ylämäkeen ajaisi.Sen näkee jo polttoaineen kulutuksesta joka on moninkertainen autoon verrattuna.Tässä yritetään auttaa kaveria joka on hädässä ja ihmiset vain saivartelevat pikkuasioista, en ymmärrä.Ja kardaaninivelillä on todellaa käyttöikä, kuluvaa tavaraa varsinkin veneissä.
Koska kukaan ei ota asiaa esille oletan että jengi ei edes tiedä mikä kardaaninivel on.- Nousuariittää
lihamylly1 kirjoitti:
Koska vastus on suurempi, kuin ylämäkeen ajaisi.Sen näkee jo polttoaineen kulutuksesta joka on moninkertainen autoon verrattuna.Tässä yritetään auttaa kaveria joka on hädässä ja ihmiset vain saivartelevat pikkuasioista, en ymmärrä.Ja kardaaninivelillä on todellaa käyttöikä, kuluvaa tavaraa varsinkin veneissä.
Koska kukaan ei ota asiaa esille oletan että jengi ei edes tiedä mikä kardaaninivel on.Koska vastus on suurempi...anteeksi kuinka? Miten meidän nyt tulisi ymmärtää vaikka sellainen seikka, että maailman merillä liikkuu koko ajan tuhansia laivoja, useat sitä paitsi raskaassa lastissa, ja ne ajavat vuorokausi-, jopa viikkokausia yhteen menoon 85- 90 prosentin moottoritehoilla ilman akseleiden katkeamisia. Tyypilliset suurempien huoltojen välit laivamoottoreilla ovat luokkaa 8000- 12000 tuntia, mutta harvoin niihin tuolloinkaan sen paremmin moottorien akseleita kuin esim. potkurinakseleitakaan joudutaan uusimaan, laakeripinnat yms. toki uusitaan tarpeen mukaan.
Siis venemoottorien akselit ja vetoakselit, nimitettäkööt niitä nyt kardaaneiksi tai ihan miksi, ovat niin huonosti suunniteltuja, tai sekä huonosti suunniteltuja että valmistettuja, että ne eivät kerta kaikkiaan heikkouttaan kestä sitä käyttöä mihin ne on tarkoitettu, niinkö? Tälläkin sivulla neuvotaan esim. aloittajaa ryhtymään vaihtomoottorin hankintaan, mutta miksi? Jos kerran moottori ei ole kestänyt asiallista käyttöä sille tarkoitetussa käyttökohteessa, miksi ihmeessä hankkia hajonneen tilalle toista samanlaista taas kohta hajoamaan? Eikö tämän ajatusmallin mukaan tulisi hankkia niin suuritehoinen kone, ettei sitä vahingossakaan tarvitsisi rasittaa liikaa siihen jatkuvaan ylämäkeen ajamalla? Eli jos joku 150 kW kone ei kestä, laittaa perkele siihen tuollaisen 500- 800 kW pelin, voi sitten ajella reilusti osateholla ja jo kestää!
Ja jos aloittajaa ihan oikeasti halutaan neuvoa, neuvotaan sitten: Selvitytä ihan alkajaisiksi mitä sille vehkeelle on tapahtunut, sitten kun se on selvillä, yritä selvittää miksi niin on tapahtunut? Näillä sivuilla kirjoittavat voivat vain arvuutella, edes näkemättä konetta kaikki on todellakin arvuuttelua! - Saaritollo
Heh, ja laivakone on joko hidas, eli 60-120 kpm, tai keskinopea, eli jopa 600 kpm.
Älä nyt herra jumala vertaa niitä sisäperäkoneeseen, joka kiertää 5800 kpm ja on suunniteltu ajamaan kerran rannalle sotilaiden kanssa.
Laivakone käy about 25 vuotta putkeen lyhyollä tauoilla ja haulauksilla (huolloilla). - Mittapalat
Saaritollo kirjoitti:
Heh, ja laivakone on joko hidas, eli 60-120 kpm, tai keskinopea, eli jopa 600 kpm.
Älä nyt herra jumala vertaa niitä sisäperäkoneeseen, joka kiertää 5800 kpm ja on suunniteltu ajamaan kerran rannalle sotilaiden kanssa.
Laivakone käy about 25 vuotta putkeen lyhyollä tauoilla ja haulauksilla (huolloilla).Aloittaja siis ihmettelee koneensa hajoamista, vaikka sinä tiedät kuinka se on suunniteltu yhtä sotilaiden kera tapahtuvaa rantaan ajoa varten. Ei mutta pojat, nythän me uutinen saatiin, NYT ollaan pääsemässä asiaan kun tosiammattilainen heitti jakarin ja mauserin kehiin!
Nousuariittää kirjoitti:
Koska vastus on suurempi...anteeksi kuinka? Miten meidän nyt tulisi ymmärtää vaikka sellainen seikka, että maailman merillä liikkuu koko ajan tuhansia laivoja, useat sitä paitsi raskaassa lastissa, ja ne ajavat vuorokausi-, jopa viikkokausia yhteen menoon 85- 90 prosentin moottoritehoilla ilman akseleiden katkeamisia. Tyypilliset suurempien huoltojen välit laivamoottoreilla ovat luokkaa 8000- 12000 tuntia, mutta harvoin niihin tuolloinkaan sen paremmin moottorien akseleita kuin esim. potkurinakseleitakaan joudutaan uusimaan, laakeripinnat yms. toki uusitaan tarpeen mukaan.
Siis venemoottorien akselit ja vetoakselit, nimitettäkööt niitä nyt kardaaneiksi tai ihan miksi, ovat niin huonosti suunniteltuja, tai sekä huonosti suunniteltuja että valmistettuja, että ne eivät kerta kaikkiaan heikkouttaan kestä sitä käyttöä mihin ne on tarkoitettu, niinkö? Tälläkin sivulla neuvotaan esim. aloittajaa ryhtymään vaihtomoottorin hankintaan, mutta miksi? Jos kerran moottori ei ole kestänyt asiallista käyttöä sille tarkoitetussa käyttökohteessa, miksi ihmeessä hankkia hajonneen tilalle toista samanlaista taas kohta hajoamaan? Eikö tämän ajatusmallin mukaan tulisi hankkia niin suuritehoinen kone, ettei sitä vahingossakaan tarvitsisi rasittaa liikaa siihen jatkuvaan ylämäkeen ajamalla? Eli jos joku 150 kW kone ei kestä, laittaa perkele siihen tuollaisen 500- 800 kW pelin, voi sitten ajella reilusti osateholla ja jo kestää!
Ja jos aloittajaa ihan oikeasti halutaan neuvoa, neuvotaan sitten: Selvitytä ihan alkajaisiksi mitä sille vehkeelle on tapahtunut, sitten kun se on selvillä, yritä selvittää miksi niin on tapahtunut? Näillä sivuilla kirjoittavat voivat vain arvuutella, edes näkemättä konetta kaikki on todellakin arvuuttelua!Olet oikeassa Nousuariittää.Aloittajan pitää selvittää mitä on oikeasti tapahtunut.Mutta aloittaja pyysi kommentteja ja sai niitä.Emme voi tehdä muuta.Mutta kardaaninivel ei ole vetoakseli mutta osa sitä.
- Saaritollo
Sarkasmi hukkuu ja kuolee tyhmään vastaanottajaan :)
- Ainainenmäki
Jos meillä on täällä keskustelemassa tyyppi, joka kirjoittelee seuraavaa: "Uskon tietäväni kaksi olennaista syytä moiseen, en kuitenkaan kerro niitä tässä, ainakaan siis vielä, laittakaapa ajatuksianne!" - tulee tunne kuin joku ammuskelisi vastarannalta haulikolla.
- siksienpurjehdi
Sarkasmi toimii harvoin interwebin syövereissä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152121Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842058- 1011367
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101166Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1431165Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663791122Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha171853Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249846- 61818
- 59811