Olemme suunnittelemassa pienehkön saunamökin rakentamista. Paikka johon sauna olisi tulossa, on kivikkoista Saimaan muinaisrantaa tai yhtä kaikki jonkinlaista pirunpeltoa. Mihin tahansa kohtaan tonttia lapiolla pistääkin niin 10 sentin syvyydeltä kuuluu "klonk" - kaikkialla on siis kiviä, isoja ja pieniä. Koko vaihtelee 20-senttisestä mahdollisesti yli metriin.
On tontilla yksi kalliokin, juuri sopivankokoinen jotta saimme aikanaan rakennettua hirsisen aitan pilariperustuksella suoraan kalliolle. Se oli helppo ratkaisu, mutta näitä avokallioita ei kuitenkaan enempää ole tontillamme joten erilaiset perustukset tulee tällä kertaa.
Mitä maalajeista olen ottanut selvää niin tällaisen louhikon ei pitäisi juurikaan routia, kivethän ovat röykkiönä lomittain ja tyhjää tilaa on välissä. Uskaltaisiko pintamaan poistamisen jälkeen suoraan kivikon päälle valaa anturat pilarit niille kohdille missä ei satu tällaista metrin kiveä olemaan (kaikkialla on kuitenkin pienempiä kiviä). Ja mökistä ei ole tulossa kovin isoa, sellainen 25, korkeintaan 30 neliöinen. Entä kiukaan perustukset, isompi erillinen laatta sille?
Saunamökille perustukset, pirunpeltoa
2
1695
Vastaukset
- Grfgfgå
Ota kone paikalle vetämään puolitoista metriä sitä moreenia pois ja aja tilalle sepelipatja. Siihen samalla kunnolla routasuojatut anturat niille pilareille sekä salaojat.
- Körses
Itse tekisin pienen 10-15 neliön saunan ja erillisen 10-15 neliön grillikatoksen lasituksella. Grillikatokseen esim. säteilylämmitin silloin kun ei grillata.
Ensimmäinen syy on se että tuollaiset pienet rakennukset voi perustaa melkein miten vaan, ja niitä voi tunkilla oikoa jos sattuu joskus routimaan.
Toinen syy on se, että käytännössä 25-30 neliön saunarakennuksen oleskelutilat ovat kesällä käyttökelvottomia saunan kuumuuden takia.
Kolmas syy on se, että rakennusluvat on helpompi saada pieneen rakennukseen.
Neljäs syy on se, että omatoimirakentajalle on mukavampaa tehdä vähän pienempiä hankkeita.
Nämä ovat puhtaasti omia mielipiteitäni.
Asia muuttuu jos oletkin tekemässä 25-30 saunaa ilman lisätiloja. Ja jos tiloja käytetään talvella ja halutaan lämmintä tilaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569