Kaksi akkua rinnan lataus?

Exide7ah

Kyseessä 12 v sähköperämoottori ja sen kaksi akkua . Akut on rinnan kytketty. Optima 75 ytLataus on kerralla kumpikin. Meneekö ne pikkuhiljaa eriarvoihin ? Akut on identtiset ostopäivältäänkin. Laturi on exide 7 ah ja käytän geeliakku asetusta. Lataa pitkään ja kauan ennekuin vihreä syttyy. Muutama kerta nyt tyhjätty akut 20% . Tulee ajettua täydellä asetuksella ja sehän tuntuu tyhjäävän akkuja nopeaa. Minkota 55 koneena ja tasaperäinen vene. Lienee paras ostaa jokin iso 240ah akku. Tuo näyttäisi kivalta jo väriltäänkin :-)

http://verkkokauppa.playgreen.fi/product/445/akku-naps-solarpower-agm-xll-12-v-240-ah-285ah-c100

Onko nuo napsit ok akkuja tyhjiin ajossa? Lifepo4 ei pörssi kestä .

4

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 28m

      Vähän sekava tuo sepustuksesi, mutta ongelma siis taitaa olla pitkä latausaika, jonka aiot ratkaista hankkimalla isomman akun. Tuo ratkaisu vain pahentaa ongelmaa.

      Oikea ongelmasi on tapa käyttää moottoria maksimitehoilla (50 A) joka syö minkä tahansa järkevän kokoisen akuston nopeasti tyhjäksi. Nyt sulla on 150 Ah, ja jos tuosta otetaan 50 A jatkuvasti ulos pääset ehkä kaksi tuntia ajamaan. Höllää hanaa vaikka 2/3 täydestä, ja tuplaat ajoajan helposti.

      Nykyisen 150 Ah akkujen lataus vie 7A älylaturilla (20% -> 100%) n. vuorokauden, ja 240 Ah akulla 34 tuntia. Jos nuo ajat ovat mielestäsi liian pitkiä, hommaa isompi laturi (15-)25A.

      240 Ah akku painaa 63 kg (aikuisen naisen paino), joten toivottavasti asennuksen jälkeen seuraava siirtotarve tulee vuosien päästä kierrätykseen.

    • exide7a

      Näillä taidoilla mennään. "Meneekö ne pikkuhiljaa eriarvoihin ?" oli tuommoinen pikku pohdintani.

      Akut kun sattui jäämään käteen suunnitelmien muutuessa ja tuumin hyödyntäväni varmaankin kelpo akut veneessä. Taidan kuitenkin ostaa ison yhden syväpurettavan akun. Tulee tosiaan ajettua liki kaikki ajot 100% "kaasulla" mutta 4 tuntia kestää iso akku varmaankin. 250ah ja c pieni , purettaessa jotain 4-6c niin menee varmaan tuo 4h ajoa ja huilaahan se välillä kuitenkin. Tuo 80% purku on koneen ilmoittama kun tyhjiin on mennyt ja lillutellen on silloin tultu traileriin pikkuteholla.

      Exide jää hieman alamittaiseksi kyllä sitten mutta eiköhän se pitkä latausaika korvaa tyhjiin vedetyn . Kaikki kiva vaan maksaa niinkuin 15A laturit. Ei ihan helpolla kuitenkaan bensakoneisiin tahdo palata kun sähkö on niin leppoisaa menoa. Ei tosin plaania enää ole tullut harrastettua.
      Laturin hinnalla saa jo pikku paneelin ja lataussäätimenkin. Hmm mitenkäs paneeli kiinni akussa ja yhtä aikaa verkko laturissa exide käyttäytyy? Hoitaako automatiikka kummassakin latauksessa oikein kaiken?

    • OH5FVY

      Minä lataisin kyllä ehdottomasti kummankin akun "äly"laturilla erikseen jos se vaan mitenkään on helposti tehtävissä, ainakin välillä. En välttämättä lähtis kasvattamaan sitä akkukapasiteeettia kun latausajat kasvaa törkeiksi.

      Tosin olen vähän sellanen akkuautisti muutenkin, latailen nuo NiMH kennotkin laturilla joka näyttää milliampeerin tarkkuudella jokaiseen kennoon menneen virran. :)

      Paneelilla jos lataat akkuja niin voi ladata rinnan, oleellistahan tuossa on että tiedät akkujen kunnon, ja että ne on suht samankuntoiset jos ovat rinnan.

      Itse varmaan akkuautistina tarkastaisin ne ainakin kerran vuodessa että purkaisin jollain samalla kuormalla tiettyyn jännitteeseen, ja tietyn lepoajan jälkeen lataisin älylaturilla täyteen, ja kyttäisin kellosta että mikä aika kuluu purku ja latausoperaatioon. Jos toinen akku heittää enemmän niin vaihtoon.

      Periaatteessa 150w paneelilla saa jo mukavasti sähköä akkuihin / moottoriin suorassa auringonpaisteessa, ja taitaa vielä mahtua soutuveneeseenkin siedettävästi. Tunnin jos malttaa heitellä vaikka, niin akkuun on mennyt se reilu 10A virtaa takaisin.

    • Puoliplaanari

      Kahta akkua voi aivan hyvin ladata rinnan vaikka olisivat eri kokoisiakin, se on täysin normaali käytäntö. Sitten kun kytketään sarjaan niiden pitäisi olla samanlaisia ja yhtä ladattuja.

      Isommasta akusta on sekin etu että että se ottaa nopeammin vastaan virtaa, laturisi on vaan niin pieni että et juuri pääse nauttimaan siitä. Joka tapauksessa tyhjänä akut ottaisivat vaikka kuinka paljon latausta vastaan jos laturissa riittää voimaa. Viimeiset prosentit tulevat todella hitaasti pienellä virralla isollakin laturilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      145
      10494
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3003
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2819
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2117
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1626
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1398
    Aihe