Miten toimisin?

lääkettä_vai_ei

Verikoetulosten mukaan T4 on 14,8 ja TSH 6,77 Nyt lääkäri on sitä mieltä, että Thyroxin lääkitys aloitettava! Olen todella hoikka, mutta oireita on kyllä vajiksen tyyppisiä.

Täältä olen lukenut puolesta ja vastaan lääkityksistä eri keskustelujen perusteella ja siksi olenkin nyt aivan hukassa mitä tulisi tehdä! Olen lukenut myös, että jos on T4 arvoissa ja TSH noussut ei lääkitys yleensä auta yhtään mitään! Samaten luin taas, että liian pieni annos lääkettä lakkauttaa kokonaan oman luonnollisen tuotannon! ja se on huonompi vaihtoehto kuin lääkkeettömyys.
Mitä tässä nyt tulis tehdä, kun eri lääkäritkin vielä ovat eri mieltä asiasta.

4

245

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hypotyreootikko

Arvojen puolesta vaikuttaa selvästi vajaatoiminnalta eli hypotyreoosilta. Et kuvaa oireita tarkemmin, mutta lienee kyllä niin, että lääkitys on syytä aloittaa. Painonnousu on kieltämättä tyyppioire, mutta tätäkään ei ole aivan kaikilla, sillä tähän vaikuttaa niin monet eri tekijät.

Lääkitys tulee aloittaa pienellä annoksella ja nostetaan pikkuhiljaa jos oireet ja labrat tähän viittaavat. Suurimmalla osalla optimaalisin tilanne on arvoilla; TSH 0,4:n ja T4V 20:n tuntumassa. Mutta on myös pieni joukko ihmisiä, joilla synteettinen tyroksiini ei vaikuta lainkaan/kunnolla. Heille on sitten taas omat keinonsa.
      Itse syön thyroxin 0,1 mg 2 tbl/vrk eli annos jo aika iso, lähellä maksimia. Kyseessä Hashimoto-tyyppiä oleva hypotyreoosi.

• amiodaronikilppari

Miksi nuo kokeet otettiin, eli miten voit ? Jos ne ovat ihan sattumalöydös ns. rutiinikokeista. ehdottaisin vain kontrollia 6 kk kuluttua. Mikä on ikäsi? Onko raskaussuunnitelmia, jne. keskustele hoitavan lääkärisi kanssa, Lab-arvojen "hoitaminen" on puoskrointia. Tuollisia pieniä TSH-heilahduksia ilman mitään oikea vajatoimintaa on paljon. Käytäthän jodioitua suolaa?

• T4v_14.8_ok

TSH-arvoon vaikuttaa niin moni tekijä että eräät endot käyttävät sitä korkeintaan karkeaan esiseulontaan. T4v pitäisikin ottaa TSH:n sijaan ekaksi tutkittavaksi.

Völzkellä tuli T4v alueeksi 8.3-18.9 pmol/l eli 14.8 on ihan hyvä lääkitsemättömällä. Muutoinkin on edellisessä viestissa faktat kohdillaan.

• maallikkojakaaskeidaa

Viitsittekin trollailla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      240
      45281
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      11223
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      176
      10821
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9691
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8498
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6501
    7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      2850
    8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      28
      2202
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      32
      1485
    10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1470
    Aihe