solita - mitä mieltä?

Palmusu

Onko kokemuksia yrityksestä? Onko ulkokuvia kiillotettu ja sisältä mätä vai mikä meiniki?

69

17022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kdkdkdnddn

      Kysymyksesi sisälsi vastauksen.

    • Dippadaidai

      Olen kuullut kovasti kehuja, mutta ilmeisesti kyseessä ei ole aivan yhtä seksikäs talo kuin mitä futuricet, reaktorit ym. on. Onko se sitten huono juttu? Riippuu varmaan keneltä kysytään.

    • Joku_entinen

      Työympäristönä ihan mukava, palkat alan keskiarvoa paljon huonommat.

    • Kesäkissa31

      Olen kuullut aivan samaa, mukavaa duunia leppoisassa ympäristössä. Ongelmana on lähinnä heikko palkkataso, pois lukien ylin johto.

      • Diksu

        Samat kokemukset. Halutaan rekrytä alan kovimmat osaajat mutta maksetaan keskivertojampan palkka. Työtehtäviä ja palkkakehitystä ylimyydään rekryvaiheessa eikä lupauksia pystytä julistamaan. Mukava ilmapiiri mutta ko asiat sakkaa. Tästä johtuen porukkaa lähtenyt lyhyen työsuhteen jälkeen kun on petytty


    • Ex-solitalainen

      Alhaiset palkat, ja työtehtävät eivät vastaa läheskään aina sitä mitä luvataan. Puhutaan suuria, mutta puheet jäävät harmi kyllä vain puheiden tasolle. Kyllä siellä moni silti viihtyy, mutta itselleni jäi paha maku suuhun.

    • HesusGarciaGuatemala

      4 vuotta talossa ja hyvin olen viihtynyt. Haastetta duuniinsa saa, kun pyytää ja kertoo mitä haluaa tehdä ja palkkaakin on nostettu, kun on pystynyt perustelemaan miksi kannattaa sankarille maksaa enemmän ja pitää talossa. Ei valittamista. Tosin Latte välillä loppu kaffikoneesta joten kyllähän se välillä pistää mielen matalaksi ja vituttamaan...

      • kekekdkdkdkdkdkdk

        Ei tuollaiseen paikkaan pidä mennä. Hommista, palkasta ja kulttuurista ei niin väliä, mutta jos latte loppuu - se on siinä, mä lähden meneen silloin, heti


    • GelminiFrancesco

      Hyvä ilmapiiri, hyvät edut ja työkaverit on huippuluokkaa. Jos sattuu saamaan vielä hyvän projektin työn alle, niin on varmasti mukavaa. Joskus joutuu sopivaa projektia odottelemaan pitkään. Ehkä suurin ongelma on palkkataso. Samaa hommaa tekevät tyypit saavat pienemmällä työkokemuksella paljon suurempaa palkkaa muista kilpailevista firmoista.

    • Analyytikko

      Palkoille on varmaan kyllä kohtapuolin pakko tehdä jotain, parhaat ihmiset häipyvät muuten talosta. Johto haluaa innolla viedä firman pörssiin, pyrkii siksi saamaan isoa kasvua liiketoimintaan. Työt ja projektit myydään tästä syystä aivan liian halvalla ulos, eikä kilpailukykyisiä palkkoja ole varaa maksaa, pois lukien johto. Sitten kun listaudutaan omistava johto kerää taskuihin oman ison jättipottinsa. Ihan klassinen tapaus, näitä on nähty paljon.

    • NomenEstOmena

      Palkka on nimensä mukainen solital: so little

    • Entinen_solitalainen

      Viime vuonna Solitalle virtasi porukkaa kuin liukuhihnalla. Tänä vuonna Solitalta lähtee porukkaa kuin liukuhihnalla - ei siksi että porukkaa potkittaisiin pois, vaan valitettavasti siksi että tekijät itse irtisanoutuvat.

      Kuten tässä keskustelussa on jo aiemmin todettu, Solita ei maksa tekijöille kunnollista palkkaa. Lisäksi Solitalla on paha tapa luvata työhaastatteluissa sitä mitä haastattelija haluaa saada työsuhteeltaan, mutta usein käy niin, että työtehtävät ovatkin sitten todellisuudessa jotain aivan muuta. Työyhteisön sisällä vallitsee kulttuuri, johon kuuluu Solitan jatkuva hypettäminen, mutta kritiikkiä siellä ei kestetä. Moni nielee pettymyksensä, kunnes lopulta saa paremman työtarjouksen muualta.

      Nykyään tilanne on kuitenkin sellainen, että ongelmat alkavat tulla ulkopuolistenkin tietoon. Solitan johdon on syytä alkaa toimia, mikäli halutaan katkaista irtisanoutumisvillitys ja saada tyytyväisiä työntekijöitä taloon. Ongelmien olemassaolo tulisi ihan ensimmäiseksi tunnustaa, mikäli niihin halutaan puuttua.

      Itse olen todella iloinen nykyisessä työpaikassani. Solita ei valitettavasti jättänyt kovin hyviä muistoja, enkä voi oikein suositella sitä kenellekään.

      • Exmyös

        Ihan kuin omasta kynästäni. Yhdyn täysin edelliseen kirjoitukseen. Paljon avainosaajia nostanut kytkintä viime kuukausina. "kulttuuri" koituu vielä firmalle ongelmaksi


      • Bidw

        Erityisesti analytiikasta tuntuu lähteneen helmikuun jälkeen monta hyvää tyyppiä ja monella ns hakupäällä pois


      • SellainenTarina

        On ikärasistinen paikka. Ja ikä ei tarkoita 60-vuotta.


      • Happiloppuu

        Pitää paikkansa tuo ikärasismi. Itse sekä pari tuttua alalta havaittu sama asenne firmalta.


    • terniitti

      Mitä mitä Solitassa tapahtuu kun ulko-ovi käynyt ulospäin? Kävin haastattelussa jossa mainostettiin että vaihtuvuus tosi pientä mutta ei oikein vaikuta siltä

    • ArduinoKoodari

      Vaikuttaa siltä että Solitaa ollaan laittamassa pörssi listautumis kuntoon?

    • Analyytikko

      Kannattaa jo miettiä mitä listautuminen tarkoittaa oman työn kannalta. Pörssiinmeno kun sisältää paljon myös negatiivisia asioita työntekijän kannalta. Ahne johto tapaa muuttua usein vielä ahneemmaksi ja lyhytjännitteisemmäksi.

    • solitan

      Vähän turhankin negatiivinen kaiku mielestäni tulee näistä kommenteista. Kyllä Solitallakin on mahdollista ihan hyvää liksaa saada, vaikka ei johtoportaassa istuisi. Varmaan on kyllä totta, että keskiarvo on alempi kuin kovimmilla kilpailijoilla. Varsinkin opiskelijoilla, joilla on kertynyt talossa jo kokemusta, oli ainakin vähän aikaa sitten palkkausjärjestelmä vähän kyseenalainen. Opiskelijoiden palkkaus on siis sidottu opintopisteisiin, ja taso on monessa tapauksessa aivan liian alhainen työpanokseen verrattuna. Silti toteamus "palkat alan keskiarvoa paljon huonommat" on ainakin mun kokemukseni mukaan melkoista liioittelua. Tuttavia löytyy kyllä kaikista kilpailijapuljuista, eikä ne liksat siellä järjestään mitään paljon ihmeellisempiä ole. Hyvät tekijät saa kyllä palkkionsa.

    • haastateltu

      Kävin haastattelussa Solitalla ja erikoinen tunne jäi paikasta. Virvokkeita kyllä mainostettiin ja seminaareja, mutta arkityöstä ja projekteista kysyessäni en saanut oikein mitään irti. Lisäksi avokonttori on karmea: sähköpöytiä löytyy kyllä avoimista tiloista, mutta täysin ilman sermejä tai suojaa. Tervemenoa keskittymiskyky. Huomaa, että päättävillä henkilöillä ei ole asiantuntijatyöstä mitään käsitystä. Kannattaa katsoa googlen kuvahausta ja miettiä haluaako työskennellä tuollaisissa karsinoissa.

      Kuulin jälkikäteen, että etsivät nyt epätoivoisesti tekijöitä. Pitäisivätköhän aikaisempien kommentoijien väitteet paikkansa, että ovet ovat käyneet viime aikoina? Voihan olla toisaalta niinkin, että menee hyvin ja uusia projekteja on alkanut tai alkamassa.

    • Siellä_ollut

      Viime aikoina moni tuttu on lähtenyt Solitalta, ovat olleet niitä kärkiosaajia. Jostain syystä mieluummin tekevät jotain muuta kuin enää työskentelisivät Solitan "kulttuurissa".

    • Franz

      Parasta porukkaa häipyy nyt paljon, eli ne parhaatkin ymmärsivät viimein että palkat ovat aika heikot. Johto on nyt uudessa tilanteessa hukassa koska vetovoimaa ei enää ole kun aikaisemmin. Listatkaa ihmeessä firmanne äkkiä pörssiin nimittäin vielä jos se onnistuu, hinta on laskussa. Vincit ja Gofore menivät ja listautuvat ja omistajat teki isot potit rahaa jo.

    • askopetteri3425

      Ilmeisesti osaavilla kavereilla on palkat ollu jotain high-3k tai low-4k tasoa? Tää on alalla ehkä isoin kusetus, jotkut firmat pitää defaulttina tollasia palkkoja osaavillekin kavereille. Toiset firmat taas maksaa high-4k ja 5k palkkoja ihan mukisematta ja päälle tulee vielä bonuksia. Itsellä nous palkka high-3k tasolta nelinumeroisella summalla kun viimeksi vaihdoin duunia ja sen jälkeen tää homma on tullut aika kirkkaaksi.

      • hyväpalkkainen

        High-3k on lähempänä totuutta. Tämä selvisi, kun taannoin eräs Solitan työntekijöistä yritti tuoda yritykseen palkka-avoimuuden kulttuurin julkaisemalla oman palkkansa kaikkien nähtäväksi. Moni muukin kaveri julkaisi oman palkkansa, ja pieniähän ne olivat kokeneillakin tyypeillä. Varmaan palkkojen pienuudesta johtuen ylin johto suhtautui asiaan melko nihkeästi. Myöhemmin alkoi irtisanoutumisaalto, ties vaikka tapauksella oli jotain vaikutusta...


    • ktme

      Jokaisella firmalla on omat ongelmansa, niin myös Solitalla. Mutta kyllä siellä moni viihtyy ja asiakkaatkin vaikuttaa tyytyväisiltä, joten siellä tehdään varmasti monia asioita oikein. Kaikkia keskustelupalstoilta löytyviä tarinoita ei kannata uskoa, varsinkaan niitä negatiivisimpia. Parhaan kuvan paikasta saa kokemalla sen itse. Ja jos paikka ei miellytä, niin koeajalla on helppo lähteä.

      • Dumarifi

        Ei miellyttänyt. Kärkiporukkaa lähti ja lähtee. Vaihdoin kilpailijalle.


    • atiloS

      Solitassa kuitenkin johdon palkat on pöyristyttäviä verrattuna firman parhaisiin asiantuntijoihin, palkka-ale ei koske heitä... reilua

      Vastaavaa ei ole nähty Vincitissä tai Goforessa

      • ndnnfntnfndmkek

        No onhan Solita paljon vanhempi firma ja omistajakunta täysin erilaista


    • Haastatteluun

      Itsellä on edessä haastattelu Solitan akatemiaan. Kommentteja siitä konseptista ja palkkatasosta yms?

    • ldkkrkkfkgldldll

      Ovi käy Tampereella ulospäin kuulemma koko ajan. Mikä vikana?

    • OpiskelijaDatawelho

      Itsekkin kaipaisin kokemuksia Solitan akatemiasta. Kohta mahdollisesti Akatemiaan. Tosin on myös haastattelu Futuricelle ensi viikolla.

    • ghuul

      kävin haastattelussa, ja hieman outo olo koko firmasta jäi. avokonttorista iso miinus sekä ylenmääräisestä hypetyksestä ja amerikkalaisesta itsekehusta. tiedä sitten mikä oikea totuus on, vai pyritäänkö saamaan keskinäisen kehumisen kerhoa ympäri ämpäri.

    • Vincit

      Firma myytiin uudelle omistajalle ja johdollekin lohkesi tästä tietenkin rahaa. Nytkö sitten alkaa firman alamäki? Kuulemma paljon osaajia on lähtenyt palkkojen takia.

      • Kunnanköpi

        Solita istuu sellainen rahakirstun (kuntien rakennusvalvonta) päällä että järjestelmän vaihto toiseen ei tule kysymykseen ihan pienestä laadun tai kehityksen notkahduksen johdosta, varsinkaan kun kunnaet tyytyvät siihen mitä heille tarjotaan. Integraatiot taustajärjestelmiin (mm. Facta) on istutettu niin syvälle että pelkästään tähän tarvitaan useamman vuoden projekti jos järjestelmää uusii.

        Vaihtoehtoja ei ole oikeastaan kuin Trimble Locus... joka on vieläkin kalliimpi.


      • Rv-lisäosa

        No jopas on heikko esitys, jos tuonkin kokoinen firma on yhden sovellusalueen varassa.


    • sekovempikoodari

      Kävin kaksi viikkoa katsomassa Solitan menoa. Ei kiitos.

    • sisäpiiritietoaaiheesta

      Turvonnut jo pitkään. Parhaat lähtee muualle. YT ilmoitus ja 100 hlö vähennykset tulossa ennen juhannusta.

      • Mannu

        No tuliko? Ei tullut. Sen sijaan on ilmoitettu ulkomaille laajentumisesta


      • kdkrkznzkkel
        Mannu kirjoitti:

        No tuliko? Ei tullut. Sen sijaan on ilmoitettu ulkomaille laajentumisesta

        Ei tarvinnut - 150 on lähtenyt tänä vuonna jo


    • Ei_jatkoon

      Kävin heillä kuukausi pari sitten haastattelussa ja minulle tarjottiin paikkaa, mutta kieltäydyin. Työtehtävät eivät vastanneet omaa kiinnostusta, mikä oli suurin syy.

      Lisäksi tuli mielikuva hyvin hätäisestä rekrytoinnista, jossa halutaan vaan mahdollisimman nopeasti töihin. Muutenkin kulttimaista hehkutusta, joka herättää enemmän epäilyksiä kuin kiinnostusta. Palkkatarjous oli 3400, ei jatkoon, kun in-house hommissa maksetaan muualla 4k.

    • Seurailen

      Mielenkiintoista nähdä uuden omistajan peliliikkeet, puhuvat niin paljon kansainvälistymisestä. Johtaako se sitten saneerauksiin Suomessa, mihin uuden omistajan rahkeet ja kärsivällisyys riittää? Markkina on nyt huipussaan ja kääntyy kohta laskuun. Kun Solteq yritti aikanaan kansainvälistyä niin tuli iso mahalasku kotimaassa. Hyvin korkean riskitason firma siis Solita varsinkin nyt.

      • Seurailen-minäkin

        Pitää paikkansa, molemmilla taitaa olla paineita. Veikkaan että molemmat suorittavat tehostetun YT menettelyn, jossa työpaikkoja häviää.


    • varmatietosisäpiiristä

      johto on lisko-ihmisiä.

      • tiitinen

        Johdon ammattitaidon rajat kuulemma tulleet totaalisesti finaaliin johtaa tuon koko luokan yritystä


    • Enhakis

      Ikärasismin työpaikka

    • tottaseon

      Eipä ole kovin hyvät arviot Glassdoorissakaan: https://www.glassdoor.com/Reviews/Solita-Reviews-E684854.htm
      Ja tuokaan ei ole transparentti alusta.

    • Louksu

      Jotain pitää olla pahasti pielessä kun porukkaa lähtee Solitalta suurin joukoin TIEDOLLE!!! OMG

      • Wasp

        TROLLOOLLOOLLLOOLLLLOOOO.


    • Mannu

      Mä olen pari vuotta jo viihtynyt, ja viihdyn edelleen. Saisin muualta parempaa palkkaa, mutta viihdyn tässä porukassa. Kiva ilmapiiri jos on mallia uraohjus ja hakee huippu palkkaa, niin sitten kannattaa mennä muualle. Mulle on ollut tärkeää se, että mun toiveita työtehtävän suhteen on kuunneltu ja olen saanut vaihtaa talon sisällä hommiin jotka itseä kiinnostaa. Toki sitten on pitänyt kyetä myös asiakas vakuuttamaan omasta osaamisesta näissä tehtävissä.

    • Zolita1

      https://mikaelahonen.com/fi/blog/arki-solitalla-tallaista-on-ollut-tyo-data-scientistina/

      "Koulutukset järjestettiin puoliksi Helsingin ja puoliksi Tampereen toimistolla. Reissaamista pääkaupunkiseudulle tulikin lähes viikoittain. Tilanne ei tosin poikkea normaalista arjesta. Keskimäärin Helsingin reissuja on ollut kerran viikossa. Muistelen kuulleeni, että jollakin mittarilla Solita tekee suomalaisista yrityksistä eniten junamatkoja.

      Muut akatemiaan osallistuneet tulivat hyvin tutuiksi. Vapaa ajalla ollaan käyty lyömässä tennistä ja tarvittaessa majoitimme toisiamme, jos Tampereella tai Helsingissä oli kaksi peräkkäistä koulutuspäivää.

      Akatemia huipentui keväällä Sappeella järjestettyyn analytiikka- ja pilviyksiköiden ”aktiviteettipäivään”. Kuvamateriaalia on vähän ja sekin julkaisukelvotonta tällä palstalla."

      • Anonyymi

        Vastaan vanhaan viestiin, mutta pakko mainita että itse en tykännyt siitä kun kehotettiin käyttämään opiskelija-alennuksella olevia VR:n lippuja näihin työmatkoihin, jos mahdollista. Kukahan nämä opiskelija-alennukset lopulta maksaa firman eduksi?


    • jolitaaa

      Kävin Solitalla työhaastattelussa lokakuussa 2018 arkkitehdin rooliin ja palkkaus olisi ollut juurikin tuota high-3k tai low-4k vaikka olen samoja sekä vaativampia töitä tehnyt. Olin lukenut että Solita on heikko palkanmaksaja, mutta nyt se on myös konkreettisesti todistettu. Heillä on kova tekijäpula, mutta eivät halua maksaa tekijöille palkkaa. Ilmeisesti siellä ei osata laskea, että kun työntekijä tekee 80% ajasta asiakaslaskutettavaa työtä niin 90e/h ( alv) laskutushinnalla firma saa 10800e/kk kun 5000e/kk palkkatyöläinen maksaa 7500 euroa, näin tehden nettotulosta 3300 euroa per kuukausi.

      • uehgfweub

        Pari kertaa olen käynyt Solitalla juttelemassa ja samanlainen kuva tuli palkan suhteen.

        Innostusta alaan pitäisi olla niin paljon että harrastaa koodausta vapaa-ajallakin mutta palkkatarjous ei kuitenkaan vastaa vaatimuksia. Luulevat ilmeisesti että muualla ei pääse tekemään niin hienoja juttuja kuin heillä ja siksi sinne otetaan vain tekijöitä jotka tekevät töitä mukisematta ja intohimoisesti pienemmällä palkalla kuin muualla.

        En myöskään pitänyt heidän hieman ylimielisestä asenteesta. Sen voi todeta itsekin seuraamalla yrityksen julkaisuja. Niissä nostetaan esille kauniita ja/tai kyvykkäitä yksilöitä ja kiillotetaan firman kuvaa sitä kautta. Nykymaailma toimii tiimien kautta, ei yksilöiden.


      • Anonyymi

        no ompa surkeaa toimintaa ja kate heikko, Kyllä monet GPtW firmat maksaa liksaa alle 2k ja laskuttaa asiakasta 16-17k/kk


    • Anonyymi

      Olen työskennellyt Solitassa, mutta en enää. Palkka ei ollut syy lähteä muualle, mutta sen sijaan monia outoja juttuja: avokonttori hälyisä, työntekijät varsinkin viime 2 vuoden aikana tosi nuoria ja kokemattomia, tekijöillä huonot palkat, asiakkaat tulee hypen perässä , palmu-fuusio meni persiilleen ja sittemmin palmun johdon itsekehu asenne levinnyt koko firmaan. Parhaat osaajat lähteneet muualle jo pidemmän aikaa. Vuonna 2018 taisi lähteä useita kymmeniä. Talo vuotaa. Johdolla mennyt menestys päähän ja se näkyy mm. työntekijöihin huonona suhtautumisena. Ihmiset uupuu, ylitunteja ei makseta ja kun uuvut, johtoa ei kiinnosta. Lisäksi ikäsyrjintää ja myös all men panel. Joskus oli työpaikkana ok mutta alamäki alkoi 2017.

    • Anonyymi

      Onko mitään ajantasaista infoa? Näillä on netissä nyt rekrytoinnit menossa mutta en tiedä kannattaako edes hakea. Nykyinen palkka vähän reilut 4k omassa firmassa, tuskin se tuosta vaihtamalla paranisi?

      • Anonyymi

        Solitahan on uus Tieto


    • Anonyymi

      Ovi on auki Tampereella. Kokenutta ja osaavaa porukkaa lähtee muualle (jopa Tiedolle ja CGI:lle) koko ajan. Taidampa mennä perässä.

    • Anonyymi

      Järkyttävä fuulaus osaamisessa koko ajan. Toki hyvillä suhteilla asiakkaat ostaa, mutta jälki on mitä on. Ei jatkoon!

    • Anonyymi

      Urani tähänastisista lukuisista työpaikoista kirkkaasti paras! En allekirjoita täysin kommentteja matalista palkoista. Itse saan devaajana high-4K (pääkaupunkiseudun ulkopuolella), eikä tästä tarvinnut kovin paljoa vääntää. Tosin kokemusta tietystä tekistä oli noin kymmenen vuotta. Ehkä tässä on tapahtunut kehitystä? Firmalla on kova kasvu päällä näin poikkeusaikoinakin ja tulevaisuus on varmalla pohjalla. Listautuminen häämöttää ja se ei varmasti kaikkia miellytä, mutta onhan se porukka aina tällä alalla vaihtunut tiuhaan. On vastaan tullut niitäkin, jotka ovat muutaman vuoden olleet muualla ja tulleet takaisin Solitalle.

    • Anonyymi

      Mä olen jostain syystä aina pitänyt Solitaa arvossa ja se on ehdottomasti yksi niistä firmoista johon haluaisin töihin. Johtuu varmaan pitkälti Clojuren käytöstä ja siitä innostuksesta mitä firma siihen osoittaa. Ehkä vielä joku päivä haen sinne...

      • Anonyymi

        Eikö toi Clojure ole aika niitse, newa hööd - kieli?

        Vähän käytetty ja onko se edes kehittynyt mihinkään, kun nyt tulee jatkuvasti uusia Golangeja ja Rusteja?

        Tuskin nyt tuon kielen takia kannattaa valita työpaikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö toi Clojure ole aika niitse, newa hööd - kieli?

        Vähän käytetty ja onko se edes kehittynyt mihinkään, kun nyt tulee jatkuvasti uusia Golangeja ja Rusteja?

        Tuskin nyt tuon kielen takia kannattaa valita työpaikkaansa.

        Taitaa toi clojure tosiaan olla aika vähän käytetty Suomessa. Yhdessä työhaastattelussa sitä kyseltiin, mutta ei se sielläkään ollut pakollinen.

        Uusia kieliähän tulee kaiken aikaa lisää ja kaikki ne aina korvaavat C:n. Tosin C-kieli ei vain ymmärrä mennä mihinkään.


    • Anonyymi

      Koko ajan on auki "seksikkäitä" paikkoja, ja ketään ei palkata. Haluavat nähdä mitä on liikkeellä, ja poimia rusinat pullasta...

      • Anonyymi

        Samaa katselin itsekin, samat paikat ovat firman sivuilla olleet auki jo kolmatta vuotta. Kumma kun ei niihin löydy ketään


      • Anonyymi

        Tästä itsellä kokemusta. Solitalla paikka auki ja mulla 10+ vuotta kokemusta aiheesta. Palkkatarjous oli huonoin ikinä. Todellinen syy tuohon tarjoukseen on luultavasti mun ikä.

        Ei jatkoon


    • Anonyymi

      ainahan avoimia ovia heiltä löytyy, kuitenkin menee ikuisuus etsiä ja löytää sopivan työntekijä ku heillä on työvoimapula.

      tai joko kulkee konsulttien firmojen kautta, ja tuhlaa omia aikoja omien sisäisiin hakemisiin. loppu peleissä kaikki menee päin seinään

    • Anonyymi

      Vieläkö Solita tekee niitä perälauta auki sopimuksia?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe