Mulla on HP pöytäkone ja haluaisin asentaa mintin windows kympin rinnalle.
Jos asennan sen normaalisti
uefi-tilassa niin käytyäni windowsissa ei linux löydy enää boottivalikosta.
Voisiko sen asentaa jotenkin niin että se ei koske windowssin boottiin
vaan voisin biossin boot-menusta käydä käynnistämässä linuxiin?
Mihin silloin alkulataaja pitäisi asentaa?
Mihin asennan bootin?
6
133
Vastaukset
- toiselle_levylle
Jos koneeseesi voi asentaa toisen tai useammankin kiintolevyn niin ei kai pitäisi olla kovin vaikeaa asentaa Mint ja käynnistyslataaja sille toiselle levylle, jolloinka Windows levy jäisi tyyystin koskemattomaksi.
Korjatkaa jos olen väärässä- ylhäältämatalat
Tuollain just itse tehnyt ja sitten ajaa update-grub:in, niin pääsee Grubista valitsemaan mihin käyttöjärjestelmään boottaa. Itsellä ei ole uefi-juttu konetta.
- alkulataajan_paikka
Valitettavasti mulla ei ole mahdollisuutta kahteen kiintolevyyn mutta nykyinen on kyllä kyllin iso molemmille käyttiksille. Se on teratavun(?) kokoinen ja ajattelin siitä lohkaista yli puolet mintille.
- näinikkääs
Olen aina asentanut Grubin dual-, triple- ja quattro-bootissa Linux-osiolle ja hyvin on toiminut.
Uefiin en ota kantaa. - mistäboottivalikosta
Jos käynnistyksessä ensimmäiseksi käyttöjärjestelmäksi on valittu Mint, pitäisi grub valikko tulla aina ensimmäiseksi näytölle, mistä valitaan käyttöjärjestelmä.
Windows 10:ssä ei ole mitään bootti valikkoa, mutta Mint käyttöjärjestelmään siirrytään Windows 10:stä, joko käynnistä uudelleen tai vaihtoehtoisesti asetuksista:
Asetukset -> palauttaminen -> käynnistä uudelleen nyt -> käytä laitetta -> ubuntu.
Uefi dual bootissa latain on Windows boot managerilla,- suomenkieliohoi
Siis mitä? Suomi tekstitys puuttuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303441Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs81484Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131453Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2241235Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34873Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht241861- 60859
Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ66844Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.122818Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲97798