Paljon on miehistöä Saimaalla liikennöivissä rahtilaivoissa?
paljon miehisöä
20
467
Vastaukset
- Paljonkoonpaljon
Ai on niissä paljon miehistöä, jos tiedät niin kerrotko paljonko?
- Nikke126
Ajettiin itämeriliikenteessä 60 luvun lopulla 500t kakkulalla, neljä kaksivahtia täkillä .Kaksiruumaa lempattiin satamassa puomeja tai muuta lossausvehkeitä ei ollut . Onko joku ajanut samallaista vahtia. yksi täkkäri vahdissa merellä pelkkää käsiruoria.
- arwailua
Pieni laiva, pieni miehistö...5-7 henk.
- Eikokkia
Jos esim. viiden hengen miehistöllä pidetään lakisääteinen valvonta ja muut tarvittavat toimet laivalla yllä työaikalainsäädäntöä rikkomatta, niin melkoinen saavutus sekin. Onnistuu teoriassa korkeintaan siksi, että nämä pikkualukset tekevät lyhyitä pyrähdyksiä tässä Itämeren altaan alueella. Mutta erillistä kokkia tms. ei tuo pääluku voi enää sisältää!
- ksemm
Eikokkia kirjoitti:
Jos esim. viiden hengen miehistöllä pidetään lakisääteinen valvonta ja muut tarvittavat toimet laivalla yllä työaikalainsäädäntöä rikkomatta, niin melkoinen saavutus sekin. Onnistuu teoriassa korkeintaan siksi, että nämä pikkualukset tekevät lyhyitä pyrähdyksiä tässä Itämeren altaan alueella. Mutta erillistä kokkia tms. ei tuo pääluku voi enää sisältää!
Suomenlipun alla esim. näin: kipparikonemestari, perämies, 4 yt-miestä, kokki.
Mukavanlipun alla vähemmän.
- Eiherranjumala
Hyvä otsikko? Onko toi toteamus vai kysymys?
Jos se on kysymys, niin se on melko typerä. Olettaako aloittaja että kaikki laivat siellä ovat samanlaisia ja niissä kaikissa on sama määrä miehistöä?- Kokkikinon
Melko typerä ja tarpeeton kommentti epäonnistuneesti muotoiltuun aloitukseen!
Saimaalla liikkuu tietysti erilaisia veneitä ja laivoja, pienimmät miehistöt ammattiliikenteessä ovat hinaajissa, vesibusseissa tms. Jos taas tarkastellaan varsinaisia rahtialuksia, sellaisia jotka käyvät myös merialueilla eli kulkevat kanavasta, niiden kokoa rajoittaa tehokkaasti juuri kanava ja Saimaan reittien matalimmat osuudet. Nim. ksemm taisi edellä aika hyvin kertoakin miehistötilanteen tuon kokoluokan suomeen liputetuilla aluksilla, varmaa lienee ettei muunmaalaisissa ainakaan suurempaa miehistöä pidetä.
- TurunTautiako
Miehistön määrä kaupallisessa liikenteessä riippuu paljolti siitä ajaako paatin omistaja itse kuten pikkupaattien osalta tilanne saattaa olla. Omistajaahan ja osin päällystöä työlainsäädäntö ei koske samassa laajuudessa kuin palkollisia.
Pikku paateissa lainlaatija taitaa lähteä ajatuksesta, jotta vahdissa tulisi minimissään kerrallaan olla liikennöintialueesta riippuen 2-3 ukkoa, joilla toki voi olla päällekkäisiäkin pätevyyksiä.
Esimerkiksi kombinaatio kippari-konemestari, täkkäri-kokki - tarjoilijas jne... Jos paatti jatkuvasti kulussa 24/7 niin tuo määrä kerrotaan kolmella. Jos lomat ja vapaat huomioidaan, kerrotaan määrä viidellä, jolloin 2/5 porukasta on lomalla lopun porukan ollessa töissä. Harvemmin kuitenkaan ajetaan 24/7 vaan lastauksissakin palaa aikaa, mikä voidaan laskea lepoajaksi osalle porukkaa, ja mikä pienentää miehistötarvetta. Yhteen vetäen pelkässä päiväliikenteessä seilaavilla paateilla keskimääräinen porukan määrä lähellä 3-4 ukkoa kerralla hommissa ja pidempää päivää tekevillä 4 - 7 ukkoa, joista suomalaisia 1-2 ja loput esimerkiksi filippinoja.- Messityttö
2- 3 hengen vahtimiehistöillä ajetaan suuria valtamerialuksia! Saimaalle ajavissa laivoissa niitä filippiinoja ei juuri vilise, eikä kyllä 5-7 hengen miehistölle omaa tarjoilijaakaan pidetä palkattuna, jos pöydässä on kerrallaan 2- 3 ruokailijaa, olisi se jo aika herraskaista!
- TurunTaautiako
se täkkäri - tarjoilija - lipunmyyjä onkin matkustajapaateissa yleinen pätevyys. Puhuin siis esimerkin omaisesti pätevyyksistä, enkä siitä jotta pikku bulkissa semmonen palvelisi miehistöä....
- Messityttö
TurunTaautiako kirjoitti:
se täkkäri - tarjoilija - lipunmyyjä onkin matkustajapaateissa yleinen pätevyys. Puhuin siis esimerkin omaisesti pätevyyksistä, enkä siitä jotta pikku bulkissa semmonen palvelisi miehistöä....
Ok!
- Banskunravistaja
Paljon on pasiseereissa homoja.
On siellä tyttöjäkin mut ei välitetä niist. - Seppo.e
Paljon laivat kulkee täysillä
- pientonnari
Ne alukset (DWT 1500-2000 t )missä minä olen käynyt saimaalla oli 4 äijää :Kippari ,Siiffi , vahtiperämies ja kokkimatruusi. Suomalais, virolainen miehistö.
- Päällikkökokki
Eli kun noista yksi lähtee kesä- tms- lomalle, laivalle jää kolme henkilöä! Jos lomailija on päällikkö, kuka toimii päällikkönä? Lyhyttä reittiä ajava laiva jossa kuitenkin noudatetaan työehtosopimuksia tms., voi selvitäkin noin pienellä miehistöllä siten, että jossakin on ainakin kaksi varahenkilöä sekä lomitusten että mahdollisten sairaustapausten yms. varalle.
- samakaikissalaivoissa
Täh?? Luuletko että mitään laivaa saa ajaa jonkun lomaillessa vajaamiehityksellä? Tietenkin tulee vaihtomies kun joku lähtee lomalle!
- pientonnari
Päällikkökokki kirjoitti:
Eli kun noista yksi lähtee kesä- tms- lomalle, laivalle jää kolme henkilöä! Jos lomailija on päällikkö, kuka toimii päällikkönä? Lyhyttä reittiä ajava laiva jossa kuitenkin noudatetaan työehtosopimuksia tms., voi selvitäkin noin pienellä miehistöllä siten, että jossakin on ainakin kaksi varahenkilöä sekä lomitusten että mahdollisten sairaustapausten yms. varalle.
Tarkoittaa aluksessa töissä olevaa porukkaa. Nykyään miltei joka vehkeessä joka on jatkuvassa liikenteessä on yksi-yksi vuorottelu järjestelmä. Eli yksi alus työllistää tällä porukalla 4 kansipäällystöstä 2konepäällystöstä ja 2 miehistön jäsentä joista puolet on töissä ja puolet vapaalla . Viikkotyötunteja tulee vakiona 84h mahdolliset ylityöt ( Esim:satamaan tulo, lastaus ,purku , korttaus ,surraus ,bunkraus, proviantin otto ja lastitilojen puhdistus .) Eli lepotila säännöt paukkuu koko ajan. Yhden pientonnarin kivillä käynti kemiössä johtui juuri em. syystä. Rahtien hinnat on vedetty niin alas epäterveellä kilpailulla että toiminta on huonosti kannattavaa. Ja turvallisuudesta säästetään niin kuin kaikesta muustakin. Ja trafin idiootit käy narisemasta kaikista typeristä asioista. Mutta varsinaisiin ongelmiin ei puututa.
- Päällikkökokki
Mutta jos vaihtomies on kipeä niin jääkö kaikki sitten lomailemaan vai ajaako kokki yksin?
- Varmatieto
Saimaalle tulevissa ulkomaanliikenteen aluksissa yleensä seuraava miehistö; päällikkö, försti, siiffi, matruusi,puolikas,kokki 1-2 harjoittelijaa. Näin esim suomenlipun alla seilaavat pientonnarit.. poikkeuksia löytyy aluskoon muuttuessa. Kivaa kesää kaikille!
- samakaikissalaivoissa
Kyllä jäävät lomailemaan lainmukaan siihen asti että aluksessa on miehitystodistuksen mukainen porukka.
Eli ei saa kokki ajella yksin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62463- 1161648
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361386Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1601223- 1291165
- 521125
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051064- 571061
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46939Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.109904