Ei liikuntaa kuukautisten alussa!

uskon tähän!

Olen lukenut, että Intiassa naiset välttävät raskaita töitä ja liikuntaa kuukautisten ensimmäisinä päivinä ja saavat näin paremman hyödyn tästä elimistön "puhdistautumisesta". Intiassa on harvoilla naisilla osteoporoosia ja kohdunpoistoja tehdään harvoin.

Minä kyllä heti uskoin tuohon, että kuukautisten aikana pitäisi ottaa rennosti! Se kuulemma vähentää PMS-oireitakin. Tiedän, että yleinen käsitys Suomessa on juuri päinvastainen, liikunta auttaa oireisiin.

Onko kukaan muu kuullut asiasta? Olen aina ihmetellyt, että eihän naisilla voi aina ollut ollut näin pahoja ongelmia kuukautisten kanssa. Ehkä sillä onkin jokin tarkoitus, että kuukautisten aikana sattuu. Ehkä se tarkoittaa sitä, että pitää levätä, eikä sitä, jonka olen aina tähän asti tehnyt: ottanut buranaa ja liikkunut kuten muinakin päivinä. Olen kyllä välillä yrittänyt välttää rajuja harjoituksia kuukautisten aikana, koska väsyn silloin helpommin.
Olen nyt 20 ja minulla on tosi pahat PMS-oireet, kierin aina viikon kauheessa itsesäälissä, eikä mikään kiinnosta.

Mitä mieltä muut ovat? Tai, itseasiassa, oletko koskaan edes ajatellut, että kuukautisten aikana rehkiminen saattaisi olla vahingollista??

Tietääkö kukaan, miten naiset toimivat muualla maailmassa, eritoten köyhillä alueilla?

5

813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minttu

      Tämä taitaa kuulua niihin asioihin joita ei ole kukaan kunnolla tutkinut? Tai jos on, niin tutkimustulokset ei ole juurikaan päivänvaloon päässeet. Noihin Intian uskomuksiin en ihan äkkiä menisi luottamaan. Ja osteoporoosin ja kohdunpoistojen harvinaisuus johtuu todennäköisesti ennemminkin köyhyydestä kuin niiden todellisesta vähyydestä. (Kaikki ei pääse vaivojaan kunnolliselle lääkärille valittamaan ja taitavat kuollakin nuorempina kuin keskiverto suomalaisnainen.)

      Oma kokemukseni on, että kuukautiskivut ovat helpottaneet kun on esim. tehnyt vatsalihasliikkeitä tai muuta rankempaa, mutta tämäkin voi olla yksilöllistä mikä kellekin parhaiten auttaa.

    • kyynelpisara

      Tostahan voi jopa löytyä selitys mun ongelmaani, jota tossa eilen valittelin. Oon nimittäin lisännyt viimeisten parin vuoden aikana liikunnan harrastamista melkoisesti, enkä jätä jumppaa ja lenkkeilyä väliin menkkojen aikanakaan. On muuten kumma että liikuntasuoritus sujuu helpommin kuukautisten aikaan kuin muulloin, vaikka luulis sen olevan päinvastoin... siis esim. vatsa- ja selkälihasliikkeet tuntuu helpommilta.

      Vois sitten olla hyvä idea kokeilla jättää liikunta väliin tällä kertaa, ja katsoa vaikuttaako se n oihin pms-oireisiin!

    • -W-

      Mitenkäs kun mulla alkaa ne PMS-oireet jo vähintään viikkoa ennen menkkojen alkua, ja ekana vuotopäivänä saattaa olla vielä vähän kipuja ja kiukkuisuutta, mutta toisena päivänä alan olla jo varsin iloinen ja energinen. Mutta sen ekan menkkapäivän voisin kyllä mielelläni "vetää villasukan päähän ja mennä omaan sänkyyn peiton alle".

      Tuo, että kehitysmaissa on vallalla tapa, että menkkojen aikaan ei liikuta, johtuu varmasti lähinnä siitä, ettei heillä ole käytettävissään näitä hyviä kuukautissuojia mitä meillä on.

    • Purnukka

      Olen kokeillut sekä liikuntaa että lähes täydellistä lepoa, ja tulos on ainakin minun kohdallani sama kummallakin tavalla.

      • Anonyymi

        Jokainen tuntee omassa kehossaan mikä on hyvä ja mikä huono,sen mukaan pitää elää itseään ei pidä repiä rikki ei varsinkaan nuorena!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      205
      8317
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4708
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2270
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2158
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1845
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1756
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe