Vetolaite hakusessa

juukkk

Hei tuli hommattua Mercruiser 1.7l dti ihmediesel ja kiinnostaisi tietää millasen vetolaitteen siihen saa sopimaan, vene on sellanen 9m pitkä matkavene jossa kiinni mercruiser bravo2 vetolaite mikä ei kaiketi tohon moottoriin käy..Mikä vetolaite olisi sopiva ja millä välityksillä??

41

1876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näpänderssön

      Kyllä kai se Bravo kai nyt tuohon käy. Sanoo näppituntuma.

    • Sunmar

      Yleensä kyseinen moottori on liitetty alpha one sarjan vetolaitteisiin. Olet hankkimassa moottoria 9 m veneeseen. Eikö tämä moottori n. 120 hv ole alitehoinen ajattelemaasi yhdistelmään.

    • juukkk

      Moottorina on tällähetkellä 6 syl perkins n.80hv joten tossa on jo 40hv enempi potkua....

    • Sunmar

      Kyseessä ei ilmeisesti ole liukuva (plaanaava) 9 m matkavene. Voisitko tarkemmin kertoa veneesi mittoja. Joihinkin hidaskulkuisiin (omavalmisteisiin)matkaveneisiin on asennettu sisäperämoottoreita kompaktin rakenteen vuoksi. Monesti riittävä vääntö (moottorin sylinteritilavuus) matkanopeuden kierroslukualueella on tärkeämpää, kuin korkeilla kierroksilla saavutettu max teho.

    • juukkk

      vene on n.9m pitkä leveys n.2.6m perästä vähän kapeampi pohja on peräsä kupera ja painoa arviolta 2000tkm

    • Venemalli

      Kuten jo mm. nim. Sunmar epäilikin, veneesi ei liene ns. liukuva, noinkin kookkaalle veneellä kun 80 hp ei yleensä riitä tehoksi liukukynnyksen ylittämiseen? Millaisia nopeuksia vene saavutti tuolla entisellä moottorilla, se kertoisi jo paljon. Ja vetolaitteeksi kai voit laittaa laitteen kuin laitteen kunhan se teknisesti vaan moottoriin soveltuu. Sopivan potkurin valinta on luku sinänsä. Sisäperäkoneet on suunniteltu ensisijaisesti kohtuu nopeakulkuisiin liukuviin tai vähintään ns. puoliliukuviin veneisiin ja niiden kierrosluvut ovat aika korkeat. Niin on oltava myös ihmedieselissäsi, kun noin pienellä syl.tilavuudella saavutetaan tuollainen teho. Mitä raskaampi uppoumarunkoinen vene on, karkeasti voidaan sanoa, että sitä suurempihalkaisijaisella potkurilla ja matalammilla kierrosluvuilla saavutetaan paras hyötysuhde.
      Voidaan kuvitella pienehköä hinaajaa 300 hp tehoisella moottorilla, potkurin halkaisija on tuolloin luokkaa 800-900 mm. Jos samaiseen alukseen laitettaisiin 300 hp tehoinen perämoottori suurine kierroksineen, niin se hädin tuskin saisi venettä liikahtamaan, potkuri jauhaisi kuin yhtä tyhjän kanssa, eli potkurin hyötysuhde jäisi toivottoman matalaksi.

    • juukkk

      Ostin veneen pari vuotta sitten projektiksi eikä ole ollut mun aikana vedessä joten matkanopeudesta ei ole tietoa, ton ihmedieselin max kierrokset on 4400krm

      • Joakim1

        Noilla tiedoilla on mahdotonta antaa järkevää vastausta. Tuollaisen paketin huippunopeus voi olla mitä vaan alle 10 solmusta aina 30 solmuun asti riippuen runkomuodosta, todellisesta painosta ja painopisteestä. Tuon skaalan alapäässä perävetolaite on aika järjetön vaihtoehto. Välitystä tuskin saa riittävästi (3:1 tai jopa enemmän) ja potkurin koko jää liian pieneksi (ainakin Alphassa). 20 solmussa taas perävetolaitteen välitykset ja potkurikoot toimivat hyvin.

        Eikö sinulla ole mitään tietoa miten vene kulki sillä 80 hv koneella? Tosin Bravo 2 80 hv raskas diesel kuullostaa sellaiselta viritelmältä, että tuskin tuo hyvin toimi.


    • juukkk

      kuulemma 8-9 solmua oli kulkenut vanhalla paketilla... olettaisin että tolla koneella kulkisi kovempaakin sillä syväys on noin 30cm..

      • Joakim1

        Erittäin kaukana sitten ollaan niistä nopeuksista, joilla perävetolaite olisi lainkaan kelvollinen vaihtoehto välityssuhteen, potkurin koon ja moottorin paikan (painopiste aivan liian takana) kannalta. Tuohan on vain niukasti yli runkonopeuden. Onko pohjamuoto edes puoliliukuvaksi soveltuja. Uppoumarunkoistakin tietysti voi muokkailla kantatasoilla, mutta lähtökohtasesti suuremman koneen laittaminen sellaiseen on järjetöntä.

        Veneen mitat ovat kai aika lähellä Kulkuri 30:stä. Sellainen kulkee tuplasti tuon 80 hv koneella.


    • juukkk

      pohja on ulospäin kaareva takaosastaan, kyllähän siellä painoa takana on kun moottori painaa kaiketi n.400kg

      • Joakim1

        Tuo ulospäin kaareva ei ole kovinkaan kattava kuvaus runkomuodosta. Siis missä suunnassa ulospäin kaareva? Miten paljon ja miltä matkalta. Veneessä lienee kuitenkin tasaperä kun siihen on saatu vetolaite ängettyä.

        Jos tuolla haluaa 10 solmua ylittää, pitää perän olla kantava. 10 solmua 117 hv koneella kulkeva 2 tonnin vene on aivan järjetön luomus. Menisi 6 solmua alle 10 hv:lla ja hyvällä runkomuodolla taas yli 20 solmua.


      • oletkosittenkinprovo

        Sulla sitte runkoon nähden liian pieni kone! Tarvitset vähintään sen 200 hv. Siis jos halutaan että runko toimii niinkuin on suunniteltu.


      • Venemalli

        Kyllä tuo kuvaesimerkkisi vene on ihan liukuvarunkoinen!
        Veneesi, siis se mihin nyt moottoria suunnittelet, on pituus huomioiden sekä erityisen kevytrakenteinen että sen seurauksena omaa erityisen pienen syväyksen, eli herää kysymys onko se kovin ohuilla materiaalivahvuuksilla kasattu ja mikä on sen lujuus? Tehdastekoiset noin 9 metrin veneet painavat 2600- 3000 kg ja niiden syväydet ovat 70- 90 cm. Esim. Kulkuri 30 painaa noin 2800 kg ja syväys on noin 80 cm. Tuo vene kulkee 100 hp teholla max 15- 17 solmua. Kulkuri on ns. puoliliukuvaksi suunniteltu ja tuo on silloin luonteva nopeus, sinun veneesi taas vaikuttaa liukuvalta. Taitaa olla ihan siinä ja siinä, saavuttaako se sitä liukukynnystään tuolla moottoriratkaisulla. Vaikka ei 1,7 l diesel arvelemaasi 400 kg painakaan, painaa se yhdessä vetolaitteen kanssa mitä painaa, veneeseen kertyy myös muuta sälää painoksi, polttoaine, matkustajat jne., eli 2 tn muuttuukin hetkessä 2,5 tonniksi ja useammalla matkustajalla helposti tuon ylikin, sekin alkaa tuntua, syväyteen tullee silloin äkkiä 10 cm lisää, peräpäähän enemmänkin.


      • Joakim1

        Mistä kohtaa tuo on sitten "perästä vähän kapeampi pohja on peräsä kupera" tai "pohja on ulospäin kaareva takaosastaan". Tarkoitatko siis V-pohjaa, jossa V- on hieman U-mainen?

        Ota veneestäsi kuva tuosta kulmasta ja suoraan sivulta (köli- ja pallelinjan pitää näkyä), niin sitten voi kommentoida enemmän.


      • Pallenäkyy
        Joakim1 kirjoitti:

        Mistä kohtaa tuo on sitten "perästä vähän kapeampi pohja on peräsä kupera" tai "pohja on ulospäin kaareva takaosastaan". Tarkoitatko siis V-pohjaa, jossa V- on hieman U-mainen?

        Ota veneestäsi kuva tuosta kulmasta ja suoraan sivulta (köli- ja pallelinjan pitää näkyä), niin sitten voi kommentoida enemmän.

        Hei, siinähän aloittaja kuvassaan varsin hyvin esittää minkä mallisesta veneestä on kyse. Jos se sitten perästään hieman kapenee, sillä ei tässä enää ole suurta merkitystä. Turhaa nyt on vatkata käsitteitä U ja V, tai onko hieman U- Mainen V vaiko hieman V- mäinen U- pohja jne! Vaikutat sinäkin nim. Joakim1 olevan asiantuntemuksesi kanssa ihan tyhjän päällä!


      • Joakim1
        Pallenäkyy kirjoitti:

        Hei, siinähän aloittaja kuvassaan varsin hyvin esittää minkä mallisesta veneestä on kyse. Jos se sitten perästään hieman kapenee, sillä ei tässä enää ole suurta merkitystä. Turhaa nyt on vatkata käsitteitä U ja V, tai onko hieman U- Mainen V vaiko hieman V- mäinen U- pohja jne! Vaikutat sinäkin nim. Joakim1 olevan asiantuntemuksesi kanssa ihan tyhjän päällä!

        Kyse on 9 m matkaveneestä ja aloittaja lähettää kuvan jostain 4 m avoveneestä, jonka pohjaa pitää samanlaisena esitettyään varsin epätavallisia kuvauksia pohjamuodosta. Jos sinulle nyt on päivänselvää millainen se 9 m matkavene on runkomuodoltaan, niin kerro sitten miten se tulee tuolla koneella kulkemaan ja millainen välitys ja potkuri siihen sopii.

        Minä en ainakaan noilla tiedoilla olisi lainkaan varma siitä millainen runkomuoto on. Jos se on puhtaasti liukuva vene kuten se kuvan avovene, tuskin sitä liukuun saa 117 hv koneella. Jos se taas on puoliliukuva, voi tuolla päästä jopa yli 20 solmua. Ei tuota tietysti pelkistä kuvista voi päätellä, mutta paljon lisätietoa tulisi siitä köli- ja pallelinjat näyttävistä kuvista.

        Aika heikolta tuo vaikuttaa, jos on kulkenut vain sen 8-9 solmua 80 hv koneella.


      • Pallenäkyy kirjoitti:

        Hei, siinähän aloittaja kuvassaan varsin hyvin esittää minkä mallisesta veneestä on kyse. Jos se sitten perästään hieman kapenee, sillä ei tässä enää ole suurta merkitystä. Turhaa nyt on vatkata käsitteitä U ja V, tai onko hieman U- Mainen V vaiko hieman V- mäinen U- pohja jne! Vaikutat sinäkin nim. Joakim1 olevan asiantuntemuksesi kanssa ihan tyhjän päällä!

        Miksi sinä mollaat Joakim1:stä ? Joakim1 on tämän palstan ehkä tietävin henkilö jos näin voidaan sanoa.Hän osallistuu keskusteluun ja auttaa muita niin paljon kuin voi.Minuakin hän auttoi jääkaappilaskelmien kanssa.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Miksi sinä mollaat Joakim1:stä ? Joakim1 on tämän palstan ehkä tietävin henkilö jos näin voidaan sanoa.Hän osallistuu keskusteluun ja auttaa muita niin paljon kuin voi.Minuakin hän auttoi jääkaappilaskelmien kanssa.

        Ja vielä
        Sinun kirjoittelusi ei edistä tätä asiaa mitenkään !


    • juukkk

      käyn alkuviikosta ottamassa kuvaa veneestä ja yritän saada tänne linkitettyä...

      • Pallenäkyy

        Hyvä, kiitos!


    • juukkk

      tänne ei näköjään kuvia saa laittaa....

      • Joakim1

        Linkkejä kuviin voi laittaa, mutta kannattaa myös kirjoittaa tekstiä, muuten saatetaan viesti poistaa spamminä.


    • juukkk

      Kyllä mä kirjoitin myös tekstiä mutta poistivat silti, pitää yrittää uudelleen kun töistä pääsen...

    • Pallenäkyy

      Ehdin nähdä kuvat! Vene näyttää kovin likaiselta, onko pintoja peräti raavittu miltei hajalle vai mistä on kyse. Jos pinnat ovat niin kuluneet ja naarmuuntuneet kuin kuvien perusteella näyttäisi, on tuossa jo isona vaarana sekin, että naarmuisimmasta kohdista on päässyt tai tulee kohta vesillä ollessa pääsemään vettä kuidun sisään. Jos sellaista pääsee tapahtumaan, on vene piloilla useimmissa tapauksissa lopullisesti, niin tässäkin tapauksessa. Jos koko pohja on noin epätasainen, aiheuttaa se myös paljon ylimääräistä kulkuvastusta ja lisää tehontarvetta, ja lisää polttoaineen kulutusta kaikilla nopeusalueilla.
      Jos tämä rovi on siinä kunnossa kuin mitä minulle mieleen tulee kuvista, neuvoni on että älä sotke käsiäsi tähän yhtään enempää, luovu juuri tästä projektista ihan tykkänään ja mieti jotain mielekkäämpää kohdetta sille moottorille. Tässä olisi edessä siis uuden vetolaitteen ja moottorin asennustyöt heti kättelyssä, onko itselläsi ymmärrystä ja osaamista sellaisesta. Vetolaitteen läpivientireikä tuskin sopii sille uudelle vetolaitteelle ja sen kilvelle, mikä se siten onkin, ja konepeti sopinee vielä vähemmän, eli aikamoisia muutostöitä on edessä. Onko vene ihan pelkkä ns. rovi, onko siellä jäljellä mitä sähköistä, valoista yms?

      Jos kuitenkin päätä tätä projektia jatkaa, sinun tulisi löytää vetolaite joka mieluusti puolittaisi koneen kierrokset ja johon mahtuisi tavanomaista suurempi mutta hieman matalanousuisempi potkuri. Tavoitteena voisi olla jotain 12- 14 solmun nopeus. Jos potkurin nousu olisi esim. 15 tuumaa ja kierrokset moottorin 4000 rpm:llä 2000 rpm sekä potkurin todellinen etenemä noin 11 tuumaa per kierros, päädyttäisiin juurikin tuolle nopeusalueelle. Nykyiset dieselit niin autoissa kuin veneissäkin ovat kyllä sitkeitä vääntäjiä. Polttoainetta tuossa tulisi palamaan helposti yli 20 l/h, eli karkeasti vähintään 2 l/mpk.

      En ole ilkeilemässä, tarkoitan että saamieni tietojen valossa itse luopuisin projektista!

    • juukkk

      Kyllä veneessä on sähköt mutta menee uusiksi kun vaihdetaan 24v järjestelmä 12v järjestelmäksi, pohjahan tosta hiotaan ja maalataan uusiksi, ne naarmut on tullut kun on vähän sieltä täältä putsailtu. Kyselin päijät-motolta näiden mercruiser vetolaitteiden kilpien sopivuudesta niin pitäisi käydä samoihin reikiin....

      • Pallenäkyy

        Hösseliksi sitten vaan!
        En ole lasikuitutöiden asiantuntija, joitain pieniä paikkauksia ja maalipinnan uusintaa sekä yhden noin 1,3 metrisen purjeveneen pienoismallin olen jossain historian hämärissä toki tehnyt. Sinulle haluan rungon kunnostukseen liittyen mainita, että selvitä miten tuo hionta ja uudelleenkäsittely oikeaoppisesti tehdään. Lasikuidussa on päällimmäisenä kai jokin Topcoat-tai Celcoat- pinnoitus antamassa sen ehdottoman vesitiiveyden. Sitä ei saisi missään tapauksessa rikkoa, ei hiomalla eikä muuten. Jos niin uhkaa tapahtua, ko. pinnoite itsessään on uusittava ennen maalaamista ja se alkaa kyllä olla alan osaajien työtä ja maksaakin sen mukaan!


    • juukkk

      Vene on omavalmiste vaikkakin luulen että muottina on käytetty jonkun markkinoilla olevan veneen muottia sillä jälki ja muodot on todella hyvät, olen itse vähän pohjaa hionut n. neliön ja jotai valkoista siellä on ohut kerros, nyky aineilla varmaan ton pohjan saa vedenpitäväksi, mitään pikavenettä ei ole tarkoitus tehdä vaan oppia ja kokeilla kuinka eri moottorit käyttäytyy kyseisessä veneessä, paljon lasikuidutus hommia veneeseen pitää tehdä koska muutoksia kanteen ja sisustaan on tulossa esim. vessa ja muuta kivaa....

      • Joakim1

        Et sitten saanut niitä kuvia laitettua?


    • juukkk
      • Kaikenlaista.paskaa

        Tosi paskat kuvat. Mitä noista pitäisi voida päätellä? Ei saa mitään kuvaa kokonaisuudesta. Taitaa olla yhtä paska koko vene. Kaiva isompi kuoppa alle. Ja unohda koko juttu. Siinä paras neuvo.


      • Joakim1

        Joo ei ole kovinkaan hyvät kuvat. Varsinkin sivulta olisi pitänyt nähdä pidempi osuus veneestä. Näyttäähän tuossa jonkinlainen köli olevan, mutta ei vaan tule taakse saakka. Kaipa tuo on puoliplaanaava runkomuodoltaan.

        Kunto ei tosiaan näytä kaksiselta. Mieti nyt vielä pariin kertaan ennen kuin laitat tuohon kiinni aikaa ja rahaa. Voi hyvin olla, ettei tule kunnolla toimivaa yhdistelmää tuolla ihmedieselilläkään. Toimivia tuon kuntoluokan veneitä saa halvalla.


      • Huonovitsi
        Joakim1 kirjoitti:

        Joo ei ole kovinkaan hyvät kuvat. Varsinkin sivulta olisi pitänyt nähdä pidempi osuus veneestä. Näyttäähän tuossa jonkinlainen köli olevan, mutta ei vaan tule taakse saakka. Kaipa tuo on puoliplaanaava runkomuodoltaan.

        Kunto ei tosiaan näytä kaksiselta. Mieti nyt vielä pariin kertaan ennen kuin laitat tuohon kiinni aikaa ja rahaa. Voi hyvin olla, ettei tule kunnolla toimivaa yhdistelmää tuolla ihmedieselilläkään. Toimivia tuon kuntoluokan veneitä saa halvalla.

        Siis mitä mieltä sitten olisi hankkia tämän sijaan "toimiva saman kuntoluokan vene". Jos tuon kokoisen veneen saa moottoreineen ja varusteineen kaikkineen halvalla, sen täytyy olla aivan romu, sen "toimivuus" ei liioin voi olla muuta kuin vitsi!


      • Joakim1
        Huonovitsi kirjoitti:

        Siis mitä mieltä sitten olisi hankkia tämän sijaan "toimiva saman kuntoluokan vene". Jos tuon kokoisen veneen saa moottoreineen ja varusteineen kaikkineen halvalla, sen täytyy olla aivan romu, sen "toimivuus" ei liioin voi olla muuta kuin vitsi!

        Alkupeärinen kysyjä on ilmeisesti ostamassa tuohon koneen, erikseen vetolaitteen, muuntamassa sähköjärjestelmän jne. Meneehän tuohon useita tonneja ja päälle paljon työtä. Silti lopputulos on vain arvailujen varassa, koska ei ole mitää tietoa veneen ominaisuuksista.

        Jos ostaa 5-10 tonnilla vaikkapa Barlit 30, Kulkuri 30 tai jonkun muun tunnetun veneen, ainakin tietää millaisen veneen tulee saamaan ominaisuuksiltaan. Jos vielä joku muu on laittanut tai pitänyt veneen kunnossa, saattaa saada hyvänkin veneen.


      • Pallenäkyy
        Joakim1 kirjoitti:

        Alkupeärinen kysyjä on ilmeisesti ostamassa tuohon koneen, erikseen vetolaitteen, muuntamassa sähköjärjestelmän jne. Meneehän tuohon useita tonneja ja päälle paljon työtä. Silti lopputulos on vain arvailujen varassa, koska ei ole mitää tietoa veneen ominaisuuksista.

        Jos ostaa 5-10 tonnilla vaikkapa Barlit 30, Kulkuri 30 tai jonkun muun tunnetun veneen, ainakin tietää millaisen veneen tulee saamaan ominaisuuksiltaan. Jos vielä joku muu on laittanut tai pitänyt veneen kunnossa, saattaa saada hyvänkin veneen.

        Aloittaja kertoo jo OSTANEENSA koneen, ja pyytää neuvoja uuden sopivan vetolaitteen hankkimisessa! Lisäksi hän korostaa ettei olisi valmis sijoittamaan projektiinsa kovin paljon rahaa, eli luulisin kymppitonnin ostoksen olevan hänestä muuta kuin halpa. Aloittaja ei ehkä omaa aiempaa kokemusta vastaavista projekteista eikä vielä täysin miellä paljonko hänen veneeseensä tulee rahaa palamaan ja paljonko työtä se tulee teettämään, mutta hänenhän projektinsa se on. Ja täällä olen minä ensimmäisenä ilmaissut kantanani, että luopuisin juuri tästä hankkeesta ja katsoisin jotain mielekkäämpää sijaan.


      • Joakim1
        Pallenäkyy kirjoitti:

        Aloittaja kertoo jo OSTANEENSA koneen, ja pyytää neuvoja uuden sopivan vetolaitteen hankkimisessa! Lisäksi hän korostaa ettei olisi valmis sijoittamaan projektiinsa kovin paljon rahaa, eli luulisin kymppitonnin ostoksen olevan hänestä muuta kuin halpa. Aloittaja ei ehkä omaa aiempaa kokemusta vastaavista projekteista eikä vielä täysin miellä paljonko hänen veneeseensä tulee rahaa palamaan ja paljonko työtä se tulee teettämään, mutta hänenhän projektinsa se on. Ja täällä olen minä ensimmäisenä ilmaissut kantanani, että luopuisin juuri tästä hankkeesta ja katsoisin jotain mielekkäämpää sijaan.

        Ellei se konekin ole vastaavassa kunnossa sen arvo lienee useita tonneja ja pitäisi vielä ostaa vetolaitekin. Voihan sen koneen myydä tai sitten ostaa venerunko, jossa tietää konen toimivan eli lähinnä reilusti pienempi plaanaava vene. Korkeaviritteinen turbodiesel ei ole hitaisiin veneisiin hyvä vaihtoehto.


      • Pallenäkyy
        Joakim1 kirjoitti:

        Ellei se konekin ole vastaavassa kunnossa sen arvo lienee useita tonneja ja pitäisi vielä ostaa vetolaitekin. Voihan sen koneen myydä tai sitten ostaa venerunko, jossa tietää konen toimivan eli lähinnä reilusti pienempi plaanaava vene. Korkeaviritteinen turbodiesel ei ole hitaisiin veneisiin hyvä vaihtoehto.

        No noinhan se on, mutta jos aloittaja haluaa juuri tämän projektinsa pitää niin mitä me muut siihen olemme sanomaan? Eikä hän itse asiassa edes kysy neuvoa kokonaisuuden, vaan vain vetolaitteen suhteen. Omasta puolestani olen kertonut, etten pidä tätä projektia erityisen mielekkäänä, mutta olen myös yrittänyt antaa vähän neuvoa senkin varalle, että hän vain jatkaa valitsemallaan tiellä!


    • Anonyymi

      Olen itse haeskellut sopivaa, halpaa vesikulkuneuvoa jo usean vuoden ajan ja siksi kaikki toiveikkaiden ihmisten epätoivoiset projektit kiinnostavat sanomattomasti.
      Tähän aloittajan projektiin liittyen kysyisinkin nyt pelkästä mielenkiinnosta, että miten tämän projektin lopulta kävi? Löytyikö vetolaite, saatiinko se asennettua ja toimimaan, vai jouduttiinko projekti hylkäämään teknis-taloudellisista tai muista syistä? Vai onko projekti vielä vaiheessa?

      • Anonyymi

        Yleensä nuo projektit tuppaa jäämään pihan reunalle seisomaan pressun alle. Alussa hirveä into, mutta kun työmäärä ja tarvittavien eurojen määrä alkaa realisoitua, hiipuu innnostut. Kuvien perusteella tuon pohjankin remontti on melkoinen savotta! Kuvien näkit pitää hioa kaikki pois ja sen jälkeen uusia useita kerroksia maalia, alkaen gelgoatintms. korjauksesta. Jos veneen haluaa vähänkään kulkevan taloudellisesti, pitää pohja saada sileäksi.

        Todennäköisesti kun pohja on ollut noin huonolla hoidolla, niin ei se vedenpinnan yläpuoli ole ollut yhtään sen paremmassa hoidossa. Työmäärää on kannella ja veneen sisällä - paljon. Korjausvelkaa on ihan varamasti tolkuton määrä.

        Pienehköllä rahalla saa nykyisin ostettua valmiiksi toimivan projektin, jossa on työmäärä on pienempi mutta lähtökohtaisesti pääsee heti veneilemään. Nettiveneestä kun juuri katsoin, niin noin 22-26 jalkaisia saa jo 4-6 tonnin hintaan. Tristan 870 maksoi kymppitonnin, mutta se onkin jo laatupeli, vaikka onkin Bemarin surullisen kuuluisalla koneella.

        Myydään tarpeettomana kunnostusta vailla oleva Tristan 870.
        https://www.nettivene.com/moottorivene/tristan/743392


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1515
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1312
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1247
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe