Operaattorit, mikä on

epävirallinen kanta?

Kiinnostaisi tietää mitä operaattorit pohjimmilltaan ajattelevat p2p-liikenteestä. Sehän on kiistämätön tosiasia, että imuttajat niitä elättää. Siis iittyen nopeita yhteyksiä.

Eli, p2p-verkoissa liikkuu laitonta materiaalia, mutta ne on suosittuja ja monelle ainoa syy hankkia nopea yhteys. Eli p2p-käyttäjät tuojat rahaa operaattoreille, toisaalta "tehokasta" kaistan käyttöä.

Mutta myös p2p-verkoissa liikkuu paljon laillistakin materiaalia, eikä p2p:n käyttö sinänsä ole laitonta.

Onhan se mukava ladata aina uusimmat päivitykset ja ohjelmat netistä kun on nopea yhteys. Voi katsoa elokuvia streaminä,... kyllähän käyttöä löytyy.

Kuitenkin väitän, että jos p2p verkkoja ei olisi, mopeat yhteydet olisivat paljon harvinaisempia, eli operaattoreilla olis vähemmän tuloja.

Kommentoikaahan reipaasti, että MIKSI LAAJAKAISTA pitää olla.

-Onko paljon niitä laajakaistaisia, kotka vain lukevat posteja,yms?

en minäkään alunperin olis nettiä hommannut jos en olisi aikonut sieltä imuttaa musiikkia,pelejä,ojelmia,... -Kiinteään hintaan.
Nyt siihen olen kylla jo niin tottunut..

Eli mikä on operaattoreiden EPÄvirallinen kanta p2p-verkkoihin?

4

695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hose

En ole operaattori, mutta ylläpidän 19 käyttäjän Internetverkkoa. Tuota p2p:ä harrastaa 2-3 noista yhdeksästätoista. Veikkaisin, että noin 50% ei käytä nettiä mihinkään muuhun kuin sähköpostin lukemiseen ja vähäiseen www sivujen selailuun.

• minäkin..

joo.. ja ne 19kin satunnaisesti latailee...-no, vähän useemmin..
        1/50stä on niitä jotiden voi väittää syövän kaistaa...

Muutama vuosi sitten oli huomattavasti enemmän niitä, jotka hankki materiaalia saadakseen rahaa. Tuntuu olevan nää nykyajan beebot vaan niitä sunnuntai warettajia -jotka lataa vaan huvikseen ja kokeilee jotain uutta softaa. Eipä kukaan enää osta piraatteja, ku saa ne netistä kuka vaan jaksaa ottaa.

Jaossa (p2p) on yhä enemmän laillista materiaalia. Moni tuttavani käyttää p2p:tä ihan laillisiin tarkoituksiin.

• Arvauksenani on, että p2p-liikenteestä on operaattoreille enimmäkseen pelkkää haittaa. Nämä asiakkaat eivät varmaan ymmärrä, miksi liittymästäkään pitää muka itse maksaa jotain.

Kuitenkin näiden verkkojen kautta levitetään myös paljon pöpöjä ja muuta tauhkaa.

• Taviskäyttäjä

Mikrobitin numerossa 2/2005 oli juttua p2p-liikenteestä. Arvio sen määrästä oli noin 15% kokonaisliikenteestä, joten onhan se merkittävää, mutta tarkoittaa myös sitä, että kyllä siellä verkoissa kaikkea muutakin liikkuu.
      Itse en kyllä ymmärrä p2p:n puolustamista. Kyllähän siellä varmaan laillistakin liikkuu, mutta yksikään tuttuni ei sitä käytä lailliseen toimintaan. Voihan sitä selvittää, että kyllähän se lataaminen on laillista, mutta jos copyright-materiaalin jakaminen on laitonja, niin johan koko homma perustuu laittomuuteen. Lisäksi on aivan itsestäänselvää, että touhu on moraalitonta.
      Laajakaista on kyllä ehdottomasti hyödyllinen kaikkeen muuhunkin. Ensimmäisen "laajakaistayhteyteni avasin reilu 5 vuotta sitten: 256/256 ja taisi olla sillloin halvin mahdollinen (reilu 300 mk/kk). Tämän jälkeen liittymät ovat muuttuneet ja hinnat laskeneet. Nyt on käyössä 2M/512 ja tietokoneen käyttömahdollisuudet ovat kasvaneet huimasti.
      Silloin 5 vuotta sitten palomuurit ja virustorjunnat eivät olleet niin pinnalla kuin nyt, koska vastaavaa tarvetta ei ollut. Laajakaistojen yleistyminen on lisännyt myös netin epäterveitä ilmiöitä, jotka sitten edelleen ruokkivat laajakaistan yleistymistä: isoja käyttis ym päivityksiä ei enää lataillakaa kovin jouhevasti puhelinmodeemeilla ja ISDN:llä. 256 yhteyskin on aika rasittava.
      Vaikka monilla jatkuva bitivirta 2M yhteydellä ei olekaan tarpeen, niin hetkellisesti se on käyttäjille tarpeen ja se pitää olla. Esim kun lataillaan digikuvia yms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      145
      6318
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4422
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2958
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2917
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1496
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1475
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      32
      1290
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1191
    Aihe