Renaultin EDC automaatit?

GetraginEDC

Millainen maine noilla Renaultin käyttämillä ja Getragin https://en.wikipedia.org/wiki/Getrag kehittämillä kaksoiskykimellisillä EDC-automaateilla oikein on? En ole jyvällä mitä kaikkia EDC-versioita Renault käyttää. Ainakaan itse en ole mitään sen erityisempää ainakaan vakavempiin ongelmiin liittyvää kuullut.

Oheinen artikkeli on ranskaksi, mutta siitä käy ilmi noita EDC-automaatteja olevan neljää eri tyyppiä / mallia, kuiva vs. märkä & 6 vs. 7 vaihteinen.

- http://www.fiches-auto.fr/articles-auto/boites-automatiques/s-1026-edc-de-renault.php

Fordin PowerShift on ilmeisemmin sekin kokonaisuudessaan ok, mutta sitten VW puolestaan on tehnyt paljon huonoa mainetta jossa muistaakseni varsinkin DSG-7 versio on ollut se pahempi kuin DSG-6.

3

6360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MaineHuono

      Eiköhän ole kaikkein viisainta pysyä erossa näistä EDS ja DGS sun muista VSOP valmisteista, ainakin jälkimmäinen aiheuttaa huimausta ja pahoinvointia.

    • GetraginEDC

      Mutta eiköhän olisi kaikkein viisainta selvittää asioita ja olla laittamatta kaikkia kaksoiskytkimellisiä samaan säkiin, eli asiat tulee koettaa erotella ja yksilöidä asianmukaisesti.

      Ps. Eikös ne Ferrarit, Maseratit ja Porchetkin käytä kaksoiskytkimellisiä laatikoita.

      Ensinnäkin poikkeuksellisen huonomaineiset VW:n DSG:t ovat Getragin kilpailijan BorgWarnerin valmistamia ja DSG-versioitakin on useita. Ohessa ransakakieliseltä sivulta (1/2014) myös listausta automalleista joissa ollut se ongelmallisin, eli DSG 7 DQ200.

      Vuonna 2008 tulleilla DSG 7 DQ500 & DSG 7 DL501 - vaihteistoissa ei ole ollut mitään ongelmia tuon artikkelin kirjoiusajankohtaan mennessä.

      - http://abcmoteur.fr/guide-conso/fiabilite-boite-auto-dsg-liste-modeles-a-problemes/

      Kaivelemani tiedon mukaan Getrag valmistaa sekä Renaultin että Fordin kaksoiskytkimelliset laatikot, joissa ei ole ollut vastaavia suuria ongelmia kuin DSG:ssä.

      Sitten pohjaltaan hyvinkin suunnitellun ja valmistetun kaksoiskytkimellisen saa varmuudella hajalle myös itse sitä väärin käyttämällä.

      * Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle:

      - http://www.is.fi/autot/art-2000001215599.html

      Nykyisin on ongelmana se, että perinteistä automaattia on yhä vaikeampi löytää eurooppalaisissa autoissa ja sittenkin se on vain rajallisissa moottorivaihtoehdoissa saatavilla ja vaikuttaa että useinkin vain tehokkaampien koneiden jatkeena. Suunnilleen kaikki valmistajat tarjoavat enempikin kaksoikskytkimellisiä tai robotisoituja manuaaleja tai CVT-laatikoita.

      Kun löytää haluamansa perinteisen ja hyvämaineisen automaatin (vaikapa Aisin), niin se ei ole pultattu autoon jonka halaisi tai päinvastoin kiinnostuksen kohteena oleva auto & moottori ei ole edes saatavilla perinteisellä automaatilla.

      Mikäli haluaa manuaalista eroon, niin homma on hieman haastava.

    • GetraginEDC

      Oheisen FR-artikkelin kommenttiosuudessa käy ilmi, että ainakin alkupään EDC-laatikoissa on ollut valmistus- tai suunnitteluvika, jossa laatikon jonkin pitkittäisakselin spi-tiiviste vuotaa ja päästää öljyä koko laatikkoon (kytkinlevyille), joka johtaa aluksi jurnutuksiin ja viiveseen vaihteen vaihtaessa tai jopa vapaalle heittämisiin, joka on jo turvallisuusriski eri tilanteissa.

      Yleensä Renault on tuolloin ottanut kontolleen 80% kustannuksista, mutta olisi toki tullut maksaa koko lysti. Takuuaikana tietty mennyt takuun piikkiin ja yhdellä oli uuteen vaihdettu laatikko myöhemmin aloittanut samat ongelmat.

      Sittemmin tuo tiivisteongelma on korjattu uudemmissa laatikoissa.

      - http://abcmoteur.fr/guide-conso/boite-auto-renault-edc-liste-problemes-fiabilite/

      Ps. Kun ja jos dieselin hiukkassuodatin tukkeutuu, niin se aiheuttaa erilaisia ongelmia / häiriöitä myös kaksoiskytkimen toiminnassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7810
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2009
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1940
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1653
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1040
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      979
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe