Autoimmuunityreodiitti

UllaUlalla

Onko "kuulolla" ketään, jolla autoimmuunityreodiitti ois alkanut liikatoiminnalla? Vai alkaako se aina niin?

Mulla oli pitkään outoja tuntemuksia ja oireita ja ne osoittautui liikatoiminnasta johtuviksi. Myös vasta-aineet reippaasti koholla...alkuun.
Sitten oireet alkoi helpottumaan ja arvot normalisoitumaan. Kuukauden verran olo oli parempi, kunnes taas oireet palasivat.

Kontrolli runsaan kahden kuukauden kuluttua. Mitään lääkityksiä ei annettu.
Onko tää siis ihan normaalia, että liikatoiminta "hyökkää" ja laantuu monta kertaa? Ja sittenkö jossain vaiheessa vajaalle??

9

399

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • normaalia_on

Normaalia on että tuhoutuva kilpparisolu "purskauttaa" hormonit verenkiertoon ihan liikatoiminnaksi asti. Alueen viestejä lukemalla opit, miten autoimmuuniyökkäys lievenee.

• UllaUlalla

Joo, oon lukenut että mm ruokavaliomuutoksilla vois apua saada.

Mulla on myös paljon silmäoireita, vaikkei basedowia diagnosoitukaan. Endokrinologi sanoi kyllä, että silmäoireet on yleisiä kilpparijutuissa ja ne voivat kestää vuodenkin.
      Muuten en lääkäriltä juuri mitään ohjeita saanut, seuraillaan vaan mitä tuleman pitää. Eli kärsitään oireita ja odotetaan ihmeparantumista :(.

• ruokavaliopulma

Tiukka gluteenittomuus ja 200ug seleeniä ovat taviksen ulottuvilla. TSH ei.

• alkuun.liikatoiminta

Kilpirauhasen vajaatoiminta joka johtuu autoimmuunivasta-aineista, eli Hashimoto, voi alkaa liikatoiminnalla. Tauti kääntyy myöhemmin vajaatoiminnaksi. Liikatoimintatilaa kutsutaan nimellä Hashitoxicosis, siitä löytyy tieteellisiä julkaisuja.

• 753466

Käyn juuri tuota läpi. Vasta-aineet mittaamattomissa ja T4v korkealla. Kolme-neljä viikkoa ilman thyroxinia lääkärin määräyksestä...not good...arvot ja olo romahti ihan kauheaksi, nyt kohta pari viikkoa taas lääkityksellä ja olo alkaa pikkuhiljaa paranemaan. Ja elämäntapamuutokset alkaneet. Pakko. Autoimmuunisairauksiin taipuvaiset voivat saada tuhotuksi muitakin elimiä kuin kilpirauhasen. Ehkä ruokavalio voi sitä hidastaa, hope so.

• UllaUlalla

"753466" sulla kuitenkin arvot olleet vajaatoiminnalla, kun olet syönyt thyroxinia?
        Minä kärsinyt oireista "vasta" vajaan vuoden ja keväällä mitattiin liikatoiminta lukemat ja nyt vaan seurataan ja odotetaan ja kärsitään jos vaikka mistä oireista.

• hankala.hashimoto

Ystävättärellä Keski-Suomessa (vajis 15 vuotta, thyroxin 150ug) alkoi seilata edstakaisin vajaa-ja liikatoiminnan välillä. Pienenä plussana, että sai terveyskeskuksesta tällä syyllä vihdoinkin T3v mittauksen. Muuten piti liikatoimintaa paljon epämiellyttävämpänä kuin vajaatoimintaa.

Ulkomaisilla foorumeilla korostetaan että gluteenittomuus oltava 100-prosenttinen

• hyvätvinkit

Pakurikääpä, kamomillatee ja korvakynttilät auttavat aika melko paljon.

• fasfdsa

Korvakynttilät auttavat kilpirauhaseen? Selittäisitkö miten? Tai miten korvakynttilät yleensä voivat vaikuttaa hormonitoimintaan?

...veikkaan, että vaikuttavat yhtä paljon kuin punainen tonttulakki....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      21
      1341
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1241
    3. 64
      1230
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1215
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1049
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      957
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      923
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      84
      847
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      43
      824
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      791
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      686
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      656
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      653
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      636
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      618
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      592
    19. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      564
    20. Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?

Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi
      Luterilaisuus
      307
      555
    Aihe