Syksyllä avoimeen

Avoimessanähdään

Pienestä jäi sisäänpääsy kiinni, joten nyt tartun härkää sarvista ja aloitan syksyllä Turun avoimessa opinnot. Onko muita jotka aikoo aloittaa avoimessa? Olis hauska tutustua muihin hakijoihin ja saada vähän vertaistukea kun tuolla avoimessa ei taida niin helposti ihmisiin tutustua.

48

7192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Abc123tty

      Oon miettinyt kans että pystyiskö etänä tekee edes jotain avoimeen. Ilmeisesti sen johdatus oikeustieteeseen kurssin voi tehdä verkko-opintoina. Se sit ainakin. Haitko turkuun ja monesko varasija/paljon jäi puuttuu pisteitä?

    • Avoimeen__

      Terve,

      täällä myös yksi joka aikoo alkaa Turun avoimessa tekemään opintoja. Olisi tosiaan mukava tutustua. Itse hain tänä vuonna ensimmäistä kertaa ja ei tullut opiskelupaikkaa. Jäikö sulla paljosta kiinni? Haitko ensimmäistä kertaa?

    • Fender1961

      Kyllä sielläkin jonkinlainen oma " alakulttuurinsa " on. Opiskelin siellä useamman vuoden ja pääsin nyt väylän kautta tiedekuntaan. Pientä kaihoa oikeastaan, joten pitänee ottaa joku kurssi sieltäkin, jotta säilyy hyväfiilis.

    • oikkari

      Sellaisen varoituksen kerron, että oikeustieteen opiskelu on oikeasti työlästä pänttäämistä, mutta hirveän vaikeaa teksti ei ole. ON-tutkinto (180 op) saattaa hyvinkin olla työläämpi kuin monen muun alan koko tutkinto (300 op). Monilla muilla aloilla tenteistä pääsee vaivatta läpi pinnallisella lukemisella (tai jopa pelkillä tiivistelmillä) ja hyvällä ainekirjoitustaidolla.

      Jos sisäänpääsy jäi nyt vain pienestä kiinni, niin varmasti tulet menestymään avoimessa oikiksessa.

    • Oletteko pääseet yliopistoon avoimen kautta?

    • avoimessanähdään

      Ei jääny ihan hirveän paljosta kiinni. Varasijalla oli sadan tuntumassa, eli aika monta oli ennen minua mutta silti jotenkin lohdullista että lähes 3000 hakijasta ylsin 200 parhaan joukkoon... Johdanto kurssin olen jo suorittanut, joten aloitan heti ihan oikeilla opinnoilla syksyllä. Lähinnä se mietityttää onko uudessa kaupungissa ihan yksin ja saako avoimessa yhtään ystävää. Siellä kun ei mitään ryhmäytymisiä ole tai muutakaan ohjattua tutustumista ja jos ihmiset vain käyvät "luennoilla suorittamassa" niin missä sitä sitten ihmisiin tutustuu. Itse tykkään myös opiskella ryhmässä niin että voi keskustella opituista asioista ja tenttailla toisilta :)

      • Fender1961

        Yritä mahtua perusopintojen kurssille, sillä siitä myös tiedekunnan uudet opiskelijat aloittavat. Siellä porukka jaetaan opiskelemaan tuutori-ryhmittäin ja avoimen opiskelijoista tehdään omansa. Varaudu siihen, että tiedekunnan yhteydessä suoritettavat ns. integroidut kurssit tulevat täyteen muutamassa sekunnissa ilmottautumisen alkamisesta.
        Laadi siis etukäteen suunnitelma mille kursseille aiot hakea. Tosiasia on, että kurssit täyttyvät sekunneissa ja järjestelmä kaatuu samantien, joten ota kaveri avuksesi ja käyttäkää kahta eri konetta.
        Eri asia on avoimen omat iltaopiskelukurssit, joihin otetaan 100 opiskelijaa eli kaikki varmasti mahtuvat. Niitä ei ole nykyään jäljellä kuin muutama, joten jätä ne ilmottautumisessa viimeisiksi. Oikeustieteen opiskelu on sekä avoimessa että tiedekunnassa lähtökohtaisesti nopeuslaji ja tunku kursseille on kova. Kavereita saa omalla aktiivisuudella ja Kalonian kahviossa on kampuksen paras tunnelma.

        Onnea ja menestystä sitten vaan.


    • Avoimeen__

      Fender 1961: Teitkö nuo avoimen opinnot työnohessa vai millaisessa elämäntilanteessa? Menikö siis yhteensä kauan, kun teit ne ja kuinka paljon loppupeleissä sulla oli noita opintopisteitä tehtynä kun hait avoimen kautta? Eli ilmeisesti tuo avoimen kautta pääseminen sisään on kuitenkin ihan mahdollista. :) Siitä vaan monesti porukka puhuu sellasta, että ihan mahdotonta ja hirveet jonot jne.. Tosi kiva kuulla, että joku sen kautta oikeesti päässyt sisään. Saanko muuten tiedustella, että oletko minkä ikäinen? Mulla ikää 27.

      Avoimessanähdään: Asutko ihan Turussa vai ootko siis sinne muuttamassa? Olisi kyllä tosi mukava tutustua ja vaihtaa ajatuksia, jos vielä olet innostunut uusiin tyyppeihin tutustumaan. No ei sulla sitten ole paljosta jäänyt kiinni, jos 200 parhaan joukkoon olet päässyt. Itse pääsin sinne 250 varasijalle. :( Periksi en kuitenkaan halua antaa, pitää vaan jaksaa uskoa itseensä. :)

      • avoimenpääsijä

        Kannattaa avata tietokoneen näytölle useampi erillinen ikkuna varattavista kursseista ja painaa tärkeimmän kurssin reload nappulaa pari sekan välein jo hiukan ennen kuin haku alkaa esimerkiksi 10:00. Sitten kun on saanut ensimmäiseen varauksen, niin kiiruusti reload seuraavan ikkunan jne. Ihan hirveästi ei kannata ahnehtia kursseja ennen kuin tietää omat rajansa. Harva saa yli 45 op kokoon vuodessa riittävän korkeilla arvosanoilla. 2-3 vuotta kannattaa varata sisäänpääsyyn. Kannattaa myös kokeneemmilta selvittää, mitä kursseja kannattaa välttää esimerkiksi tiukan arvostelun tai vaikeuden takia. Ne kannattaa jättää yliopistoon tai tehdä vasta lopuksi. Yhden yliopistolaisten kanssa yhteisen kurssin (julkiset hankinnat 7 op) lopetin heti alkuunsa, kun luennoitsija sanoi, että 40 % saa tyypillisesti hylsyn. Tuollainen tarkoittaa usein, että kolmosen saaminen todella työlästä. Lisäksi luentodiat olisi pitänyt pystyä kopioimaan kalvolta ajassa, jossa ehdin kirjoittamaan vain kolmanneksen. Moodleen niitä luentodioja ei laitettu ja kirjaa ei ole ilmeisesti vieläkään julkaistu. Oikeushistoria oli toinen järkytys, jonka lopetin heti alkuunsa. Ehkä nykyään se on paremmin järjestetty. Hesassa monet pitävät sitä todella helppona kurssina, mitä se ei Turussa ollut. Runsaasti englanninkielistä materiaalia sisältäviä kursseja kannattaa lykätä loppuun tai välttää, jos ei ole enkku Laudatur-tasoa. Alun mahdollisia hylsyjä ei pidä pelästyä.

        Mulla on sellainen käsitys, että avoimen kautta pääsijöissä useita yli 30-vuotiaita.


      • Fender1961

        Aloitin ihan harrastuksena. Viimeiset kaksi vuotta opiskelin kokopäiväisesti. Opintopisteitä 175, joita väyläkelpoisia 106, joilla tuli kasaan 66 väyläpistettä. Luultavasti suurin luku tänä vuonna. Viisi otettiin sisään ja nti / hra Vitosella oli 52 väyläpistettä.
        Eräs tuttuni valmistui tänä keväänä oikeustieteen maisteriksi. Aikaa tähän meni kolme vuotta avoimessa ja yksi tiedekunnassa, mutta hän ei olekaan normaali.
        Ikää on liikaa, mutta se ei onneksi paina. Harrastusvaihe mukaan lukien tähän on tärväytynyt 5 vuotta, mutta päivääkään en vaihtais pois. Tämän ajan olen ollut työelämässä vain osittain, joten minulla on ollut hyvät mahdollisuudet lukemiseen ja kannustava tukijoukko takana. Kuten ylempänä todettiin, suuri merkitys on sillä, miten onnistuu pääsemään kursseille ja miten ne saa jaksotettua.
        Avoimen kautta otettavien kiintiö on kasvanut tämän viiden vuoden aikana kahdesta ensin kolmeen ja nyt viiteen eli ei muuta kuin täysillä päin.

        Usein kurssien ensimmäisellä tenttikierroksella hylkäysprosentti on siinä 75. Kannattaa kuitenkin muistaa, että koko oikeustieteellinen tutkinto on miltei kaikille puhtaasti työvoitto. Tämä homma on enimmäkseen raakaa puurtamista, joka vaatii riittävää vastapainoa tai muuten puhti loppuu aika äkkiä.


    • Avoimeen__

      Joo no kuulostaa ihan realistiselta tuo miten olet suorittanut opinnot. Kiitos paljon kattavasta vastauksestasi. Täytyy vaan painaa eteenpäin siis. :) Minusta pääsykokeeseen luku ei tuntunut yhtään työläältä, päinvastoin nautin koko prosessista todella kovasti, kun tieto sekä ymmärrys lisääntyivät kokoajan. Kokeen teon jälkeen tuli jopa suru, kun ei tarvinnut enää päntätä kirjoja samaan tapaan. :D

    • avoimenpääsijä

      Ensin kannattaa suorittaa verkon kautta kesäopintoina johdatuskurssi (2op). Avoimessa aloittavalle optimaalinen kurssikombo ensimmäiseksi syksyksi olisi mielestäni perusopintojen (12 op) lisäksi ottaa tiedekunnan puolelta Oikeussosiologian ja kriminologian -opintojakso (6op) Sen lisäksi voisi ottaa myöhemmin sulkeutuvista avoimen omista jaksoista esimerkiksi perhe- ja jäämistöoikeuden (7 op) sekä todella helpon oikeudellisen informaation haun (2 op), johon saattaa olla tungosta, joten kannattaa ottaa ekan minuutin aikana. Tuo olisi oma ensimmäinen syksyni, jos pitäisi uudelleen valita.

      • avoimessanähdään

        Tässä jo muutamia ehdotelmia tulikin mille kursseille kannattaa mennä. Onko muita suosituksia helpoimmista kursseista ja mitä kursseja erityisesti kannattaa välttää? Olen suorittanut jo rikosoikeuden ja finanssioikeutta yritin mutta sitä en saanut läpi. Koin sen itse aika haastavaksi.


    • Avoimessanähdään

      En asu vielä Turussa vaan muutan vasta loppukesästä. Uudet tuttavuudet ovat totta kai kiva lisä elämään joten mielellään jatkan juttua myös jossain muualla :)
      Itselläni ainakin tarkoitus ihan täysipäiväisesti opiskella ensi vuosi avoimessa ja katsoa miten sujuu ja miettiä keväällä uudestaan pääsykokeita. Kuitenkin tässä jo aikoja sitten olen päättänyt ja selvittänyt että oikis on se minun juttu. Siispä tuulta päin uudella tarmolla vaikka epäonnistuminen taas kirpaisi.
      Asutko Avoimeen_ itse Turussa vai mistä päin olet?

      • työjaopiskelu

        Aiot opiskella täyspäiväisesti. Miten rahoitat elämäsi ja opiskelusi?

        Itse olen töissä kokopäiväisesti, joten opiskeluun on aikaa hyvin rajallisesti. Pakko olla töissä, muualta ei rahaa tule.


      • Oikkari

        Mietin ihan samaa että miten nämä pelkästään avoimessa opiskelevat rahoittavat elämisensä.. Työttömyysrahoilla? Itse harkitsisin edes jotakin osa-aikasta työtä niin saa välillä muutakin ajateltavaa kuin tentit..


    • Avoimeen__

      Avoimessanähdään: Asun Keski-Suomessa ja täältä käsin olen ajatellut opintoja alkaa tehdä. Itse mietin aivan samaa, että miten olet ajatellut rahoittaa avoimessa opiskelusi? Minun tilanne on tällä hetkellä se, että olen työtön (jäin viime joulukuussa kokeen vuoksi duunista pois) ja muutin toiselta paikkakunnalta miehen työn perässä tänne. Itse olen ajatellut, että pakko hommata joku työ vähintään osa-aikatyö, koska muuten et voi opiskella työttömyyskorvauksilla. Raja on mielestäni 5 op kuukaudessa, ja tietääkseni työkkärillä on jokin yleinen rekisteri, josta seuraavat miten suoritat kursseja tai voivat halutessaan sen tarkistaa. Itse en sitä riskiä voi ottaa, että etuudet menisivät alta.

      • avoimessanähdään

        Säästöillä oli tarkoitus elellä. Puoliso käy töissä, joten eiköhän talous ole jotenkuten ihan kunnossa. Tällä hetkellä työntekoa tärkeämpää on pian saada opiskelupaikka, joten siksi haluan panostaa täysipäiväisesti avoimeen ja pyrkiä suorittamaan niin paljon opintoja kuin mahdollista. Toki voi olla että ihan vastapainoksi jonkun osa-aikaisen työn hankin jos löytyy jokin mielekäs paikka.


    • avoimenpääsijä

      Aika monilla avoimen opiskelijoilla on joko kokoaika- tai osa-aikatyö. Myös kaksi yrittäjää tiedän. Myös vanhemmilta tai isovanhemmilta kannattaa kysyä apua. Kannattaa selvittää kelalta, millaisissa aikaväleissä tuo 5 op lasketaan. Jos kuukautta kohti, niin opiskelut avoimessa oikiksessa olisivat liki mahdottomat, koska useimmat kurssit vähintään 6 op. Jos jaksona lukukausi- tai lukuvuosi, niin mielestäni tuo raja ei ole paha ongelma, mutta silloin joutuu jaksottamaan suorituksia. Kannattaa panostaa korkeisiin arvosanoihin sitäkin suuremmalla syyllä, jos opintopistemäärä rajoitettu. Arvosana 5 tuottaa nimittäin liki 70 % nopeammin väyläpisteitä kuin 3. Viitonen ei ole todellakaan mahdoton ainakaan niissä opintojaksoissa, joissa saa lisäpisteitä ryhmätöistä tai lisätehtävistä. Mutta silti kannattaa välttää paria sellaistakin. Esimerkiksi Eurooppaoikeuden lisätehtävät ilmeisen vaikeita, koska todella harva sai niistä lisäpisteitä. Finanssioikeuden tentti oli todella vaikea, mutta samat kysymykset toistuvat jatkuvasti eri tenteissä, joten kannattaa etsiä Lexin sivuilta vanhoja tenttejä. Väitän, että harjoittelemalla neljä edellistä tenttiä 3-5 on varma finanssista. Prosessioikeudessa keskeisin tae menestykseen on sähköisen tentin kanssa taktikointi, koska kysymykset olivat osittain samat jokaisella tenttikierroksella. Siksi kannattaa käyttää sähköisen tentin päätteeksi loppuaika, jota mulla jäi aina 40-70 minsaa, virheellisten vastausten mieleenpainamiseen ja oikean vastauksen haarukointi. Sen jälkeen kannattaa tutkia kirjallisuudesta oikeat vastaukset väärin vastattuihin kysynyksiin. Tuolla taktiikalla nostin tulosta rutkasti juurikaan lisää lukematta kolmesti sähköiseen tenttiin osallistumalla.

    • Avoimeen__

      Avoimessanähdään: Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko sinulla jo aiempi korkeakoulututkinto vai millainen on taustasi? Itse myöskin pohdin suuresti tuota avoimen opintojen suorittamista siinä mielessä, että vaadittavat väyläopinnot tulisi tehtyä mahdollisimman ripeästi. En haluaisi odotella opiskelupaikkaan vuosikausia. Kokopäivätyön ja avoimen opintojen tekeminen yhtäaikaa tuntuu melkoisen raskaalta ajatukselta. Tietenkin se riippuu miten "vaativaa ja kuormittavaa" työtä tekee, mutta itselläni kun on korkeakoulututkinto jo alla, niin en luonnollisesti edes kaupan kassalle hae töihin. Osa-aikatyö on hyvä mahdollisuus, mutta silloin tulot tietenkin tippuvat ja ollaan tiukemmilla, kuin että olisi kokopäivätyössä. Mielestäni se ei kuitenkaan ole ihan kamalaa, jos sillä uhrauksella sitten nopeammin opiskelupaikan voisi saada. :)

      • avoimessanähdään

        On kyllä jo aikaisempi korkeakoulututkinto alla. Täytyy kysellä mahdollisuuksia osa-päivätyöhön oman alan töistä mutta epäilen ettei se ainakaan helppoa ole. Täytyykin punnita onko tärkeämpää saada nopeasti opiskelupaikka vai kitkuttaa useampi vuosi samalla täysipäisesti töitä paahtaen. Kokopäiväisesti jos käy töissä niin päiväluennoille osallistuminen on pois laskuista ja nimenomaan opetukseen haluaisin nyt osallistua! Noh asiat selvenevät tässä syksyn mittaan. Aijotko sinä "avoimeen_" käydä ollenkaan kontaktiopetuksessa Turussa vai suorittaa kurssit etänä?


      • Avoimeen__
        avoimessanähdään kirjoitti:

        On kyllä jo aikaisempi korkeakoulututkinto alla. Täytyy kysellä mahdollisuuksia osa-päivätyöhön oman alan töistä mutta epäilen ettei se ainakaan helppoa ole. Täytyykin punnita onko tärkeämpää saada nopeasti opiskelupaikka vai kitkuttaa useampi vuosi samalla täysipäisesti töitä paahtaen. Kokopäiväisesti jos käy töissä niin päiväluennoille osallistuminen on pois laskuista ja nimenomaan opetukseen haluaisin nyt osallistua! Noh asiat selvenevät tässä syksyn mittaan. Aijotko sinä "avoimeen_" käydä ollenkaan kontaktiopetuksessa Turussa vai suorittaa kurssit etänä?

        Joo niin sama tilanne itsellänikin. Joo siis osa-aikatyötä olen miettinyt myös itse, koska se ei kuormita tosiaan niin paljon ja siinä pystyy sitten paremmin tekemään opintoja nopeampaankin tahtiin. Joo siis olisi todella ihanaa osallistua kontaktiopetukseen, mutta minulla ei ole kyllä mitään toivoa täältä käsin osallistua niille. Tietenkin sitten pakollisille on tultava sekä tentit tekemään, muuten kyllä meinasin ihan itse vääntää etänä ne. Tietenkin teen myös opintoja tänne paikalliseen yliopistoon, jossa mahdollista tehdä noita oikeustieteiden avoimen opintoja ihan kontaktiopetukseen osallistumalla.


      • Kokenutavoimessa

        Tietyillä kursseilla tarjottavat lisäpisteet on erittäin järkevää hakea, mikä saattaa tarkoittaa ainakin osittaista läsnäoloa. Ilman niitä voi jopa kolmonen olla tiukassa. Niillä voi saada vähällä vaivalla jopa 2 arvosanaa, mikä voisi muuten vaatia jopa 100 -200 tuntia lisälukemista.


      • KiinnostunutAvoimesta
        Kokenutavoimessa kirjoitti:

        Tietyillä kursseilla tarjottavat lisäpisteet on erittäin järkevää hakea, mikä saattaa tarkoittaa ainakin osittaista läsnäoloa. Ilman niitä voi jopa kolmonen olla tiukassa. Niillä voi saada vähällä vaivalla jopa 2 arvosanaa, mikä voisi muuten vaatia jopa 100 -200 tuntia lisälukemista.

        Hyviä pointteja kyllä, olisiko esimerkkiä näistä kursseista miltä voisi saada helpommin korkeamman arvosanan?


      • Kokenutavoimessa

        Helppouteen saada korkea arvosana vaikuttaa a) tentaattorin arvostelun tiukkuus, tentin helppous ja mahdolliset lisäpisteet sekä b) opintojakson aihealueen vaikeus. Toki myös kokelaan henkilökohtaiset ominaisuudet vaikuttavat jonkin verran. Englanninkielistä kirjallisuutta runsaammin sisältävissä kursseissa kielitaito on erittäin ratkaiseva. Tenttituloslistoja selailleena voin sanoa, että jotkut kurssit ovat suunnilleen kaikille todella vaikeita (ei juurikaan 3-5 arvosanoja) ja toisissa suuri osa kokelaista saa kiitettäviä ja erinomaisia.

        Oikeussosiologian ja kriminologian kurssi oli mielestäni helppo, vaikken tehnyt edes jopa 2 arvosanaa antavaa helpohkoa ryhmätyötä. Myös perheoikeus oli minulle helppo opintojakso, mutta luinkin sen tenttialueen todella perusteellisesti. Velvoiteoikeus oli todella vaikea minulle vaikeiden tenttiensä takia. Työoikeudesta ja hallinto-oikeudesta sain tuurilla kolmoset, vaikka mielestäni kirjallisuus oli aika vaativaa. Yleinen oikeustiede on suhteellisen helppo luentotenteillä suoritettuna mutta kirjallisuustenteillä todella vaikea, joten todellakin kannattaa käydä luennoilla. Valtiosääntöoikeus oli vaativa lähinnä vaikean tentin takia, vaikka itse kurssin aiheen pitäisi olla helpommasta päästä. Rikosoikeus oli työläs, mutta sain siitä kiitettävän. Prosessioikeus oli laajasta ja näennäisen vaikeasta tenttialueestaan huolimatta aika mukava opintojakso, koska tenteissä kysyttiin lähinnä olennaisia perusasioita.


      • KiinnostunutAvoimesta
        Kokenutavoimessa kirjoitti:

        Helppouteen saada korkea arvosana vaikuttaa a) tentaattorin arvostelun tiukkuus, tentin helppous ja mahdolliset lisäpisteet sekä b) opintojakson aihealueen vaikeus. Toki myös kokelaan henkilökohtaiset ominaisuudet vaikuttavat jonkin verran. Englanninkielistä kirjallisuutta runsaammin sisältävissä kursseissa kielitaito on erittäin ratkaiseva. Tenttituloslistoja selailleena voin sanoa, että jotkut kurssit ovat suunnilleen kaikille todella vaikeita (ei juurikaan 3-5 arvosanoja) ja toisissa suuri osa kokelaista saa kiitettäviä ja erinomaisia.

        Oikeussosiologian ja kriminologian kurssi oli mielestäni helppo, vaikken tehnyt edes jopa 2 arvosanaa antavaa helpohkoa ryhmätyötä. Myös perheoikeus oli minulle helppo opintojakso, mutta luinkin sen tenttialueen todella perusteellisesti. Velvoiteoikeus oli todella vaikea minulle vaikeiden tenttiensä takia. Työoikeudesta ja hallinto-oikeudesta sain tuurilla kolmoset, vaikka mielestäni kirjallisuus oli aika vaativaa. Yleinen oikeustiede on suhteellisen helppo luentotenteillä suoritettuna mutta kirjallisuustenteillä todella vaikea, joten todellakin kannattaa käydä luennoilla. Valtiosääntöoikeus oli vaativa lähinnä vaikean tentin takia, vaikka itse kurssin aiheen pitäisi olla helpommasta päästä. Rikosoikeus oli työläs, mutta sain siitä kiitettävän. Prosessioikeus oli laajasta ja näennäisen vaikeasta tenttialueestaan huolimatta aika mukava opintojakso, koska tenteissä kysyttiin lähinnä olennaisia perusasioita.

        Kiitos paljon kattavasta vastauksestasi. Erittäin hyviä pointteja kerrassaan, Pidän nämä kyllä mielessä, kun harkitsen aloittaa opintoja avoimen puolella. Tosin teen kyllä yhteistyö yliopistoissa suuren osan. Tuskin vaikeuden tasossa kuitenkaan merkittäviä eroja on. Työtä nuo opinnot kyllä vaativat, mikään ei tule ilmaiseksi.


    • Epäonnistujaolenkai

      Kannattaako koittaa vielä uudestaan kun 900 varasija ja hain tosissaan toista kertaa?

      • JoensuuhunHTM

        Mielestäni sun kannattaa kokeilla kurssi tai pari avoimessa yliopistossa. Siellä sulle selviää, kannattaako vielä kokeilla... Joensuun yliopistoon on aika helppoa päästä lukemaan avoimenkin yliopiston kautta hallintotieteen maisteriksi. 60 opintopistettä vaikka ykkösillä... Ei paha...


    • yritysjuridiikkaa

      Osaako joku sanoa tai tietääkö varmaa faktatietoa, että huomioidaanko väylähaussa ollenkaan Turun kauppakorkean tarjoamia yritysjuridiikan opintoja vai ainoastaanko oikeustieteellisen tiedekunnan opinnot merkkaavat?

      • Mahdollista_

        Mielestäni väylähakuun soveltuvat vain oikeustieteen opinnot, mutta asia kannattaa tietenkin varmistaa. Voi olla, että tietty määrä vaadittavista väyläopinnoista on oltava oikeustieteen, mutta mahdollisuus on myös että osa saisi olla muitakin. Helpoiten saat vastauksen soittamalla opintotoimistoon kesälomien jälkeen. Jos saat asiasta varmuuden, niin viitsitkö vinkata myös tänne asiasta. Olisin myös itse kovin kiinnostunut vastauksesta.


      • oikkari

        Koska ON- ja OTM tutkinnossa on nykyään yhteensä 50 op valinnaisia opintoja, niin ainakin saat sisällytettyä kauppakorkean yms. opintoja niihin, vaikkei niitä huomioitaisi väylähaussa tai muunnettaisi aineopinnoiksi. Kannattaa tosiaan kysyä asiasta...


    • EiEhtinyt

      Onko oikeustieteelliseen olemassa syksyn yhteishakua? Helsinkiin tai Turkuun?

      • ABC822

        Ei ole. Kaikkiin oikiksiin voi hakea vain keväällä.


    • Opiskelijaxx

      Haluaisiko joku perustaa esim Facebookiin ryhmän ensi syksyn avoimen opiskelijoille. Olisi kiva saada vertaistukea ja Turusta miten opinnot sujuvat :)

    • Euoikeus

      Jos jollakin tarvetta Eurooppaoikeuden kirjoille (turun yliopisto) niin multa löytyisi kirjat joille ei enää tarvetta :)

      • Pleeepö

        Mitkä kirjat ja painokset? Onko merkintöjä ja muutenki missä kunnossa ovat? Paljonko pyydät?


      • kirjastoon

        Kannattaako noita ostella, kun lainaksi saa kirjastosta ilmaiseksi... En ole käyttänyt euroakaan aineopintojen oppikirjoihin, vaikka olen jo kolmannen vuoden opiskelija.


      • Euoikeus

        No noita kirjoja ei ollut missään kirjastossa mitä etsin niin oli vähän pakko ostaa :) Kirjat on EU Constitutional law an introduction (A. Rosas ja L. Armati) 2012 ja Cases & materials on EU law (S. Weatherill) 2016, aivan uutta vastaavassa kunnossa eikä ole mitään merkintöjä. Yhteensä maksoivat n. 55e joten otan tarjouksia vastaan, pääasia että menisivät käyttöön :)


      • Fender1961

        Suoritin Eurooppaoikeuden arvosanalla 3 enkä edes avannut noita, vaan hain kirjastosta vastaavat tai edes lähes vastaavat suomenkieliset teokset.


      • kielitaidoton
        Fender1961 kirjoitti:

        Suoritin Eurooppaoikeuden arvosanalla 3 enkä edes avannut noita, vaan hain kirjastosta vastaavat tai edes lähes vastaavat suomenkieliset teokset.

        Suurin ongelmani noilla kursseilla tulee olemaan juuri keskinkertainen englanninkielen taitoni. Toimisiko sama systeemi myös Kansainvälisen oikeuden -kurssilla? Aikaisemmin sai valita, lukeako suomenkielinen vai englanninkielinen kansainvälisen oikeuden kirja, mutta nykyään tenttivaatimuksena on englanninkielinen kirja.


      • Fender1961

        Joku tietty kirja tai kieli on vain väline eikä itseisarvo. Tärkeintä on hallita kyseinen oikeudenala. Oikeushistorian kurssi oli myös jokseenkin englanninkielinen, mutta siitäkin mentiin läpi arvosanalla kaksi ensimmäisellä tenttikierroksella. Tentin reputti n. 75% osallistujista. Olin hereillä luennoilla ja poimin talteen oleellisen, jonka pohjalta kirjoitin omat " kirjani " mm. wikipediaa apuna käyttäen.


    • Jurristiksi

      Paljon tulee maksamaan, kun ostaa koko OTM-tutkinnon avoimesta yliopistosta?

      Olen kuullut, että avoimessa vaativuustaso ei olisi sama kuin perusopiskelijoilla. Onko kellään havaintoja, pitääkö tämä paikkansa.?

      • Fender1961

        Väärin kuultu, sillä ainakin Turussa opetus on enimmäkseen integroitua tiedekunnan kanssa eli samoilla luennoilla ja yhteisissä tenteissä nuokkuvat rinta rinnan avoimen ja tiedekunnan opiskelijat. Edes proffa ei tiedä, ellei opiskelijanumerosta tarkasta, kuka kukin on. Avoimessa ja tiedekunnassa opiskelijanumerot ovat hieman erilaiset eivätkä avoimet saa halpaa opiskelijaruokaa yms. etuja, mutta siinä ne erot sitten olivatkin.


      • helppoakuinheinänteko

        Läheskään koko OTM-tutkintoa ei ole mahdollista "ostaa" avoimesta yliopistosta, mutta liki 80 % ON-tutkinnosta on mahdollista suorittaa jo avoimen puolella. Avoimen väylän kautta oikikseen päässeet ovat olleet ainakin arvosanoilla mitattuna parempia kuin enemmistö pääsykokeen kautta tiedekuntaan päässeistä. Suurin osa kiiruhtaa tiedekunnassa ykkösillä ja kakkosilla, kun taas avoimen puolella on saatava arvosanoja väliltä 3-5, jotta ne otettaisiin väylähaussa huomioon.

        Jos helpot opinnot kiinnostavat, suosittelen kasvatus- tai kauppatieteitä. Niissä noppia irtoaa kuulemani mukaan puolikkaalla vaivalla.


      • Erik5

        Aikamoinen trolli "Jurristiksi" - nimimerkiltä


    • hmmihmettelen

      Eikö Helsingin avoimen oikeustieteellisessä ole syksyllä tarjolla opintoja?

    • Hämmentyny

      Katellessani noita avoimia opintoja missä yksinään kurssit ovat kalliita. Ni miten noiden materiaalien kanssa? Ei mul oo varaa ostaa 4 uutta kirjaa joka kursille vaikka jotain työtä edes löytäisin.

      • do-not-worry

        Oikiksen kurssikirjoja saa lainattua helsingin yliopiston opiskelijakirjastosta. Sinne saa ihan kuka tahansa kirjastokortin. Ei tarvitse olla opiskelija edes. Vaikka saatavilla ei olisi kirjaa lainattavaksi, voi niitä kopioida kirjastossa melko huokeaan hintaan. Osan kirjoista puolestaan voi lainata e-kirjoina.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3680
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1803
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      151
      1260
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      895
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      870
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      850
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      830
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    Aihe