Koiramme sai tammikuun alussa 10 päivän antibioottikuurin suolistotulehdukseen. Koira rapsutteli jo silloin aika usein korviaan. Eläinlääkäri tutki korvat, eikä niistä löytynyt mitään tulehdusta. EL:n mukaan korvassa saattoi olla jokin alkava tulehdus, mutta sanoi sen menevän ohi antibiooteilla.
Nyt koira on alkanut raapimaan varsinkin vasenta korvaansa entistä enemmän, ja pitää välillä raapiessaan sellaista "yninää". Olen puhdistanut korvia korvavedellä, eikä niissä näy mitään mönjää/punoitusta. Voisiko kyseessä olla hiivatulehdus? Luin jostain, että antibioottikuuri voi laukaista hiivan. Vaatiiko vaiva käyntiä eläinlääkärissä, vai saako apteekista jotain lääkettä ilman reseptiä?
hiivatulehdus korvassa?
8
3177
Vastaukset
- koirallinen
Kannattaa antaa lääkärin tarkastaa onko kyseessä hiiva, sen hoito kun on pitkä prosessi. Meillä on nyt toinen viikko tippoja menossa ja jatkuu vielä ainakin toiset kaksi viikkoa.
Lääkkeen saa meillä lääkäriltä tai reseptillä apteekista, eli ilman lääkäriä et saa hiivaan tehoavaa lääkettä. - iiks
..tapauksessa kannattaa kokeilla erilaista ruokavaliota. Suolistotulehdukset ovat useimmiten merkki allergiasta. Ja kun nyt on lisäksi tuota korvien raaputtelua. Allergisen koiran syötyä jotain sille sopimatonta aiheutuu elimistöön tulehdustila. Ja kun saa kerrankin viikossakin tätä allergisoivaa ainetta, niin tulehdustila pysyy yllä.
Käy eläinlääkärillä (hiivatulehdukseen auttavia tippoja ei saa ilman reseptiä) ja pyydä ottamaan näyte korvasta. Hiivatulehdusta hoidetaan yleensä vähintään 3 viikkoa. "Tukihoitona" voi putsata korvia vedellä, jossa on loraus etikkaa. Tämä muuttaa korvan ph:ta ja estää pöpöjen kasvua (elikkäs ainakin 2xpvä).
Tulehdusten perimmäinen syy on kuitenkin todennäköisesti ruokavalio, joten... Ensimmäiseksi kannattaa karsia ruokavaliosta vehnä, soija ja soijaproteiini. Ja ruokavaliota pitää jatkaa muuttumattomana ainakin 6-8 viikkoa, ennen kuin voi tietää onko siitä apua.- rapsuttelija
Täytyy tänään varata aika eläinlääkärille. Epäilin itsekin allergiaa silloin, kun koiran maha oli pari viikkoa sekaisin. Koira söi Sertin pentunappuloita, jotka olen vaihtanut Nutro Choisen lammas-riisiin. (ei sis. vehnää) Koira on kahden kääpiörodun risteytys. Isä on länsiylämaanterrieri, ko. rodulle nämä vehnäallergiat ovat aika tyypillisiä..
Koira raaputtaa itseään aika usein, muualtakin kuin korvista. Välillä sille on annettu kaurapuuroa ja jotain kotiruokaa, missä on makaronia tms. Täytyy varmaan jättää kaikki tällaiset pois. - iiks
rapsuttelija kirjoitti:
Täytyy tänään varata aika eläinlääkärille. Epäilin itsekin allergiaa silloin, kun koiran maha oli pari viikkoa sekaisin. Koira söi Sertin pentunappuloita, jotka olen vaihtanut Nutro Choisen lammas-riisiin. (ei sis. vehnää) Koira on kahden kääpiörodun risteytys. Isä on länsiylämaanterrieri, ko. rodulle nämä vehnäallergiat ovat aika tyypillisiä..
Koira raaputtaa itseään aika usein, muualtakin kuin korvista. Välillä sille on annettu kaurapuuroa ja jotain kotiruokaa, missä on makaronia tms. Täytyy varmaan jättää kaikki tällaiset pois.Meillä Nutron lammas-riisi on sopinut iho-ongelmaiselle ja toistuvia korvahiivoja omaavalle erinomaisesti. Sinun kannattaisi jättää nyt kaikki muu koirasi ruokavaliosta pariksi kuukaudeksi pois (eli koira ei saa saada yhtään mitään muuta, ei edes puruluita). Jos tilanne rauhoittuu (=ei oireita elikkäs saat tulehdustilan pois elimistöstä) lähdet testaamaan yhtä ruoka-ainetta kerrallaan.
Meillä kun ei ollut suolisto-oireita, niin uutta ainettakin piti testata aina useita viikkoja, ennen kuin pystyi olemaan varma, ettei oireita tule. Toivottavasti pääsee reppana rapsutuksesta eroon.
- marian
Antibiootit voivat aiheuttaa hiiva tulehduksia. Voisit kokeilla koiran korvaan kotikonsteja näin alkuksi lievittämään oireita ennen kuin menette lääkäriin. Omenaviinietikka on aikas hyvä...
http://personal.inet.fi/cool/magisch/koirat/artikkelit.htm- rapsuttelija
Eilen kun menin töistä kotiin, oli kotona pari kakkakasaa.. Illan koira vaikutti olevan "normaali", mitä nyt raapi välillä korviaan. Yöllä koira pyyti jatkuvasti takapihalle, maha oli ihan sekaisin. Se oli myös oksentanut ja ulostanut sohvalle..
Puolen päivän aikaan mennään lääkäriin, annoin koiralle aamulla vain vettä ja Canikur-tabletin. - aloittaja
rapsuttelija kirjoitti:
Eilen kun menin töistä kotiin, oli kotona pari kakkakasaa.. Illan koira vaikutti olevan "normaali", mitä nyt raapi välillä korviaan. Yöllä koira pyyti jatkuvasti takapihalle, maha oli ihan sekaisin. Se oli myös oksentanut ja ulostanut sohvalle..
Puolen päivän aikaan mennään lääkäriin, annoin koiralle aamulla vain vettä ja Canikur-tabletin.Hiivaahan sieltä korvasta löytyi, lääkäri määräsi tippoja. Saatiin myös Eukanuban ruokaa, joka on tarkoitettu herkkävatsaisille koirille.
- koirallinen
aloittaja kirjoitti:
Hiivaahan sieltä korvasta löytyi, lääkäri määräsi tippoja. Saatiin myös Eukanuban ruokaa, joka on tarkoitettu herkkävatsaisille koirille.
Meillä koira jo tunnistaa tippapullon ja kyllä isokin koira pääsee pieneen piiloon, kun vaan haluaa:)
Toivottavasti ruokintaa muuttamalla saat sen muunkin rapsuttelun pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187