Mitä tehdä jos on paha olla?

Tytöntyllerö14

Hei! Olen 14-vuotias tyttö ja aloitan 8-luokan syksyllä. Minua on kiusattu koulussa koko ala-aste ja sama jatkui myös ylä-aste. Ala-asteella en kertonut kenellekkään kiusaamisesta,koska oli liian heikko kertomaan:/ Ylä-asteella kerroin terveydenhoitajalle,joka sitten kertoi eteen päin koska annoin siihen luvan. Minulla oli koko 7.lk ajan tosi paha olla ja itsemurha oli koko aika mielessä. Pelkäsin mennä kouluun.. Olen miettiny koulun vaihtoa,mutta täällä paikkakunnalla ei ole toista yla koulua joten mietinkin että onko mahdollista vaihtaa toiselle paikkakunnalle koulua?? Miten saisin rohkeutta kysyä asiaa vanhemmiltani. Miten pääsisin tästä pahasta olosta eroon??:( Olisin kiitollinen jos jaksaisitte vastata:)

10

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mene koulujen alettua puhumaan terveydenhoitajalle tai koulukuraattorille jos teidän koulussa seillainen on kerrot että sinua kiusataan ja jos asialle ei tehdä mitään voit pyytää että aloitatte operaation koulun vaihto. Mutta usein asioihin puututaan kunnolla ja tosissaan vasta kun oikeasti menet kertomaan jollekkin ylemmälle taholle kuten poliisi. Poliisin työhön kuuluu myös koulukiusaamisen vastustus ja siitä eroon pääsy. Joten jos koulusi henkilökunta ei puutu asiaan olet oikeutettu kertomaan asiasta poliisille jolloin voit myös luultavasti poliisin avustuksella vaihtaa koulua

    • Meeannatapioon

      Onko sulla hyvät todarit? Jos on niin koita pyrkiä vaikka annatapion kouluun tosi kiva paikka eikä siellä ole koulukiusaamista kun kaikki asuu siellä ja tuntee jokaisen niin hyvin

      • Tytöntyllerö14

        Paljonko keski-arvon täytyy olla jotta annatapion kouluun pääsee. Ja onko sinne pääsy/haku vaikeaa?:)


    • scarstoyourbeautiful

      Nezzalta tulikin jo hyviä neuvoja. Kerrot vaan rohkeasti vanhemmillesi että haluaisit vaihtaa koulua. Kyllä vanhemmat ymmärtää jos sua on kiusattu eikä koulunkäynti suju nykyisessä koulussa. Puhu koulussa terkkarille, kuraattorille, opettajalle, ihan kenelle vaan luotettavalle aikuiselle jonka kanssa tunnet olosi hyväksi.
      Älä tee itelles mitään pahaa. Viiltely, päihteidenkäyttö tms. ei paranna sun oloa. Toki se saattaa hetkellisesti parantaa mutta oikeasti se vaan pahentaa. Itsekin viiltelin jo ala-asteella ja kadun sitä. Nykyään jalkojani ja vasenta käsivarttani koristaa rumat arvet...
      Kiusaaminen on ihan perseestä ja en ymmärrä miten vielä 2017 nuoret ja lapset on niin ilkeitä toisilleen. Mullakin on kokemusta kiusaamisesta ja masennuin ja olin itsetuhoinen mutta selvisin siitä kun sain vaihtaa 9-luokalla koulua.
      Toivon todella että saat tukea ja apua sun tilanteeseen ettei sun tarvitse enää ikinä miettiä itsemurhaa. Sen ei koskaan pitäisi olla ratkaisu. Valitettavasti liian moni lapsi/nuori on tehnyt sen valinnan. Pysy vahvana!

    • Voivittusaatana

      Meen 8lk nyt ja mua vaa vituttaa koska kaikki opettajat on tylsiä ja liikkaope on agressiivinen tekis mieli vaihtaa kouluu mut en haluu mihinkää svenska paskaa

    • Kirkko.apua

      Kannattaa jutella jonkun aikuisen kanssa asiasta. Ole rohkea ja kerro vanhemmillesi.

      Herra on lähellä niitä, joilla on särkynyt sydän, hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli.

      • herra_smies

        Kirkko ja herra ei liity tähän nyt mitenkään, mutta hyvä että joku tähän vastaa.
        Arvostan, paitsi en sitä jälkimmäistä kappaletta.


      • herra_smies kirjoitti:

        Kirkko ja herra ei liity tähän nyt mitenkään, mutta hyvä että joku tähän vastaa.
        Arvostan, paitsi en sitä jälkimmäistä kappaletta.

        Olen pahoillani minä auttaa vain halusin.


    • Hei,

      Oletkin jo saanut hyviä neuvoja. Vaikeassa tilanteessa voi hakea keskusteluapua myös erilaisilta auttavilta tahoilta.

      Tässä pari vaihtoehtoa:

      - Sekasin-chat. Sekasin-chatissä voit keskustella mistä tahansa mieltäsi askarruttavista kysymyksistä tai aiheista nimettömänä ja luottamuksellisesti. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset. Chatissä on laajat aukioloajat ja se on avoinna ma-pe klo 7-24 ja la-su klo 15-24. https://sekasin247.fi/

      - Valtakunnallinen verkkokriisikeskus Tukinet. Tukinetistä voit halutessasi saada itsellesi oman tukihenkilön ja lisäksi siellä on erilaisia keskustelufoorumeita ja ryhmächatteja, joissa on mahdollista saada vertaistukea. https://www.tukinet.net/

      Lämpimin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Äläluovuta

      Tässä neuvoja on jo tullutkin, eikä itselläni ole muuta lisättävää kun, että mitä ikinä teet ÄLÄ tyydy nykyiseen tilanteeseesi. Kiusaamisen ja pahan olon kierteestä voi olla vaikea päästä irti, mutta luovuttaa ei saa. Sinun on mahdollista hakea apua, saada tukea ja saada aikaan muutos, vaikka se tarkottaisi koulunvaihtoa. Muutosta saa aikaan. Se vaatii vain sen, että uskaltaa apua hakea, puhua ja vaatia muutosta. Asiasta puhuminen voi olla vaikeaa ja kivuliasta, varsinkin jos asian kanssa on tottunut elämään vuosia. Kynnys kertomiseen olla suuri ja asian esille ottaminen voi tuntua nololta (sitä se ei ole, vannon, mutta tiedän sen tuntuvan olevan), mutta sinä pystyt siihen. Sinä olet tarpeeksi rohkea. Sinusta on siihen. Sinä pystyt vaatia saavasi apua, vaatia niin kauan ja niin monelta taholta kun ikinä onkaan tarpeellista, että tulet kuulluksi ja saat tarvitsemasi avun. Lupaan, että se helpottaa, elämänlaatusi paranee, kun vain saat pyörät pyörimään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe