Lihavuus ja älykkyys

Exlihava

Tämän viestin tarkoitus ei ole provosoida, eikä loukata ketään, vaan sen on tarkoitus on olla ihan realistista pohdintaa, omien ja vähän muidenkin havaintojen perusteella.

Mutta mutta... Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että lihavuus kertoo kantajansa ongelmista, ja lihavuus on vain ulkoisesti se näkyvä osa, itse ongelma voi olla näkymättömissä. Tuo ajatus tuli minulle kun itse olin lihava, olin masentunut ja söin huonoon olooni.

Kun aloin tarkkailemaan muita ylipainoisia, aloin huomaamaan että monella ylipainoisella oli masennuslääkitys. Itse en koskaan suostunut SSRI lääkkeitä syömään.

Onko siis niin, että masennus tai jokin muu asia, ajaa ihmisen tilaan, jossa ei jaksa enää pitää huolta itsestään, ja ruokaa käytetään "lääkkeenä". Tuo lääke vaan ei toimi kuin pienen hetken kerrallaan kun hiilihydraatit auttaa hetkellisesti serotoniinin läpäisyä aivokalvoissa. Tämänkin olen itse kokenut.

Mutta sitten tulee se asia, mitä en ole kokenut.

Täällä suomi24:n palstalla, kuten monessa muussakin paikassa, olen törmännyt siihen, että ylipainoiset ihmiset haluaisivat laihtua. Mutta tarttuvat aivan kummallisiin taktiikoihin asiansa kanssa. Toinen piirre tuossa laihdutuksessa on se, että tuloksia pitäisi saada mielellään tänään, mutta viimeistään ensi viikolla. -10kg kuukaudessa on ihan normaali toive.

Epätoivoisena aloitetaan jonkinlainen pussikuuri, kerta toisensa jälkeen, ja iloitaan siitä, että kehon turvotus katoaa kuukaudessa. -8 kg kuukaudessa on aivan realistista, kunnes repsahdetaan ja kehon nesteet palautuu, ja ollaankin hyvin lähellä aloitustilannetta.

Pussikuureja saatetaan toistaa vuosia, ilman että olisi lähelläkään normaalipainoa missään vaiheessa.Aina purraan hammasta ja syytetään sitä, että itsekuri vaan petti. Nälkä ja heikko olo on päivästä toiseen, todennäköisesti lihaksetkin katoaa vauhdilla.

Moni koettaa hienovaraisesti kertoa näille ihmisille että jotakin saattaa olla tuossa tekniikassa pielessä, tai joku sanoo aivan suoraankin että nyt menee pieleen. Seurauksena vain henkilön kiukustuminen, tai sitten kommenttien totaalinen sivuuttaminen.

Alan tosiaan uskomaan teoriaan siitä, että lihavuus on oire jostakin, ruokaa käytetään hoitokeinona (huonona sellaisena). Jos ihminen on tarpeeksi älykäs, hän selviää tilanteesta ulos, mutta jos ajattelukykyä ei löydy, alistutaan tilanteeseen "no minä nyt olen tällainen", "itse minä kiloni kannan" jne, tai sitten itku silmässä koitetaan pussikuureilla laihduttaa, vailla minkäänlaista käsitystä ongelman luonteesta, ja siitä, miten se paino oikeasti laskee.

Merkittävä osa ongelmaa tulee nimenomaan siitä, että ei ole kykyä ymmärtää yksinkertaisia asioita, ja jopa yleisesti hyviksi ja terveellisiksi havaitut keinot sivuutetaan.

Tuoreen tutkimuksen mukaan (Dunedin, Uusi Seelanti), ihmisen itsekontrolli on yksi hänen elämänkaarensa merkittävimmistä asioista, joka vaikuttaa suoraan hänen elämänlaatuunsa ja
-tasoonsa.

Eli onko niin, että tapahtumaketjussa ulkoinen ongelma (esimerkiksi masennus), laukaisee lihomisen, sen jälkeen itsekurin olemattomuus ja kyvyttömyys ymmärtää painonhallinnan suhteellisen yksinkertaista kaavaa, tekee painon pysyvän alenemisen mahdottomaksi. Jonka jälkeen ylipaino vaikuttaa elämässä kaikkeen, parinvalinnan onnistumiseen, työuran rakentamiseen, sitäkautta taloudelliseen vaurastumiseen jne.

Jos siis kiteytän, niin älykäs tajuaa missä mennään ja osaa selvittää itsensä tuosta tilanteesta ulos, vähemmän älykäs jää junnaamaan ylipainonsa vangiksi loppuelämänsä ajaksi.

10

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VaiMitä

      Olen kanssasi aivan samaa mieltä.
      Ensiksi olen itse kokenut kausia, jolloin on ollut erikoisen raskasta.
      Esim. menetyksiä, kuolemaa lähipiirissä, suurempia muutoksia, pitkiä matkoja.
      Silloin ei aina jaksa syödä ja liikkua terveellisesti.
      Esim. matkoilla ja kahviloissa saa vain sokerijuomia ja sämpylöitä, makeisia, hedelmiä.
      Sellaisissa masentavissa kausissa olen päässyt lihomaan normaalin alarajasta ylärajaan.
      Se ei tule hetkessä, vaan vie aikansa, kun on numeroa suurempi.

      Minun painon palautukseni alkavat ulkona luonnossa kävelyillä. 20min.-60min.
      Viikon sisällä. Sen jälkeen keho vaatii terveellistä ravintoa! Kavahtaa ravintoköyhää.
      Sitä ottaa mukaan eri laisia liikuntamuotoja vaihdellen.
      Ensin yoga, Pilates, kumiletkut,painot aina vaativampaan voimainmittelyyn.
      Nykyisin ne nimetään HIIT ja TABATA.

      Mutta se ei riitä minulle. Tarvitsen myös harrasteita saadakseni mielekkyyttä elämääni.
      Lukemisen lisäksi kirjoittelua, musisointia, taulujen maalaamista, vaatteiden ompelua...
      Eihän sitä voi elää unelmoiden kakusta, josta kieltäytyy tilapäisesti!
      Eihän ainoa liikunta voi olla jääkaapin, mikron ja sohvan välinen lenkki!

      Juuri nyt sain muutaman uuden kirjan, jotka käsittelevat "terveyden psykologiaa"
      Luen Anders Hansenin "Liikunta reseptillä" ja "Hjärnstark".
      Sain vielä toisen samanhenkisen kirjailijan tutkimukset.
      Lääkäreiden pitäisi tietää jotain potilaiden kokemuksista ja tutkimuksista.
      Nämä psykiatrit kannustavat liikuntaan, erikoisesti juoksuun, koska
      nämä muodot vaikuttavat nopeasti koko kehoon, myös mieleen.
      Muutamassa viikossa rasva sulaa ja älykkyys nousee, luovuus kehittyy.

      Olen itse kokenut tämän todeksi. Myös nyt. Keho "muistaa" aiemman liikunnan.
      Olen laihtunut 6/6- 28/6 -4,2kg. Vyötäröstä -6cm ja vatsasta -6cm, muualta vähemmän.
      Koko ajan keho "kutistuu" tasapainoisesti oman "mallinsa" mukaan kuukauden sisällä.
      Sitä tulee energisemmäksi, pirteämmäksi, iloisemmaksi, itsenäisemmäksi.
      Ei etsi toisia ihmisiä enää tuekseen heikkoudessa, vaan jakaakseni heille jotain.

      Täällä toitotetaan että liikunnan avulla ei laihdu!
      Pitääkö minun uskoa heidän sanojaan, vai mitä itse näen ja koen?

      Pitkäaikainen laihdutus kitumalla saa kehon aineenvaihdunnan laskemaan.
      Laihdutuksen jälkeen joutuu syömään satoja kcal vähemmän kuin samankokoinen,
      jolla on normaali aineenvaihdunta.
      Mutta googlaamalla saa ruoka-aineita nopeuttamaan aineenvaihduntaa!
      On myös lukuisia ruoka-aineita, joilla on kuona-aineita poistava vaikutus.

      Kun tiedän tämän tosiasian, niin sitä suutahtaa ja sanoo sanottavansa tylysti.
      Olen yrittänyt ensin useamman kerran kauniisti, ystävällisesti perustellen.
      Mutta en kykene seurustelemaan itsepäisesti tyhmien kanssa, jotka
      vahingoittavat kehoaan ja mieltään kerran toisensa jälkeen!
      Heilläkin on omat masentavat kokemuksensa! Ei vain minun höpsötykseni!
      Jotain pitäisi siitäkin ymmärtää!

      Minut tullaan taas häätämään puhuessani hölmöä, asiaan kuulumatonta!
      Mutta on hyvä omatunto, että en ole ketään tarkoituksellisesti johtanut harhaan.
      Olen halunnut kertoa sen, mikä minua itseäni on auttanut.
      Nyt häivyn määräyksien mukaan parempaan puuhaan ja viisaanpaan seuraan!

    • Tarkoituksesi ei kuitenkaan ollut loukata ketään, mutta onko se nyt niin nätisti sanottu kun verrataan älykkyyttä siihen kykeneekö laihduttamaan? Itse nyt kuitenkin olet ExLihavana painon kanssa kamppailevien yläpuolella. Mukava lukea tälläisiä juttuja sadepäivän ratoksi.

      Ja palstan trolli komppaa ja kertoo kuinka hän on nätisti yrittänyt puhua (salli mun nauraa) ja samaan syssyyn haukkuu tyhmiksi.

      Nämä on taas näitä mitkä olisi pitänyt jättää lukematta. Verenpaine nousee. :D Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kiitos, hei ja näkemiin. :)

      P.S. Minulla pussikuuri auttoi laihduttamisen aloittamisessa

      • VaiMites

        Onko joku yrittänyt riistää sinulta pussisi? Lipitä niitä rauhassa!
        Te mässyilevät lässyttäjät ette salli mitään muita ajatuksia kuin omat nälkäkuurinne ja
        samalla syömisistä unelmoijanne!
        Koko ajan sai lukea, että kun tulis jussinpäivä, symttärit,
        vaikka vain kissan synttärit, niin pääsis syömään!
        Juolua ja kinkkua olette jo odottamassa. kunhan laihdutte sen 10kg ensin.
        Jouluna sitten syödään!

        Sinä haukut minua höpöttäjäksi; "Häivy täältä!" käskyinesi seuraat perässä kuin kylärakki!
        Räksyttäen koko ajan! Muuta teillä ei ole kuin nälkäkuurit, sen seurauksena mässyputket.
        Antakaa nyt hyvänen aika muidenkin tuoda kokemuksiaan esille!
        Tehän saatte olla ihan rauhassa omassa aloitteessanne.
        Sinulla ei ole oikeutta määrätä minua pois näiltä foorumeilta!
        Ei ihme että muutamilla on lisäkiloja! Sen mukana itsepäinen tyhmyys.
        Hae kirjastosta kirja terveydestä, jos googlaaminen ei auta!
        Sinä olet harjaantunut nettikiusaamisessa.


      • VaiMites kirjoitti:

        Onko joku yrittänyt riistää sinulta pussisi? Lipitä niitä rauhassa!
        Te mässyilevät lässyttäjät ette salli mitään muita ajatuksia kuin omat nälkäkuurinne ja
        samalla syömisistä unelmoijanne!
        Koko ajan sai lukea, että kun tulis jussinpäivä, symttärit,
        vaikka vain kissan synttärit, niin pääsis syömään!
        Juolua ja kinkkua olette jo odottamassa. kunhan laihdutte sen 10kg ensin.
        Jouluna sitten syödään!

        Sinä haukut minua höpöttäjäksi; "Häivy täältä!" käskyinesi seuraat perässä kuin kylärakki!
        Räksyttäen koko ajan! Muuta teillä ei ole kuin nälkäkuurit, sen seurauksena mässyputket.
        Antakaa nyt hyvänen aika muidenkin tuoda kokemuksiaan esille!
        Tehän saatte olla ihan rauhassa omassa aloitteessanne.
        Sinulla ei ole oikeutta määrätä minua pois näiltä foorumeilta!
        Ei ihme että muutamilla on lisäkiloja! Sen mukana itsepäinen tyhmyys.
        Hae kirjastosta kirja terveydestä, jos googlaaminen ei auta!
        Sinä olet harjaantunut nettikiusaamisessa.

        Nyt kyllä haukut väärää puuta... Minä en ole sanonut mitään "häivy täältä" tyylistäkään, ainoastaan pyytänyt sinua miettimään mitä kirjoitat ja mihin sävyyn.

        "Ei ihme että muutamilla on lisäkiloja" "mässyilevät lässyttäjät" :D No joo, sana on vapaa. En jaksa alentua tasollesi. Päivänjatkoja.


      • Exlihava

        "Tarkoituksesi ei kuitenkaan ollut loukata ketään, mutta onko se nyt niin nätisti sanottu kun verrataan älykkyyttä siihen kykeneekö laihduttamaan?"

        Kaikki maailmassa ei vaan ole nättiä eikä kaunista, kaikki ihmiset eivät ole älykkäitä, nämä nyt vaan on faktoja. Se, onko painonhallinnan ja älykkyyden välillä korrelaatiota, oli pohdintani aihe.

        "Itse nyt kuitenkin olet ExLihavana painon kanssa kamppailevien yläpuolella. Mukava lukea tälläisiä juttuja sadepäivän ratoksi. "

        En ole kenenkään yläpuolella, olen aivan tavis enkä ole älykkö, mutta omaan tietyn määrän ajattelukapasiteettia. Jos itsetuntosi koki kolauksen, olen siitä toki pahoillani, kuten sanoin ketään ei ollut tarkoitus loukata. Älykkyys tai tyhmyys ei pitäisi vaikuttaa sinänsä kenenkään ihmisarvoon, ne on vaan asioita joita toisilla on enemmän, toisilla vähemmän.

        "Nämä on taas näitä mitkä olisi pitänyt jättää lukematta. Verenpaine nousee. :D Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kiitos, hei ja näkemiin. :)"

        Olisit sentään voinut kirjoittaa jotakin aiheestakin, etkö tunnista laisinkaan noita asioita joista kirjoitin?

        "P.S. Minulla pussikuuri auttoi laihduttamisen aloittamisessa"

        Hienoa. Pussikuurissakaan ei ole sinänsä mitään pahaa eikä tuomittavaa, mutta jos sillä ei onnistu vaikka yrittää kymmenen kertaa, eikä onnistu muuttamaan ruokavaliotaan, eikä ymmärrä että jossakin menee pieleen, eikä ymmärrä edes yksinkertaisimpia asioita syömisen fysiologiasta vaikka ne tuotaisiin hänen naamansa eteen, niin voidaanko ihmistä sanoa älykkääksi? Ei varmaankaan.

        Tätä korrelaatiota tarkoitin älykkyyden ja painonhallinnan välillä. Mielestäni se on olemassa.

        Sinänsä valitettavaa että tähän ketjuun siunaantui samantien kaikenlaista kökkökirjoittajaa, kun mielestäni aihe on ihan asiallinen ja oikeutettu. Mikäli edellämainittu korrelaatio on olemassa, tällaisille ihmisille voitaisiin hakea uudenlaista apua painonhallinnassa. Jotakin sellaista joka olisi riittävän yksinkertainen ja toimiva tapa.

        Nyt taitaa olla tarjolla vain tv-ohjelma suurin pudottaja, pussikuurit ja mitä muuta? Painonvartijat?


    • voiarmahtakaa

      En osaa sanoa älykkyydestä mitään ehdotonta. Sen voin kuitenkin todeta, että itsensä ihrapalloiksi lihottaneet rouvat ovat inhottavan näköisiä. Liikkuvat lyllertäen. Hikoilevat paljon ja haisevat pahalle. Minkään valtakunnan vaatteet eivät istu päällä. Piereksivät aggressiivisesti. Siitä on, saatana, erotiikka etäällä kun tämmöinen rysähtää viereen petiin. Armahtakaa meitä miehiä!

      • MistäArmoa

        Tuota niin, sinä taivasteleva, elämän kovasti koetteleva mies,
        saisinko tehdä vain pienen kysymyksen, jonka voisit selvittää?

        Miten ne kaikki hennot "keijukaiset", ihailevia silmäyksiä teihin luovat,
        muuttuvat äksyksi sadan kilon "menninkäisiksi" teidän kainaloissanne?

        Nämä kissanpissin mukanaan tuomat lylleröt ovat usein vaimoja ja
        monen lapsen raatavia äitejä? Elämä ei ollutkaan, mitä odotettiin!

        Itse lasken tämän muodonmuutoksen maan johtajien tiliin.
        Ihan totta! Kuka repii perheet tilapäistöillä jopa eri maihin?
        Kuka pakottaa repimään lapset kerran toisensa jälkeen kouluista ja kavereista?
        Kuka sallii peltojen myrkyttämisen, niin että ruoka on ilman ravinteita?
        Kuka pakottaa ihmiset työttömiksi niin, että saa jättää talonsa ja kontunsa?
        Kuka järjestää kansalle "leipää ja sirkushuvia" väkivaltaisin TV:ohjelmin?
        Kuka katsoo rikollisuuden leviämistä läpi sormien ja rankaisee rikosten uhreja?
        Kuka järjestää sairaiden hoitoa myrkyin, jotka ovat heroiinia vaaralllisempia?

        Jos edellä mainitut asiat eivät aiheuta stressiä ja tee kykenemättömiksi
        suunnittelemaan omaa elämäänsä, niin ihmettelen niitä rautahermoja!
        Tämä on se arkipäivä, jota minä elän. Välillä pelosta kotiin sulkeutuen.
        Joskus tulee hoidettua ahdistusta maailman vanhimmalla rauhoittavalla lääkkeellä -
        ruoalla! Miehillä se menee alkoholin käyttöön ja molempien vatsakumpu kasvaa.
        "Se on sääli ihmistä!" totesi August Strimberg aikoinaan!


      • ihanpientärajaavain
        MistäArmoa kirjoitti:

        Tuota niin, sinä taivasteleva, elämän kovasti koetteleva mies,
        saisinko tehdä vain pienen kysymyksen, jonka voisit selvittää?

        Miten ne kaikki hennot "keijukaiset", ihailevia silmäyksiä teihin luovat,
        muuttuvat äksyksi sadan kilon "menninkäisiksi" teidän kainaloissanne?

        Nämä kissanpissin mukanaan tuomat lylleröt ovat usein vaimoja ja
        monen lapsen raatavia äitejä? Elämä ei ollutkaan, mitä odotettiin!

        Itse lasken tämän muodonmuutoksen maan johtajien tiliin.
        Ihan totta! Kuka repii perheet tilapäistöillä jopa eri maihin?
        Kuka pakottaa repimään lapset kerran toisensa jälkeen kouluista ja kavereista?
        Kuka sallii peltojen myrkyttämisen, niin että ruoka on ilman ravinteita?
        Kuka pakottaa ihmiset työttömiksi niin, että saa jättää talonsa ja kontunsa?
        Kuka järjestää kansalle "leipää ja sirkushuvia" väkivaltaisin TV:ohjelmin?
        Kuka katsoo rikollisuuden leviämistä läpi sormien ja rankaisee rikosten uhreja?
        Kuka järjestää sairaiden hoitoa myrkyin, jotka ovat heroiinia vaaralllisempia?

        Jos edellä mainitut asiat eivät aiheuta stressiä ja tee kykenemättömiksi
        suunnittelemaan omaa elämäänsä, niin ihmettelen niitä rautahermoja!
        Tämä on se arkipäivä, jota minä elän. Välillä pelosta kotiin sulkeutuen.
        Joskus tulee hoidettua ahdistusta maailman vanhimmalla rauhoittavalla lääkkeellä -
        ruoalla! Miehillä se menee alkoholin käyttöön ja molempien vatsakumpu kasvaa.
        "Se on sääli ihmistä!" totesi August Strimberg aikoinaan!

        Kaikesta huolimatta ylipainoinen on lihava ja moni lihava on ihan hirveän lihava!
        Kyllä kai minä tiedän, miten ylipaino kertyy. Ahdistuskin kuuluu normaaliin elämään. Kyllä riittää paineita, jos kantaa koko maapallia harteillaan. Pientä rajaa, vaikka sitten lääkkeillä ja terapialla.


    • Protietäjä

      Lihavat naiset ovat usein aidosti tyhmiä ja hoikat naiset usein "käyvät tuulella" vain koska heillä on tavallaan varaa siihen. Ei vähänkään järkevä ihminen päästä itseään miksikään mätisäkiksi, mutta kysymys on usein yksilön tyhmyydestä ja huonosta itsekurista. Kyllä tässä ajassa jo kaikki tietää mitä ylipaino tuo tullessaan, mutta tarpeeksi tyhmä ja itsekuriton ihminen ei vaan yksinkertaisesti voi itselleen mitään.

    • eläköönvapaamaa

      Ihan hirveän lihavat ihmiset ovat useimmiten myös hirveän tyhmiä. ÄO huitelee vasemman jalan saappaan tasoilla. Ihan hirveän lihaville on täten ihan turha väkisin jakaa terveysinfoa. Niin että obeesit daamit kulkekoon ihan häiritsemättä hikisissä legginseissään, vihaisesti piereskellen niin kuin tähänkin saakka - Suomi on vapaa maa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2709
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      236
      2607
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      64
      2349
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      195
      1829
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1318
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1297
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      21
      1259
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1234
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1128
    Aihe