Pitkän esineen kuljetus autossa

Kuski-Jussi

Miten on, kun henkilöautoni on 4,5m pitkä ja olisi tarve kuljettaa sillä 6m pitkä rautaputki. Autossani ei ole/siihen ei saa kattotelineitä. Myöskään takapenkki ei kaadu, että auton sisällä voisi kuljettaa. Jos sidon rautaputken kiinni auton pohjaan siten että edestä se on tasan puskurin kanssa ja takaa se tulee 1,5 metriä yli, niin salliiko laki putken kuljettamisen, jos putken päässä on asianmukainen punainen lippu?

2

10321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jurristi

Kuorma saa ulottua ajoneuvon edessä enintään yhden metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle.

Kuorman eteenpäin liikkumisen estävän sitomisvälineen on oltava mahdollisimman vaakasuorassa, eikä se ilman erityistä syytä saa olla yli 60° kulmassa vaakatasoon nähden. Sitomisväline ei saa olla ajoneuvon tai kuorman terävää reunaa vasten.

Jos kuljetettavan tavaran nimellispituus on suurempi kuin kolme metriä, on käytettävä vähintään kahta sidosta.

Milloin kuorma ulottuu edessä ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle tai takana yli yhden metrin ääriviivan ulkopuolelle, on kuorman uloin osa selvästi merkittävä. Merkintään on käytettävä punaista tai punakeltaista vähintään 300 mm x 300 mm suuruista merkkilippua.

Pimeän tai hämärän aikana tahi muulloinkin sääolosuhteiden taikka vastaavan syyn sitä edellyttäessä on kuormanulokkeen merkintään käytettävä edessä valkoista valoa eteenpäin näyttävää valaisinta ja valkoista heijastinta sekä takana punaista valoa taaksepäin näyttävää valaisinta ja punaista heijastinta.

• Evp.

Esine voi olla pidempi kuin ajoneuvo sekä edestä, että takaa, mutta se täytyy merkata.
      Jos viitsit katsoa asetusta ajoneuvojen käytöstä
      tiellä, niin sieltä se löytyy. Asetuksessa mm.
      sanotaan seuraavaa:
      ajoneuvoa ei saa kuormata siten,että kuorma ulot-
      tuu sivusuunnassa ajoneuvon tai sen kuormatilan
      ulkopuolelle.
      Edestä ja takaa se voi ulottua. Edestä enintään
      yhden metrin ja takaa enintään kaksi metriä
      ajoneuvon uloimman osa ulkopuolelle.
      Tällöin kuorma täytyy kuitenkin merkitä, sekä
      edestä että takaa. Merkintään on käytettävä
      punaista tai punakeltaista vähintäin 300 mm ker-
      taa 300 mm merkkilippua.
      Pimeän tai hämärän aikana tai muulloinkin, mil-
      loin sääolosuhteet sitä edellyttää täytyy käyt-
      tää edessä valkoista valoa näyttävää valoa ja
      valkoista heijastinta ja takana punaista valoa
      taaksepäin näyttävää valoa ja punaista heijas-
      tinta.
      Eli melko isot vaatimukset, mutta kannattaa nii-
      tä noudattaa sillä LP:n pojat sakottavat var-
      muudella jos tapaavat tiellä merkkaamattoman
      ajoneuvon kuormineen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe