Millon mun menkat alkaa?

heipsu kaikille!
Oon siis 12v tyttö ja täytän lokakuun lopussa 13. Urheilen aika paljon (4 krt viikos) ja oon menossa liikuntaluokalle nytkin. Ja siis asia on se että millon mun menkat alkaa? Rinnat on kasvanu noin vuoden, mut tosi hitaasti. Eli oon suht lauta. Siis mul on sillee vähä massaa ja semmoset arat ketunnokat. Että vaikka piän alustoppia niin yleensä ne näkyy silti. valkovuotoo on alkanu tulee vähän sen jälkeen kun täytin 12. Alakerrassa on ihan kunnolla karvotusta, ja kainaloissa on silleen että pitää sheivata. Iho ja hiukset rasvottuu nopeesti, ja finnit on kuulunu jo kauan elämään :D Mun äidillä menkat alko 8 luokalla, vanhemmalla siskolla 9 luokalla ja nuoremmalla siskolla 6lk-7lk kesällä. Kaikkialla sanotaan että suurinpiirtein samaan aikaan alkaa kun äidillä mutta no... Mun siskoilla ei näyttävästi. Mä oon pituudeltani 156 ja äiti on 163, ja siskot on 165-170 ja ne on 16-18 vuotiaita. Oon saman pitunen kun nuorempi sisko (joka alotti menkat 6-7lk kesällä) oli sillon kun se oli myös kesällä ennen 7lk, vaikka se syntynyt tässä kuussa ja mä lokakuussa. Mun vanhempi sisko (alotti menkat 9lk) oli tässä vaiheessa noin 147cm pitkä. Ja siis mua sattuu välillä alavatsaan niinkun niitten munasolujen tai mitä olikaan ni niitten kohalle mut en tiiä onks sil välii? Ja sit myös mietin vaikuttaaaks mun runsas urheilu mitenkää menkkoje alkamisee. Eli onko jollakin jotain ajatusta milloin ne vois alkaa? KIITOS SIKANA VASTAUKSISTA<3

17

483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja vielä siihen että mun nuoremmalla siskolla on huomatavasti isommat rinnat kun 1.5 vuotta vanhemmalla

    • Tonttukorva

      Moi! Oon ite 2003-syntynyt tyttö ja ei mullakaan vielä oo alkanut! :) Ja oon n. 157-160 cm pitkä ja muuten murrosiän merkit suurinpiirtein samanlaisia, kun sulla. :) Itsellänikin välillä kipua munasarjoissa ja valkovuotoa tulee ajoittain runsaasti!
      ...
      Sulla varmasti liikunta vaikuttaa alkamiseen, niinkuin mullakin, mutta kyllä ne sieltä sitten varmasti tulee. :) Voi mennä aikaa!
      Ja jos susta tuntuu siltä, että "kaikilla kavereilla on jo alkanut" niin ethän sä sitä voi määritellä. Menkat on kuuleman mukaan silkka riesa naisilla :)) joten ei kannata liikaa odotella, tulee, kun tulee.

      • Kiitos!
        Toivoisin vielä vastausta joltakin jolla on alkanut jo kuukautiset :)


    • Kohtanealkaa

      Kyllä ne sieltä pian alkaa kertomasi tietojen perusteella. Onhan suoja mukana laukussa? :) Jos olet tosi hoikka kilpaurheilijqtyyppi niin menkat voi alkaa vähän myöHemminki kuin keskimäärin.

      • En tiedä olenko mitenkään hoikka, olen siis 156 ja painan 41 kiloa. Mutta onko sulla/jollakin muula ihmisellä suosituksia semmossiin siteisiin jotka olisivat vähän pienempiä, koska kaverini valittavat niiden tuntuvan vaipoilta :D Ja onko pian 1-2 viikkoa? Vai enemmän tai vähemmän? Ja kiitos paljon vastauksestasi <3


      • JA vielä, tietääkö joku jonkun auttavan jutun mun alavatsaan ku siihen SATTUUU. Mieluiten ei burana tai mitään lääkejuttui... Jotain ulkosii?


      • Tonttukorva

        Menkkoihinhan kai suositellaan jonkinlaisia venyttelyitä sun muita (netistä voi löytyy) niin ne voi toimia tuohonkin! :) Testaa!


      • Tonttukorva kirjoitti:

        Menkkoihinhan kai suositellaan jonkinlaisia venyttelyitä sun muita (netistä voi löytyy) niin ne voi toimia tuohonkin! :) Testaa!

        Kiitos!❤️

        Lisää vastauksia vaan tänne!<3


    • LISÄÄ VASTAUKSIA PLIIS!

    • breakaway

      Mulla alkoi vasta 14-vuotiaana vaikka valkovuoto alkokin jo 9v iässä. Eli tosi yksilöllistä. Äidillä alkoi suunnilleen 12-13-vuotiaana. Ja nyt 19-vuotiaana oon todella onnellinen että alko myöhemmin kun suurimmalla osalla kavereista. :D Vaikka toki niiden halus sillon jo pitkän aikaa alkavan kun mietti, onko mussa jotain vikaa. Ei ollut, eli odota vaan, eiköhän ne kohta ala. En usko että liikunnalla on suurempaa merkitystä niiden alkamisen suhteen.

      • fksnslana

        Kyllä sullakin varmaan kohta alkaa, kun yleensä ne tulee jonkun vuoden päästä siitä, kun valkovuodot alkaa.Ja silloin, kun itselläni alkoi nii rupesi tulemaan sitä valkovuotoa runsaasti enenmän kuin ennen ja siitä joku viikko niin alkoivat.Ja itse lievitän menkka kipua sellaisella jutulla mikä laitetaan mikroon.Laitan sen aina masun päälle ja helpottaa. ;D


    • Alissa155

      Hei urheilu ei vaikuta menkkojen alkuun ja jos pelkäät sitä että menkat alkaa ja ne sattuisi kun urheilet niin se on toisin kun sinulla on menkat voit olla tuskissasi mutta urheilu auttaa minulla alkoi tulla karvoitusta alakertaan vuosi ennen menkkojani joten tuo on normaalia ja sama se kun minun äitilläni oli alkanut 10 ja minulla vasta 12 vuotiaana toivottavasti sait apua🙃

    • Eioonoloa

      Itellä alko viime kuussa. Oon 13-vuotias tyttö, siirryn yläasteelle. Kannattaa pitää aina sidettä mukana laukussa. Sit ku ne alkaa, kannattaa kertoo heti jollekkin perheenjäsenelle, niin et ehdi ujostella. Kuukautiset on normaali juttu, eikä mitään noloa. Niiden alkamisikä on keskimäärin 13 vuotta.

    • äöööä

      Mun menkat ei oo vielä alkanu. Mun rinnat on kasvanu ja kainalossa ja alapäässä on karvoja.Painan 45kg ja oon 150cm.Mul on ollu valkovuotoo noin vuosi

    • Tukijoukkosi

      Alottajalle, jos nyt vielä luet tätä keskustelua. Sun menkat voi alkaa tänään, huomenna, kuukauden päästä, vuoden päästä, kahden vuoden päästä..., sitä ei voi ennakoida! Jos 16 ikävuoteen mennessä ne eivät ole alkaneet niin suosittelen käymään lääkärin vastaanotolla. Jos murrosikä mietityttää, niin käy kurkkaamassa tukijoukkosi.blogspot.fi

    • randomfandom

      heips, itse olen kilpaurheilija ja minulle on sanottu että kilpaurheilu (ainakin minun lajissani, treenaan 10,5h/vko) niin saattaa olla että menkat myöhästyy tai niitä ei tule ollenkaan urheilu"uran" aikana vaan alkaa sitten sen jälkeen kun oot lopettanu kisaamisen. (Huom. tämäkin tosi yksilöllistä monilla kilpaurheilijoilla kuitenkin menkat on ihan tavalliset kuin muillakin;) )

    • MirandaUusi

      Ei kuule auta muu kui pysyy vaa rentona itsenään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      80
      3389
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1992
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1901
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1405
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1395
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1048
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe