Joku oli kysynyt, saako presidentti ajaa autoa. Vastaus oli seuraava: Presidentti ei voi itse ajaa autoa, vaan hänellä on aina kuljettaja. Uuden Suomen artikkelissa presidentin kanslian lehdistöpäällikkö Eila Nevalainen kertoo asiasta näin: "Mikäli presidentti liikkuu autolla, on alla aina panssaroitu virka-auto Mercedes-Benz Guard ja ratissa kuljettaja. Valtio maksaa virka-auton polttoaineen, vaikka presidentti vierailisi yksityisesti ystävänsä luona.
–Presidentti on aina virassa, muistuttaa Nevalainen.
–Sellaista mahdollisuutta ei ole, että presidentti hyppäisi itse rattiin. On käytettävä virka-autoa. Presidentti ei voi ajaa itse."
Eli onko siis niin, että istuva presidentti ei voi kulkea millään muulla autolla kuin virka-autollaan? Eli jos hän esim. menisi jonkun ystävänsä luokse ja he lähtisivät kauppareissulle, kauppareissu suoritetaan presidentin virka-autoa käyttäen ja ystävä tulee auton kyytiin?
Presidentti ja auto
15
1940
Vastaukset
- Mesellä_Siwaan
Mauno Koivisto teki virkakaudellaan kauppareissuja fillarilla. Henkivartijalle eikä adjutantille edes kerrottu reissusta. On ajat ja tavat muuttuneet.
Ja sitten vakavasti: jos Sauli haluaa lähteä kauppaan kaverinsa kanssa, niin sitten mennään valtion Mersulla. Presidentin turvallisuus on etusijalla.- pokke_
Itse olen lukenut, että presidentti ei saa ajaa autoa julkisella tiellä. Tarkoittaako tämä siis sitä, että esim. kesämökkitiellä voi ajaa autoa, eli esim. kun Mauno Koivisto oli presidenttiaikanaan kesäpaikassaan Tähtelässä, saattoiko hän siellä ajaa autoa yksityisellä tiellä, tosin tietysti mukanaan adjutanttinsa?
- pokke_
Niin että saako presidentti siis ajaa autolla yksityisellä tiellä vai ei?
- Kylmis__
No mitä tapahtuu jos herra presidentti vaan nousee virka-autosta ja menee toisen auton rattiin ja lähtee ajamaan? Estävätkö henkivartijat tämän kaikella käytettävissä olevilla konsteilla?
Jos estävät ajamisen, niin saako käyttää voimakeinoja?- Mesellä_Siwaan
Totta kai estävät. Ellei muu auta, niin ampuvat. Vai mitäs luulet? Meinaatko presidentin olevan niin jääräpää, ettei pysty tekemään yhteistyötä turvallisuudestaan vastaavien ihmisten kanssa?
- votelo
Juttelin tästä tuttavani kanssa, ja hän sanoi, että jos presidentti kulkisi junalla, junassa olisi erikoisvaunu häntä varten. Ja myös, että jos hän lentäisi esim. Helsingistä Ouluun, virka-auto olisi jo hyvissä ajoin Oulun lentoasemalla odottamassa häntä.
- kake_
Mesellä_Siwaan kirjoitti:
Totta kai estävät. Ellei muu auta, niin ampuvat. Vai mitäs luulet? Meinaatko presidentin olevan niin jääräpää, ettei pysty tekemään yhteistyötä turvallisuudestaan vastaavien ihmisten kanssa?
Epäilen kyllä, että jos Niinistö lähtee itse autolla ajamaan, niin mikään laki ei tätä estä. Kysymys on ilmeisesti käytännöstä, ei lakiin sidotusta asiasta.
- gggrett
kake_ kirjoitti:
Epäilen kyllä, että jos Niinistö lähtee itse autolla ajamaan, niin mikään laki ei tätä estä. Kysymys on ilmeisesti käytännöstä, ei lakiin sidotusta asiasta.
Juuri näin. Sitäpaitsi presidentti on myös turvamiestensä esimies, eivät hänen alaisensa voi silloin vastoin presidentin tahtoa tehdä mitään.
- kake_
Sitä paitsi Niinistö kertoi itse käyneensä eilen vappuajelulla ja olleensa ratissa.
- niin_mutta
gggrett kirjoitti:
Juuri näin. Sitäpaitsi presidentti on myös turvamiestensä esimies, eivät hänen alaisensa voi silloin vastoin presidentin tahtoa tehdä mitään.
Miksi sitten sanotaan, että presidentti ei voi ajaa itse? Tämä kyllä kuulostaa siltä, että se olisi ilman muuta kielletty.
- Jussi..Pussi
Älä viitsi naurattaa. Presidenttti asuu Espoon Jupperissa samalla tavalla kuin tuhannet muutkin espoolaiset. Mäntyniemen ja Presidentin linnan omistaa valtio, ei presidentti, joka käy niissä vain virkatehtävissään.
Sveitsissä presidentti vaihtuu vuosittain ja harva sveitsiläinen tunnistaa, että bussissa salkku kainalossa istuva mies on heidän presidenttinsä, joka on matkalla työpaikalleen. - Asko751t
No ei ainakaan Kanarialle matkustettaessa pressa ole panssarikoneessa? Kai hän lomillekin menee.
Vastahan Niinistö palasi Kroatian Splitistä valtiovierailulta (siis virkamatka) Norwegianin halpalennolla turistiluokassa, kun ei lomalennoilla muuta ole.
- jimppa_
Tuo Mersun Guard on Googlen kuvahaun perusteella se porrasperäinen pressan virka-auto. Kuitenkin esim. lapsen syntymän aikoihin Niinistö perheineen näytti liikkuvan Volkswagen-pikkubussilla, joka ei varmaankaan ole samalla tavalla panssaroitu kuin tuo varsinainen virka-auto. Toki sitäkin ajoi palkattu kuljettaja. Joten tässä valossa tuo pressan kanslian antama lausunto ei pidä täysin paikkaansa, että aina liikuttaisiin panssaroidulla virka-autolla.
VR:lla ainakin oli presidentin kyyditsemistä varten vaunu, minkä tunnus oli A1. Hulppea oli vaunu edustustiloineen verrattuna tavanomaiseen kakkosluokkaan, missä taviskansalaiset vieläkin matkaavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä811588Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2671516Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2661242Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1691242- 56857
- 65834
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em64817Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40811Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44771- 37767