Ruohonleikkurin terän irroitus

BjaS

Oli tarkoitus ottaa GTM 460 ruohonleikkurista terä irti. Moottori on B&S.
Kone kyljelleen, terä on kiinni 14mm mutterilla, kädellä terästä kiinni ja kääntämään, mutta:

terän akseli pyöriikin ympyrää, ei siis ole toisessa päässä missään kiinni? Kuuluuko näin olla?
Miten saan terän irti? Kun en pysty pitämään muualta kuin itse terästä vastaan, mutta se ei nyt auta..

Terä kyllä pyörii käydessään, mutta ei kyllä leikkaa mitään.. Ajattelin, että terä on niin tylsä. Voiko syy olla jokin muukin?

14

17404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moottorimiessss

lukitustappi on katkennut teränalta.ota jollain akselista kiinni ja käännä sit auki pultti

• BjaS

Siinä on joku muovisuojuskin vielä ympärillä, jonka sisällä metallinen akseli menee.. En saa pidettyä kiinni millään..

• lhhgfhgfmhgfhgfmgh

Ei niissä aina mitään lukitustappeja ole. Kitkalukitteisia kun terä kiristetään. Akselin päässä on alumiininen soviteholkki mihin terä sovitetaan ja pultilla lukitaan sekä terä holkkiin että holkki akseliin.
        Mutterimopolla ne aukeaa.

• hgkgfjhgkjhgkhjgjhg

Voi olla että aukeaa lyömälläkin ellei ole pulttipyssyä. Eli lenkki mutteriin kiinni, tukeva ote ja moskalla nopea napautus. Aukeaa normaaliin suuntaan. Katso että sytytysjohto on tulpasta irti ennen kun touhuat ettei vahingossa käynnisty ja tule jauhelihaa.

• Tulppapois
        hgkgfjhgkjhgkhjgjhg kirjoitti:

Voi olla että aukeaa lyömälläkin ellei ole pulttipyssyä. Eli lenkki mutteriin kiinni, tukeva ote ja moskalla nopea napautus. Aukeaa normaaliin suuntaan. Katso että sytytysjohto on tulpasta irti ennen kun touhuat ettei vahingossa käynnisty ja tule jauhelihaa.

Tuo sytytysjohtohuomautus on paikallaan. Oman Makitan ohjekirjasessa käsketään jopa poistamaan sytytystulppa paikoiltaan huoltotöiden ajaksi!

• BjaS

Terän sain irti.. Siellä akselissa oli pieni aukko johon sain ruuvarin tungettua niin, ettei akseli päässyt pyörimään... Tässä kuva: http://aijaa.com/eN8URz

mutta syy miksi aloin terää irroittamaan oli, että kone ei leikkaa ruohikkoa käytännössä ollenkaan.. Luulin, että terä on liian tylsä, mutta minulle kerrottiin terän olevan tarpeeksi hyvä. Tässä kuva terästä: http://aijaa.com/iaBFg1

Voisiko syy olla kierroksissa? Sillä tuntuu, ettei kone käy täysillä vaikka jäniksen kuva onkin vivusta valittuna. Moottorista löytyy pieni heiluvainen vipu, kun sitä sormella painaa niin johan hyppää kierroksia koneeseen.. Oheisessa kuvassa näkyy mihin kilpikonna/jänis vivun vaijeri tulee ja sen takana näkyy pienellä kohta jota tarkoitan.. Kuuluisiko sinne mennä myös joku jousi? Nyt ei mene.. Kuva: http://aijaa.com/0MOUAT

Myöskin veto on erittain laiska ja joskus ei toimi ollenkaan.. Remmit olivat kunnossa kun katsoin niitä terän ollessa irti..

Voivatko nämä kaikki ongelmat liittyä toisiinsa vai onko minulla parikin eri vikaa?

Mistä johtuu, ettei kone leikkaa ruohoa ollenkaan? Vaikka terä pyörii ainakin jotenkin..

• BjaS
      • hghgjhgjhg

Kolisi kyllä siihen malliin että ei siellä kaikki ihan kunnossa ole. Lisäksi kävi huonosti. Voi olla kaksi vikaa tai yksi. Jos on osunut kiveen ja akseli väärässä niin kolisee kopan reunoihin. Laita kone kyljelleen, (niin ettei öljyt valu kaasuttimeen) tulppa irti ja pyydä eukkoa vetämään käynnistintä. Sitten katot terän liikettä vippaako se? Jos vielä tärisee käydessään niin melko varmaa.
        Voi olla myös terä irti eli akseli ja terä ei liiku samaan tahtiin. Sen lisäksi käyntivika ettei nosta kierroksia. Kuvasta ei nähnyt kaasuvivun liikerataa että voisi päätellä onko liikkunut paikaltaan. Joskus vaijerin kiinnitys voi osua johonkin marjapuskan oksaan ja siirtyä.

• sok-

Terä ei pyöri kunnolla, joko moottorin aksilassa sokka pois tai terän aksila.

Terästä kunhan pyörität niin näet mikä liikkuu ja moottorin pitäis pyörähtää. tulppa pois ja toinen pitää terästä kiinni ja toinen vetää käynnistysnarusta.

Olettaisin, että moottorin alla oleva veto on ilman sokkaa.

• BjaS

Video: http://aijaa.com/ItS0VU

Kuva: http://aijaa.com/FBeJLX

Kun laitoimme koneen kyljelleen ja pidettiin terästä kiinni ja vedettiin käynnistysnarusta niin tuo keskiosa pyöri ympäri.. Eli vähän samanlainen tilanne kun yritin irroittaa terää.. Eli nyt terä oli paikoillaan (kun pidin sitä) ja tuo kiinnityspultti edessäni pyöri ympäri..

• sok-

Siellä aksilassa on vetopyöran kiila pois ja sun pitää hommata se tai menet korjaajalle. Tuo ei muuten korjaannu.

Se on tunnin työ ja ellei sulla oo ketään remonttimiestä suvussa niin kustannus tuollaiset apaut 80-100 €. Jos oot tässä lähellä niin korjataan se etuisasti eläkeläinen kun olen.

• NaurettavatPellet

Ei vittu voi olla noin vaikeeta että kysyy täältä neuvoa!!!? Ihan oikeesti? Taitaa olla taas kerran näitä"okt talo" on ihana tyyppejä....Nurtsin leikkuustakin tehdään näköjään taidetta....

• sok-

Älä ny lähde vain kostamaan! Kaikilla ei ole remonttitaustaa mutta ne osaa jotain muutamitä minä kysyn.

• nenänvalkaisuviikot

Älä nyt ota enempää. Ei ole taiteesta kysymys ellei leikkuri pelaa. Kaikki ei osaa korjata yhtä lailla kun sinä lukea.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4681
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2638
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2493
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2445
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1827
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1641
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1335
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82