Japaniin vaihto-oppilaaksi?

Sukra

Olen nyt yhdeksännelle luokalle menossa ja minua kiinnostaisi mennä yläasteen tai lukion ekan jälkeen Japaniin vaihtoon. Haluaisin tietää, että onko kenelläkään kokemusta vaihdosta ja kannattaako vaihtoon ylipäätään lähteä. On vain pari kysymystä.

Onko Japani hyvä vaihtoehto vai kannattaisiko mennä johonkin muualle?
Pitääkö kieli hallita miten hyvin ja pärjääkö siellä mitenkään jos japanin kielitaito on heikko?

3

1509

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Finnippon

Japani on hyvä vaihtoehto, jos olet kiinnostunut japanin kielestä ja kulttuurista/historiasta tms. Kielitaidosta ei kannata olla huolissaan, sitä opit siellä ollessasi aivan riittävästi ja pärjääminen ei ole ongelma. En tiedä miten paljon tiedät Japanista, mutta kannattaa tutustua ennakkoon ainakin japanilaiseen koulukulttuuriin, mikä poikkeaa jonkin verran suomalaisesta koulupukuineen kaikkineen.
      Olen itse ollut Japanissa vaihdossa (tosin vasta yliopistoaikana) ja se oli yksi parhaista kokemuksistani. Sittemmin olen asunut Japanissa kohta 10 vuotta, mikä kertonee sekin, että kokemukset oli positiivisia.
      Kannattaa miettiä, että mikä on se syy, miksi haluaisit juuri Japaniin ja pitää mielessä sekin, että mahdollisuuksia saattaa tulla myöhemminkin jatko-opiskelujen aikana. Noin yleisesti ottaen Japani ei ole sen huonompi tai parempi vaihtokohde kuin muutkaan. Riippuu siis täysin siitä, mitä siltä vaihtovuodelta odotat saavasi.

• TheHikke

Mistä sait rahaa vaihtoa varten? Itteäkin kiinnostaa Japani suuresti, tullut japania opiskeltua itsenäisesti ja löytänyt japanilaisen kielikaverin. Raha vaan...

• Finnippon
        TheHikke kirjoitti:

Mistä sait rahaa vaihtoa varten? Itteäkin kiinnostaa Japani suuresti, tullut japania opiskeltua itsenäisesti ja löytänyt japanilaisen kielikaverin. Raha vaan...

Koska olin vaihdossa yliopistoni kautta, pystyin hakemaan JASSO:n (Japan Student Services Organization) myöntämää stipendiä. Sen pystyi saamaan joka vuosi yksi vaihto-opiskelija / opiskelijan lähettävä yliopisto (omasta yliopistosta valittiin joka vuosi max. kaksi vaihtaria, joista vain toinen pystyi saamaan stipendin). Sitä haettiin käytännössä samalla, kun vaihto-opiskelupaikkaakin. Stipendi kattoi matkakulut (lennot Suomi-Japani-Suomi) sekä kuukausittaisen käyttörahan (80'000 jeniä/kk), mikä riitti varsin hyvin, sillä vuokra japanilaisen yliopiston asuntolassa oli vain joku 20'000 jeniä/kk. Siihen tuli toki päälle vielä vesi kaasu sähkö ja omat ruokatarvikkeet yms, mutta silti tuon stipendin turvin eli ihan hyvin. Ilman sitä vaihtovuosi olisi varmasti jäänyt haaveeksi, tai sitä olisi pitänyt ainakin supistaa puolen vuoden mittaiseksi.
        http://www.jasso.go.jp/en/index.html

Kannattaa tutustua eri stipendi/apuraha-vaihtoehtoihin, niitä on jos jonkinlaisia, ja kaikki ei edellytä edes yliopisto-opintoja. Aiemmin Japanin Suomen suurlähetystön kotisivuilla on ollut varsin kattava lista eri vaihtoehdoista hakuaikoineen ja siitä, millä kriteereillä niitä voi hakea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      410
      5348
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      184
      1835
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      356
      1808
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      117
      1049
    5. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      5
      994
    6. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      27
      897
    7. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      54
      778
    8. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      65
      735
    9. Oishan se coolia

Kun sais maistaa sun huulia 😘 Mukavaa päivää Hei, just sulle miehelle, josta haaveilen ❤️
      Ikävä
      54
      708
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      35
      668
    Aihe