Katanaa hankkimassa

Mietiskelevä

eli siis olen miettinyt katanan ostamista, onko kenelläkään tietoa, harkinnassa Cold Steelin Imperial katana TAI Paul Chengin Bushido katana.
Chengin katana jonkin verran kalliimmpi.

Onko teillä mielipiteitä , kokemuksia?

64

47961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nukite

      ihan minkä haluat. Katanaa et saa mistään muuten kuin kymmenillä tai sadoilla tuhansilla mummonmarkoilla. "Katanoita" saat mistä tahansa, mutta ne ovat heikkotekoisia lelumiekkoja ja replicoita, jotka harvoin kestävät edes harjoittelun rasitusta.

      Hajoavat kahvat ja irtoavat terät ovat hengenvaarallisia, sirpaloituvat terät muuten vaan vaarallisia.

      Jos haluat koristemiekan, osta se minkä ulkonäön ja hinnan suhde näyttää parhaalta. Jos haluat harjoitusmiekan, hanki ensin opettaja ja kysy sitten häneltä.

      • asd

        Mainitut Paul Chenin ja Cold Steelin katanat eivät ole tavanomaisia koristemiekkoja. Niissä on kuitenkin hiiliteräksestä taottu terä ja jonkinlaiseen autenttisuuteen on pyritty. Saattaa tosin olla, että japanilaisista miekoista enemmän tietävät eivät kuitenkaan kutsuisi kyseisiä miekkoja kunnollisiksi katanoiksi. Käyttöä kyseiset miekat käsittääkseni kuitenkin kestävät.

        Tietysti jos on tarkoituksena ostaa vain koristemiekka, kuten tässä tapauksessa taitaa olla, ei rahojaan kannata tuhlata Cold Steelin tai Paul Chenin katanoihin, jotka kuitenkin maksavat jo jonkin verran. Mieluummin kannattaa ostaa jotakin nättiä ja halvempaa seinälle. Jos on tarkoitus ostaa kunnollinen miekka, niin silloin kannattaa mieluummin hankkia ensiksi se opettaja, jolta voi tiedustella minkälainen se kunnon katana oikeastaan onkaan.


    • Mietiskelevä

      Niin siis seinällä minulla on jo roska"katana" joka lähtee siitä hetimiten romukoppaan.

      Aitoa KATANAA olen hankkimassa Japamista muutaman vuoden sisällä, hinta pyörinee
      14'000€ ....veroineen.


      Mutta tämä tulisi iaido harjoitteluun salille.
      Sen vuoksi Kyselin Cold Steeliä tai Paul Chengiä,
      JOS jollain on niistä kokemuksia, niin....jne.

      En siis kaipaa saarnoja miekoista tai arvostelua
      harrastuksesta (aloittelija tosin, mutta...)
      vaan asiallista kommenttia asialliseen kysymykseen.

      Mutta kiitos Teille vastauksista!

      • asd

        Mikä sitten omalta opettajalta kysymisessä on ongelmana? Eikö hän osaa ohjata sinua edes kysymään henkilöiltä joilla saattaa olla tietoa asiasta?

        Onhan muutenkin parempia reittejä asiasta kysymiseen kuin tämä palsta. Esim. iaidoliiton sähköpostilista.

        Ainakin Sword Forum Internationalilta löytyy porukkaa joka tietää kyseisistä miekoista enemmän. Tässä on aluksi vertailu Cold Steelin, Paul Chenin ja muiden valmistajien katanoista.
        http://forums.swordforum.com/showthread.php?s=c354a86e33b8361fda3336f5da8907a7&threadid=41155
        Lisää tietoa Sword Forumilta löytyy etsimällä ja kysymällä.


      • Berserker

        Älä helvetti vieköön osta katanaa iaido harjoitteluun!! Itsekkin olen vielä alkutaipaleella ja käytän bokkenia. Vaarannat itsesi ja harjoitus kaverisi, jos heilut katanalla.

        Iaido treenaamiseen ehdottomasti ensiksi teroittamaton harjoitus miekka, eli iaito! Toisaalta jos käyttäisi katanaa treeneissä, voisi saada todella hyvää oppia aseen käsittelyssä.. tosin kantapään kautta. Minun opettajani sanoin aikanaan "terä ei katso, ketä se viiltää"

        miekan palautus ja veto on semmoisia, jotka kannattaa opetella hyvin, ennen kun terävällä aseella rupee treenaamaan. Iaitoa käyttämällä oppii aika hyvin palautuksen ja vetolyönnin vahingoittamatta itseään..

        Katanan ostossa ei muutenkaan saa hätäillä, vaan aina kannattaa jutella opettajan kanssa. Pahimmassa tapauksessa joudut naurunalaiseksi, jos olet ostanut itsellesi sopimattoman katanan(joko liian lyhyt tai pitkä)


      • ASE KERÄILIJÄ

        Aidon katanan vieminen Japanista on rikos.

        Oikean voit ostaa, mutta et aitoa. Ne ovat pyhiä esineitä, joten tuskin sulle edes myydään aitoa katanaa.

        Kokeile Paul Chenin Tiger Katanaa jos rahhaa löytyy. Se on lähempänä aitoa kuin muut. Käsn taottu ym.


      • just joo
        ASE KERÄILIJÄ kirjoitti:

        Aidon katanan vieminen Japanista on rikos.

        Oikean voit ostaa, mutta et aitoa. Ne ovat pyhiä esineitä, joten tuskin sulle edes myydään aitoa katanaa.

        Kokeile Paul Chenin Tiger Katanaa jos rahhaa löytyy. Se on lähempänä aitoa kuin muut. Käsn taottu ym.

        ihan kui vaa....
        oikee tieoviisas siellä taas jauhaa ######....

        p.s.
        opettele edes yhdyssanat, mr. "asekeräilijä".


      • Miekkakeräilijä
        just joo kirjoitti:

        ihan kui vaa....
        oikee tieoviisas siellä taas jauhaa ######....

        p.s.
        opettele edes yhdyssanat, mr. "asekeräilijä".

        Antiikkisia miekkoja japanista ei saa tuoda ilman asian mukaisia lupia,mutta kyllä uuden miekan saa tuoda.Pitää vain löytää niitä tekevä seppä.


      • Jubei
        Miekkakeräilijä kirjoitti:

        Antiikkisia miekkoja japanista ei saa tuoda ilman asian mukaisia lupia,mutta kyllä uuden miekan saa tuoda.Pitää vain löytää niitä tekevä seppä.

        Totta puhut miekankeräilijä. Antiikkisia miekkoja ei saa tuoda japanista, sillä ne ovat osa heidän historiaansa. Sen sijaan uusia voi tuoda ihan huoletta.

        Sille joka sanoi, että Paul Chenin Tiger katana on lähellä aitoa... puhuu paskaa. Miekat ovat kylläkin käsintaottua hiiliterästä, mutteivat lähelläkään aitoa. Jos aikoo ostaa katanan ihan koristeeksi kannattaa ostaa n.100e paikkeilla oleva 440 ruostumattoman terän omaava koristemiekka. Jos iaidoon, aikidoon tai muuhun miekkaa hankkii, kannattaa kysyä senseiltä. He kyllä tietävät mitä mistä ja millä rahalla.... niin ja jos tosiaan kiinnostaa nähdä hyvin tehty miekka niin kannattaa laittaa esim googleen hakusanat: Shinken katana...... miekkojen hinnat vaan ovat sitten 10x kovemmat kuin Paul Chenillä... tosin ihan syystäkin.


      • Jussi Häkkinen
        Jubei kirjoitti:

        Totta puhut miekankeräilijä. Antiikkisia miekkoja ei saa tuoda japanista, sillä ne ovat osa heidän historiaansa. Sen sijaan uusia voi tuoda ihan huoletta.

        Sille joka sanoi, että Paul Chenin Tiger katana on lähellä aitoa... puhuu paskaa. Miekat ovat kylläkin käsintaottua hiiliterästä, mutteivat lähelläkään aitoa. Jos aikoo ostaa katanan ihan koristeeksi kannattaa ostaa n.100e paikkeilla oleva 440 ruostumattoman terän omaava koristemiekka. Jos iaidoon, aikidoon tai muuhun miekkaa hankkii, kannattaa kysyä senseiltä. He kyllä tietävät mitä mistä ja millä rahalla.... niin ja jos tosiaan kiinnostaa nähdä hyvin tehty miekka niin kannattaa laittaa esim googleen hakusanat: Shinken katana...... miekkojen hinnat vaan ovat sitten 10x kovemmat kuin Paul Chenillä... tosin ihan syystäkin.

        Jubei kirjoitteli:

        "Totta puhut miekankeräilijä. Antiikkisia miekkoja ei saa tuoda japanista, sillä ne ovat osa heidän historiaansa."

        Ei pidä paikkaansa. Japanissa / Internetissä on useita firmoja, jotka myyvät ihan aitoja, historiallisia japanilaisia miekkoja Japanista ulos. Miekoilla on toki paperit ja ne on rekisteröity, mutta ehdoton vientikielto rapsahtaa vain erityiskappaleille. Ihan 1300-luvunkin teräkeppejä on siis saatavilla.

        Shinkenien hinnat ovat edullisimmillaan Paul Chenin tasoa, joskin hyvälaatuisiin saa napsauttaa tuon 10* hinnan. Paul Chenin miekat toki kiertäisin itsekin kaukaa. Seinälle sopii joko koristemiekka tai sitten iaito.


        Pari paikkaa, joista saa vanhoja japanilaisia miekkoja:

        http://www.ikkyudo.com

        http://www.aoi-art.com

        http://www.japanesesword.com

        http://www.nihonto.com


      • LostSoldier
        Jubei kirjoitti:

        Totta puhut miekankeräilijä. Antiikkisia miekkoja ei saa tuoda japanista, sillä ne ovat osa heidän historiaansa. Sen sijaan uusia voi tuoda ihan huoletta.

        Sille joka sanoi, että Paul Chenin Tiger katana on lähellä aitoa... puhuu paskaa. Miekat ovat kylläkin käsintaottua hiiliterästä, mutteivat lähelläkään aitoa. Jos aikoo ostaa katanan ihan koristeeksi kannattaa ostaa n.100e paikkeilla oleva 440 ruostumattoman terän omaava koristemiekka. Jos iaidoon, aikidoon tai muuhun miekkaa hankkii, kannattaa kysyä senseiltä. He kyllä tietävät mitä mistä ja millä rahalla.... niin ja jos tosiaan kiinnostaa nähdä hyvin tehty miekka niin kannattaa laittaa esim googleen hakusanat: Shinken katana...... miekkojen hinnat vaan ovat sitten 10x kovemmat kuin Paul Chenillä... tosin ihan syystäkin.

        Terve Jubei! Onko sulla tietoa mistä/keneltä saa
        tietoa japanilaisista "antiikkimiekoista"?


      • Anonyymi

        Osta Fiskarisn kirves! Kirvexellä huitelet ja huudat päälle. Se on miehekästä puuhaa.


    • Iaidokaaja

      "Aitoa KATANAA olen hankkimassa Japamista muutaman vuoden sisällä, hinta pyörinee
      14'000€ ....veroineen. "

      Tämäpä kuulostaa taas mielenkiintoiselta. Harvapa roskakatanoita ostanut, Cold Steelin katanoita havitteleva _oikeasti_ on valmis ostamaan miekkaa tuohon hintaan (vaikka varsin moni onkin uhkaillut). Yleensä tuon hintaluokan kamaa hankkivat ovat asiaan perehtyneitä keräilijöitä/budokoita, joiden ei tarvitse kysellä ostovinkkejä suomi24-foorumilta. Edes pesunkestävän nihonton ei muuten edes tarvitse maksaa noin paljon, 3500€-5000€ riittää hyvin (vaikka eipä niillä hinnoilla ylärajaa tunnu olevan). Testileikkuun kestäviä oikeita miekkoja saa halvemmallakin, mutta ne sitten harvemmin ovat japanilaisia.

      "Mutta tämä tulisi iaido harjoitteluun salille.
      Sen vuoksi Kyselin Cold Steeliä tai Paul Chengiä,
      JOS jollain on niistä kokemuksia, niin....jne."

      Suomen iaidopiireissä aloittelijan annetaan HYVIN, HYVIN harvoin käyttää shinkeniä, varsinkin jos sen laatu on yhtä huonoa kuin noissa mainitsemissasi. Ainakin omassa seurassani sellaisella huitovalle vähintäänkin mainittaisiin asiasta. Itse asiassa shinkenin käyttöä ei pidetä sopivana kenellekään alle dan-tasoiselle. Tiedoksi siis sinulle ja kaikille muillekin: iaidon harjoitteleminen on parasta aloittaa puumiekalla eli bokkenilla. Noin puoli vuotta aloittamisen jälkeen on jo sopiva aika hankkia iaito, joka siis on iaidon harjoitteluun valmistettu, leikkuuterätön katananjäljitelmä. Iaitoa käyttävät ~95% kaikista iaidon treenaajista ja kyseinen väline on loistava hankinta kaikille kyu-tasoisille sen keveyden, hinnan (entäs jos kyllästytkin iaidoon?) ja ennen kaikkea, turvallisuuden takia. Iaitoa (kuten myös mahdollisesti tulevaisuudessa sitä oikeaa miekkaa) hankkiessa on ehdottoman tärkeää kysyä neuvoa asiantuntijalta, esimerkiksi iaido-opettajaltasi. Parasta olisi, jos pääsisit kokeilemaan käsin eri ostovaihtoehtoja opettajasi kanssa. Vääränlaisen miekan ostaminen voi johtaa varsin kohtalokkaisiin hetkiin iaidon parissa.

      Pidän positiivisena asiana ihmisten kiinnostusta iaidoon, mutta kovasti harmittaa nähdä, että asioista ei viitsitä ottaa selvää, vaan ollaan heti ostelemassa kalliita miekkoja. Mutta jos todellakin olet päättänyt ostaa jonkin noista mainitsemistasi miekoista, suosittelen pitämään sen koristeena siihen asti kunnes olet täysin varma osaamisestasi (Cold Steel/Paul Chen-miekoilla en nettifoorumin kautta suosittele lyömään yhtään mitään).

      • Mietiskelijä

        unohdetaan koko juttu että edes alunperin kysyin!

        En olekaan ostamassa shinkeniä iaido harjoittelua varten.

        Bokken minulla on.
        Ja sillä on harjoiteltu.

        Rivien välistä sain kuitenkin vastauksen
        ilmeisesti molemmat: "roskaa". Mutta...

        Mainittakoon nyt vielä etten ole ihan pystymetsästä tänne kirjoiottelemassa.
        Ja että näkökulmasta riippuen olen asian harrastaja, jonkun mielestä olen paljon harrastanut toisen mielestä aloittelija, omasta mielestäni asiaa vähän harrastanut.

        Anteeksi vielä kerran(!) kun kyselin CS:n ja Chengin tekeleistä jonkun kokemuksia.
        Halusin vain mielipiteitä.

        En siis ole mikää 15v kusipää joka on 3 päivän äkillisen miettimisen jälkeen hankkimassa uutta lelua "talliin".
        Enkä misssään nimessä ole menossa minnekkään enkä ketään huitomaan millään katanalla en CS:n enkä shinkenillä.
        Suomessa on tarpeeksi kusipäitä jotka huitelevat milloin puukolla milloin kirveellä....

        P.S.
        Se katanan 14 rapiat,
        (sen vuoksi se pari vuotta),
        hinnan laskin erään tahon kautta tilattavan tietyn katanan hinta.
        Anteeksi jos annoin (väärin) ymmärtää että kaikki ovat noin kalliita.
        Hinta haitari on tosiaan varsin suuri.


      • mielestä
        Mietiskelijä kirjoitti:

        unohdetaan koko juttu että edes alunperin kysyin!

        En olekaan ostamassa shinkeniä iaido harjoittelua varten.

        Bokken minulla on.
        Ja sillä on harjoiteltu.

        Rivien välistä sain kuitenkin vastauksen
        ilmeisesti molemmat: "roskaa". Mutta...

        Mainittakoon nyt vielä etten ole ihan pystymetsästä tänne kirjoiottelemassa.
        Ja että näkökulmasta riippuen olen asian harrastaja, jonkun mielestä olen paljon harrastanut toisen mielestä aloittelija, omasta mielestäni asiaa vähän harrastanut.

        Anteeksi vielä kerran(!) kun kyselin CS:n ja Chengin tekeleistä jonkun kokemuksia.
        Halusin vain mielipiteitä.

        En siis ole mikää 15v kusipää joka on 3 päivän äkillisen miettimisen jälkeen hankkimassa uutta lelua "talliin".
        Enkä misssään nimessä ole menossa minnekkään enkä ketään huitomaan millään katanalla en CS:n enkä shinkenillä.
        Suomessa on tarpeeksi kusipäitä jotka huitelevat milloin puukolla milloin kirveellä....

        P.S.
        Se katanan 14 rapiat,
        (sen vuoksi se pari vuotta),
        hinnan laskin erään tahon kautta tilattavan tietyn katanan hinta.
        Anteeksi jos annoin (väärin) ymmärtää että kaikki ovat noin kalliita.
        Hinta haitari on tosiaan varsin suuri.

        Kannatais varmaan varmistella vielä muualta ku täältä ei saa kunno vastausta mutta mun mielestä kannattais ehkä hommata se paul chen in katana, mun mielestä se o joteskin parempi maineine ku coldsteelin, paitti onha se vähä kalliimpi.
        mutta et halvalla hyvää saa


      • Vasara
        mielestä kirjoitti:

        Kannatais varmaan varmistella vielä muualta ku täältä ei saa kunno vastausta mutta mun mielestä kannattais ehkä hommata se paul chen in katana, mun mielestä se o joteskin parempi maineine ku coldsteelin, paitti onha se vähä kalliimpi.
        mutta et halvalla hyvää saa

        Jos haet leikkuumiekkaa, mm. Nordavind ( http://www.nordavind.net/ ) myy Last Legend -miekkoja, jotka kestävät leikkuun hyvin ja ovat siihen tarkoitukseen tehtyjä. Miekoilla on myös käyttötakuu. Paul Chenin tai Cold Steelin miekkoja en leikkuukäyttöön suosittele.
        Koska ilmeisesti treenaat iaidoa, voisit tietenkin harkita iaiton ostamista shinkenin sijaan. Tällöin sijoituksella olisi jonkinlaista käyttöarvoakin. Last Legendiltä saat myös iaitoja leikkuumiekkasi pariksi, joskin suosittelen itse esim. Tozandon tuotteita.
        Aiemmassa iaidokan tekstissä oli virheellistä ainoastaan väite, jonka mukaan iaito on shinkeniä kevyempi. Käytännössä näin ei ole, painot ovat jotakuinkin samoja.


      • Vasarakone
        mielestä kirjoitti:

        Kannatais varmaan varmistella vielä muualta ku täältä ei saa kunno vastausta mutta mun mielestä kannattais ehkä hommata se paul chen in katana, mun mielestä se o joteskin parempi maineine ku coldsteelin, paitti onha se vähä kalliimpi.
        mutta et halvalla hyvää saa

        Jos haet leikkuumiekkaa, mm. Nordavind ( http://www.nordavind.net/ ) myy Last Legend -miekkoja, jotka kestävät leikkuun hyvin ja ovat siihen tarkoitukseen tehtyjä. Miekoilla on myös käyttötakuu. Paul Chenin tai Cold Steelin miekkoja en leikkuukäyttöön suosittele.
        Koska ilmeisesti treenaat iaidoa, voisit tietenkin harkita iaiton ostamista shinkenin sijaan. Tällöin sijoituksella olisi jonkinlaista käyttöarvoakin. Last Legendiltä saat myös iaitoja leikkuumiekkasi pariksi, joskin suosittelen itse esim. Tozandon tuotteita.
        Aiemmassa iaidokan tekstissä oli virheellistä ainoastaan väite, jonka mukaan iaito on shinkeniä kevyempi. Käytännössä näin ei ole, painot ovat jotakuinkin samoja.


      • LEIKKAAJA

        Moniko teistä kirjoittaista on kokeilllut cold steelin tai paul chenin katanoita?? Leikkaavat varmasti helvetin hyvin kun ovat kunnon terässä. 25.cm halkasialtaan oleva bambumatto katkeaa helposti!jos ei ole mitään tietoa lyömisestä vois mun mielestä keskittyä vaikka leegoihin pS.miekkailuhan ei ole lyönnistä kiinni vaan voitosta. GO,RIN,NO,SHO


      • 765vfv
        LEIKKAAJA kirjoitti:

        Moniko teistä kirjoittaista on kokeilllut cold steelin tai paul chenin katanoita?? Leikkaavat varmasti helvetin hyvin kun ovat kunnon terässä. 25.cm halkasialtaan oleva bambumatto katkeaa helposti!jos ei ole mitään tietoa lyömisestä vois mun mielestä keskittyä vaikka leegoihin pS.miekkailuhan ei ole lyönnistä kiinni vaan voitosta. GO,RIN,NO,SHO

        just ni.cold steelin katanat kestää vaikka millasta tatamia tai gozaa.lämpökäsiteltyä korkeahiili terästa,se kylla se leikkaa.ps jos ootte niinkin huolimattomia että tulee naarmuja niin hankkikaa hiekkapaperia 600-1200asteilla.


      • 15v iaidoka
        Mietiskelijä kirjoitti:

        unohdetaan koko juttu että edes alunperin kysyin!

        En olekaan ostamassa shinkeniä iaido harjoittelua varten.

        Bokken minulla on.
        Ja sillä on harjoiteltu.

        Rivien välistä sain kuitenkin vastauksen
        ilmeisesti molemmat: "roskaa". Mutta...

        Mainittakoon nyt vielä etten ole ihan pystymetsästä tänne kirjoiottelemassa.
        Ja että näkökulmasta riippuen olen asian harrastaja, jonkun mielestä olen paljon harrastanut toisen mielestä aloittelija, omasta mielestäni asiaa vähän harrastanut.

        Anteeksi vielä kerran(!) kun kyselin CS:n ja Chengin tekeleistä jonkun kokemuksia.
        Halusin vain mielipiteitä.

        En siis ole mikää 15v kusipää joka on 3 päivän äkillisen miettimisen jälkeen hankkimassa uutta lelua "talliin".
        Enkä misssään nimessä ole menossa minnekkään enkä ketään huitomaan millään katanalla en CS:n enkä shinkenillä.
        Suomessa on tarpeeksi kusipäitä jotka huitelevat milloin puukolla milloin kirveellä....

        P.S.
        Se katanan 14 rapiat,
        (sen vuoksi se pari vuotta),
        hinnan laskin erään tahon kautta tilattavan tietyn katanan hinta.
        Anteeksi jos annoin (väärin) ymmärtää että kaikki ovat noin kalliita.
        Hinta haitari on tosiaan varsin suuri.

        ''En siis ole mikää 15v ********* joka on 3 päivän äkillisen miettimisen jälkeen hankkimassa uutta lelua "talliin".'' mrrrrr t:15v iaidoka


    • Make

      Kyllä jotkin Kiinassa valmistetut miekat ovat
      laatupelejä, ainakin terän osalta. Muut osat
      kuten saya, tsuka ja sen osat ovat siinä ja siinä,
      eli laatu vaihtelee jonkin verran.

      Suosittelen, jos et halua uhrata 4000-5000 USD
      Japanissa valmistetusta shinkenistä, jotka tietysti ovat aivan eri luokkaa..

      eli yhteenvetona n. ~1000 USD saa asiallisen kiinassa valmistetun miekan (ns. production sword)joka sopii kataan ja tameshigiriin, ja sanomattakin selvää ei aloittelijoille.


      http://www.bugei.com (teettävät omat mallinsa kiinassa, luettettava ja asiallinen paikka)

      Nihonto:

      http://www.aoi-art.com/ (katso Iai-do osasto)

      niin, tälläisellä minäkin sitä kataa mieluiten tekisin...;)

      • Mietiskelevä

        Kiitos asiallisista vastauksistanne!

        Taas minulle tuli lisää tietoa.


      • JackSword

        Onko tietoa mistä suomesta saisi hankkittua HYVIÄ
        miekkoja?


      • Espanjalainen
        JackSword kirjoitti:

        Onko tietoa mistä suomesta saisi hankkittua HYVIÄ
        miekkoja?

        Tuolta saat ainakin hieman halvemmalla... http://www.mustaruuti.fi/
        Nuo on kyllä tarkoitettu vain koristeeksi.


    • Jido

      Kaikki halvemmat (100-1000 e) katanat ovat huonoja terältään. Olen tehnyt itse kaksi katanaa ja molemmat ovat mestariteoksia. Kestävät ja ovat teräviä, eikä terä katkea vaikka löisin sen petoniseinään.

      • Jussi Häkkinen

        "Kaikki halvemmat (100-1000 e) katanat ovat huonoja terältään."

        Ei pidä paikkaansa. Suurehko osa ns. leikkuumiekoista on alle 1000 euron keppejä. Pitävät teränsä hyvin ja leikkaavat oikein nätisti. Esim. Last Legend (saa Nordavind-firman kautta) tekee leikkaamisharjoitteluun erinomaisia miekkoja, joita saa monessa hintaluokassa. Toimituksia euroalueella: http://www.nordavind.net/

        "Olen tehnyt itse kaksi katanaa ja molemmat ovat mestariteoksia."

        Ja aamulla herätessä sitten oli pakottava tarve käydä vessassa?

        "Kestävät ja ovat teräviä, eikä terä katkea vaikka löisin sen petoniseinään."

        On hienoa, että taot unissasi paremmin kuin parhaat japanilaiset miekkasepät ovat koskaan takoneet.


      • Asioita tutkinut
        Jussi Häkkinen kirjoitti:

        "Kaikki halvemmat (100-1000 e) katanat ovat huonoja terältään."

        Ei pidä paikkaansa. Suurehko osa ns. leikkuumiekoista on alle 1000 euron keppejä. Pitävät teränsä hyvin ja leikkaavat oikein nätisti. Esim. Last Legend (saa Nordavind-firman kautta) tekee leikkaamisharjoitteluun erinomaisia miekkoja, joita saa monessa hintaluokassa. Toimituksia euroalueella: http://www.nordavind.net/

        "Olen tehnyt itse kaksi katanaa ja molemmat ovat mestariteoksia."

        Ja aamulla herätessä sitten oli pakottava tarve käydä vessassa?

        "Kestävät ja ovat teräviä, eikä terä katkea vaikka löisin sen petoniseinään."

        On hienoa, että taot unissasi paremmin kuin parhaat japanilaiset miekkasepät ovat koskaan takoneet.

        Sanon ihan alkuun, että jätä paul chen ostamatta! Oli paul chenin miekka mikä tahansa, golden oriole, wind & thunder, tiger, tai orchid, ei paul cheneillä ole hyvää mainetta muualla kun firman omilla myyntipuheilla. Paul Chenin miekat ovat aikalailla tehdasvalmisteisia "liukuhihnatuotoksia" kuten luin äärimmäisen kiinnostavasta artikkelista: http://swordforum.com/fall99/lineup-1.html kehotan että luet kokonaan läpi ja tarkastat leikkaustestien kuvat. Itsekin olin tuota Paul Chen Practical Katanaa ostamassa kunnes kuulin monen iaidokan haukut Sword Forum Internationalin sivuilla, ja luin tuon testin, meni uskoni Hanwein nyrkkipajamiekkoihin täysin. Jos oikeasti haluat KATANAN, etkä halpaa "käsintehtyä" Poulssenia niin siirry Last Legendin, http://www.lastlegend.com/ (älä piittaa ulkonäöstä) ja nuo miekat tehdään oikeasti käsin ja on moni iaidokakin kehunut noita kunnon teriksi. Toinen ehdotukseni on Bugei, http://www.bugei.com/ , jossa katanasi tehdään vasta kun olet määrittänyt terän pituuden, ja joissain tapauksissa koshirae-osat. Todella laadukkaan oloisia ovat, ja saahan tuolta Bugeilta niitä kevyempiä sinkki-alumiini iaitoitakin. ^^ suosittelen


      • Jussi Häkkinen
        Asioita tutkinut kirjoitti:

        Sanon ihan alkuun, että jätä paul chen ostamatta! Oli paul chenin miekka mikä tahansa, golden oriole, wind & thunder, tiger, tai orchid, ei paul cheneillä ole hyvää mainetta muualla kun firman omilla myyntipuheilla. Paul Chenin miekat ovat aikalailla tehdasvalmisteisia "liukuhihnatuotoksia" kuten luin äärimmäisen kiinnostavasta artikkelista: http://swordforum.com/fall99/lineup-1.html kehotan että luet kokonaan läpi ja tarkastat leikkaustestien kuvat. Itsekin olin tuota Paul Chen Practical Katanaa ostamassa kunnes kuulin monen iaidokan haukut Sword Forum Internationalin sivuilla, ja luin tuon testin, meni uskoni Hanwein nyrkkipajamiekkoihin täysin. Jos oikeasti haluat KATANAN, etkä halpaa "käsintehtyä" Poulssenia niin siirry Last Legendin, http://www.lastlegend.com/ (älä piittaa ulkonäöstä) ja nuo miekat tehdään oikeasti käsin ja on moni iaidokakin kehunut noita kunnon teriksi. Toinen ehdotukseni on Bugei, http://www.bugei.com/ , jossa katanasi tehdään vasta kun olet määrittänyt terän pituuden, ja joissain tapauksissa koshirae-osat. Todella laadukkaan oloisia ovat, ja saahan tuolta Bugeilta niitä kevyempiä sinkki-alumiini iaitoitakin. ^^ suosittelen

        Bugein miekat ovat muutamaa huippumallia lukuunottamatta Paul Chenin tuotoksia. Chenin laatuvaihtelu on vain valtava - osa kepeistä on hyviä, osa taas hillitöntä kuraa.

        Last Legendejä olen kuullut lähinnä kehuttavan. Siltä puolen löytynevät ne halvat ja hyvät miekat.


      • joona
        Jussi Häkkinen kirjoitti:

        "Kaikki halvemmat (100-1000 e) katanat ovat huonoja terältään."

        Ei pidä paikkaansa. Suurehko osa ns. leikkuumiekoista on alle 1000 euron keppejä. Pitävät teränsä hyvin ja leikkaavat oikein nätisti. Esim. Last Legend (saa Nordavind-firman kautta) tekee leikkaamisharjoitteluun erinomaisia miekkoja, joita saa monessa hintaluokassa. Toimituksia euroalueella: http://www.nordavind.net/

        "Olen tehnyt itse kaksi katanaa ja molemmat ovat mestariteoksia."

        Ja aamulla herätessä sitten oli pakottava tarve käydä vessassa?

        "Kestävät ja ovat teräviä, eikä terä katkea vaikka löisin sen petoniseinään."

        On hienoa, että taot unissasi paremmin kuin parhaat japanilaiset miekkasepät ovat koskaan takoneet.

        Tietääkseni kendossa käytetään bokkenia. Teräs miekkaa liikesarjoissa ja iaidossa, jossa ei tule mitään rasitusta. Eli pitäisi kelvata ihan koristemiekkakin nykypäivänä kenelle tahansa, jos ei kuitenkaan ole tappamassa ketään. Sit jos haluaa tappaa parisataa tyyppiä niin sen pitää olla TATTORI HANZO tietenkin.


      • Jussi Häkkinen
        joona kirjoitti:

        Tietääkseni kendossa käytetään bokkenia. Teräs miekkaa liikesarjoissa ja iaidossa, jossa ei tule mitään rasitusta. Eli pitäisi kelvata ihan koristemiekkakin nykypäivänä kenelle tahansa, jos ei kuitenkaan ole tappamassa ketään. Sit jos haluaa tappaa parisataa tyyppiä niin sen pitää olla TATTORI HANZO tietenkin.

        Koristemiekka ei kestä iaidon rasitusta. Hyvä, tarkoitusta varten tehty iaito tai hyvälaatuinen aito miekka (shinken) on tarpeen.

        Koristemiekat katkeavat terän juuresta, juuri habakin takaa. Katkeamisen aiheuttaa toistuva rasitus tarkoitukseen sopimattomassa teräsmateriaalissa (rosteri ei sovi miekkakäyttöön). Jenkkilän puolella on ollut käsittääkseni ainakin yksi kuolemantapaus irronneen terän lennettyä yleisön joukkoon.

        Hyvän iaiton saa 200-500 eurolla (tylsäteräinen, yleensä alumiiniseoksesta tehty miekka). Leikkaamiseen kelpaavat teräsmiekat liikkuvat halvimmillaan samoissa hinnoissa. Koristemiekalla ei kannata harjoitella mitään. Iaidon terälle tuoma rasitus on sangen huomattava.


      • EAA
        Jussi Häkkinen kirjoitti:

        Bugein miekat ovat muutamaa huippumallia lukuunottamatta Paul Chenin tuotoksia. Chenin laatuvaihtelu on vain valtava - osa kepeistä on hyviä, osa taas hillitöntä kuraa.

        Last Legendejä olen kuullut lähinnä kehuttavan. Siltä puolen löytynevät ne halvat ja hyvät miekat.

        Itseltäni löytyy PC:n Tai Chi, PKPlus ja Blind Fury.

        Tai Chi meni poikki, kuulitte oikein, poikki, kun löin sillä risupensaaseen, rysähti kai jonnekin muka paksuun oksaan, otti ja katkesi. Myöhemmin hakattiin terää vielä toisella omatekoisella miekalla, olipahan aika pahaa murometallia.

        Practical Plus on ihan kohtalaisen hyvä, vaikka terä vaikuttaa aika pehmometallia olevankin. En miekkaa ole viitsinyt mennä metsään erityisemmin testailemaan.

        Blind Furyllä olen mättänyt metsässä ranteenpaksuisia puita poikki, eikä miekka osoita edes suurempia käytön jälkiä. Siitä voin sanoa hyvää, tai sitten kohdalle sattui vain ultimate-tason miekka.

        Paul chenin tuotteista en voi sanoa erikoisen hyvää, en myöskään pahemmin pahaakaan. Muista miekoista ei ole kokemusta. Kysymyksiä voi toki jättää..


    • Tero

      että toi paul chengin tiger katana olis ihan kuraa? on meinaa ihan siistin näkönen ja tuntunen muttenaio ostaa jos oikeesti tyrmäätte sen?

      • JMH

        Tiger on terägeometrialtaan liian suora. Lisäksi koshirae on hieman halvanoloinen.

        Suosittelen sijoittamaan rahat johonkin laadukkaampaan. Surfaa vaikka http:\\www.nordavind.net ja valitse itsellesi joku Last Legendin miekoista.


    • frinitski

      kyllä se katana jok pojalla täytyy olla tässä ajassa

    • jorgos

      kun kerta kavereilla on niin täytyy se mullaki olla

      • rright

        vittuilkaa te vaan rauhassa, ja painukaa naimaa äitiänne vitun peelot


    • Tilata

      Kannattaa tilata iaitot Thaisuki Nihontosta ja Tozandosta jos haluatte hyvän iaiton.
      Siellä ne tekevät käsin ne ja taatusti tasapaino ja kaikki muut ovat kohdallaan.
      Kestävät ja ovat luotettavia, tosin kestää vähän aikaa kunnes ne sieltä tulevat.
      Shinkeneitäkin saa Nippontosta ja Nihontosta, ovat kuitenkin aika kalliita mutta ovatpahan käsityönä valmistettuja, taottuja ja laadukkaita. Suosittelen jos on ostamassa "oikeata katanaa" eli shinkeniä.

      • jack fast

        ootko itse hankkinut sieltä miekkaa?


      • olen..
        jack fast kirjoitti:

        ootko itse hankkinut sieltä miekkaa?

        Juu, eli tozandosta olen iaitoni hankkinut.
        Kestää noin puol vuotta tulla suomeen mutta on sen arvoinen, jos ei ole kiire saada iaitoa.


      • vasara
        olen.. kirjoitti:

        Juu, eli tozandosta olen iaitoni hankkinut.
        Kestää noin puol vuotta tulla suomeen mutta on sen arvoinen, jos ei ole kiire saada iaitoa.

        "Kestää noin puol vuotta tulla suomeen mutta on sen arvoinen, jos ei ole kiire saada iaitoa."

        Kauanpa kesti. Omani tuli muistaakseni kolmessa viikossa tilauksesta. Jos en olisi pyytänyt muutamia muutoksia, olisin todennäköisesti saanut aseen käteeni viikossa.


      • muttakun
        vasara kirjoitti:

        "Kestää noin puol vuotta tulla suomeen mutta on sen arvoinen, jos ei ole kiire saada iaitoa."

        Kauanpa kesti. Omani tuli muistaakseni kolmessa viikossa tilauksesta. Jos en olisi pyytänyt muutamia muutoksia, olisin todennäköisesti saanut aseen käteeni viikossa.

        Kun tarkoituksena on hankkia vai aidon näköinen miekka koristekäyttöön. Tutullani oli jokin aika sitten koriste-"katana", sen kun otti käteen niin tuntui että se ei ollut minkäänlaisessa tasapainossa.. oli maksanut ko. miekasta 55€ ja käteensopivuus oli jotain karmeaa! Onko katanat yleensäkkään tasapainoitettuja? KORISTEkäyttöön tarkoitetulla paketilla johon kuuluu Katana, Wakizashi ja Tanto (hintaan ~100-200€), ei luultavasti voi odottaa kestävyyttä tai yleensäkkään leikkaavuutta?


      • bää
        olen.. kirjoitti:

        Juu, eli tozandosta olen iaitoni hankkinut.
        Kestää noin puol vuotta tulla suomeen mutta on sen arvoinen, jos ei ole kiire saada iaitoa.

        "Juu, eli tozandosta olen iaitoni hankkinut.
        Kestää noin puol vuotta tulla suomeen mutta on sen arvoinen, jos ei ole kiire saada iaitoa."

        Paljon se makso et se kuljetettiin Suomeen? Entä tuliko muita kuluja miekan hinnan lisäks? JA minkä mallin muuten tilasit ?? :)


      • aapo11
        bää kirjoitti:

        "Juu, eli tozandosta olen iaitoni hankkinut.
        Kestää noin puol vuotta tulla suomeen mutta on sen arvoinen, jos ei ole kiire saada iaitoa."

        Paljon se makso et se kuljetettiin Suomeen? Entä tuliko muita kuluja miekan hinnan lisäks? JA minkä mallin muuten tilasit ?? :)

        hei katanoista ja "katanoista"
        1 mitään terävää katanaa ei kannata hommata iado harjoitteluun koska sellaisia ei saa dojolle tuoda
        2 "katanan saa jo melko edullisesti tonnilla saa jo ihan soivan pelin joka kestää harjoittelua.
        3 kun taas katanoista puheen ollen jo 5000 eurolla saa hyvän ja kestävän katanan ei tosin mitään huippua mutta riittävän hyvän esim vakavasti otettavaksi leikkuu harjoittelu miekaksi.


    • Bugyô

      Cold steelin miekat ovat toki laadukkaita, mutta kyllä Paul Chenin miekkoihin kannattaa luottaa. Jos haluat todellista laatua niin osta Paul Chen Tiger Katana aidompaa et aivan helpolla saa, mutta koristekäyttöön kelpaa Cold steelkin.

    • Tai ei mitään

      Hattori Hanzolla leikkaa vaikka hehtaarin metsää ja pataljoonan stormtroopereita enneku sitä tarttee teroittaa.

      • sd33

        Katanoista en mitään tielä enkä Cold Steelistäkään sinänsä. Mutta kyllä ainakin nettikataloogissa CT:n khukurit näyttävät kammottavilta. Niinpä tilasin omani suoraan Khukuri Housesta Nepalista. Eräänlainen seikkailu sekin...


      • gyuh

        ja muramasalla kallioita halki,aiheuttihan sellane grand canyonin ilmestymisen.XDlol.


    • Seigen

      Hyvästä miekasta joutuu aina maksamaan.
      Hyvän nihon-ton saa jo 5000 eurolla.
      http://www.nihontoantiques.com/
      Ylläolevalta sivulta löytyy paljon myynnissä olevia miekkoja.

      Jos on hankkimassa nihon-toa niin suosittelen ensin menemään opettajalle joka opettaa vanhan miekan hoitoa. Mikään ei ole surullisempaa näkyä kuin ruostunut terä.

    • Kysymys siitä
    • Totuus Sattuu

      a) Cold Steelin katanat ovat kärkipainoisia, joka auttaa leikkaamisessa, mutta esim. eivät sovellu iai-harjoiteluun kyseisen ominaisuuden vuoksi, josta juontaa heidän oma slogan "Cuts like a laser, handles like a crowbar".

      b) Oli kyseessä mikä tahansa miekkailulaji niin harjoittelijat käyttävät joko bokkenia tai iaitoa

      c) hyviä iaitoja saa www.tozando.com ja www.jidai.jp

      d) bokkeneita esim http://www.kingfisherwoodworks.com/

      e) käytännössä mikään muu kuin aito shinken tai iaito ei sovellu iai-harjoitteluun, koska terän kaarevuudet ja muut ominaisuudet eivät ole tehty tismalleen oikeanlaisiksi. Eli PC:t, Cold Steelit yms. soveltuvat aikaajoitteiseen tameshigiri leikkuuseen, mutta ei iaihin.

    • kirisaki-ouji

      bushido katana ja ihaile sitä lopppu elämäsi jossain temppelissä.kyllä se tatami mattoonkin puree

    • seppokaakeli
    • HANS BILL KILL STALI

      Katana on sisäänrakennettu ominaisuus joka ei ole riippuvainen fyysisestä todellisuudesta. Katana on idea joka on sisäinen ominaisuus, vailla normimaailman asettamia rajoituksia. Katana on se joka jättää viimeiseksi kun kaikki muut jättävät eikä muuta ole kuin sinä ja miekkasi. Köyhä maatyöläinen ottaa käteensä lapion, mutta jos hän on aito soturi, niin se lapio on katana jonka kantaja on helvetinmoinen tapaus, joka muistaa saamansa rökitykset. HANS

    • samurai 1

      Höpöhöpö.Lattaraudasta rälläköi hyvän miekan eikä kestä kauan.Lakana päälle ja ns.miekka paalunarulla vyölle.Muutaman oluen jälkeen on niin samurai olo tai viimeistään aamulla.

    • soninjayoudontwantknow

      Joo, vai että katanaa hankkimassa? Joku cold steelin miekka ei ole katana. Katana on käsintehty perinteinen japanilainen miekka. Jos sitä ei ole valmistettu niin ja Japanissa niin se ei ole katana. Viimeksi kun tarkistin niin halvimmat maksoivat 10000euroa. Vituttaa tommoset "taistelulajien harrastajat" jotka eivät osaa edes puhua asioista niiden oikeilla nimillä saati sitten kunnioittaa aiheeseen liittyvää kulttuuria ja perinnettä. Miettikää vitusti mitä kirjottelette ja ketä tai mitä pilkkaatte. Tässä tapauksessa epäkunnioitatte japanilaisia samurai-sotataitoja. Yakuza kuulemma edustaa heitä nykyisin joten onko hyvä idea vittuilla sellaisille tyypeille? En usko että kaikki samuraisuvut ovat ruvenneet rikollisiksi mutta tässä maassa ovat kunniattomia molemmat puolet yhteiskuntaa.

    • kendokempo

      Voiko missään tarkistaa onko miekka aito ? Käsittääkseni miekoissa on tekijälle ominaisia tunnusmerkkejä. Miekka on yrityslahjana Mitsubishiltä saatu 50-60luvulla. Kahvan sisällä on mahdollisesti ollut aitoustodistus, joka sattumien kautta on päätynyt roskiin(piilottakaa miekat pikkupojilta lukolliseen kaappiin).

      Joten ongelma on, että haluaisin myydä miekan (n.1m pitkä). Ja koska oletan vahvasti sen olevan ns. aito harjoitus miekka, niin hintahan on silloin hyvinkin eri koristeliikkeestä ostettuun.

      Eli voiko mikään taho todistaa miekan aitoutta?

      Miekka on tumman oranssilla tupella, jossa on kolmiapiloita? Kahvan ja terän väli on magneettista. Hienoja yksityiskohtia kahvassa, joka on valkoista luuta?

      Jos tiedät jonkun tahon millä tarkistaa, niin laitatko tähän tietoa tai sähköpostilla [email protected]

      • Miekkahamstraaja

        Uppaa kuva johonkin ja laita vaikka linkki tähän ketjuun niin katsotaan pois.

        Tosin luusta tehty kahva kielii aika vahvasti kyseessä olevan turistimiekka. Varsinkin maailmansodan jälkeen noita levisi maailmalle aika paljon. Tosin hyviäkin teriä saattaa löytyä luisista sovitteista, mutta aika harvakseltaan. Yleensä luusovitteet on tehty sekä kahvan että tupen osalta. Voi olla että tuppi on vanhempi ja luinen kahva lätkästy paremman puutteessa terään kiinni.

        Miekan "aitoustodistusta" ei säilytetä kahvan sisällä vaan erikseen. Lähinnä kahvan sisältä saattaa löytää valmistajan signeerauksen.

        Aidon japanilaisen terän ja massavalmistetun/sotilasmiekan/turistimiekan/kiinalaiskopion erottaa suhteellisen helposti myös kuvista, varsinkin jos näkee kahvaruodon.


      • TheLastSamurai

        Yleensä hamon:ista tunnistaa jo aidon ja tehdas miekan. Aidoissa miekoissa nakago:ssa on mei josta tunnistaa myös aidon.


    • Anonyymi

      Voit myös katsoa sivulta samuraiswordsmith.com

      • Anonyymi

        Itse ostin Oulun Työstökeskuksesta yhden heittokirveen. Aika hauska laji mutta harjoitella pitää. Enempi kesälaji kun autotallissa liian lyhyenä ei onnaa. Näytti olevan kaikenlaista heittoveistä ja miekkoja laidasta laitaan. Firman miekka ja teräase puoli on muuttunut verkkokaupaksi. Nykynimi Keskiaikainen Teräs.


    • Anonyymi

      Pakko pistää ikuisuuden vanhaan ketjuun sellanen asia että voi vittu miten typerää porukkaa täällä on,

    • Anonyymi

      Joo Hanwei on paska ja last legend hyvä, täällä sanotaan, kumma vaan että herran vuonna 2020 Hanwei on yhä edelleen olemassa ja alan markkina johtaja,, last legendiä ei ole ollut yli kymmeneen vuoteen.. Vittu mitä idioottei tää ketju on täys

    • Anonyymi

      No ei ja ei...
      Japanista saa uusia Katanoita... kuten uusia keittiöveitsiä.
      Suomen postitulli voi suhtautua näihin kuin aseisiin ja takavarikoida ja tulla sakot päälle.
      Esim. Oli tilattu Kiinasta nyrkkirauta ja tulli takavarikoi sen ja antoi sakoi.
      Mitä, sehän on vain palanen CNC koneiteistettua rautaa tms.
      Jos puhutaan sitten näistä Japanilaisten "mestarien" tekemistä Katanoista.
      Itse tunnen metallit (insinööri).
      Ei ole mahdollista tehdä takomalla ja vaikka sata kertaa "karkaisemalla" se yhtäaikaa teräväksi kuin partaveitsi ja lujaa kuin titaani...
      Hyvä veitsi tai Katana on yhdistelmä molempia.
      Terävä mutta ei "karkaistu" liikaa, koska silloin se kuin lasia.
      Minun Japnilainen ystävä on hankkinut minulle parhaat mahdolliset veitset ja Katanan.
      Niitä hädin tuskin pystyy teroittamaan, ovat todella hyvää taottua ja karkaistua terästä.
      Mutta jos tulet heilumaan minun Katana kanssa se sinun 15th/€ Katanan kanssa, kun ne osuu vastakkain... niin se sinun Katana katkeaa... näin se menee.
      Ps. Hyvä lihakirves rannelenkillä on todella tekokas ase... niitä löytyy joka kaupasta.
      Näyttää olevan joillakin halu "pilkkoa" inmisiä ja Katana ei ole oikea väline siihen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe