Laturin jännite

Laturisti

Asensin aurinkokennon (30 wattia), sen yhteydessä tuli lataussäädin josta näkee mukavasti jännitteen yms., jännitemittaria ei aiemmin ole veneessä ollut.
- nyt sateisella säällä kun paneeli ei lataa vaan lataan koneella, niin mittari näyttää tyhjäkäynnillä (700/min) vain 12,9 V. Kun nostan kierroksia 1500/min niin jännite nousee lukemaan n. 14,1V.
- Kysymys 1: onko tämä normaalia että latausjännite riippuu niin voimakkaasti kierroksista?
- Kysymys 2: aurinkopaneelin toimiessa (samainen mittari näyttää että latausvirta on 0,5-1 A) jännite on milloin 12,8 V, milloin 13,5 V. Riippuuko mittarin näyttämä luku akun varaustilasta, mittari näyttää että jännite on 13,5 V ja samalla näyttää akku on vain 3/4 täynnä?

7

573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      1. On normaalia, varsinkin vähänkään vanhemmat laturit vaativat kierroksia antaaseen riittävästi virtaa latausjännitteen ylläpitoon säätöarvossa.
      2. Riippuu akun varaustasosta ja latausvirrasta. Paneelin pieni teho ei jaksa nostaa latausjännitettä säätöarvoon ellei akku ole lähes täysi. Et kertonut säätimestä paljoakaan, joten en tiedä millä perusteella se arvioi akun varaustilan. Noiden tarkkuuksissa on suuria eroja.

    • Laturisti

      OK, kiitos Joakim vastauksestasi. Onko niin että laturin antama virta on lineaarista, pitäisi ajaa kaasu pohjassa että saisi paljon sähköä? edellyttäen tietysti että akku kykenisi ottamaan vastaan virtaa niin paljon kuin laturi tuottaa.
      - Säädin on HongKongin PWM 4-vaihetta. Laitteessa on "patterin" kuva joka näyttää lataustilan, mutta mistä itse asiassa laite tietää sen lataustilan? Eikö näytössä näkyvä jännite ole sama jonka saisin akun navoista yleismittarilla? Mutta sehän ei ole lepojännite vaan paneelin tuottama. Vaikka akku olisi tyhjä niin säädin näyttäisi yli 12,7 V?

      Tekniset tiedot:

      • nimellisvirta: 20 A
      • nimellinen purkuvirta: 20 A
      • jännite: 12V/24V Auto
      • kuormaamaton häviö: ≤13 mA
      • lataustila: PWM 4-vaihetta (bulkki, absorptio, kelluva, tasaus)
      • kelluvan latauksen jännite: 13.8(13V~15V)×1/×2/×3/×4
      • absorptiolatauksen jännite: 14.4V(13V~15V) ×1/×2/×3/×4
      • absorptiolatauksen kesto: 2 h
      • tasauslatauksen jännite: 14.6V(13V~15.5V) ×1/×2/×3/×4
      • tasauslatauksen kesto:2 h
      • akkutyppi: GEL, SLD, FLD ja USER (vakio)
      • USB: 5V / 1A
      • LCD-näyttö
      • työskentelylämpötila: -20 - 55 °C

      • Joakim1

        Ei ole lineearista. Liian pienillä kierroksilla maksimivirta on olematon, sitten kasvaa nopeasti kierrosten mukana melko lähelle huippua ja lopun kasvaa hitaasti. Huippu tulee viimeistään keskikierroksilla ja pysyy sitten vakiona. Riippuu sekä laturista että sen välityksestä. Uusissa autoissa on paljon kuormaa, joten autolaturit tehdään nykyään tuottamaan suurta virtaa jo tyhjäkäynnillä. Samoja latureita laitetaan sitten veneisiin, ehkä hiukan viiveellä.

        Tässä jutussa on muutamia käyriä, mutta toisilla latureilla käyrät voivat ollla melko erilaisia: http://www.pkys.com/alternator_installation.htm

        Onko niin, ettei tuossa paneelin säätimessä ole virtamittausta? Jos ei ole, niin jotenkin päättelee akun lataustason jänniteestä. Ilmeisesti jännitehistoriasta, sillä pelkän lepojännitteen mukaan 12,7 olisi jo täysi akku.


    • 36ft

      nykyaikaiset vaihtovirtalaturit toimivat pienelläkin kierrosluvulla. Omassa veneessä latausvirta moottorin tyhjäkäynnillä on 10-20A. Muutama viikko sitten mittailtiin 2004 vuosimallin Volvon 2020 latausta joka alkoi toimia vasta reilu 1000 rpm kierroksilla. Tyhjäkäynnillä ei ladannut.

      • remanenssi

        Tyhjäkäynnin lataamattomuus on luultaavasti tässä eri asia. Aivan tavallista, ettei laturi herää tyhjäkäyntikierroksilla, mutta herättyään kyllä lataa, vaikka kierrokset tippuisivatkin. Latausvirta on sitten jonkun Joakimin antamien käyrien mukainen. Herääminen riippuu paljolti remanenssista, eli siitä miten ankkurin rauta on pysyvästi magnetoitunut. Eikä kyse ole sen mereen laskettavan ankkurin raudasta.


    • Yhteen veneeseen laturin vaihdon yhteydessä laitoin alkupräistä pienemmän hihnapyörän - nimenomaan sen takia, että tyhjäkäynnin laturikierrokset olivat oman arvion mukaan liian pienet. Lopputulos oli toivottu. Autoissa jota olen yleismittarilla sohaissut, tulee reilu lataus jo tyhjäkäynnillä. Veneiden moottoreissa on hyvin yleistä, että pitää nostaa moottorin kierroksia ennen kuin saa laturista tehoja ulos. En ole asiaa sen enempää tutkinut, mutta mielikuva on vahvahko: veneiden laturien välitykset yleensä aivan liian ujot. En ymmärrä miksi mitoitettu näin. Venedieselin kierroalue on tyypillisesti 700-3000 rpm, bensa-auton 750-6000. Pitäisi olla tosi helppoa mitoittaa laturin välitys siten, että täysi latausteho tulee ulos koko kierrosalueella.

      • Joakim1

        Ehkä syynä on ollut koneiden pieni teho? Laturi voi ottaa merkittävän osan käytettävissä olevasta tehosta ja hyydyttää konetta ikävän paljon manöövereissä. Nykyään veneissä on sen verran reilummat koneet, ettei tuollaista ongelmaa ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      98
      5189
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      3385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3195
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2439
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      249
      1502
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1281
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      81
      1260
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1188
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      133
      1108
    Aihe