Mistä johtuu ummetus?

Turistilleapuva

Normaalisti ulostan vähintään joka toinen päivä, nyt olen ollut kaksi päivää ulostamatta, koitin äskön kyllä jo kahdesti ulostaa mutta ei tullut, tosin ei minulla kyllä ole tarvettakaan. Huolestuttaa hieman kun olen matkoilla ja kaks päivää kököttäny melkeen koko päivän autossa että jos ei kohta uloste tule niin meneekö loma pilalle? Pitääkö mennä lääkärille? Voiko ummetus johtua autossa istumisesta? Olen syönyt niin hirveästi että kieltämättä kummastuttaa että ei tule tarvetta ulostaa. Mitä tässä tien päällä nyt oikein voi tehdä?

5

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • normaalitila

      En vielä puhuisi ummetuksesta, mutta tilanne on sinulle outo.
      Olet lomalla ja ruokailutottumuksesi ovat muuttuneet. Myös liikkuminen on muuttunut, koska kökötät autossa. Palaamalla arkiruokaan ja liikkumalla normaalisti, elimistösi palaa normaalitilaan.

      Älä missään nimessä yritä väkisin ulostaa, vasta hädän tullen. Jos et ole viikkoon ulostanut tai sinulle tulee suolistokipuja, niin apteekista löytyy apua tilapäiseen ummetukseen.

    • Mr.Hanky

      Ummetus johtuu mistä vain... suolistosairaudesta tai mielentiloista, joistain lääkkeistä (esim. kodeiini, ruuasta, nesteen juomisen määrästä. Ummetuksesta puhutaan yleensä vasta sitten kun pökäleitä tulee pari kertaa viikossa. Jos sulla on nyt vasta ollu parin päivän paussi, niin mitä ihmettä siitä alat stressaamaan? Ei sontiminen mitään kellon tarkkaa rutiinia ole, joten suotta yrität mennä pukertamaan rutiinisontaa. Mitä jos olet vain sattunut tunteja aiemmin syömään vähemmän, tai on pidempi tauko? Tai olet juonut normaalia vähemmän. Odota nyt muutama viikko, että voit tehdä paremmat diagnoosit. Jos sontiminen harvenee pariin kertaan viikossa, niin sitten voi miettiä lääkärissä käyntiä. Jos mitään kipua ei ole, niin ei ole pelkoa mistään tukoksestakaan, tai syövästä.

      • Voi jestas sentään..Pari päivää kakkaamatta ja puhut ummetuksesta! Vuosia olen kärsinyt järkyttävästä ummetuksesta, 33 päivää taitaa olla muistamani pisin jakso. Kehittyi peräsuolen tuppeuma ja laskeuma,jotka keväällä leikattiin. Toki ummetus seuraa mukanani hautaan asti.


    • nautilomasta

      Ei hätää. Vanhuksia tyhjennettiin kerran viikossa aikoinaan hoitolaitoksissa . Öljy- vesi peräruiskeita annettiin . Nykyään saa apteekista hyviä ja tehokkaita lääkkeitä ,jos alkaa vatsakivut tulla.

    • Matonetti

      Liikunnan vähyys ja juomisen vähyys ummetusta aiheuttavat. Tilapäisapuna toimii netti!
      Hidas ja muutenkin huono nettiyhteys pieneltä näytöltä tiirailtuna aiheuttaa tukaluutta ja vatsanväänteitä. Pian onkin kiire vessaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe