Eli onko jollain omakohtaista kokemusta alasta..? olen harkinnut kyseistä alaa tulevaisuudessa...mutta haluaisin tietää vähän tarkempia tietoja..että millaiset palkat..?hyvät vai huonot? ja millaista työ on niin kuin yleensä...?
ps. s-postia voi lähettää...niin viesti tulee varmemmin perille! :) kiits!
RADIOJUONTAJAN TYÖ...
34
15169
Vastaukset
- Riku
Radiojuontajan työ on oikeasti haastavaa hommaa.
yleensä tie koulutuksesta harjoittelijaksi vie noin 2 vuotta -
jonka jälkeen yleensä yöjuontajana pienemmällä markkina-alueella n.6kk josta matka jatkuu joko seuraavalle alueelle keskipäivään josta iltapäivään ja sitäkautta isommalle markkina-alueelle..tie merkittävän markkina-alueen iltapäiväjuontajaksi vie siis n. keskimäärin 7vuotta. Työ itsessään on asiakaspalvelua, edustustilaisuuksia, jatkuvaa oppimista, jokainen päivä on erilainen, luovaa, ajankohtaisten ihmisten ja uuden musiikin parissa, soitat levyjä ja käytät mielikuvitusta sopivien siirtymien tekemiseen, käyt läpi tuottajasi kanssa lähetykset ja kehität itseäsi tiimin avulla koko ajan - palkkaus on markkina-alueen mukaan €50 000/vuosi - €150 000/vuosi
suomessa radiojuontajan työ on aikalailla "bussin ajamista".
Koulutusta ei tarvitse välttämättä ollenkaan joten siis pystymetsästä saattaa oikeiden kontaktien avulla päästä valtakunnallisen radion aamutiimiin vajaassa viikossa.
Edustaa ei tarvitse, ei tarvitse olla luova, ei ajankohtainen..riittää kun luettelee ruudulta pari seuraavaa kappaletta, kerran 2kk aikana tulee pari uutta levyä kiertoon...jos jaksaa, voi silloin tällöin vilkaista mitä MTV soittaa, jotta näkee mitä oikeassa maailmassa tapahtuu...tietokone soittaa levyr, voit etukäteen äänittää viikonlopun lähetykset joten ei tarvitse edes olla paikalla joka hetki. Asema ohjeistuksiakaan ei tarvitse noudattaa...koska jokaisella asemalla lähinnä samat ohjeet...muut juontajat lähinnä haukkuvat sinua selkäsi takana joten unohda tiimi..palautetta joku kuulija lähettää kerran vuodessa jos silloinkaan.
palkka n. €30 000/vuosi tai vähemmän - riippuen asemasta
mutta tervetuloa alalle!
Riku - alailija
sinun kannattaa ottaa reilusti yhteyttä johonkin/joihinkin juontajiin ja kysyä heiltä. Ei tule ainakaan nimimerkin takaa huudeltuja omituisuuksia.
Huomioi myös, että eri kanavilla työskentely on hyvin erilaista ja niiden vaatima koulutuskin on hyvin erilaista. Esim. NRJ:stä ja Yle:stä ei voi edes puhua samana päivänä.
Kannattaa myös miettiä haluatko olla nimenomaan pelkkä juontaja. Jos kyllä, varaudu lyhytkestoiseen uraan kaupallisilla kanavilla. - alalla
Työ on kivaa, mutta rahan takia ei kannata alalle lähteä. Palkat ei oo kummosetkaan. Kts. vaikka erään Timpen verotiedot.. Tosin riippuu myös radiosta. Paikallisradioilla on omat taulukot, jotka löytyy journalistiliiton sivuilta www.journalistiliitto.fi . On sitten eri asia noudattaako kaikki niitä.
- nettiradiojuontaja
Jos todella tykkää levyjen soittamisesta ja siinä välissä mikkiin höpisemisestä niin tätähän voi tehdä vaikka harrastuksena. Nimittäin, ei muutakun oma nettiradio pystyyn (se on helppoa). Lisää tietoa löytyy googlesta. Ja sitten voi hankkia jonkun kunnon työpaikan itselleen, kunnon palkka ja jne.. Itse en ainakaan menisi töihin mihinkään "oikeaan raadioon" jne.. koska siellä ei itse oikeastaan saisi päättää mitään. Eikä saisi lähetyksessä tehdä mitä huvittaa. Oma radio omat vapaudet. :) Tätä kannattaa oikeasti harkita.
- hande
nettiradiojuontaja kirjoitti:
Jos todella tykkää levyjen soittamisesta ja siinä välissä mikkiin höpisemisestä niin tätähän voi tehdä vaikka harrastuksena. Nimittäin, ei muutakun oma nettiradio pystyyn (se on helppoa). Lisää tietoa löytyy googlesta. Ja sitten voi hankkia jonkun kunnon työpaikan itselleen, kunnon palkka ja jne.. Itse en ainakaan menisi töihin mihinkään "oikeaan raadioon" jne.. koska siellä ei itse oikeastaan saisi päättää mitään. Eikä saisi lähetyksessä tehdä mitä huvittaa. Oma radio omat vapaudet. :) Tätä kannattaa oikeasti harkita.
no oli kyllä aika karikatyyri että' ei saa tehdä mitä huvittaa' jos olet töissä, olet töissä sitten kaupan kassalla tai radiossa. ellet ole yksityisyrittäjä.. mutta joku roti pitää silti olla. paikallisradioissa ei olla formaatti orjia, siellä on omat persoonat jotka toteuttavat omia juttuja eikä tarvitse mukautua muottiin. niin luulen minä.
- OKK
Älä vaan ala alalle! Suosittelen ihan oikeasti kokemuksen pohjalta. Minulla on taustalla kokemusta radioista sekä ulkomailta että Suomesta, palkkaus on todella huono ja radiossa jaetaan työpaikat sisäpiirin perusteella. Myös yleensä työpaivät on todella pitkiä. Etsi oikea työ ihan oikesti, tai keksi itse jotakin muuta luovaa - haaskaat aikaasi. Säästät samalla aikaa ja vaivaa! Alalla ei liiemmin isot rahat liiku eikä 'glamouriakaan' liiemmin ole pitemmällä aika välillä, rikkaammaksi tulet vaikka raksahommilla... valitettavasti... Onnea valitsemallasi tiellä!
- *keskustelun perustaja*
Joo kiitti vastauksista...ilmeisesti palkka ei ole kummoinen...vaikka ammatti sopisi mulle sen puolesta kun tykkään höpöttää ja musiikin kuuntelu on myös mukavaa... :) harkitsen lääkikseen pyrkimisen ja radiotyön välillä....niin...en tiedä...ehkä radiojuonto olisi mukava kesä-tai viikonlopputyö :)
- joo
*keskustelun perustaja* kirjoitti:
Joo kiitti vastauksista...ilmeisesti palkka ei ole kummoinen...vaikka ammatti sopisi mulle sen puolesta kun tykkään höpöttää ja musiikin kuuntelu on myös mukavaa... :) harkitsen lääkikseen pyrkimisen ja radiotyön välillä....niin...en tiedä...ehkä radiojuonto olisi mukava kesä-tai viikonlopputyö :)
ai samojen biisien jatkuva jankkaus on mukavaa? jos siis meet johinki novalle/nrj:lle/kissille jne. roska asemalle.
- Anonyymi
*keskustelun perustaja* kirjoitti:
Aika typerää että miksi jonkun radiojuontajan pitäisi edes saada mitään hyvää palkkaa koska siellähän he istuvat perseellään, juovat kahvia ja juttelevat ja nauravat päivät pitkät aikalailla. Joten siinä on raskas työ kaukana. Edelleenkin palkkaus pitäisi mennä sen mukaan kuinka raskasta työ on.
- Radio-Man
Moro! Itse olen ollut yli kymmenessä eri radiossa duunissa (mm. NRJ, ex-Kiss FM, Voice, Radiomafia, YleX, Metro FM, Järviradio, Sävel, Aalto, Nova ja Radiosuomi). Olen vasta 25v, mutta en ole katunut sitä, että on tullut vaihdettua työpaikkaa ahkerasti. Näissä hommissa on tärkeintä, että pääsee näkemään erillaisia työpaikkoja ja erillasia työskentelymenetelmiä. Kun hallitsee (tai ainakin tuntee) ne kaikki, niin silloin voi sanoa olevansa ammattilainen. Näin ollen sanoisin, että radiojuontajan tärkein ominaisuus on monipuolisuus. Tietttyjä koulutusmahdollisuuksia alalle toki on olemassa. Näistä tärkein on Laajasalon opisto, jossa on paikallisradiotoimittajille ihan oma oppilinja. Koulutus on aika kallis ja se ei sinällään vielä anna valmiuksia mihinkään. Kurssi kestää vajaan vuoden ja siellä opitaan ensimmäiset alkeet siitä, että mitä radiotyö pitää sisällään. Se ei siis tee kenestäkään "valmista" radiotoimittajaa/-juontajaa. Kurssi lähtee siitä olettamuksesta, että osallistujat eivät ole koskaan kuulleetkaan sanaa "radio" aikaisemmin. Suosittelen siis kurssia ponnahduslaudaksi sellaisille, jolla ei ole mitään aiempaa kokemusta radioalasta. Kurssin tärkein jakso opiskelijan kannalta on loppupään työharjoittelu, jossa pääsee oikean toimittamisen makuun. Tosin se tapahtuu huomattavan kapealla aikamarginaalilla ja kurssin hintaan nähden erittäin (!) rajatuilla resursseilla. Kurssilta valmistuu joka kevät reilut kymmenkunta "hot shottia", joista 1-3 työllistyvät lähinnä työharjoittelijoiksi radioasemille ja sitä kautta mahdollisesti varsinaisiin töihin. Tämä on yksi tie päästä radiotyöhön käsiksi, mutta toisaalta samat asiat voi itse opetella lukemalla hieman alan kirjallisuutta ja katselemalla opetusvideoita. Siis oikeasti en halua tuomita tätä n. 3000 euron kurssia flopiksi, vaan totean vain, että sen sisältö on yleissivistävä. Se ei tee kenestäkään vielä valmista työntekijää, vaan se antaa puhtaasti perustiedot varsinaisen oppimisen aloittamiseen työharjoittelijana. Itse aloitin jo 16-vuotiaana, lukion ohella, duunit suurehkohon radioaseman harjoittelijana. Pidin silmät ja korvat auki, oppien käytönnön kautta tekemään työt. Jo samana vuonna pääsin juontamaan ns. "vapain käsin" listaohjelmaa. Tämä tarkoittaa sitä, että jos olet hyvä ja luotettava työntekijä, niin ohjelman tuottaja (tai pienemmillä asemilla päätoimittaja) puuttuu työhösi vähemmän, kuin taas jos et ole vielä kovin kokenut ja tarvitset kokoajan ohjausta. Jos olet haluttu juontaja, niin voit vaikuttaa oman ohjelmasi sisältöön enemmän, kuin rivijuontaja. Tuottajien kunnioitus pitää tavallaan lunastaa omalla työllään. Periaatteessa jos olet tarpeeksi hyvä, niin tuottaja on taustallasi vain käytännön asioiden hoitajana ja sinä itse päätät millaisen ohjelman haluat tehdä.
- matti airaksinen
mikä siun nimi on haluun tietää ootko ollut ylex:llä töissä ite oon ollu 2003:sta lähtien
- Jaapajaaa
matti airaksinen kirjoitti:
mikä siun nimi on haluun tietää ootko ollut ylex:llä töissä ite oon ollu 2003:sta lähtien
Niin varmaan ootkin. Opettele ensin kirjoittamaan edes nimi oikein.
- Anonyymi
Hei, missä radioasemalla työskentelit kun olit 16-vuotias ja miten pääsit työhön?
- tjaa,
"Näistä tärkein on Laajasalon opisto, jossa on paikallisradiotoimittajille ihan oma oppilinja."
paikallisradio? työnsaantimahdollisuudet Suomessa aika heikot, eihän täällä enää montaa paikallisradiota oo?
"Itse aloitin jo 16-vuotiaana, lukion ohella, duunit suurehkohon radioaseman harjoittelijana."
Järviradio, Pooki, Kajaus? nehän ovat kuuluusalueeltaan suurimmat paikallisradiot.- vanhaa vanhaa...
"paikallisradio? työnsaantimahdollisuudet Suomessa aika heikot, eihän täällä enää montaa paikallisradiota oo?"
Niin, no vaikka minä vastaan nyt 1,5 vuotta vanhaan viestiin, niin sinä vastasit 7,5 vuotta vanhaan viestiin, jolloin paikallisradioiden työnsaantimahdollisuudetkin ovat voineet olla hieman erilaiset.
- paskanpuhujat ry....
Radio toimittaja ja radio juontaja ovat kaksi eri koulukuntaa.
R-toimittaja on käynyt alan koulut ja saa alan työehtojen mukaista taulukkopalkkaa. Ovat vakinaisessa työsuhteessa.
R-juontajaksi luokitellaan kaikki joilla ei ole radio/toimittajatyön tutkintoa, eli julkkikset ym lahjakkaat radioalalle eksyneet. Tämä rymä ei ole radiotoimittaja ryhmää. Palkka/korvaus on tapauskohtainen, tai keikkapalkkio luontoinen.- onko niin selvä?
Tämmönen jako.
Ovatko nämä toimittajat sit yleensä Ylen palveluksessa ja kaupallisella puolella vain juontajia? Miten Ylestä on eksynyt mm. SBS:lle porukkaa? - FM MHz
Ei ole noin mustavalkoista! Radioasemilla on paljon freelancereita, joilla on alan koulutus ja jotka toimittavat juttuja radioille. He laskuttavat Journalistiliiton taulukkojen mukaisesti.
- omat jaottelut...
Tais olla ihan omaa sepitystä tuollainen jako. Titteli, ammatti ja koulutus; kaikki eri asioita ja lähes kaikki käytännössä toisistaan riippumattomia. Käsittääkseni Suomen lainsäädännössä ei ole mitään mainintaa minkälaisella koulutuksella saa kutsua itseään toimittajaksi tai radiotoimittajaksi, tai juontajaksi. Sen sijaan esimerkiksi lääkäriksi tai asianajaksi itseään kutsuvalla täytyy olla kyseinen koulutus ja lupa harjoittaa kyseistä ammattia.
Joten eiköhän se ole ihan työnantajasta kiinni kummaksi ne eetterissä höpötteleviä työntekijöitään kutsuvat, ja ketä he sinne kelpuuttavat, koulutuksesta riippumatta. Jollain itseään laadukkaammaksi tituleeraavilla kanavilla (lähinnä Yleisradion) samaa hommaa tekevät ovat jopa journalisteja tai jopa radiokolumnisteja. Joskus 90-luvulla kanavat innostuivat kutsumaan lähinnä nuorisokanavien juontaja-toimittajiaan amerikan malliin ilmeisesti hienolta kuulostaviksi "radio-DJ:ksi". Mikähän koulutus sellaiseen titteliin pitäisi olla?
Vertaa vaikka siivousfirmaan, joku kutsuu heitä siivoojiksi, joku siistijöiksi ja joku palveluvastaaviksi, kaikki tekevät samaa työtä, kaikilla sama koulutus tai ei koulutusta ollenkaan. Kiinteistöhuoltofirmalla taas huoltomies on kiinteistönhoitaja tai huoltovastaava, ja kaikki haravoivat pihaa ja öljyävät saranoita.
- ei aina niin
Ei ylestä välttämättä eksytä kaupalliselle puolelle vaan kysymys saattaa olla yksinkertaisesti siitä että määräaikainen sopimus on loppunut eikä sitä ole haluttu ylen puolelta jatkaa sama free lancereilla jollei juttuja enää tilata niin varmaan kannattaa tarttua sellaisiin työtarjouksiin joita on tarjolla tai tehdä sitten jotain muuta
. - Jaajoksi
Vieläkö tämä threadi on aktiivinen? Itseä kiinnostaisi kovasti myös tuo radiojuontajaksi opiskelu. Kurkkasin tuota laajasaloa mutta en haluaisi muuttaa täältä pohjoisesta hesaan asti. Hesassa asuminenkin varmasti kallista. Voiko tuota opiskella missään muualla. Ammattikouluissa tai ammattikorkeissa?
- juusokoo
Ylivieskassa voi ainakin. Niillä on juuri menossa oma radiokanavakin. Outokummussakin on alan opetusta. Torniossa oli, mutta se lopetettiin kaiketi.
- Toimitusta
Olet varmaan sama joka kyseli samaa asiaa toisessa ketjussa... mutta niin Tornio taisi olla pohjoisin jossa tuota pystyi opiskella mutta munkin mielestä se on lopetettu. Tuossa naapurikunnassa on ollut media alan opetusta mutta siihen se taitaa kuulua vain pienenä lisänä. Facessa oli jotain päivityksiä että Kauhajoella pystyy nykyisin myös opiskemaan laajasalon lailla radiotoimitusta yksityisessä opistossa. Koita googlata jos löytyis.
- Jaajoksii
No kiitos molemmille vastauksesta. Tuolla Kauhajoen opiston haulla löytyi siis tämä: http://www.keo.fi/taide-ja-kulttuuri/radiotoimittaja jota varmaan tarkoitit? Ainakin tuon perusteel vaikuttais hyvältä mutta maksaa kans niinku laajasaloki tuo vuosi aika paljon :o saakohan tuohon opiskeluun mitään apuja vai pitääkö omasta pussista maksaa?
- Toimitusta
Joo kyllä sama paikka. Ilmeisesti tuolla on tarjota myös radioasema missä hankkia kokemusta mikä varmaan aika tärkeä asia ko. alalla. Noihin yksityisiin pitää tosiaan maksaa mutta opintolaina varmaan on yksi tapa. Ainakin tuolla sais näköjään asua ja syödä samalla rahalla niin siinä mielessä aika halpa diili... ja jotku on saanu opintoseteleillä maksettua noi opinnot että varmaan kannattaa siitäkin ottaa selvää. Ehkä työkkärin ohellakin voi opiskella. En tiedä...
- justjooo
Radiojuontajan työ on vaihtoehto oikealle työlle, helpollahan siinä pääsee, juttelee vain päivät mukavia ihmisten kanssa :D
- Honottajathiiteen
Mieluimmin kuuntelisin järkevää puhetta ilman paksua savolaisvoittoista/turkulaista aksenttia ja muita puhevikoja.
- ggggggggggggggggg
Missä sellaisia kuulee?
- Pauli5432
Olet varmaan , homo aivan varma olen,,,,,,,,, ei jumalan suunnitelma ole tämä ,,
- kalevitt
olet oikeasa !
- Anonyymi
Jonkin kaupallisen aseman juontaja sanoi muutama päivä sitten, että käynnissä on kuulemma äänestyskilpailu parhaasta radiojuontajasta. Ei tule mieleen muita kuin Hector Radio Suomesta muutama vuosi sitten, mutta hänet on jo savustettu ulos.
Yleensä suljen radion, kun ns. juontaja höpöttää niitä näitä musiikin lomassa, mutta joskus tulee kuunnelluksi 10-15 minuuttia jotakuta uutisia odotellessa. - Anonyymi
Järviradiossa on yksi toimittaja joka sanoo minuutin tarkkudella paljonko kello on, ja heti perään korjaa sitä aikaa. :D
- Anonyymi
Järviradiossa ei ole yhtään toimittajaa. Siellä on jotain juontajiksi itseään luulevia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Järviradiossa ei ole yhtään toimittajaa. Siellä on jotain juontajiksi itseään luulevia.
Olen ymmärtänyt ettei monellakaan radioasemalla enää ole kokoaikaisia työntekijöitä vaan aamutiimi juontajat ovat jonkinlaisia freelansereita jotka tekee muitakin töitä kuin vain olisivat 8h radiolla. Toki Järviradio jossa tekevät myös mainoksia. Tai Radio Patmos jossa livejuontojen lisäksi tekevät muitakin töitä studiolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713