Mitä uusperhe tuo tullessaan

doing

Seurustelen miehen kanssa, jolla on kaksi lasta edellisestä liitosta. Minulla ei ole omia lapsia. Olemme puhuneet kihlautumisesta ja aviolitostakin joskus tulevaisuudessa sekä mahdollisesti myös yhteisestä lapse(i)sta. Halusin kirjoittaa tänne, koska olisi kiva vaihtaa ajatuksia samassa tilanteessa olevilta.

En ole koskaan ollut naimisissa, joten ylipäätään avioliittoon meneminen jännittää saatika uusperheessä eläminen. Onko mitään keinoja miten siihen pitäisi varautua tai mitä pitäisi selvittää ennen perheen perustamista?

Olen tutustunut miehen lapsiin jo aika hyvin, sekä miehen vanhempiin ja sukuun jotenkin. Miehen vanhemmat viettävät mielellään lasten kanssa myös aikaa ja hoitavat tarvittaessa. Lapset tykkäävät minusta ja minä tykkään heistä. On hauskaa ja luontevaa tehdä asioita yhdessä (mies lapset). Asiat ovat siis sujuneet kutakuinkin hyvin. Miehen eksään en ole tutustunut ollenkaan. Emme ole nähneet emmekä jutelleet koskaan. Toki hän tietää, että seurustelen miehen kanssa ja miehen sanojen mukaan suhtautuu ihan hyin siihen että vietän lasten kanssa aikaa jne. Mietin että pitäisikö lasten äitiinkin jatkossa jollain tasolla tutustua? Lapset ovat aika pieniä vielä, mutta jännittää että kun he kasvavat niin muuttuuko heillä mielipide minusta tai alkavatko enemmän protestoimaan tai oireilemaan jollain tavalla erosta tms. Ja miten sen suhteen pitää hyvänä lasten kasvaessa, kun pienet ovat ehkä helpommin lähestyttävämpiä kuin vaikkapa teinit. Vai kasvavatko lapset pienestä pitäen siihen, että minä kuulun heidän isänsä elämään ja muistavat ne kaikki mukavat hetket mitä on yhdessä vietetty.

Oisko vinkkejä mihin varautua ja mitä on ehkä edessä ja miten hommat kannattaa hoitaa sellaisilta, jotka jo elävät yhdessä uusperheenä :)

35

432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dkjkddkfjkdjdkfj

      Miehen perheelle se tuo ongelmia ja katkeria naikkosia pakolla lasten elämään, siitä olemme kaikki surullisia. Miksi miehen pitää pakolla tuoda naikkoset omien lasten elämään heitä haukkumaan ja kiusaamaan? Eihän se eukkokaan vie omia kakaroitaan miehen ex vaimon kotiin pakolla.
      Jos olet viisas suttura, jätät miehen perheen rauhaan, etkä mene sorkkimaan heidän elämää ja hukkumaan ja kiusaamaan eheitä he ei sua tarvi ja sun katkreia päähänpistoja ja sotkemisia, eikä he ruoki sua eikä tarvi mihinkään.

      Olet todella kaatkkera ja kateellinen kun pakolla tunget toisten elämään. Miltä tuntuu jos miehenexä tunkeutuisi sun elämään sotkemaan ja haukkumaan ja haisemaan sinne sun kotiin?

      Mieti ensin sitä ennenkuin viet ruohoasi kenenkään kauniiseen kotiin, sinä et kuulu sinne.

      • bua-ha-haa

        Jahas, lissukka se vaan jaksaa.

        Tietysti miehen lapset käy isänsä luona, ja tottakai siellä on myös miehen uusi puoliso. Mitä ongelmaa siinä on?

        Sinä varmaan tahtoisit taas kerran vieraannuttaa lapset isästään.
        Miksi?

        Lissu taitaa olla palstan ainoa ikikatkerikko. Johtunee siitä, että hänen miehensä löysi paremman.


    • Hei doing.

      Ensinnä onnea siitä, että olet löytänyt uuden kumppanin ja saat mahdollisesti 'bonusperheen' elämäsi rikkaudeksi, jos ehkä myös haasteeksikin.
      Monilla uusperheilla on samantapaisia kysymyksiä elämän suhteen, mitä itsekin pohdit. Vaikka yhtä oikeaa vaihtoehtoa ei elämän kirjoon olekaan, voisi olla vahvistavaa jutella muiden samassa elämäntilanteessa olevien kanssa.
      Mietin, olisiko asuinpaikkakuntasi seurakunnan tai muun toimijan (MLL, kaupunki, jne) toiminnassa jotain, jonne voisitte perheenä osallistua. Erilaisisa perhekahviloissa, retkillä jne tutustuisi varmasti myös toisiin uusperheisiin.

      Lyhyesti nyrkkisääntönä perhe-elämässä pätevät samat lait, olipa perheen biologinen tausta mitä tahansa: Tehdään reiluja sopimuksia arjen käytännöistä, otetaan kaikkia perheen jäseniä tasaveroisisesti huomioon, jaetaan vastuuta yhdessä ja kannustetaan ja tuetaan toisiaan elämän eri vaiheissa. Yleisesti ottaen perheiden isoin haaste on toimivat ja rakentava vuorovaikutustaidot, ei niinkään se, kenestä kukakin on geneettisesti lähtöisin. Vuorovaikutustaitoja voi tarvittaessa harjaannuttaa esim. erilaisilla parisuhdekursseilla.

      Toivon perheeseenne iloa, henkistä rikkautta ja uusia kokemuksia kunnioittavassa ja arvostavassa hengessä. Ja kun elämässä aina tulee jotain kärhämää, viisautta selvittää tilanteet fiksusti ja rakentavasti


      Diakoni Merja

      • doing

        Kiitos, hyviä ajatuksia. Itse mietin myös, että olisi varmasti mukava jutella ja vaihtaa ajatuksia samassa tilanteessa olevien kanssa. Luulen, että on harvinaisempi kombinaatio uusperheessä, että miehellä on lapsia mutta naisella ei. Useammin ehkä menee niin päin, että mies on lapseton ja naisella on lapsia edellisestä suhteesta tai sitten molemmilla on lapsia. Vertaistuki olisi tärkeää siinä mielessä, että voi jakaa ajatuksia jonkun kanssa joka oikeasti tietää, mitä asioita siinä käy läpi. Täytyy ottaa selvää, olisiko täällä jotain toimintaa johon voisi osallistua ja tutustua muihin uusperheisiin.


      • kfjkjkddkkdkfj
        doing kirjoitti:

        Kiitos, hyviä ajatuksia. Itse mietin myös, että olisi varmasti mukava jutella ja vaihtaa ajatuksia samassa tilanteessa olevien kanssa. Luulen, että on harvinaisempi kombinaatio uusperheessä, että miehellä on lapsia mutta naisella ei. Useammin ehkä menee niin päin, että mies on lapseton ja naisella on lapsia edellisestä suhteesta tai sitten molemmilla on lapsia. Vertaistuki olisi tärkeää siinä mielessä, että voi jakaa ajatuksia jonkun kanssa joka oikeasti tietää, mitä asioita siinä käy läpi. Täytyy ottaa selvää, olisiko täällä jotain toimintaa johon voisi osallistua ja tutustua muihin uusperheisiin.

        Kannattaa kuria ja komentaa pitää yllä joka päivä, ja vaatia että lapset kunnioittaa ja arvostaa sua ja pitävät äitinään, muuten ne alkavat hyppimään silmille ja eikä kunnioita sua. Äitiski sanominen on pakollista kaikille lapsille, vieraskin aikuinen on lapsille äiti kun nainen niin vaatii, existä ei tarvi välittää, annat heille ohjeita ja olet tiukkana sillä sinä olet suvun päällikkö joka päättää kaikkien asiat myös raha asiat.
        Karkaroita on komennettva ja pakotettava tajuumaan että olet heille uusi äiti ja entinen äiti on unohdettava.


      • ymmyrkkä

        Minun ihgan biologinen lapseni on melkein koko ikänsä kutsunut minua etunimeltä. Eli äidiksi kutsuminen ei ole pakollista kenellekään ja harvemmin äitipuolta (joskus, jos esim biologiseen äitiin ei ole lainkaan kontaktia) harvemmin äidiksi kutsutaan.
        Voisit lopettaa nämä provoilut, moni varmaan haluaisia keskustella ihan asiallisesti, ilman sun pakotuksiasi ja kuriasia.


      • Hänonsairas
        ymmyrkkä kirjoitti:

        Minun ihgan biologinen lapseni on melkein koko ikänsä kutsunut minua etunimeltä. Eli äidiksi kutsuminen ei ole pakollista kenellekään ja harvemmin äitipuolta (joskus, jos esim biologiseen äitiin ei ole lainkaan kontaktia) harvemmin äidiksi kutsutaan.
        Voisit lopettaa nämä provoilut, moni varmaan haluaisia keskustella ihan asiallisesti, ilman sun pakotuksiasi ja kuriasia.

        Ei noita avohoitopotilaan juttuja tarvii tosissaan ottaa.


      • Perheet

        Otetaan kaikkia tasaveroisesti... Ei toimi lapsiperheessä, koska se ei ole kolhoosi eikä sovhoosi. Lapset otetaan eniten huomioon, muuten homma ei toimi.


      • Vxxdg
        kfjkjkddkkdkfj kirjoitti:

        Kannattaa kuria ja komentaa pitää yllä joka päivä, ja vaatia että lapset kunnioittaa ja arvostaa sua ja pitävät äitinään, muuten ne alkavat hyppimään silmille ja eikä kunnioita sua. Äitiski sanominen on pakollista kaikille lapsille, vieraskin aikuinen on lapsille äiti kun nainen niin vaatii, existä ei tarvi välittää, annat heille ohjeita ja olet tiukkana sillä sinä olet suvun päällikkö joka päättää kaikkien asiat myös raha asiat.
        Karkaroita on komennettva ja pakotettava tajuumaan että olet heille uusi äiti ja entinen äiti on unohdettava.

        Blaaaaa


      • äitipuolionväsynytusein
        Perheet kirjoitti:

        Otetaan kaikkia tasaveroisesti... Ei toimi lapsiperheessä, koska se ei ole kolhoosi eikä sovhoosi. Lapset otetaan eniten huomioon, muuten homma ei toimi.

        Meillä ei voi ottaa, tasavertaisesti koska miehen lapset on ongelmallsia ja mun lapset taas ovat erittäin fiksuja. Emme voi antaa periksi eikä taas tiukentaa mun lasten elämää koska he osaavat kaiken. Olemme yrittäneet näyttää mallia ja tehdä sääntöjä, mutta miehen lapset eivät vaan ymmärrä ellei selitä sata kertaa. Mun lapset ovat malliesimerkkinä mutta eivät he ole velvollisia opettamaan ketään. Minä itipuolena yirtän kaikkeni mutta jaksaminen on mullakin rajana. Mieskin on onnetkon ja häpee kun lapsensa eivät osaa elle sata kertaa nauvo. Äitipuolen osa on rankka, kohteliaisuutta ei osata eikä kunnioutusta.


      • sittenvaan

        merjan kanssa vieraannuttamaan lapset...


      • Hahaitipuol
        äitipuolionväsynytusein kirjoitti:

        Meillä ei voi ottaa, tasavertaisesti koska miehen lapset on ongelmallsia ja mun lapset taas ovat erittäin fiksuja. Emme voi antaa periksi eikä taas tiukentaa mun lasten elämää koska he osaavat kaiken. Olemme yrittäneet näyttää mallia ja tehdä sääntöjä, mutta miehen lapset eivät vaan ymmärrä ellei selitä sata kertaa. Mun lapset ovat malliesimerkkinä mutta eivät he ole velvollisia opettamaan ketään. Minä itipuolena yirtän kaikkeni mutta jaksaminen on mullakin rajana. Mieskin on onnetkon ja häpee kun lapsensa eivät osaa elle sata kertaa nauvo. Äitipuolen osa on rankka, kohteliaisuutta ei osata eikä kunnioutusta.

        Koitas " itipuoli nauvoa mihen lapasia" paremmin.
        Sulla ääliö ei ole miestä eikä lapsia, olet yksinäinen katkera juoppo.


      • Anonyymi
        Hahaitipuol kirjoitti:

        Koitas " itipuoli nauvoa mihen lapasia" paremmin.
        Sulla ääliö ei ole miestä eikä lapsia, olet yksinäinen katkera juoppo.

        Kyllähän mihen lapaset tarvitsevat neuvontaa, selvähän se! Ilman lapasiahan homma menee käteen.


      • Anonyymi
        kfjkjkddkkdkfj kirjoitti:

        Kannattaa kuria ja komentaa pitää yllä joka päivä, ja vaatia että lapset kunnioittaa ja arvostaa sua ja pitävät äitinään, muuten ne alkavat hyppimään silmille ja eikä kunnioita sua. Äitiski sanominen on pakollista kaikille lapsille, vieraskin aikuinen on lapsille äiti kun nainen niin vaatii, existä ei tarvi välittää, annat heille ohjeita ja olet tiukkana sillä sinä olet suvun päällikkö joka päättää kaikkien asiat myös raha asiat.
        Karkaroita on komennettva ja pakotettava tajuumaan että olet heille uusi äiti ja entinen äiti on unohdettava.

        Kamalaa ja oliko tuo ihan vitsi?


    • myöhäistä.itkeä

      "Onko mitään keinoja miten siihen pitäisi varautua tai mitä pitäisi selvittää ennen perheen perustamista?" Ota hyvä ihminen jalat allesi. Ihan omasta kokemuksesta, jos käy niin onnettomasti, että menetät kumppanisi, sinä et ole sen jälkeen yhtään mitään. Tämän tiedon minä olisin aikoinaan tarvinnut.

    • Asiat.asiana

      Ennen uusien lapsien hankkimista laittakaa paketti kasaan jo olemassaolevien kanssa. Vaikka biologinen kello kuinka raksuttaisi, se asia on ensin hoidettava. Elelkää rauhassa yhdessä mieluummin vuosia kun kuukausia ja tutustukaa toisiinne arjessa & juhlassa. Avioliittoon ei kannata sännätä ennen varmuutta siitä, että homma sujuu ensihuuman jälkeenkin.

      Käyttäkää järkeänne. Sillä asia hoituu.

    • Anonyymi

      Rahanmenoa, lasten biologisen äidin ja puolison exän kolmanneksi pyöräksi. Lisäksi kyseinen ihminen määrää jatkossa vapaa-aikanne, lomanne ajankohdan ja osittain rahapussinne.

      • Anonyymi

        Joo ja uuden naikkosen exä tulee neljänneksi pyöräksi ja muutkinexät läytää tiensä pian sinne. On miehiä sitten tällä naikkosella. Sitähän hän on halunnut, elää ja olla miten haluu. Kiva kia, onnee hälle, kyllähän ne kehtaa.


      • Anonyymi

        Raha ei ole mulle mikään ongelma, sitä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raha ei ole mulle mikään ongelma, sitä on.

        HAHAHAHAHA JUSSSSTTT


    • Anonyymi

      Miehen lapseille tulee heti ensinäkemällä osoittaa, että uusi äiti on kyseenalaistamaton auktoriteetti heidän elämässään. Muistot ex-äidistä saattavat alkuun masentaa lapsia, jolloin on epäröimättäturvauduttava sähköhoitoon eli sähköšokkihoitoon. Tämä elektrokonvulsiivinen hoito (ECT) on vaikeaan masennukseen käytettävä hoitomuoto, jossa aivoihin johdetaan sähkövirtaa. Se on todettu psykoottisen masennuksen tehokkaimmaksi hoitomuodoksi.

      • Anonyymi

        Natsi , ss naikkonen pamppu kädessä.


      • Anonyymi

        Meillä on laitettu korkeet aidat talomme ympärille ettei sinnekutsumattoma pääse, isot vartiokoirat vartio ja hälytyskellos oi jos joku käveleekin talomme ohi. olemme aina valppaana. Koskaane i tiedä miten ja millon se miehen exä tulee kylille, ajelee tauotta ympyrää tuossa tiellä, ja kurkistelee sisälle. lapset tulevat aina meille kun sniin sovitaan ja kun sanon he löhtevät, meillä ei maleksita. Kotitöitä tauotta tehdään ja putsataan muureja. Joku roti pitää olla, sillä emme suvaitse kyttääjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on laitettu korkeet aidat talomme ympärille ettei sinnekutsumattoma pääse, isot vartiokoirat vartio ja hälytyskellos oi jos joku käveleekin talomme ohi. olemme aina valppaana. Koskaane i tiedä miten ja millon se miehen exä tulee kylille, ajelee tauotta ympyrää tuossa tiellä, ja kurkistelee sisälle. lapset tulevat aina meille kun sniin sovitaan ja kun sanon he löhtevät, meillä ei maleksita. Kotitöitä tauotta tehdään ja putsataan muureja. Joku roti pitää olla, sillä emme suvaitse kyttääjiä.

        Minkä talon, tarkoitatko sen teltan ympäri on laitettu tiiliskiviä, eikä sulla ole mitään koiria, ”mäyräkoiria” ja muita kaljatölkkejä ei lasketa koiriksi, sun deeku kaverillasi ei ole exää ,sehän kuoli viinaan. Teidän kummankin lapset ovat teidät jättäneet aikoja sitten, kuka tuolaisia deekuja kaipaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on laitettu korkeet aidat talomme ympärille ettei sinnekutsumattoma pääse, isot vartiokoirat vartio ja hälytyskellos oi jos joku käveleekin talomme ohi. olemme aina valppaana. Koskaane i tiedä miten ja millon se miehen exä tulee kylille, ajelee tauotta ympyrää tuossa tiellä, ja kurkistelee sisälle. lapset tulevat aina meille kun sniin sovitaan ja kun sanon he löhtevät, meillä ei maleksita. Kotitöitä tauotta tehdään ja putsataan muureja. Joku roti pitää olla, sillä emme suvaitse kyttääjiä.

        Meillä on myös "lemmikkeinä" kaksi pitbullia, pari amstaffia ja iso laumis. J-lauta siinä pysyy jengi nuhteessa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä talon, tarkoitatko sen teltan ympäri on laitettu tiiliskiviä, eikä sulla ole mitään koiria, ”mäyräkoiria” ja muita kaljatölkkejä ei lasketa koiriksi, sun deeku kaverillasi ei ole exää ,sehän kuoli viinaan. Teidän kummankin lapset ovat teidät jättäneet aikoja sitten, kuka tuolaisia deekuja kaipaa.

        Valitettavasti juuri näillä deekuilla on niitä tappajakoiria


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on myös "lemmikkeinä" kaksi pitbullia, pari amstaffia ja iso laumis. J-lauta siinä pysyy jengi nuhteessa!

        Melkoinen uhka on miehen ex ja lapset!! Kyllä siinä uusimuija on tärinöissään kun exä ja lapset uhkaa. Portille vaan lappu - Täällä vartioin minä- uusiäiti, uusivaimo, uusi miniä exän tilalle tullut uusikko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on myös "lemmikkeinä" kaksi pitbullia, pari amstaffia ja iso laumis. J-lauta siinä pysyy jengi nuhteessa!

        Meillä tappajakoirien lisäksi vartijat rynnäkkökiväärien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä tappajakoirien lisäksi vartijat rynnäkkökiväärien kanssa.

        Meillä 1000 poliisia vartioi joka hetki kotiamme ja kaikilla on viisi henkivartijaa kun käyvät kaupassa tai pihalla. Helikopterit vartioi taivahalla koko ajan.

        Exä ja lapset ovat saaneet lähestyniskiellon jotta uusiäiti ja vaimo on turvassa. Majakka vielä valottaa lähitienoota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä 1000 poliisia vartioi joka hetki kotiamme ja kaikilla on viisi henkivartijaa kun käyvät kaupassa tai pihalla. Helikopterit vartioi taivahalla koko ajan.

        Exä ja lapset ovat saaneet lähestyniskiellon jotta uusiäiti ja vaimo on turvassa. Majakka vielä valottaa lähitienoota.

        Seinähulluja kaikki tyynni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä tappajakoirien lisäksi vartijat rynnäkkökiväärien kanssa.

        Itse olen asentanut katolle konekiväärin. Sieltä voi spreijata miehen exän, jos tulee näkökantaman päähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen asentanut katolle konekiväärin. Sieltä voi spreijata miehen exän, jos tulee näkökantaman päähän.

        Me rakennettiin talo kuuhun ettei miehen exä lapsineen pääse meille! Kiikareilla kattellaan hänen touhujaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me rakennettiin talo kuuhun ettei miehen exä lapsineen pääse meille! Kiikareilla kattellaan hänen touhujaan.

        Itse taas tein halpisversion ja rakensin talon puuhun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me rakennettiin talo kuuhun ettei miehen exä lapsineen pääse meille! Kiikareilla kattellaan hänen touhujaan.

        Aiks hyvät kiikarit muuten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me rakennettiin talo kuuhun ettei miehen exä lapsineen pääse meille! Kiikareilla kattellaan hänen touhujaan.

        Hyvät kiikarit! Itse rakensin talon puuhun


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe