Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Eikö ole ruostumatonta metallia

ainaainaaina

käytettäväksi autoissa, pyykkitelineissä, mattotelineissä ja vaikka missä? kaikki ruostuu, tulee kalliksi, typerää valmistaa ruostuvaa tavaraa, nykypäivänä.

18

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1eero

      Sen huomaa alushousuissa kun eivät ole ruostumatonta.

    • ö-Öö

      On, ei järkevää käyttää

      Kauppa se on, joka kannattaa. Toisekseen, ei mikään kuitenkaan ole ikuista.

      Sellaista pikkujuttua joskus kummastellut. Kaikki tietää, pinnoitetut teflonipaistinpannut lyhytikäisiä, kalliitakin, niitä joutuu ostelemaan aika usein uusia. Noh, pyöriipähän paistinpannuteollisuus ja kauppa, kierrätys. Vaan kun tavallinen valurautapannu ominaisuuksiltaan, etenkin kestoltaan ylivoimainen, hinnaltaankin edullinen. Vaan, kyllä mullakin on aina valurautaisten lisäksi joku pinnoitepannu, sillä kun näppärä paistaa vaikka kananmunia, eikä tarvi tiskata. Niinno, voi valurautapannullakin paistaa kananmunia, eik' valurautapannua oikein edes saa tiskata...,


      On noita ruostumattomia autoja, Trabant ja Corvette, net on tehty muovista.

      =DW=

      • Asko751t

        Autonkin rekisterikilpien ruuvikohdat valuu ruostetta. eikö hemmetti nyt tuollaista juttua voi tehä ruostumattomasta aineesta? Ja autot on kalliitta ja noin noloja juttuja niissä. Kyllä oikein tässä kun siisvosin autoa sisältä ajattelin että tehtaat massatuotantona puskee autojen erilaisia osia, muovikotelooita ja muuta sisätiloihin esim. Sitten ihmiset katsoo autoon kaupoissa ja ihastelee ett näyttääpä hienolta, komelata ja kaliiltakin, mutta halvasti tehty osai niihin, muovipätikkää paljon. Voi että.


      • ö-Öö
        Asko751t kirjoitti:

        Autonkin rekisterikilpien ruuvikohdat valuu ruostetta. eikö hemmetti nyt tuollaista juttua voi tehä ruostumattomasta aineesta? Ja autot on kalliitta ja noin noloja juttuja niissä. Kyllä oikein tässä kun siisvosin autoa sisältä ajattelin että tehtaat massatuotantona puskee autojen erilaisia osia, muovikotelooita ja muuta sisätiloihin esim. Sitten ihmiset katsoo autoon kaupoissa ja ihastelee ett näyttääpä hienolta, komelata ja kaliiltakin, mutta halvasti tehty osai niihin, muovipätikkää paljon. Voi että.

        Nooh.

        Jos kerran rahaa on, teetä autosi rosterista.

        =DW=


      • ö-Öö
        Asko751t kirjoitti:

        Autonkin rekisterikilpien ruuvikohdat valuu ruostetta. eikö hemmetti nyt tuollaista juttua voi tehä ruostumattomasta aineesta? Ja autot on kalliitta ja noin noloja juttuja niissä. Kyllä oikein tässä kun siisvosin autoa sisältä ajattelin että tehtaat massatuotantona puskee autojen erilaisia osia, muovikotelooita ja muuta sisätiloihin esim. Sitten ihmiset katsoo autoon kaupoissa ja ihastelee ett näyttääpä hienolta, komelata ja kaliiltakin, mutta halvasti tehty osai niihin, muovipätikkää paljon. Voi että.

        Ai nii

        Rekisterikilvet alumiinia, ei ne ruostu. Ruuvit ruostuu. Jos se noin reipoo, vaihda rosteriruuvit.

        =DW=


      • hempppavvn
        ö-Öö kirjoitti:

        Nooh.

        Jos kerran rahaa on, teetä autosi rosterista.

        =DW=

        jossei ny koko autoo, niin ne kilpien ruuvit ees.järellä! tiettyjä asioita arjessa, mutta ei ees piikukohtia, olellisia ymmärretä tehä kunnolla.


      • vainkemiaa
        hempppavvn kirjoitti:

        jossei ny koko autoo, niin ne kilpien ruuvit ees.järellä! tiettyjä asioita arjessa, mutta ei ees piikukohtia, olellisia ymmärretä tehä kunnolla.

        Jos ruuvit on rosteria, sitten ruostuu kori oikein kunnolla. Jalo ja epäjalo ei ole hyvä yhdstelmä.


      • ö-Öö
        vainkemiaa kirjoitti:

        Jos ruuvit on rosteria, sitten ruostuu kori oikein kunnolla. Jalo ja epäjalo ei ole hyvä yhdstelmä.

        Mnaah

        Mitä tekemistä korilla on rekisterikilven kanssa? Mietin hetken, mun muistin mukaan rosteria ei louhita missään, eikä se ole jalometalli.

        Teetä autosi kullasta, varmasti ei ruostu ja on jalometallia.

        =DW=


      • Nippusidejeesusteippi

        Meikän koslasta kun ruostui rekkarien ruuvit. molemmat alkoi lenkottaa, vedin kiinni nippusiteillä ja hyvin on pitänyt. Katsastusmies viime tammikuussa huomautti "epäkäytännöllisyydestä", lupasin korjata, en tiedä milloin, ei siitä tullut mustaa-valkoisella.

        Mut kaikkiaan nippuside ja tsiisusteippi on hyvä korjaussarja moneen.


    • flegmaatti

      Alumiini Audi! Taitaa olla R8?
      Tv:ssa oli tunnin ohjelma sen valmistuksesta. Kori alumiinia.

      Joskus lähimenneisyydessä on joku jenkki teettänyt 100kpl:n sarjan autoja ns. ruostumattomasta teräksestä. Ei syntynyt jatkoa.

      On eri asteisia ruostumattomia teräksiä. Kansan kielessä rostereita joista osa on ns. hapon kestäviä.

      Ylipäätään ruostumattomien kanssa touhutessa on syytä pitää mielessä galvaanisten parien syntymisen periaatteet.

      Käyttöpaikka ratkaisee. Esimerkiksi hyvin pohjattu, kuumasinkitty teräs kestää meidän ulkoisissa olosuhteissamme 50 vuotta.
      Tavallinen ruostumaton on samoissa olosuhteissa riittävän pitkäikäinen mutta tietyissä olosuhteissa se on ns. ( niinsanottua ) ruostumatonta.

      Varma on aina varmaa. Ahkerassa käytössä olleet pontikan keittovälineeni olivat haponkestävää vaikka ns. ruostumatonkin olisi kelvannut.

    • Netistä

      Rahaa pöytää, niin kyllä sun toive toteutuu:

      Tuossa muutamia auto malleja jotka ei ruostu:

      Mercedes-Maybachin

      BMW käyttää jo nykyisessä 7-sarjassa mm. alumiinista sekä hiilikuidusta koostuvaa sekarakennetta, ja samoja materiaaleja ollaan hyödyntämässä myös tulevassa 9-sarjassa. Kevytrakenteiden idea viedään kuitenkin astetta pidemmälle, ja esimerkiksi istuinten rungot saatetaan tehdä hiilikuidusta. Ne vakauttavat myös korirakennetta, jolloin B-pilarista voidaan tehdä tavallista ohuempi ja kevyempi. Jäämme odottelemaan, koska 9-sarjan ensimmäiset testiprototyypit bongataan salavalokuvaajien linsseihin.

      - Alumiininen mattotelineet alkaen 155€ - 430,00 € Suomessa valmistettu
      - SEINÄLLE KÄÄNTYVÄ KIKKA-TAMPPAUSTELINE Hinta: 147,00 €

      Etsi netistä lisä nuokin tuoteet on täältä löytynyt...

    • Ruostumatonta ja haponkestävää terästä valmistetaan erilaisista terässeoksista, myös Suomessa. Seokset vaikuttavat myös terästen ominaisuuksiin eri tavoin.
      Linkeistä löytyy monenlaista tietoa kiinnostuneille.

      http://www.outokumpu.com/fi/ruostumaton-teras/ruostumattoman-teraksen-lajit/Sivut/default.aspx

      http://www.sandvik.coromant.com/fi-fi/knowledge/materials/workpiece_materials/iso_m_stainless_steel/pages/default.aspx

      https://www.sfs.fi/files/1483/Terasstandardit.pd.pdf

      Ruostuvia teräksiä voidaan suojata ruostumiselta eri tavoin, pinnoituksilla, maalaamalla, sinkitsemällä, galvanoimalla, yms. Ruostekerros jätetään joskus suojaamaan hiiliteräksen pintaa, esimerkiksi suurissa teräsputkissa, kiskoissa yms. teräsrakenteissa.

      Nykyisin raskaita teräksiä korvaataan välillä myös erilaisilla muovin sukuisilla seoksilla vaikkapa putkistoissa.

    • hmpff

      Uskon että DW oli pitkälti oikeassa tässä. Mikään ei ole nykyisin tehty kestämään.

      Mutta saahan rahalla tosiaan, niin kuin joku täällä sanoikin. Toisaalta pitää ottaa huomioon myös erilaisten aineiden ominaisuudet. Teräksen hinta-laatusuhde on hyvä. Rosteri varmaan laadultaan vähintäänkin samaa luokkaa, mutta turhan kallis. Alumiini taas murtuu helpommin, joten turvallisuus kärsii. On lisäksi vaikeampi työstää.

      • Kertakäyttöelämää

        Jos autot valmistettaisiin samoista kamoista kuin lentokoneet ja avaruussukkulat, alkaisi kesto ikä toisissa lukemissa kuin tämän hetkinen auton elinkaari on.
        Toki sillä voisi olla vaikutusta hintalappuun mutta kukapa ei hyvästä maksaisi.

        Se taisi olla 80 luvulla kun eri valmistajat tajusivat että eihän ihminenkään ole kuin kertakäyttötuote, miksi tavaroiden pitäisi olla kestäviä ja pitkäikäisiä? Tosin pääasiassa ihminen elinaika on pitkähkö joten se ehtii ostamaan kymmenet imurit, puhelimet, telkkarit ym.


      • flegmaatti

        Käytössä on lujia alumiinilaatuja joiden paino/lujuus suhde on hyvin kilpailukykyinen.
        Al:n eräs heikkous on työstökarkenevuus, lastuavan työstön erikoisvaatimukset ja hitsauksen poikkeavuus teräksistä.

        Sakut valmistivat 50-luvulla traktoreiden runkoja alumiinista. Arvaukseni on, että sinne oli tippunut sodan aikana niin paljon lentsikoita, että romua riitti.


      • flegmaatti
        Kertakäyttöelämää kirjoitti:

        Jos autot valmistettaisiin samoista kamoista kuin lentokoneet ja avaruussukkulat, alkaisi kesto ikä toisissa lukemissa kuin tämän hetkinen auton elinkaari on.
        Toki sillä voisi olla vaikutusta hintalappuun mutta kukapa ei hyvästä maksaisi.

        Se taisi olla 80 luvulla kun eri valmistajat tajusivat että eihän ihminenkään ole kuin kertakäyttötuote, miksi tavaroiden pitäisi olla kestäviä ja pitkäikäisiä? Tosin pääasiassa ihminen elinaika on pitkähkö joten se ehtii ostamaan kymmenet imurit, puhelimet, telkkarit ym.

        Kulutushyödykkeiden valmistajina japsit havahtuivat elinkaariajatteluun 60-luvulla.
        Samaan tarkoitukseen tehdyn tuotteen yksi sukupolvi oli myynnissä, seuraava, korvaava versio oli tuotantovalmiina, kolmas sukupolvi protovaiheessa ja neljäs suunnitteilla.
        Sama periaate pätee edelleenkin ja on selvästi havaittavissa. Sykli on avin lyhentynyt.


      • Kertakäyttöelämää kirjoitti:

        Jos autot valmistettaisiin samoista kamoista kuin lentokoneet ja avaruussukkulat, alkaisi kesto ikä toisissa lukemissa kuin tämän hetkinen auton elinkaari on.
        Toki sillä voisi olla vaikutusta hintalappuun mutta kukapa ei hyvästä maksaisi.

        Se taisi olla 80 luvulla kun eri valmistajat tajusivat että eihän ihminenkään ole kuin kertakäyttötuote, miksi tavaroiden pitäisi olla kestäviä ja pitkäikäisiä? Tosin pääasiassa ihminen elinaika on pitkähkö joten se ehtii ostamaan kymmenet imurit, puhelimet, telkkarit ym.

        Onhan tänäänkin käytössä hyvin toimivia yli 100 vuotiaita autoja. Kyse on myös huolloista, hoidosta ja kunnostamisesta.

        Kuka tietää miten vanhoilla autoilla ajellaan Suomessa kesäisin?
        Onko nykyiset uudet autot valmistettu heikommista osista kuin antiikkiset aikoinaan?


      • hmpff
        Kertakäyttöelämää kirjoitti:

        Jos autot valmistettaisiin samoista kamoista kuin lentokoneet ja avaruussukkulat, alkaisi kesto ikä toisissa lukemissa kuin tämän hetkinen auton elinkaari on.
        Toki sillä voisi olla vaikutusta hintalappuun mutta kukapa ei hyvästä maksaisi.

        Se taisi olla 80 luvulla kun eri valmistajat tajusivat että eihän ihminenkään ole kuin kertakäyttötuote, miksi tavaroiden pitäisi olla kestäviä ja pitkäikäisiä? Tosin pääasiassa ihminen elinaika on pitkähkö joten se ehtii ostamaan kymmenet imurit, puhelimet, telkkarit ym.

        Toisaalta aika moni perhe saa leipänsä siitä, että tavarat ei kestä ihmisen eliniän. Kertakäyttöelämässä on puolensa. Liikkumaton raha ei auta ketään, se ei luo työpaikkoja.

        Niin kuin moni ulkomainen kauppaketju on näyttänyt, ei se laatu, vaan määrä...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1965
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1743
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1604
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1356
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1236
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1233
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe