Eli, mistä tunnistaa ulkoisesti ko. ruiskujärjestelmät? Moottori on M110, kiinni 1976 280 SE Automaticissa.
Tuossa mallissahan järjestelmän muutos tapahtui lukemani mukaan alkuvuodesta 1976, hieman myöhempään kuin M116/M117-moottoreissa.
Kysymys tuli mieleeni, kun ajattelin mennä katsomaan ko. autoa, kun sattuu tässä lähiseudulla olemaan myynnissä... ja automaattia kun olen jo pitemmän aikaa himoinnut:-). Ja D-Jetronicistahan liikkuu kaikenlaisia huhuja, niin mieluusti tarkistaisin, onko kyseessä jo mekaaninen ruisku.
D- vai K-Jetronic?
8
3380
Vastaukset
- Kaapo
Olisko systeemin vaihtuminen ajoittunut samankaltaisesti myös M110-moottorin osalta. Tiedä häntä, mutta seuraavaa väitetään.
"Grouped injection is more commonly known as D-Jetronic. D-Jetronic was the first of the Bosch pulsed injection systems. The most recent cars with Bosch D-Jetronic were the 1975 Volvo 164e and the 1975 Mercedes 450. In 1976, both changed to K-Jetronic.
The major differences are:
1. Manifold-pressure sensor, senses engine load.
2. Trigger-contacts in the distributor synchronise injection pulses.
3. Injectors are operated in two groups:
4-cylinder, 2 groups of 2: VW, Porsche, Saab, Volvo
6-cylinder, 2 groups of 3: Mercedes, Volvo
8-cylinder, 2 groups of 4: Mercedes."
Näistä on kyllä pahempi ottaa tolkkua ilman kunnon kuvia, mutta tulipahan laitettua. - 280E
d jetronicissa on tynnyrinmallinen ilmanpuhdistin ja imusarja on näkösällä. k jetronicissa on soikea ilmanpuhdistin joka on imusarjan päällä.
- Timo L.
..niin kiitoksia!
- nih
Timo L. kirjoitti:
..niin kiitoksia!
Tietysti joku ehti tietää "nyrkkisäännön" ennen meikäläistä... Hmph.
D-jetronic on tosiaan hiukan kenkun maineessa lukuisien tunnistimien ja antureiden vuoksi. Vanhetessaan osat hapettuvat ja jumittavat -- mitä vähemmän auto on seissyt, sen vähemmän.
Saapiko noin tiedustella, että minkälainen auto sitä on kiikarissa?! - Silver
Ei ainakaan helposti löydy muutoksen ajankohtaa,
mutta D- oli -'75 asti ja K- sitten '76-,
mutta autojen rekisteröinti ajankohdat saattavat
heitellä... Joka tapauksessa mielenkiintoinen
aihe.
Tuossa lähipiirissä on 350 SLC '72, jota olen
välillä ropaillut. Eli autossa on D-Jetronic.
Systeemiä ohjaa elektoniset "aivot", jonka laatikko on asennettu hansikaslokeron alle.
Kun pytyssä on kipinä, niin silloin suihkutetaan
myös polttoainetta. Eli kun ei kipinää - ei myöskään polttoainetta... haeskele siinä sitten
vikaa. :-( Huom: D-Jetronic autoissa on katkojan-
kärjet. Kyseisen yksilön kaikki käyntipulmat
ovat kulminoituneet kärjelliseen jakajaan, eli
kärjet ja pyörijä on uusittu. Lisäksi D-Jetronic
jakajassa on vielä toisetkin kärjet, jotka juuri ohjaavat polttoaineen syöttöä. Ne ovat piilossa
normaali sytytyskärkien alla ! Jossa likaantuvat,
hapettuvat... Monikohan on ostellut kalliita osia
kun olisi vain tarvinnut putsata kärjet !
Sen sijaan K-Jetronic on kärjettömällä sytytyksellä ! Sanoisin, että varmin keino erottaa nämä kaksi ( K- ja D- ) toisistaan on
vilkaista virranjakajaa. K-Jetronic systeeminä eroaa myös siten, että siinä on päällä jatkuva suihkutuspaine. Ruiskutusta ohjataan mekaanisesti.
( engl. CIS = Continuous Injection System).
Eli jos kaipaa netistä apuja K-Jetronicin pulmiin
pitää laittaa hakuun " CIS- injection".
Kaavioita toiminta periaatteista löytyy kohtalaisen helposti, mutta varsinaiset toimenpide ohjeet on sitten työläämmät hakea.
Siksi tässä pari vinkkiä :
//members.rennlist.com/jimwms/Kjet.html
Kyseinen linkki sisältää "Trouble Shooting Guiden", tosin Porschelle, mutta onhan sekin
Stuttgartista :-) Myös hyvät kuvat kaikista osista.
/216.78.172.244/engine_folder/82-83cisindex.htm
Kyseinen linkki tarjoaa varsin seikkaperäiset
testausohjeet, vaikkakin Saabille.
Olen muuten huomannut, että jos löytää hyviä
vastaavia sivuja, niin ne kannattaa printata
mappiin koska voi olla ettei linkki enää toimikkaan kun sitä kipeimmin kaipaisit.. - Timo L.
nih kirjoitti:
Tietysti joku ehti tietää "nyrkkisäännön" ennen meikäläistä... Hmph.
D-jetronic on tosiaan hiukan kenkun maineessa lukuisien tunnistimien ja antureiden vuoksi. Vanhetessaan osat hapettuvat ja jumittavat -- mitä vähemmän auto on seissyt, sen vähemmän.
Saapiko noin tiedustella, että minkälainen auto sitä on kiikarissa?!..kuin että mitä myynti-ilmossa sanotaan: MB 280 SE -76, autom., Twin Cam, ruisku, sähkökattol., soitin ym. Siisti sisältä ja päältä. H. 5000 €
...
Hinta kyllä kuulostaa suht kovalta.. mutta eihän sitä tiedä kun ei ole vielä nähnyt/soittanut. Ja ainahan sitä saa mennä katsomaan vaikkei hankkisikaan... :-) - Timo L.
Silver kirjoitti:
Ei ainakaan helposti löydy muutoksen ajankohtaa,
mutta D- oli -'75 asti ja K- sitten '76-,
mutta autojen rekisteröinti ajankohdat saattavat
heitellä... Joka tapauksessa mielenkiintoinen
aihe.
Tuossa lähipiirissä on 350 SLC '72, jota olen
välillä ropaillut. Eli autossa on D-Jetronic.
Systeemiä ohjaa elektoniset "aivot", jonka laatikko on asennettu hansikaslokeron alle.
Kun pytyssä on kipinä, niin silloin suihkutetaan
myös polttoainetta. Eli kun ei kipinää - ei myöskään polttoainetta... haeskele siinä sitten
vikaa. :-( Huom: D-Jetronic autoissa on katkojan-
kärjet. Kyseisen yksilön kaikki käyntipulmat
ovat kulminoituneet kärjelliseen jakajaan, eli
kärjet ja pyörijä on uusittu. Lisäksi D-Jetronic
jakajassa on vielä toisetkin kärjet, jotka juuri ohjaavat polttoaineen syöttöä. Ne ovat piilossa
normaali sytytyskärkien alla ! Jossa likaantuvat,
hapettuvat... Monikohan on ostellut kalliita osia
kun olisi vain tarvinnut putsata kärjet !
Sen sijaan K-Jetronic on kärjettömällä sytytyksellä ! Sanoisin, että varmin keino erottaa nämä kaksi ( K- ja D- ) toisistaan on
vilkaista virranjakajaa. K-Jetronic systeeminä eroaa myös siten, että siinä on päällä jatkuva suihkutuspaine. Ruiskutusta ohjataan mekaanisesti.
( engl. CIS = Continuous Injection System).
Eli jos kaipaa netistä apuja K-Jetronicin pulmiin
pitää laittaa hakuun " CIS- injection".
Kaavioita toiminta periaatteista löytyy kohtalaisen helposti, mutta varsinaiset toimenpide ohjeet on sitten työläämmät hakea.
Siksi tässä pari vinkkiä :
//members.rennlist.com/jimwms/Kjet.html
Kyseinen linkki sisältää "Trouble Shooting Guiden", tosin Porschelle, mutta onhan sekin
Stuttgartista :-) Myös hyvät kuvat kaikista osista.
/216.78.172.244/engine_folder/82-83cisindex.htm
Kyseinen linkki tarjoaa varsin seikkaperäiset
testausohjeet, vaikkakin Saabille.
Olen muuten huomannut, että jos löytää hyviä
vastaavia sivuja, niin ne kannattaa printata
mappiin koska voi olla ettei linkki enää toimikkaan kun sitä kipeimmin kaipaisit....ajankohdaksi siis sanottiin J. Taylorin kirjassa M110:lle "early 1976" (kuten I viestissä sanoin?), M116:lle "January 1976" ja M117 "November 1975".
Kiitokset muuten mahtavasta tietopaketista! Eli siis jakaja auki ja katsoa onko kärjet. Jos ei, niin K-Jetronic. Ja ilmanputsarin muoto? - Silver
Timo L. kirjoitti:
..ajankohdaksi siis sanottiin J. Taylorin kirjassa M110:lle "early 1976" (kuten I viestissä sanoin?), M116:lle "January 1976" ja M117 "November 1975".
Kiitokset muuten mahtavasta tietopaketista! Eli siis jakaja auki ja katsoa onko kärjet. Jos ei, niin K-Jetronic. Ja ilmanputsarin muoto?Putsarin muotoa pidän hieman epävarmana,
kun on kaikenlaisia vientimalleja, erilaisilla
suodattimilla. Samoin 6- ja 8 -sylinteriset..
Mutta jakajan tsekkaus on varma yleiskonsti.
PS: kiitos kiittämisestä... :-)
hauska olla avuksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802861
- 1892465
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362185- 201493
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101284
- 131269
- 221241