Kuinka usein vaihdat lakanat?

Uni-Justiina

Mä vaihdan kerran kuukaudessa ja mulle se on sopiva väli. Tyynyliinan vaihdan kerran viikossa. Jos ihminen nukkuu yksin sängyssä, käy illalla ennen nukkumaan menoa suihkussa, on pyjama päällä ja sukat jalassa niin mistä hemmetistä se kauhea likamäärä muka tulisi että pitäis 7:n päivän välein vaihtaa lakanat? Eihän paljas iho edes kosketa lakanoita kun välissä on pyjama ja sukat.

33

3475

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uni-Justiina
    • Ei oikein ole kenen kanssa vaihtaa niitäkään.

• Kuukaudenvanhatyököttää

Kerran viikossa sillä rakastan nukkua puhtaissa petivaatteissa. Kuukauden vaihtoväli olisi jo yököttävää ja haisisi pahalle. ON helvetin laiska jos ei kerran viikossa jaksa vaihtaa. Ihmisestä lähtee hikeä litra yö aikana. Itse en ole ainakaan mikään kuiva kuikelo ja nyt vaihdevuosissa voin herätä ihan märkänä. En ole mitään nappuloita hakenut luojan luomiin ikä vaivoihin vaan antaa mennä luonnostaan. Eikö se ole parempi kun aineen vaihdunta pelaa kun alkaisi jollain hormooneilla niitä estämään. En ymmärrä kun ihan kaikkiin luonnollisiin vaivoihin tyrkytetään jotain estolääkitystä. Ensin ottaa yhtä lääkettä ja sitten sen aiheuttamiin sivuvaikutuksiin tarvitaankin jo toista ja siitä se lääke kierre alkaakin. Kamalia lääkemääriä syödään ihan turhaan ja ihminen on kuollessaan jo melkoinen myrkky.

• 6kympinen

Minun ei tarvitse vaihtaa niin usein kun en haise.

• Siilenä1

Kerran kahdessa viikossa ja se on sopiva väli. Tyynyliinaa useammin.

• Psykoterapeutitar

Kun tarve vaatii, mutta ainakin kerran viikossa😄

• Ei-hikoilija

Pussilakanat voi mennä kuukaudenkin, mutta aluslakana ja tyynyliinat kerran viikossa. Käytän myös jalkojen alla tyynyä, siihenkin päällinen kerran viikossa. Alasti nukun, joten ehkä ne pussilakanatkin voisi useammin vaihtaa.

• Ei-päiväkirjaa

Niin... ja jos pepun alla käyttää tyynyä, se suotakoon vaihtaa kerran vuorokaudessa.

En ole mikään massamielialojen rytmin mukaan liikkuva yksilö, joten tilastot ovat huit viis kun itse toimin. Jos joku vaihtaa lakanat 7 päivän välein, itse vaihdan 8 tai 9 tai 10 päivän välein. Kesällä jopa 4, 5 tai 6 päivän välein. 7 ja 14 on kirosanat.

Periaatteessa kyllä ihmisen aistit kertovat milloin on syytä tehdä mikäkin toimi, imurointi, siivous, vessanpesu, vuodevaatteiden laitto, suihkussa tai saunassa käyminen jne. Jopa polkupyörä itse kertoo milloin on syytä pumpata ilmaa, nostaa tai laskea satulaa, kiristää ohjaustankoa.

• PyykkäriZ

Kerran kuukaudessa, joskus n. 3 viikon välein. Merkitsen allakkaan vaihtopäivän, sekä maininnan, tuuletinko samalla peiton ja tyynyt.

Hyvällä ilmalla pidän vuodevaatteita pari tuntia tuuletusparvekkeella. Kerran vuodessa, talvella, kun on keskuslämmitys kovimmillaan, pesen sekä peiton, että tyynyt. Ihminen kuulemma hikoilee vuodessa n. 1 litran verran nestettä tyynyihinsä. Kun aamulla pesee, saattavat jo yöksi olla kuivat.

Tyynyt ja peitto ovat keinokuitua. Höyhentyynyt alkavat pesussa homehtua, ellei niitä sitten saa nopeasti kuivaksi ja pöyhittyä.

Minulla on nykyään kaikki matot puuvillaisia "räsymattoja", suht. pientä kokoa, jotta mahtuvat yksitellen pesukoneeseen. Matot pesen ainakin kolmesti vuodessa: suunnilleen jouluksi, pääsiäiseksi ja juhannukseksi. Jouluna ja pääsiäisenä on keskuslämmitys päällä, joten matot kuivuvat sisällä vuorokaudessa, telineen päällä.
      .

• minelan

Minulle vaihdetaan lakanat ja muut petivaatteet kerran viikossa ainakin, sekä koirani että kissani nukkuvat sängyssäni

• reppuriika

Kesällä kun hikoilee tulee vaihdettua useammin. Minäkin vaihdan noin kuukauden välein. Kun menee puhtaana petiin ja ei hikoile, niin ei sitä likaa lakanoihin tule. Harvemminkin voisi vaihtaa.
      Tätini 90-vuotias on huippusiisti ja vaihtaa kahden viikon välein. Käy iltaisin suihkussa ja ei ne kyllä hänelläkään käytössä likaannu. Puhuu puhtaiden liinavaatteisen tuoksusta.

• vanhajo

Tavallisesti vaihdan neljän viikon välein lakanat, tyynyliinat kahden viikon. Joka viikko kuitenkin vuodevaatteet ravistellaan ulkona ja annetaan tuulettua. En myöskään petaa sänkyä ennenkuin tunnin, parin päästä aamuisin.
      Silitän aina lakanat pesun jälkeen. Jos valtavan suuria puuvillasatiinilakanoita (aluslakanat isoja) silittäisi joka viikko, olispa siinä urakkaa.

• Luontohoitaahomman

Mielestäni paras aika tuulettaa täkit ja tyyny on viedä ne sateeseen. Talvella lumisateeseen. Tulee raikas ja kiva tuoksu jahka kuivuvat ja siinä säästyy pesuvettä ja pulveria. Energiataloudellista.

• 6155

Kerran kuukaudessa on liian harvoin ja kerran viikossa liian usein. Ehkä 2 viikkoa?

Ennen sanottiin, että alkukesän aikaan pitää pestä kaikki hitaasti kuivuvat, kuten peitot ja matot. Nyt on merkillinen kesä, matot pesin niin myöhään, että siitepölyä oli jo ulkona. Täkit ja tyynyt on nyt pyykätty myös. Tyynyt pesen ehkä 3krt/vuosi. Yritän käyttää kevytpeitettä, mutta pari kertaa on pitänyt etsiä se täkki takaisin, kun on niin kylmää. Siinä ja siinä, etten vie kevytpeitettä takaisin vinttiin! Pidän siinä nyt täkkipussia, hellekesänä riittää se pelkkä peite. Täkkipusseista joku on jo luopunutkin, kuten meidän kuopus.

Kai ap pesee pyjamansa useammin kuin kerran kuukaudessa?!

• josiistiäon

Muistathan 6155 myös silittää tai mankeloida petivaatteet? Myös ulkona ravistelu välillä ja kuivatus auttanee.

• 6155
        josiistiäon kirjoitti:

Muistathan 6155 myös silittää tai mankeloida petivaatteet? Myös ulkona ravistelu välillä ja kuivatus auttanee.

En silitä enkä mankeloi. Viimeksi olen silittänyt tyynynliinoja ja siitäkin on aikaa.

Pesin tänään (siipan) punaisen täkkipussin lakanan ja kuivasin ne pihalla. Laitoin sinisen lakanan ja pyykitän sen käyttämäni sinisen täkkipussin kanssa viikon päästä. Näin päästään rytmiin lakana kerran viikossa ja täkkipussi kerran /2vk. Tuuletan joka päivä aamusta jonkin minuutin makkarin ikkunasta ja petaan silloin sängyn. Pihalla ravistelen ja tuuletan myös, mutta siitepöly t. linnunpska ei ole kiva juttu!

Sanokaas nyt onko jotain liotukseen sopivaa pyykkipulveria enää olemassakaan?

• Uni-Justiina

Mä vaihdan 2 kertaa viikossa pyjaman vaikken hikoile ja yösukat joka yö. Johan siinä lakanat kuluu jos niitä alvariinsa pesee. Jos laskee aleen niin kai silloin ihmiset jutuvat vaihtamaan usein aluslakanaakin ja jos syöksyy siement pussilakanalle niin sekin ptää varmaan vaihtaa useammin. Ei tulis mieleenikään nukkua alasti. Silloinhan aluslakana toimii vessapaperina, nukun selälläni niin peräreikä olis jatkuvasti lakanaa vasten. Kyllä vuodevaatteita pitää suojata käyttämällä pyjamaa. Se imee ylimääräisen hienkin jos hiloiluttaa.

• 1eero

En ole kolmeen viikkoon vaihtanut lakanoita ja saattaa mennä useampi viikko vielä..satun olee reissussa.

• Kolmen-viikon_välein

vaihdan, ravistelen ulkona ja pesukoneeseen, lakanat ja tyynynpäälliset kuivatushuoneeseen,
      muut, yöpuvut ja alusvaatteet kuivaustelineelle (kylpyhuoneen kattoon laitettuun ) ja/ tai parvekkeelle.

• ghjk-

Jatkoa edelliseen:
        Meillä on koneellinen kuivaus ja mankeli kuivaushuoneessa.

• taaplate

4-6 viikkoa vaihtoväliä ollaan pidetty, kun ei ole ollutallemenoja vielä onneksi. Jätämme vuoteen auki pariksi tunniksi, niin yön hikoilut haihtuu petivaatteista. Meillä ei ole kotieläimiä, jotka makoilisivat samassa sängyssä , kuten eräillä jopa tyynyllä makoilevat -kauheaa.

• Järki kysymyksiä??????? ....-.,.--- .

• Clouetta

Tarpeen mukaan, ehkä noin parin viikon välein. Nukun pikkuhoususillani, tekee hyvää iholle ja on miellyttävän tuntuista (myös miehestäni).

• Anonyymi

Nukumme alasti ja vaihdamme kerran viikossa lakanat, seksin jälkeen joskus useamminkin.

• Anonyymi

Alasti on kiva nukkua , kuka nyt vaatteet päällä ?

• Anonyymi

ihan kivaa että poistatte näkemyksiä .-

• Anonyymi

Kuinka usein vaihdatte kalsarit ?

• Anonyymi

4-5 pv välein.

• Anonyymi

En hikoile, missä likaantuisin, vaihdan lakanat kerrran kahdessa viikossa tavan mukaan vaikka näyttävät puhtailta.
      Kun tulee oltua enimmäkseen sisällä ja asunto on lämmin en tarvitse kuin alushousut jalkaan, ei tule pyykkiä.
      Kun ei hikoile ei tarvitse pestå itseään kuin kerran viikossa saunan yhteydessä, hikoilematon ihoni ei vaadi kovin paljon saippuaa, turha puhtaan ihon liika peseminen on epäterveelistä, alapään voi pestä päivittäin.

• Anonyymi

mä en kans hikoile, ihmetyttää kun jotkut hikoilee paljon, en tiedä mistä edes hikoilu sitten johtuu, jos tavanomaista arkipäivää viettää, miten sitä voi hikoilla .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mä en kans hikoile, ihmetyttää kun jotkut hikoilee paljon, en tiedä mistä edes hikoilu sitten johtuu, jos tavanomaista arkipäivää viettää, miten sitä voi hikoilla .

Kyllä se pitäis itse huomata jos kunnon hiki.
        Rapulaa ei auta hankkia, silloin hilloin hikoiluttaa...

• Anonyymi

Siivous kerran kuukaudessa, samalla vaihtavat lakanat ja tyynyliinan.
      Myös kylppärin ja keittiön pyyhkeet vaihdetaan. Kaksi naista, kaksi-kolme tuntia.
      Mattojen/verhojen vaihto kaksi kertaa vuodessa. Rahaa kuluu noin 1000€ vuodessa eli lähes kuukauden eläkkeen verran,

• Anonyymi

Kun käy ennen nukumaanmenoa suikussa, niin kerran kuukaudessa riittää.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1576
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

😇
      Ikävä
      51
      635
    5. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      186
      425
    10. Missä näet kaivattuasi?

Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe