Hei!
Tänään keskustelin mummoni kanssa raha-asioista ja sain kuulla aika suurena yllätyksenä, että hänen ja ukkini yhteinen omaisuus käteisenä olisi yli 800 000€ noin 450 000€ muuta omaisuutta (asunnot autot ynnä muuta). Hän sanoi, että tulisin isäni kanssa perimään nuo, joten tahtoisin kysyä, onko tuo paljon? Summa kuulostaa suurelta, mutta en toki tiedä, koska olen vasta 14-vuotias ja ei ole pahemmin rahantajua. Onko tuo suuri vai millainen perintö? Millainen on keskiverto perinnön määrä? Vastatkaa, kiitos!
Minkä suuruinen perintö on paljon?
14
2274
Vastaukset
- köyhäntalontyttö
Kun ihmiset kuolevat vanhoina, heillä on usein esim. 50 000 - 200 000 euron arvoinen asunto ja vaikkapa 10 000 euroa pankkiomaisuutta. Jotkut sitten ovat paljon köyhempiä ja jotkut taas rikkaampia.
- mökitön
Ei kai keskivertoa perintöä olekaan! Aiemmin oli 10 kersaa jakamassa yhtä tönöä, nyt 1 kersa saa pari kiinteistöä ja autoa ym. Muistathan, että kiinteistöt kuten kesämökki ja itse asuttu asunto eivät tuo tuloa vaan nielevät kuluja melkoisesti. Tässä tapauksessa sulla on hyvin varaa opiskella etkä varmaan saakaan opintotukea, jos on varallisuutta noinkin paljon. Ei sun kannata vielä vaivata päätäsi varallisuudella vaan mieti mitä aiot opiskella ! Lukio vai amis? Ammattikorkea vai yliopisto.?
- KasKaskummaa
Ethän sinä peri . Isäukkosihan on välissä joka perii .
- Maallikko.perikunnasta
Jos isovanhemmilla ei ole testamenttia, isäsi perii koko potin, jos on ainoa lapsi. Sinä perit aikanaan isäsi.
Jos isovanhemmat ovat tehneet testamentin sinun hyväksesi, niin siinä on tarkkaan mainittu mitä perit. Osa on ehkä asuntoa, osa autoa tai kesämökkitontti. Selvää rahaa et varmaankaan peri.
Kuoleminen on kallista, hautauskulut on maksettava, hauta hankittava, verot maksettava, maksettava perunkirjoittajalle jne. Vasta kulujen jälkeen tiedät, mikä on lopputulos. - 00530
Verohallinnon ylitarkastaja Jarmo Salminen kertoo, että keskimääräisessä kuolinpesässä on yleensä 2 rintaperillistä ja noin 160 000 euroa jaettavia varoja.
– Verottajalla ei ole tilastotietoa siitä, miten paljon suomalainen keskimäärin perii, mutta hallituksen esitysten perusteella perintöverotuksessa käsitelty perintöosuus on noin 80 000 euroa per perillinen.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomalainen-perii-yleensa-asunnon-ja-vahan-rahaa-superperinnot-harvinaisia/1911286#gs.k1VyqMM - Tietämätön69
Onko perintö siis paljon? Ei ole muita lapsia kuin isäni. Hänen mukaansa molemmat perimme tuon omaisuuden (800 000€ noin 450 000€)
Ap.- Jäitä-hattuun
Sinuna en paljon luottaisi mummosi höpinöihin. Hänellä on selkeästi jonkinlainen muisti- tai ymmärryshäiriö, tai sitten ei muuten vain ole kartalla.
"hänen ja ukkini yhteinen omaisuus käteisenä olisi yli 800 000€ noin 450 000€ muuta omaisuutta (asunnot autot ynnä muuta)."
"asunnot" ja "autot" - eli molempia on vähintään kaksi. Siis kaksi asuntoa ja kaksi autoa, ja näiden arvo on noin 450 000 euroa? Mutta samaan aikaan hänellä ja ukillasi on KÄTEISTÄ 800 000 euroa??? No just joo.
Joko olet typerä provo (ja harvinaisen huono sellainen) tai sitten mummosi puhuu sinulle paskaa.
Niin ja sinä et tosiaan peri yhtään mitään jos mummosi ja ukkisi eivät ole tehneet testamenttia hyväksesi. Mutta kuten sanottu, mummosi on selvästi aika sekaisin joten ei ole ihme ettei hän tuotakaan ymmärrä. - Tietämätön69
Voisitko selventää, kiitos. Mitä tarkoitat?
- Maallikko.perikunnasta
Tietämätön69 kirjoitti:
Voisitko selventää, kiitos. Mitä tarkoitat?
Sivusta tähän yritän selventää, että jos isäsi on ainoa lapsi, on hän myös ainoa perillinen.
On myös otettava huomioon, että nämä ikäihmiset voivat helpostikin elää 90-vuotiaiksi nykyisillä hyvillä terveyspalveluilla.
Sen vuoksi ehdotan, että unohdat koko asian ja elät elämäsi kuten kuuluukin, koulua käyden ja opiskellen ammattiin.
Lähes kaikki ihmiset ovat vanhempiensa perillisiä. Melkein jokainen Suomen kansalainen saa perinnön jossakin vaiheessa, pienen tai ison, vanhempiensa kuoltua. On huono idea ruveta miettimään sen suuruutta, kun nämä ihmiset vielä elävät ehkä hyvissäkin voimissa.
Et ole ollenkaan ainoa, ja vaikka perintö tulisi juuri nyt, olisi se isäsi tai holhoojasi hallinnassa, koska olet alaikäinen.
Mummosi ei olisi pitänyt ruveta perintöasioista puhumaan, koska ette kumpikaan tainneet olla asioista perillä. - Kateelliset22
Jäitä-hattuun kirjoitti:
Sinuna en paljon luottaisi mummosi höpinöihin. Hänellä on selkeästi jonkinlainen muisti- tai ymmärryshäiriö, tai sitten ei muuten vain ole kartalla.
"hänen ja ukkini yhteinen omaisuus käteisenä olisi yli 800 000€ noin 450 000€ muuta omaisuutta (asunnot autot ynnä muuta)."
"asunnot" ja "autot" - eli molempia on vähintään kaksi. Siis kaksi asuntoa ja kaksi autoa, ja näiden arvo on noin 450 000 euroa? Mutta samaan aikaan hänellä ja ukillasi on KÄTEISTÄ 800 000 euroa??? No just joo.
Joko olet typerä provo (ja harvinaisen huono sellainen) tai sitten mummosi puhuu sinulle paskaa.
Niin ja sinä et tosiaan peri yhtään mitään jos mummosi ja ukkisi eivät ole tehneet testamenttia hyväksesi. Mutta kuten sanottu, mummosi on selvästi aika sekaisin joten ei ole ihme ettei hän tuotakaan ymmärrä.Kaikenlaisia kateellisia täälläkin pyörii...
- Laiskanpäiville
Onhan tuo jo sellainen määrä, että jos sen saat yksin, ei sinun tarvitse välttämättä tehdä ikänäsi töitä. Veroa menee päältä noin 200000 euroa, mutta jäljelle jää vielä runsas miljoona. Esimerkiksi osakkeisiin sijoitettuna se tuottaa osinkoja 25 - 30000 euroa nettona vuodessa ja pitkällä tähtäimellä reaaliarvokin vähintään säilyy. Minulla ei ole edes miljoonaa, mutta tulen hyvin toimeen pelkillä pääomatuloilla.
Kyseenalaista sen sijaan on, saatko perinnön yksin ja milloin sen saat. Ainakin tällä hetkellä ensimmäisenä jonossa on isäsi ja testamenttikin voi olla sotkemassa asiaa. - koukero.perintöinen
Kyseisessä feikkitarina tapauksessa kuvitteellinen isäukkosi perii kaiken - mikäli vainaja ei ollut tehnyt elinaikanaan pätevää testamenttia. Isäukolla on tosin siinä tilanteessa mahdollisuus olla ryhtymättä perintöön, jolloin se siirtyy hänen lailliselle perijälleen/perijöilleen - eli tässä feikkitarina tapauksessa sinulle ja siinä ohessa verottajan perintään laittamat perintöverot myös siirtyy sinulle maksettaviksi. Tuollaisella omaisuusmassalla toki varallisuutta jää huomattavasti vielä verojen jälkeenkin yli.
Näissä tämäntyyppisissä tapauksissa vaan on se omaisuuden ja varallisuuden hukkaamismahdollisuus ennen mahdollista perinnön saantia, ts. mitään perintöä ei jääkään jäljelle perinnön jättäjän aikanaan kuollessa. - Markkamiljonääri
Jos isoäiti sekoittaa markat ja eurot, ovat summat aika paljon pienempiä ...
- kotterokuski
Tämä kuulostaa järkevältä. Samoin noi neuvot, että opiskele vaan ja elä huoletonta teini-elämää äläkä mieti mummosi juttuja, jotka eivät todennäköisesti ole yhtä tämän päivän kanssa.
Jos pankissa on reipas 100 tonnia jollain tilillä, sekään ei välttämättä ole heti nostettavissa t. sitä ei kannata nostaa riippuen tili- t. sijoitusehdoista. Rahaa kuluu ensinnäkin perintöveroihin muutamia tuhansia. Sitten pitää maksaa asuntojen ja autojen yms. kulut.
Sitten noi asunnot. Vaikka rakentamiseen upottais millin, ei ole sanottu, että niistä saisi tuhansiakaan heti, jos ne sijaitsevat jossain takahikiällä. Usein kaupunkilaiset yliarvostavat maalla sijaitsevien talojen hinnat. Sen sijaan kulut ovat varmat; lämmitys, sähkö ja kiinteistövero.
Autojen hinnat laskevat, vaikka niitä pidettäis hyvin, huolletaan ja on lämmin talli. Autovero, vakuutus ja katsastus maksaa, vaikkei ajettaisikaan. Polttoainekulut varmaan ymmärrät itsekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291