Rautaperseily kiellettävä ?

MopoJorma

Nurmijärvellä sitten lävähti. Ajoiko rautaperseilystä väsynyt motoristi rekan perään? Huh, en toivo kenellekään tuommoista mutta olen ihmetellyt kun heput kehuvat vetäneensä "viikon yksillä silmillä" ja lopussa piti vetää sinkki tiukalle että ehtii ajoissa. Onko järkee, haloo!
Toivotaan että Toni pysyy EMPY:n jäsenistössä.

73

1315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ratojakin_on

      Enntystenjahtaaminen ei sovi yleisenliikenteen sekaaan. Ihmetyttää että tempausta mainostetaan lehien sivuilla etukäteen, eikä tuollaisesta saa poliiseja peräänsä, parempi olisi niin oman kuin sivullistenkin turvallisuuden vuoksi.

    • belseboop

      Väsyneenä ajaminen aikalailla sama kuin olisi promilleja veressä.Hullun hommaa moiset kestävyyskokeilut ja sitten vielä leuhkitaan niillä

      • Nurkkamopoilija

        Juu samaan kastiin kuin muutki liivijengit


    • Korttipoisämmiltä

      Jaa niin mikä Toni?

    • rekkapatietysti

      Tientukon perään tömähti. Vaarallisia nämä rekkakuskit kun köröttelevat 30km/h alle rajoituksen, normaalisti ajavien seassa.

      • KumpikohanTekiVirheen

        No jos ei näe tiellä olevaa edessään menevää rekkaa ajoissa, ei silloin ole kyllä muutenkaan asiaa liikenteeseen. Kaipa moottoripyörissä on myös sellainen ylellissyys, kuin jarrut. Samoin kaasukahva, josta voi sitä kaasun määrää moottoriin annostella.


      • KaasuMotoristi
        KumpikohanTekiVirheen kirjoitti:

        No jos ei näe tiellä olevaa edessään menevää rekkaa ajoissa, ei silloin ole kyllä muutenkaan asiaa liikenteeseen. Kaipa moottoripyörissä on myös sellainen ylellissyys, kuin jarrut. Samoin kaasukahva, josta voi sitä kaasun määrää moottoriin annostella.

        Oikeassa olet.


      • belseboop

        Eli rekat pitäisi kieltää?


    • eiTuurillaVaanTaidolla

      Sama heppu kolaroinut vähän aikaisemminkin ja samasta syystä, ajatus ei ole mukana siinä mitä tekee, se on helvetin vaarallinen mielentila liikenteessä. Tuohon sortuu helposti kuka tahansa, mutta jos vähänkin huomaa, että tulee ajettua risteysten ohi tarkkaamatta risteävää liikennettä, vaikka olisi itsellä etuajo-oikeutettu tiekin, ohiteltua huolimattomasti, silmä ei seuraa tienvieriä hirvien varalta yms, on syytä heti herätä ja muuttaa ajokäytöstä. Muuten pamahtaa, on tuurista kiinni koska ja kuinka pahasti.

      • Piirturikiekko

        Voi voi. Ja toivottavasti hän toipuu. Väsyneenä ajamista verrataan rattijuoppouteen .


    • Naatiskelija99

      En ole koskaan ymmärtänyt tuota rautapersehommaa. Itse kehuskelen kuinka monta kertaa pysähdyin reissulla ja katselin maisemia.

    • Ajoissa

      Kävin juuri viikon reisussa ja päivämatkani olivat max 450 kilsaa. Ajoon meni vuorokaudessa noin 6 tuntia, nukkumiseen käytin normaalit 8 tuntia, ja taukoihin, ruokailuun ja paikkojen katseluun sekä ihmisten jututtamiseen 10 tuntia. Eipä väsyttänyt missään vaiheessa. En kyllä ajanut minkään jalon, toitotettavan asian puolesta jossa saisin naamani lehteen. Ajelin muuten vaan.

    • Rautaperse

      Rautapereajoista 24 tunnin ajo/1000mailia on vielä ihan ajettavissa oleva ajo yksillä silmillä, kun tekee sen oikein. Kannattaa tarkasti miettiä aloitusajankohtaa.

      Ajo pitää myös osata lopettaa, jos ei tunnu hyvältä. Pitää ymmärtää omat rajansa.
      Ajo on suunniteltava järkevästi, ei sillätavalla, että joutuu ajamaan urku auki, kun aika ei riitä.

      Pidempiä, ja usean päivän ajoja ei todellakaan kannata lähteä edes kokeilemaan, jollei ymmärrä omia rajojaan, ja ajon tarkoitusta, eli ajaa turvallisesti. Ajoissa on tietyt säännöt , ja ne on laadittu juuri siksi, että niitä noudatetaan turvallisuuden takia.
      Pidemmät ajot eivät sovi kaikille, tai voisi sanoa ,ettei ne sovi suurimmalle osalle, mutta on pieni porukka, joka osaa myös tuon taidon, eli jakaa voimiaan useammalle päivälle. Tämä onkin sitten se vaikein asia, miten tunnistaa kuuluuko itse siihen porukkaan.
      Minä en kuulu, enkä edes yritä. Olen keskeyttänyt yhden lyhyemmän ajon kerran juuri siksi, koska tunsin, että nyt ei ollut turvallista jatkaa.

      Yleensäottaen minusta on kiva ajaa rautaperseajo tai pari kolme kesässä, koska silloin on syy ajaa suunniteltu pidempi lenkki :), ja silloin tuntuu, että on saanut ajaa tarpeeksi pitkän lenkin.

      Tonin ajoihin en kantaa.

      Tiedän kuitenkin , että hänellä oli tuossa ajossa hankaluuksia ilkivallan takia, ja aikaa kului tunteja hukkaan.
      Seuraukset olivat tuhoisat, ja en voi muuta kun toivoa, että Toni selviäisi tästä hirveästä onnettomuudesta!

      • belseboop

        Satuinpa katsomaan tv:n Poliisit ohjelmassa jakson,jossa hälykeskuksen kautta ilmoitus mahdollisesti juovuksissa ajavasta moottoripyöräilijästä,,ts.mopo meni missä sattuu,ajo horjuvaa!!! No pysäyttivät sen,niin "rautaperseilijähän" sieltä löytyi..puhalluttivat ja päästivät jatkamaan matkaa,,jossa tekivät oikeastaan virkavirheen.Tuollaisia "rajojensa hakijoita" varten löytyisi huomattavasti turvallisempiakin mahdollisuuksia rääkätä itseänsä kuin yleisen liikenteen seassa vaarantamassa turhaan muiden turvallisuutta.Nih.


      • Rautaperse

        Vaikka puhunkin tämän rautaperseajon puolesta, niin olen kanssasi samaa mieltä, että tuossa tapauksessa ajo olisi pitänyt keskeyttää. Millään hyvällä tuurilla ja silmät puoliummessa ei saa todellakaan ajoa jatkaa, ja siksi tämä on vähän kaksipiippuinen juttu koko rautaperseajo.
        Ihmisille, joille valvominen ei ole hankalaa ajokin on helpompaa, ei kuitenkaan aina.
        Sitten taas jos valvominen tuottaa ongelmia kannattaa harkita todella tarkkaan läheekö edes yrittämään, ja lopettaa jos ei tunnu hyvältä. Eihän se nyt elämä siihen kaadu, mutta siihen kaatuu jos ajaa kolarin.

        Rautaperseajo oikein tehtynä on turvallinen, mutta se vaatii ajajalta sitä, että lopettaa ajon jos alkaa "tökkimään".

        Eli hyvä reittisuunnittelu, taukojen pituus, jumppaaminen tauoilla ylimääräiset pienet tauot, jos tarve, sekä kevyt syöminen juominen. Nämä ovat hyvin tärkeitä onnistumisen kannalta.

        Silti en suosittele ajoa miksikään "omien rajojen" selvittäjäksi, eli jos on vähän ajanut, tai yleensä muutenkaan ,niin rautaperseajo ei ole oikea juttu kokeilla sitä pystyykö ajamaan paljon!


      • turhaapaskaa

        Ihan turhaa paskanjauhantaa puolustaa tuollaista, kukaan ei tuollaista tarvitse mihinkään ja vaarantaa viattomat sivullisetkin. Hilatkaa ne rautaperseet jonnnekin tuota tarkoitusta varten rakennetuille radoille ja ajakaa itsenne pyörryksiin.


      • voiajaamuutenvaan

        Juuri näin


      • Rautaperse

        Kyllähän se olisi melkoisen tylsää ajaa yhtä ympyrää....Haluan, että maisema vaihtuu, seurata liikennettä,sekä tienpenkkoja. Yöaikaan , kun liikenne on hiljaisempaa, kuuntelen kypärässä musiikkia, ja yöajaminen ei ole ainakaan minulle vaikeaa.
        Minulla ainakin kaikki arjen "paska" jää taakse kun lähden ajamaan.
        Harrastuksena tämä on kiva, mutta ymmärrän miksi moni on sitä mieltä, että tämä on vaarallista, koska sitä se voi tosiaan olla, jos ei ole asiaan täysin perehtynyt.
        Siltikin vaikka olisi kuinka valmistautunut voi aina käydä jotain, mutta jos noin ajattelee, niin siinä tapauksessa ei voi poistua kotoa mihinkään.

        Siinä ollaan sitten hankalan edessä millä estää rautaperseajot niiltä kenelle se ei sovi.... Se ei onnistu mitenkään.


      • Voitavatonta

        Lapsellista


      • Rautaperse

        Ehkä sinusta, mutta minulla on varmaan lelut olleet lapsena vähissä, kun nyt on sitten tämmöinen "lelu", ja tykkään sillä " leikkiä".


      • KivaVemppaaKunOsaa

        Oletko homoseksuaali?


      • Rautaperse

        En tietääkseni ole, pidän miehistä , mutta eikö silloin pidä tykätä saman sukupuolen edustajista, jos kutsutaan tuolla nimellä ?


    • Jutustelija69

      Anustappi nippusiteillä satulaan, ja baanalle. Vaseliiniakin mukaan.

      • Rautaperse

        Ensinnäkin tämä on hyvin huono neuvo, ja en kokeile, koska, en ole koskaan kokeillut, mutta olen varma , että perse tulisi varmasti kipeäksi. Toiseksi...Goretex housuihin tulisi reikä, jos tuommoinen olisi nippusiteillä hirtetty satulaan ;-)..
        En tiedä kenelle tämä neuvo olisi hyvä..


    • kawasika

      Oikein. Allah otti omansa paratiisiin.

    • Ashhole

      Rautaperseilyä ei tarvitse erikseen kieltää, sehän on kielletty jo moneen kertaan tieliikennelaissa.
      Mutta miksi toimia typerästi ja kilpailla hölmöilyssä, kun voi ajella vain omaksi huvikseen, juuri sen verran kuin hyvältä tuntuu?

      • 1780km

        Ei se ole mikään kilpailu minä ajoin sen ihan huvikseni


    • Aivarlonelytrucker

      Niinhän tuo ajo, helvetin kovaa tuli ja potslojo perään. Naaman paloja oli kohtuullisen kaukana törmäyspaikasta. Pitää muistaa että nopeusero pitäs olla vain se 40km/h... koetin elvyttää mut mihin puhalletaan ku ei o kuin muusia :/
      Kohtalaisen kova hinta esittää kovaa ajomiestä ja heittää henkensä

    • 1780km

      Ajoin juuri tuonRP ajon ja ei se nyt ole noin vaarallista kuin jotkut pelokkaat mummut täällä kirjoittelee mutta noinhan se suomessa menee kaikki mahdollinen pitää kieltää tai rajoittaa mutta tehdään sit millaisia rajoituksia tahansa niin suomessa tullaan ajamaan kolareita ja niin autoilijat kuin motoristit kolaroi aina joskus.Itse en ollut mitenkään väsynyt tuon 1780km jälkeen takapuoli oli vähän puutunut mutta ei juuri muuta

    • järkipäähän

      R.I.P. Toni
      Täysin turhaan

    • eikielloille

      Ei tarvita enää yhtään lisää kieltoja turvallisuus paranoideilta. Vaan Suomeen tarvitaan paljon lisää keskikaiteilla varustettuja ohituskaistoja, tämä on ainoa järkevä keino vähentää onnettomuuksien määrän lisäksi myös tieraivoa. Ilman että kenenkään matka ajat pitenevät.

      • Ajelenvaanhuvikseni

        Joo, ei tarvi kieltää, koska estää ei kuitenkaan voi. Antaa luonnonvalinnan hoitaa, kuten tässäkin tapauksessa.
        Hölmö moottoripyöränkuljettaja harvoin pystyy telomaan muita kuin itsensä.


    • Ensponssaavaaraa

      En ole koskaan ymmärtänyt tätä rp juttua. Menisivät vaikka saunakisoihin niin eivät vaarantaisi muita tielläliikujia. Minä en anna ropoakaan rautaperseilijöiden kautta oli kohde kuinka hyvä tahansa !

      • RautaP

        En tiedä mistä olet saanut kuvan , että tässä rautaperse harrastuksessa kerättäisiin "ulkopuolisilta"rahaa .

        Tonin ajo koulukiusattujen hyväksi oli hänen oma hankkeensa, ja rautaperseajot olivat vaan " työkakalu" tuoda asiaa esille.
        Hänelle sattunut onnettomuus tuntuu niin pahalta, miksi hyvälle ihmiselle käy näin?
        Hänen läheisillään on järjetön suru käsiteltävänään.
        R.I.P.

        Kuitenkin siitä rahankeruusta:
        Itse yhdistys, joka on muuten rekisteröity yhdistys, ei ollut hankkeessa millään muulla tavalla mukana, kuin tarkasti hänen ajonsa, niinkuin kenen muun tahansa ajot.

        Rautaperseilijät maksavat itse ajonsa, ja heillä on yksi hyväntekeväisyyshanke tulossa, jossa ei ULKOPUOLISILTA LAHJOITTALITA pyydetä yhtään mitään.
        Hankkeen varat kerätään , ja lahjoitetaan yhden etukäteen sovitun ja markkinoidun viikonlopun ajotarkastusmaksuista, jonka jokainen AJAJA maksaa.
        Se kuinkapaljon lahjoitettavaa tulee riippuu ihan ajajamäärästä.


      • vbnbvnvn

        Moottoripyörän voi jo hankkia jo siinä vaihessa kun lapset lähtee pesästä mutta pienten lasten vanhemmalle jo kovin tuomittavaa kun elämykset nyt pitäisi tulla perheestä eikä itsensä korostamisesta ja kuinka paljon sitä omaa aikaa nyt oikein sitten aikuinen tarvitsee?


      • E220_CDI
        vbnbvnvn kirjoitti:

        Moottoripyörän voi jo hankkia jo siinä vaihessa kun lapset lähtee pesästä mutta pienten lasten vanhemmalle jo kovin tuomittavaa kun elämykset nyt pitäisi tulla perheestä eikä itsensä korostamisesta ja kuinka paljon sitä omaa aikaa nyt oikein sitten aikuinen tarvitsee?

        Tuon enempää pihalla ei voi olla perheestä eikä moottoripyöräilystä.


    • Pidänrahani

      Ainahan hölmöjä joku rahastaa.

    • 98h787

      Ette kai lepuuttele istumalihaksia ajelemalla seisalteen? Se olisi kyllä fuskaamista, kyllä jokainen ajettu metri tulee istua.

      • Jutustelija1

        Eipä muuten usein tule kilokyykyillä ajeltua seisaalteen, enempi crosseilla kokemusta siitä.


    • RautaP

      On tullut fuskattua, eli ajeltua osa matkasta seisten ;-).... ja sitten on ajettu pelkästään istuen, johtuen pyörästä, jossa on ollut mahdotonta seisoa...

      • Jutustelija1

        Mikäs itsellesi oli mahdoton seisomiseen?


      • RautaP

        Pyörä jossa ajoin jalat eteenpäin, ei siinä ylettänyt niille jalkatapeille seisomaan......HD , ja ihan hyvin kesti useamman ajon, eikä tarvinnut osia keräillä matkan varrelta ;-).


      • Jutustelija1
        RautaP kirjoitti:

        Pyörä jossa ajoin jalat eteenpäin, ei siinä ylettänyt niille jalkatapeille seisomaan......HD , ja ihan hyvin kesti useamman ajon, eikä tarvinnut osia keräillä matkan varrelta ;-).

        Joo customi voi olla hankala ajaa seisaaltaan, riippuu toki millainen :-)

        Se olisikin melkoinen horna jos joutuisi oman pyöränsä osia keräilemään ajaessa.


    • Ei kannata seisten ajaa ainakaan pitkää matkaasen verran olen seisten ajannut et polvisuojat painuu takaisin siihen polvien päälle muuten pysäkille ja pieni tauko on parempi vaihtoehto

      • Jutustelija1

        Itse kun ajan aktiivisesti ja tyyliin päivittäin niin matka ei tunnu kilokyykyillä missään.

        Olisikohan se vähän niin kuin krapulasta sanotaan että se on amatöörien tauti?


    • E220_CDI

      Ei tässä enää mitään kieltää tarvitse. Väsyneenä ajaminen on jo kiellettyä, eikä oikein vedetyssä vuorokauden Rautaperseilyssä tarvitse ajaa sen väsyneenpänä kuin perjantai-iltana työpäivän jälkeen mökille.

      Jos maantieajo on tylsää, vika on yleensä havainnoissa. Ennakoivan ajon kurssi tai pari auttaa siihen, että alkaa nähdä ajamisen kannalta merkityksellisiä asioita, joista ei ennen tiennyt mitään. Tekemistä riittää.

      Rautaperseily ei ole oikein tehtynä ennätyskoe, vaan hyvän suunnitelman toteuttamista. Suunnitelman pitää olla realistinen, ei vain moottoripyörällä tehtävissä, vaan minun pyörälläni, minun ajokokemuksellani, minun ajovarusteissani valittuna päivänä vallitsevassa säässä ja liikenneoloissa, tietöissä ja lauttavuoroissa. Js niiden tuntien aikana, jolloin jo ennalta itsensä tuntien tietää olevansa hereillä.

      Ajaessa nukahtaminen autolla tai pyörällä on osaamattomuutta tai piittaamattomuutta. Emme pääse pakoon fysikaalista faktaa, että ajamisen kaltainen tarkkuutta vaativa suoritus alkaa heiketä väsyessämme. Osaava kuljettaja saa itsensä kiinni omista virheistään, joista tulee pakollinen lepotauko. Ja kun tämän osaa, virhelaskuri täyttyy aina ennen kuin mielestään tuntee itsensä väsyneeksi. Koodaaja, kirjailija ja toimittaja voivat parantaa suoritustaan ja vähentää virheitään opettelemalla tunnistamaan itselleen tyypillisiä virheitä. Kuljettaja voi tehdä saman, kunhan ego kestää itsekritiikin. Menetelmä ei siis sovi täydellisille kuljettajille, vaan ainoastaan virheistään tietoiselle.

      Jokaiselta raurapersereissulta on jäänyt jotain säätöä pyörään tai varusteisiin tai ajotapaan ja aina parempaan suuntaan.

      Ei siihen tarvita kuin 80 km/h keskinopeus 20 tuntia. Lopun ajasta saa syödä nukkua kuten tahtoo.

      Ajat ovat silti tärkeitä. Iltavirkkuna en itse lähde ennen kukonlaulua, vaan vasta hyvin nukuttuani. Alkuun vedetään pieniä pätkiä lyhyin tauoin, mutta iltaa kohti on (minulla) varaa mennä pitkiä siivujakin ohi puolen yön, mutta yhden jälkeen aikataulutan hyvin lyhyet stintit ja nukkumataukoja, koska muuten joutuisin sinnittelemään liian vähällä levolla ehkä yhdestä eteenpäin.

      Sinkki tiukalla koheltamista ei pitkiä aikoja voi edes tehdä, koska liiallisesta keskinopeudesta tulee armotta hylsy. Ajojen aikoja ei edes noteerata, joten nopeinta veroa on turha hakea, koska kaikkien aika on 24 tuntia.

      Silmät ristissä ajava MC Zombie hangaround on ihan jollain muulla missiolla kuin hyvin suunniteltua ja itselleen realistista matka-ajoa suorittamassa. Kahvipapuja ei muuten nakerreta eikä Red Bullia kitata koko yötä. Ei edes kahvia, ei ainakaan yhtään normaalia omaa annostusta enempää. Yllä mainittua luontaista varoitusmekanismia ei kannata turruttaa, kun on sitä opetellut käyttämään. Viidennen Red Bullin ja kuudennen kahvin jälkeen ei ole enää mitään käsitystä omasta todellisesta vireystilasta. Itse olen käyttänyt kahvikupilliseni jo hyvissä ajoin iltapäivällä pitkällä tauolla ruuan kanssa.

      Kannattaa kokeilla ensin vaikka puolikasta nähdäkseen onko lyhyiden taukojen ajorytmi itselle sopiva. Ellei tunnu hyvältä, niin sitten ei kannata löhteä repimään enempää, koska ennätyskokeesta ei tosiaan ole kyse.

      • belseboop

        Pitkään valvominen vastaa humalaa

        Tutkimusten mukaan 24 tunnin valvominen vastaa noin yhden promillen humalatilaa. 17 tunnin valvomisen jälkeen suoritustaso vastaa tilannetta, jolloin veressä on 0,5 promillea alkoholia. Vähennettäessä tavanomaisesta yöunen pituudesta viikossa kaksi tuntia yössä vastaa ajokyky 0,9 promillen humalaa.
        (Suora lainaus Terveyskirjastosta)
        Moottoripyöräily on aivan loistava harrastus,ehkä yksi parhaista "housut jalassa" tehtävistä asioista,mutta tuo RP touhu ei mene normaalijärkisen jakeluun.
        Toivottavasti EI esimerkiksi E220_cdi sinun kirjoituksesi innoittamana taas joku lähde kokeilemaan rajojaan (ja onneaan) ja joutuu keräiltäväksi rekan peräovista.


      • E220_CDI
        belseboop kirjoitti:

        Pitkään valvominen vastaa humalaa

        Tutkimusten mukaan 24 tunnin valvominen vastaa noin yhden promillen humalatilaa. 17 tunnin valvomisen jälkeen suoritustaso vastaa tilannetta, jolloin veressä on 0,5 promillea alkoholia. Vähennettäessä tavanomaisesta yöunen pituudesta viikossa kaksi tuntia yössä vastaa ajokyky 0,9 promillen humalaa.
        (Suora lainaus Terveyskirjastosta)
        Moottoripyöräily on aivan loistava harrastus,ehkä yksi parhaista "housut jalassa" tehtävistä asioista,mutta tuo RP touhu ei mene normaalijärkisen jakeluun.
        Toivottavasti EI esimerkiksi E220_cdi sinun kirjoituksesi innoittamana taas joku lähde kokeilemaan rajojaan (ja onneaan) ja joutuu keräiltäväksi rekan peräovista.

        Kaikessa ystävyydessä, varoituksesi ovat erittäin aiheellisia, hyvä kun toistit ne taas kerran.

        Sen sijaan minun tuomitsemisesi osui harhaan. Katsopa mitä olemme yllä kirjoittaneet, niin huomaat, että tuomitset minun sijastani oman harhakäsityksesi siitä mitä kuvittelit minun sanoneen:

        "Tutkimusten mukaan 24 tunnin valvominen vastaa noin yhden promillen humalatilaa"

        Niinhän tutkimukset osoittavat. Tämä on hyvä varoitus. Toivottavasti olemme myös yhtä mieltä siitä, että 1 promillen humala tai sitä vastaava väsymys on selkeästi kuljettajan suorituskykyä alentava tekijä, eikö niin?

        Hyvin pieni alkoholimäärä parantaa suorituskykyä tarkkuutta vaativissa tehtävissä, minkä vuoksi alkoholi on joidenkin ampumaurheilujen säännöissä kielletty. Ei turvallisuussyistä, vaan epäreilun kilpailuedun antavana doping-aineena. Silti 0.5 promillen rangaistavuusraja on jo tätä suurempi selvästi suorituskykyä huonontava määrä, ja siitä eteenpäin alkoholimäärän noustessa tilanne pahenee nopeasti. Sovitaanko, että 1.0 promillea tai 24 tuntia valvomista on selvästi liikaa kuljettajalle?

        1 promillen haittavaikutus kuljettajan suoritukseen on selvästi havaittavissa. Jos arvio 24 tunnin univajeen vastaavasta vaikutuksesta on totta, eikä minulla ainakaan ole mitään syytä kiistää tutkimustulosta, silloin myös univajeen vaikutus kuljettajaan on yhtä selvästi havaittavissa, eikö niin.

        Jos pääsit tänne saakka, olet syyllistynyt juuri tuohon yllä mainitsemaani MC Zombie ajatteluun. Juuri siksi sen selväpäisen kuljettajan pitää tarkkailla omaa tekemistään, että hän pystyy tekemään järkeviä valintoja. Jos päästät tilanteen MC Zombie Hangaroundin tasolle, se Zombi ei enää tee mitään järkevää. Siksi peli pitää puhaltaa poikki jo ennen ja siirtyä lepäämään.

        Keinot virheiden havaitsemiseen on, niitä asennetaan nykyautoihin vireystilan vahteina, ja kuljettajalla itsellään on vielä enemmän työkaluja saman asian havainnointiin, jos hän sen opettelee.

        "RP touhu ei mene normaalijärkisen jakeluun. "

        En lähde kategorisoimaan ihmisten järjen normaaliutta heidän harrastustensa perusteella. Jotkut ajaa kustomillakin, vaikka oikeita moottoripyöriäkin saa kaupasta, mutta ei se ole minun ongelmani, kun saan itse valita normaalijärkiselle sopivan pyörän.

        "Toivottavasti EI esimerkiksi E220_cdi sinun kirjoituksesi innoittamana taas joku lähde kokeilemaan rajojaan (ja onneaan) ja joutuu keräiltäväksi rekan peräovista. "

        Ja taas laitat minun suuhuni omien pelkojesi ja mielikuviesi tuotetta. Katsopa mitä sanoin juuri tästä rajojen kokeilemisesta ja varovaisesta aloittamisesta jo tuossa yllä, ennen kuin suorastaan valehtelet lisää minun piikkiini.

        Jos olet vetämässä ennätyskokeilua onnella silmät sumussa, et ole noudattanut yllä antamaani ohjeistusta lainkaan, vaan rikkonut useita antamiani ohjeita. Tuolla asenteella sinun on varmaan parempi jättää Rautaperseily siihen motivoituneiden kuljettajien hyvin suunniteltuna turvallisesti tehtäväksi.


      • belseboop
        E220_CDI kirjoitti:

        Kaikessa ystävyydessä, varoituksesi ovat erittäin aiheellisia, hyvä kun toistit ne taas kerran.

        Sen sijaan minun tuomitsemisesi osui harhaan. Katsopa mitä olemme yllä kirjoittaneet, niin huomaat, että tuomitset minun sijastani oman harhakäsityksesi siitä mitä kuvittelit minun sanoneen:

        "Tutkimusten mukaan 24 tunnin valvominen vastaa noin yhden promillen humalatilaa"

        Niinhän tutkimukset osoittavat. Tämä on hyvä varoitus. Toivottavasti olemme myös yhtä mieltä siitä, että 1 promillen humala tai sitä vastaava väsymys on selkeästi kuljettajan suorituskykyä alentava tekijä, eikö niin?

        Hyvin pieni alkoholimäärä parantaa suorituskykyä tarkkuutta vaativissa tehtävissä, minkä vuoksi alkoholi on joidenkin ampumaurheilujen säännöissä kielletty. Ei turvallisuussyistä, vaan epäreilun kilpailuedun antavana doping-aineena. Silti 0.5 promillen rangaistavuusraja on jo tätä suurempi selvästi suorituskykyä huonontava määrä, ja siitä eteenpäin alkoholimäärän noustessa tilanne pahenee nopeasti. Sovitaanko, että 1.0 promillea tai 24 tuntia valvomista on selvästi liikaa kuljettajalle?

        1 promillen haittavaikutus kuljettajan suoritukseen on selvästi havaittavissa. Jos arvio 24 tunnin univajeen vastaavasta vaikutuksesta on totta, eikä minulla ainakaan ole mitään syytä kiistää tutkimustulosta, silloin myös univajeen vaikutus kuljettajaan on yhtä selvästi havaittavissa, eikö niin.

        Jos pääsit tänne saakka, olet syyllistynyt juuri tuohon yllä mainitsemaani MC Zombie ajatteluun. Juuri siksi sen selväpäisen kuljettajan pitää tarkkailla omaa tekemistään, että hän pystyy tekemään järkeviä valintoja. Jos päästät tilanteen MC Zombie Hangaroundin tasolle, se Zombi ei enää tee mitään järkevää. Siksi peli pitää puhaltaa poikki jo ennen ja siirtyä lepäämään.

        Keinot virheiden havaitsemiseen on, niitä asennetaan nykyautoihin vireystilan vahteina, ja kuljettajalla itsellään on vielä enemmän työkaluja saman asian havainnointiin, jos hän sen opettelee.

        "RP touhu ei mene normaalijärkisen jakeluun. "

        En lähde kategorisoimaan ihmisten järjen normaaliutta heidän harrastustensa perusteella. Jotkut ajaa kustomillakin, vaikka oikeita moottoripyöriäkin saa kaupasta, mutta ei se ole minun ongelmani, kun saan itse valita normaalijärkiselle sopivan pyörän.

        "Toivottavasti EI esimerkiksi E220_cdi sinun kirjoituksesi innoittamana taas joku lähde kokeilemaan rajojaan (ja onneaan) ja joutuu keräiltäväksi rekan peräovista. "

        Ja taas laitat minun suuhuni omien pelkojesi ja mielikuviesi tuotetta. Katsopa mitä sanoin juuri tästä rajojen kokeilemisesta ja varovaisesta aloittamisesta jo tuossa yllä, ennen kuin suorastaan valehtelet lisää minun piikkiini.

        Jos olet vetämässä ennätyskokeilua onnella silmät sumussa, et ole noudattanut yllä antamaani ohjeistusta lainkaan, vaan rikkonut useita antamiani ohjeita. Tuolla asenteella sinun on varmaan parempi jättää Rautaperseily siihen motivoituneiden kuljettajien hyvin suunniteltuna turvallisesti tehtäväksi.

        Aivan selkeästi olet neuvosi ja ohjeesi "niille toisille" esiintuonut,joilla ei liene sinulla ainutlaatuisesti esiintyviä ominaisuuksia asioiden havainnointiin satu olemaan. Kuitenkin itsekkin RP ajosta kotiutuneena todenäköisesti mietiskelet että "Hyvin meni,,ja mitään ei sattunut"...tietoisesta riskinotosta huolimatta,sillä riskinottoa ja rajojen hakemistahan tuollainen touhu on,selitätpä ja "valkopeset" touhua miten hyvänsä. Rajojen hakemista todellakin,jos pitää ajaa tuollainen jo ylipitkä päivä/vrk matka. Sen suhteen,että itse haluaisin moiseen hölmöilyyn osallistua ei ole pelkoa..sen sijaan toivotan kaikille moottoripyöräilyä harrastaville hyvää loppukesää ja turvallisia kilometrejä


      • E220_CDI
        belseboop kirjoitti:

        Aivan selkeästi olet neuvosi ja ohjeesi "niille toisille" esiintuonut,joilla ei liene sinulla ainutlaatuisesti esiintyviä ominaisuuksia asioiden havainnointiin satu olemaan. Kuitenkin itsekkin RP ajosta kotiutuneena todenäköisesti mietiskelet että "Hyvin meni,,ja mitään ei sattunut"...tietoisesta riskinotosta huolimatta,sillä riskinottoa ja rajojen hakemistahan tuollainen touhu on,selitätpä ja "valkopeset" touhua miten hyvänsä. Rajojen hakemista todellakin,jos pitää ajaa tuollainen jo ylipitkä päivä/vrk matka. Sen suhteen,että itse haluaisin moiseen hölmöilyyn osallistua ei ole pelkoa..sen sijaan toivotan kaikille moottoripyöräilyä harrastaville hyvää loppukesää ja turvallisia kilometrejä

        Jatkat sinnikkäästi omien kuvitelmiesi peilaamista minuun etkä suostu lukemaan tekstiä johon vastaat tunteella. Oletko tosiaan sitä mieltä, että vaikka ammatikseen kirjoittavat ja koodaavat pystyvät jatkuvasti arvioimaan oman tekemisensä tasoa itselleen tyypillisistä virheistä tietoisena, niin kuljettaja ei pysty? Ovatko myös autojen kujettajan vireystilan vahditkin huijausta, koska kuljettajan ajotapaa on mielestäsi mahdotonta tarkkailla?

        Vai muka rajojen hakemista, höpö höpö. Hyvin suunniteltu 24 h veto ei mene terveen aikuisen suorituskyvyn rajoille, paitsi jo kokee ylivoimaiseksi haasteeksi ajaa moottoripyörällä yhdeksääkymppiä itse valitsemallaan valtatiellä.

        Viimeksi pitkältä keikalta palattuani en kaatunut raatona sänkyyn, vaan tein vaimolleni valmiiksi aamupalan ja jäin syömään hänen seurakseen. Olihan varannut itselleni aikaa levätä yön aikana silloin kun tiesin sitä tarvitsevani, joten suurin huolenaiheeni oli, että olenhan varmasti laskenut ja dokumentoinut reitin oikein, ettei tule huolimattomuudesta hylkäystä.

        Yritä nyt jo viimeinkin käsittää, ettei mitään rajoja tarvi EIKÄ SAA venyttää, vaan omaa ajamista pitää seurata jatkuvasti ymmärtääkseen mitä on tekeillä. Eikä se seuranta lopu koskaan, ei lyhemmälläkään pätkällä.


    • roskapostiakin

      Ihmisten menehtyminen on pieni miinus ja unohtuu . Joten älä huolestu.

    • Motonistit

      Moottoripyöräily tulisi kieltää. Vaarallista ja turhamaista hommaa se on.

      • Jutustelija1

        Kaveri kertoi että kaikkia kuolemia on edeltänyt jossain vaiheessa syntymä, eli kannatan että syntyminen kielletään!


      • ThaimaassaOnTietoa
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Kaveri kertoi että kaikkia kuolemia on edeltänyt jossain vaiheessa syntymä, eli kannatan että syntyminen kielletään!

        Minä kannatan enemmänkin Kurkolle kieltoa pariutua.
        Aatelkaa ny hyvät ihmiset jos Kurko ja Laaturotunainen sikiää uutta motoristisukupolvea laittaan pyöriään talviseisontaan, kun tänä iltanakin kaikki, siis kaikki Hesan jenkkiautoilijat ja Harrikkaporukka oli ja on edelleenkin tätä kirjoittaessani kauppatorilla ja kaivarin rannassa.

        Myös Kurkolle vois antaa palstakiellon, niin moden ei tarttis joka ikinen kerta poistaa Kurkon oksennuksia.


      • amisviikset

        Onpa tosi typerää länkytystä


      • SutsukiPV50cc

        Lapsellista touhua.


      • KTMSA
        amisviikset kirjoitti:

        Onpa tosi typerää länkytystä

        Onko Kurkolla Sotkamossa amisbemari ?


    • Ajoin juuri 2702km trippi mittarin mukaan ainoa vaiva oli takamuksen puutuminen ja noi suonen vedot tosin jäykkyytä tuli matkan edetessä.Joten ei kannata puhua mistään vaaroista rautaperseilyn yhteydessä,jokainen terve jätkä ajaa sen helposti

    • Nautiskelija__

      Tosi hölmö idea on istua väkisin 24 tuntia prätkän selässä ja kerätä matkamittariin paljon kilometrejä kärsimyksestä.

      • johnbonham

        Nämä on niitä "kilometrikeräilijöitä" eli kummallisinta porukkaa joka moottoripyöräharrastajista löytyy..tavatessaan kehuvat toisilleen kuinka paljon tullut kilsoja,muuten ei juurikaan väliä millään.


      • E220_CDI

        Samaa mieltä. Vuorokauden ajaminen väkisin on kuljettajalle tarpeellisen vireystilan ylläpitämisen kannalta ihan liian pitkä aika.

        Kannattaa mieluummnin ajaa joko pienempiä pätkiä kerrallaan, tai vaikka vuorokausi putkeen hyvien kaverien kanssa mielenkiintoisissa paikoissa matkasta nauttien.


    • Miten niin (kärsimystä) Noi puuttumiset ja suonenvedot on niitä sivutuotteita jotka kuuluu matkapyöräilyyn enkä myöskään istu väkisin pyörän satulassa ihan vapaaehtoista touhua

      • Jutustelija1

        Kun ajaa kilokyykyllä aktiivisesti niin moiset matkat hoituu vaivoitta, ei vedä suonta eikä puudu kädet. Ja jokainen ajaa niin kuin itse tykkää, oli se sitten varttimaili tai Eurotour.


    • Jauhoperseajo

      Onhan se hyvä reenata rautaperseajoi. Sitte kannikka kestää paremmin Sörkän ja Vaasan vankilan koitokset, kun jää kiinni pulverihommista. Rosvoi on kaikki motukkapellet. Nih.

      • Jutustelija1

        Niin no ainakin nii, että kun on ajanut tarpeeksi niin kestää istua jos niikseen tulee.

        Ei hullukaan jaksa linnassa istua jos on ajoja ajamatta.


    • joillekin se 100 km on pitkä matka ja toisille ei.Minä vain hommasin pyörän ajamista varten

      • isältäpojalle

        Jep, minä taas en myynyt omaani, kun tykkään ajella...


      • Jutustelija1
        isältäpojalle kirjoitti:

        Jep, minä taas en myynyt omaani, kun tykkään ajella...

        Itselle ainoa syy myydä on paremman ostaminen tilalle...

        Eli 'Mo speed to a madafaking bike : )


      • toinenikäloppu
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Itselle ainoa syy myydä on paremman ostaminen tilalle...

        Eli 'Mo speed to a madafaking bike : )

        Mitä sinäkin ikäloppu ukko leikit vielä valtateiden kuningasta, teholaitteet vaatii osaamista ja kuntoa, hanki rollaattori!


      • LerppaRollaattoriKurko

        Menkääs kääkät nyt saattohoitoon. Saatte lukee siellä 30v vanhoi Bike-lehtii, jos vaikka vielä pumppu reagois jotenkin.
        Muuten, jälleennäkemisen toivossa, tai ei.


      • Jutustelija1

        Rollaattori olisi kyllä kova, mutta siihen tuleekin sitten kaikki nitrot ynnä muut joita en ole aiemmin rakennellut...

        Sitä vois 1987 vuoden Bikestä fiilistellä sen ajan kilokyykkyjä Suzuki GSX-R 1100 ja Yamaha 1000 sekä miettiä kultaista nuoruutta...


      • LerppaRollaattoriKurko

        Mitäs hienoa niissä vanhoissa 80-luvun romuissa oli? Silloin hyviä, mutta nykyspekseillä kehitysmaamopoja. Paras keskittyä tähän päivään ja uusiin kulkineisiin, ja kultaisen nuoruuden muisto haalenee hiljalleen teillä dementikoilla. Vai bylsisitkö vielä tänä päivänä jotain 80-luvun hoitoasi? Edellyttäen, että lihanpalasi voittaisi painovoiman, ja vastakkainen sukupuoli kiinnostaisi.

        Ei kandee kaivata vanhoja juttuja, ei niitä enää takaisin saa. Ja jos saakin, niin haluaako sitä todella? Miksi pitäisikään?


      • Jutustelija1
        LerppaRollaattoriKurko kirjoitti:

        Mitäs hienoa niissä vanhoissa 80-luvun romuissa oli? Silloin hyviä, mutta nykyspekseillä kehitysmaamopoja. Paras keskittyä tähän päivään ja uusiin kulkineisiin, ja kultaisen nuoruuden muisto haalenee hiljalleen teillä dementikoilla. Vai bylsisitkö vielä tänä päivänä jotain 80-luvun hoitoasi? Edellyttäen, että lihanpalasi voittaisi painovoiman, ja vastakkainen sukupuoli kiinnostaisi.

        Ei kandee kaivata vanhoja juttuja, ei niitä enää takaisin saa. Ja jos saakin, niin haluaako sitä todella? Miksi pitäisikään?

        Ollaan Kurkon kanssa samaa mieltä että parasta ajella tämänpäivän vermeillä...


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe