Eilen säikähdin kunnolla. Käännyin oikealle ja olin ajaa nokkakolarin toisen pyörän kanssa kevyenliikenteen väylällä. Syynä toisen pyöräilijän liikennesääntöjen osaamattomuus. Pyöräilijä ajoi vasenta puolta. Pyörällä ajetaan oikealla puolella. Läheltäpiti tilanteessa ei ollut kyse ohitustilanteesta. Muita pyöräilijöitä ei ollut tilanteessa mukana. Tuollaiset pyöräilijät pitäisi saada pois liikenteestä.
pyöräilyn perussäännöt hukassa
41
541
Vastaukset
- 37mäni
Kaikki vasemmalla kulkevat pitäisi saada kevyenliikenteen väylillä keskiviivan oikealle puolelle.
- Termit.haltuun
Mitä tarkoitat "kevyenliikenteen väylällä"?
Pyöräkaistakin on kevyenliikenteen väylä. - 37mäni
https://www.nelivetoa.fi/.../kevyen-liikenteen-saannot-jalankulkijalle-ja-pyorailijalle/
16.11.2014 - Käsite kevyen liikenteen väylä on yleisnimitys sellaiselle väylälle, jossa saa kulkea sekä jalan että polkupyörällä. Kevyen liikenteen väyliä on ... - Eiväärääpuolta
Paljonhan sitä aina pitäisi, vaan näillä pykälillä mennään mitä on annettu. Ja niissä jalankulkijan paikaksi asetetaan 'yleensä reunaan' kun puhutaan kevyenliikenteen väylästä. Jos minä kuljen mielestäsi väärää puolta, niin se on sinun voivoi, ei minun.
- termit.haltuun
37mäni kirjoitti:
https://www.nelivetoa.fi/.../kevyen-liikenteen-saannot-jalankulkijalle-ja-pyorailijalle/
16.11.2014 - Käsite kevyen liikenteen väylä on yleisnimitys sellaiselle väylälle, jossa saa kulkea sekä jalan että polkupyörällä. Kevyen liikenteen väyliä on ...Tuo on vain jonkun yhden henkilön itse keksimä määritelmä. Tieliikennelaissa kevyellä liikenteellä tarkoitetaan jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja mopoilijoita.
Jos tarkoitat yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää, käytä sitä termiä, äläkä keksi omia termejä.
- yesrobot
Vaikeitahan nämä ovat. Kysyn tässä asiaa hipoen:
Miten kevyenliikenteenväylien risteyksissä on väistämissääntö? Jos ajoradalle on kolmio, koskeeko se myös samansuuntaista kevyenliikenteenväylää? Eli sieltä tuleva väistämisvelvollinen? Entä jos ei ole kolmiota, pitäisikö tietää, että vasemmalta tuleva väistää?- Mikä_vaikeaa
Jos pyöräteiden risteyksessä ei ole omia liikennemerkkejä, niissä väistetään oikealta tulevaa toista pyöräilijää. Kun pyörätie tulee sivusta tielle tai kadulle, noudatetaan tieliikennelain 14§4 sääntöä tai paikalla olevia liikennemerkkejä.
Jalankulkijoiden väistämissääntöjä ei osoiteta muilla liikennemerkeillä kuin "suojatie".
Ja kyllä, pyöräteillä on oikeanpuoleinen liikenne. Mutta kun ne säännöt eivät koske kaikkia... - yesrobot
Aivan. Hämmennystä aiheuttanut joskus täältä luettu tieto, että kevyenliikenteenväylän nopeusrajoitus on sama kuin viereisellä ajoradalla, mutta ei se niin olekaan.
Siitä huolimatta usein verrataan polkupyörää autoon, liikennesääntöjä väännettäessä. AIheuttaa sekavuutta oikeiden sääntöjen paketoimisessa yhteen nippuun. - UncleBen
yesrobot kirjoitti:
Aivan. Hämmennystä aiheuttanut joskus täältä luettu tieto, että kevyenliikenteenväylän nopeusrajoitus on sama kuin viereisellä ajoradalla, mutta ei se niin olekaan.
Siitä huolimatta usein verrataan polkupyörää autoon, liikennesääntöjä väännettäessä. AIheuttaa sekavuutta oikeiden sääntöjen paketoimisessa yhteen nippuun.-----Aivan. Hämmennystä aiheuttanut joskus täältä luettu tieto, että kevyenliikenteenväylän nopeusrajoitus on sama kuin viereisellä ajoradalla, mutta ei se niin olekaan.----
Laitatko tarkennuksen missä tapauksissa ei ole sama kuin ajoradalla ja missä tapauksissa on. - Mikä_vaikeaa
UncleBen kirjoitti:
-----Aivan. Hämmennystä aiheuttanut joskus täältä luettu tieto, että kevyenliikenteenväylän nopeusrajoitus on sama kuin viereisellä ajoradalla, mutta ei se niin olekaan.----
Laitatko tarkennuksen missä tapauksissa ei ole sama kuin ajoradalla ja missä tapauksissa on.Kysyttiin väistämissäännöistä. En silloin alkanut sekoitella nopeusrajoituksia samaan, koska ihan selvästi yhdenkin asian ymmärtäminen kerrallaan on haastavaa.
Pyörätien nopeusrajoitus on sama, kuin rinnalla olevan tien merkeillä osoitettu rajoitus. Jos pyörätie ei ole tien tai kadun rinnalla, siellä on voimassa yleisrajoitus. Näistä tulee niin harvoin ongelmia, ettei asiaa ole kannattanut kovasti missään korostaa. - onko.vaiko.eikö
Mikä_vaikeaa kirjoitti:
Jos pyöräteiden risteyksessä ei ole omia liikennemerkkejä, niissä väistetään oikealta tulevaa toista pyöräilijää. Kun pyörätie tulee sivusta tielle tai kadulle, noudatetaan tieliikennelain 14§4 sääntöä tai paikalla olevia liikennemerkkejä.
Jalankulkijoiden väistämissääntöjä ei osoiteta muilla liikennemerkeillä kuin "suojatie".
Ja kyllä, pyöräteillä on oikeanpuoleinen liikenne. Mutta kun ne säännöt eivät koske kaikkia...>> "Jos pyöräteiden risteyksessä ei ole omia liikennemerkkejä, niissä väistetään oikealta tulevaa toista pyöräilijää."
On väitetty että kevyenliikenteen väylällä tulee noudattaa ajoradan liikennemerkkejä. Tämä näin jos kevyenliikenteen väylä on osa tietä (tarpeeksi lähellä autojen ajorataa). Onko näin vai ei? Väität ilmeisesti ettei näin olisi. Onko jotain faktatietoa aiheesta?
>> "Ja kyllä, pyöräteillä on oikeanpuoleinen liikenne. Mutta kun ne säännöt eivät koske kaikkia..."
Tarkoitatko jalankulkijoita? Jalankulkijat saavat valitettavasti tosiaan poukkoilla missä sattuu. Toivoisi että tulisi jokin lakimuutos joka velvoittaa edes vähän katsomaan miten siellä kävelee. - UncleBen
onko.vaiko.eikö kirjoitti:
>> "Jos pyöräteiden risteyksessä ei ole omia liikennemerkkejä, niissä väistetään oikealta tulevaa toista pyöräilijää."
On väitetty että kevyenliikenteen väylällä tulee noudattaa ajoradan liikennemerkkejä. Tämä näin jos kevyenliikenteen väylä on osa tietä (tarpeeksi lähellä autojen ajorataa). Onko näin vai ei? Väität ilmeisesti ettei näin olisi. Onko jotain faktatietoa aiheesta?
>> "Ja kyllä, pyöräteillä on oikeanpuoleinen liikenne. Mutta kun ne säännöt eivät koske kaikkia..."
Tarkoitatko jalankulkijoita? Jalankulkijat saavat valitettavasti tosiaan poukkoilla missä sattuu. Toivoisi että tulisi jokin lakimuutos joka velvoittaa edes vähän katsomaan miten siellä kävelee.@onko.vaiko.eikö
"Mikä_vaikeaa" ei näköjään ehdi/halua vastata. Tuo "omat merkit" on liukuva käsite.
Yritän ehtiä huomiseksi kasata vastausta väistämisestä ja nopeusrajoituksesta. Siinä tulee paljon luettavaa, joten kerää sinä tänään voimia sen lukemiseen. - UncleBen
onko.vaiko.eikö kirjoitti:
>> "Jos pyöräteiden risteyksessä ei ole omia liikennemerkkejä, niissä väistetään oikealta tulevaa toista pyöräilijää."
On väitetty että kevyenliikenteen väylällä tulee noudattaa ajoradan liikennemerkkejä. Tämä näin jos kevyenliikenteen väylä on osa tietä (tarpeeksi lähellä autojen ajorataa). Onko näin vai ei? Väität ilmeisesti ettei näin olisi. Onko jotain faktatietoa aiheesta?
>> "Ja kyllä, pyöräteillä on oikeanpuoleinen liikenne. Mutta kun ne säännöt eivät koske kaikkia..."
Tarkoitatko jalankulkijoita? Jalankulkijat saavat valitettavasti tosiaan poukkoilla missä sattuu. Toivoisi että tulisi jokin lakimuutos joka velvoittaa edes vähän katsomaan miten siellä kävelee.@onko.vaiko.eikö
Eihän taas ehdi, kun täytyy lähteä muita jeesaamaan.
Keväältä löysin yhden kirjoituksen pyöräteiden välisestä, mutta tuossakin on taas tolkutonta sotkua. Tyyppejä, jotka ei tiedä mistä aiheesta puhutaan ja toiset alkaa hölöttää jalankulkijoista suojateillä ja yhdistetyillä.
Huomenna uusi päivä. Tee kysymyksiä mitä mieleen tulee.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14799387/pyoratienjatke-ja-pyoratie-vaistaminen#comment-89460183 - UncleBen
UncleBen kirjoitti:
@onko.vaiko.eikö
Eihän taas ehdi, kun täytyy lähteä muita jeesaamaan.
Keväältä löysin yhden kirjoituksen pyöräteiden välisestä, mutta tuossakin on taas tolkutonta sotkua. Tyyppejä, jotka ei tiedä mistä aiheesta puhutaan ja toiset alkaa hölöttää jalankulkijoista suojateillä ja yhdistetyillä.
Huomenna uusi päivä. Tee kysymyksiä mitä mieleen tulee.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14799387/pyoratienjatke-ja-pyoratie-vaistaminen#comment-89460183En kuormita enempää tuosta kolmioristeyksestä. Olen enemmän sillä kannalla ettei pyörätien ja ajoradan välissä oleva kolmio koske viereistä pyörätietä pyöräteiden keskinäisessä risteyksessä.
***
Nopeusrajoituksesta. Ajoradan nopeusrajoitus ei koske pyöräteitä, ei edes aluemerkit. Pyöräteillä ei ole nopeusrajoitusta ellei sitä ole erikseen laitettu pienoismerkkinä pyörätien reunaan. Koko maan yleisrajoitus 80 koskee kaikkia teitä.
Naureskelet vaan rehvakkaasti ja vilkutat mennessäsi kevyesti heittämällä 80:tä ohi autoista taajamassakin...
Tilannenopeusrajoitus on
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P23
Korvaa pykälässä oleva "liikenneturvallisuus edellyttää" muotoon "ketään vaarantamatta", niin se on ymmärrettävissä oleva pykälä. - UncleBen
UncleBen kirjoitti:
En kuormita enempää tuosta kolmioristeyksestä. Olen enemmän sillä kannalla ettei pyörätien ja ajoradan välissä oleva kolmio koske viereistä pyörätietä pyöräteiden keskinäisessä risteyksessä.
***
Nopeusrajoituksesta. Ajoradan nopeusrajoitus ei koske pyöräteitä, ei edes aluemerkit. Pyöräteillä ei ole nopeusrajoitusta ellei sitä ole erikseen laitettu pienoismerkkinä pyörätien reunaan. Koko maan yleisrajoitus 80 koskee kaikkia teitä.
Naureskelet vaan rehvakkaasti ja vilkutat mennessäsi kevyesti heittämällä 80:tä ohi autoista taajamassakin...
Tilannenopeusrajoitus on
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P23
Korvaa pykälässä oleva "liikenneturvallisuus edellyttää" muotoon "ketään vaarantamatta", niin se on ymmärrettävissä oleva pykälä.Tuota tarvitsee pilkuttaa vielä. Ajettaessa jatkeella eli ylitettäessä ajorata ajetaan ajoradalla, jolloin ajoradan rajoitus on tietenkin voimassa.
- 37mäni
Toi oli tärkeä huomio, Polkupyöräilijän täytyy muistaa hidastaa suojatiellä ja jatkeella, sillä siellä ei saa ajaa esimerkiksi 80 km/h , jos tiellä on nopeus rajoitus esim. 5 0 km>/h
- UncleBen
37mäni kirjoitti:
Toi oli tärkeä huomio, Polkupyöräilijän täytyy muistaa hidastaa suojatiellä ja jatkeella, sillä siellä ei saa ajaa esimerkiksi 80 km/h , jos tiellä on nopeus rajoitus esim. 5 0 km>/h
Kuvan tulokadulla 30, risteävällä 40. Mahdotonta nähdä pyöräilijää. Jos 37mäni täräyttäisi zygellä tuohon jatkeelle lukemilla 80 ( >20 m/s ) auton nokkaa päin, niin syntyisi hyi-hyi sottasta jälkeä ja 37mäni valuisi pikku hiljaa talon seinästä alas.
Luotettavien silminnäkijöiden kertoma selkeä, havaittava ylinopeus muuttaisi syyllisyysasetelmaakin ( myös autojen kesken ).
https://goo.gl/maps/1BVdMNUhFUy
Ps. Ethän sä suojatiellä ajaisi jookos... - 37mäni
Niin kuin tiedät, minä noudatan aina lakia. Siksi minä kannan pyörääni jalkakäytävällä ja suojatiellä, ettei kukaan pääsisi sanomaan, että minä ajan niillä.
- UncleBen
37mäni kirjoitti:
Niin kuin tiedät, minä noudatan aina lakia. Siksi minä kannan pyörääni jalkakäytävällä ja suojatiellä, ettei kukaan pääsisi sanomaan, että minä ajan niillä.
Ajattelinkin, että tuo maininta suojatiestä on vaan kirjoitusfiba.
---
Kantaminen välillä on erinomaista rasittamisen ja treenin monipuolistamista. Fillarilla yläpään käyttö jääkin monilla aivan olemattomaksi. - res.kulj.au
UncleBen kirjoitti:
En kuormita enempää tuosta kolmioristeyksestä. Olen enemmän sillä kannalla ettei pyörätien ja ajoradan välissä oleva kolmio koske viereistä pyörätietä pyöräteiden keskinäisessä risteyksessä.
***
Nopeusrajoituksesta. Ajoradan nopeusrajoitus ei koske pyöräteitä, ei edes aluemerkit. Pyöräteillä ei ole nopeusrajoitusta ellei sitä ole erikseen laitettu pienoismerkkinä pyörätien reunaan. Koko maan yleisrajoitus 80 koskee kaikkia teitä.
Naureskelet vaan rehvakkaasti ja vilkutat mennessäsi kevyesti heittämällä 80:tä ohi autoista taajamassakin...
Tilannenopeusrajoitus on
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P23
Korvaa pykälässä oleva "liikenneturvallisuus edellyttää" muotoon "ketään vaarantamatta", niin se on ymmärrettävissä oleva pykälä.Sekä taajamerkki, että alunopeusrajoitus koskee varmasti myös pyöräilijöitä. Ja itse uskon, että tielle asetettu nopeusrajoitusmerkki koskee myös pyörätietä käyttävää pyöräilijää, koska tien vieressä kulkeva pyörätie kuuluu tiehen.
- 37mäni
"Fillarilla yläpään käyttö jääkin monilla aivan olemattomaksi. " Sano UncleBen .
Joo, ihan päätöntä menoa, sanon minä. - UncleBen
res.kulj.au kirjoitti:
Sekä taajamerkki, että alunopeusrajoitus koskee varmasti myös pyöräilijöitä. Ja itse uskon, että tielle asetettu nopeusrajoitusmerkki koskee myös pyörätietä käyttävää pyöräilijää, koska tien vieressä kulkeva pyörätie kuuluu tiehen.
@res.kulj.au
Tapahtuisikohan palstalla historiaa? Olen ollut toistakymmentä vuotta, mutta oletkohan lisäkseni ensimmäinen, joka _perustelee_ ( mieluiten dokumentein hyvän ) esityksensä? - Res.kulj.au
UncleBen kirjoitti:
@res.kulj.au
Tapahtuisikohan palstalla historiaa? Olen ollut toistakymmentä vuotta, mutta oletkohan lisäkseni ensimmäinen, joka _perustelee_ ( mieluiten dokumentein hyvän ) esityksensä?"Merkki 363
Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa merkeillä rajoitetulla alueella. Alueen sisällä voidaan suurimmasta sallitusta nopeudesta määrätä muuta merkillä 361, 573 tai 575. Alueella, jolla nopeusrajoitus on enintään 30 km/h, voi olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta tai muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta. (23.6.2010/625)
363. Nopeusrajoitusalue" - UncleBen
Res.kulj.au kirjoitti:
"Merkki 363
Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa merkeillä rajoitetulla alueella. Alueen sisällä voidaan suurimmasta sallitusta nopeudesta määrätä muuta merkillä 361, 573 tai 575. Alueella, jolla nopeusrajoitus on enintään 30 km/h, voi olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta tai muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta. (23.6.2010/625)
363. Nopeusrajoitusalue"Lähtötilanne: Ajaa filolla valtatien sivua pp-tiellä. 80 rajoitus tiellä taajaman ulkopuolella.
Pp-tie irtaantuu valtatiestä ( ennen taajama-merkkiä ) ja jatkaa metsän läpi lähiön ulkoreunaan sen takapuolelle. Lähiön ulkoreunaa kiertää tulevaisuutta varten valmiiksi tehty leveä, asvaltoitu kehätie, jossa vielä vähäistä liikennettä ja asutusta. Pp arvioi ajoradan rajoitukseksi 50 vähäisen liikenteen takia, mutta missään ei ole merkkiä.
Metsän läpi tullut pp-tie yhtyy kehätietä sivuavaan pp-tiehen ja pp jatkaa tyhjällä ja avoimella pp-tiellä tai yhdistetyllä reipasta vauhtia ja 80:n nopeuden kohdalla ( arvio ) vähän keventää polkemista ettei menisi yli. Jatkeiden kohdalla eli vaaranpaikoissa pudottaa rajusti nopeutta.
Tutka mittaa pp-tiellä 80. Käy ilmi, että parin kilsan päässä lähiön toisella puolen on ainoalla lähiöön tulotiellä aluerajoitusmerkki 30.
Pp kiistää ja menee oikeuteen. Syyttäjä syyttää nopeusrajoituksen ylityksestä ( 30/80 ) ja pp kiistää ettei mikään merkki ilmaissut nopeusrajoitusta pp-tiellä ( tai ajoradallakaan ). Veikkaan, että syyte kokonaan raukeaa.
***
Vertaa etuajo-oikeutettu TIE. Luulisi olevan koko tie sitä ja varsinkin silloin, kun merkki on sijoitettu pp-tienKIN oikealle puolelle. Merkki on kuitenkin voimassa pp:lle vain ajoradalla ajettaessa ja jatkeilla eli TIE ei pp-tiellä ole etuajo-oikeutettu vaan risteävien pp-teiden risteykset ovat tasa-arvoisia.
https://goo.gl/maps/Kibyzn8hdLS2
Kaikki nopeusrajoitus- ja aluerajoitusmerkit, joita nyt äkkiseltään muistan, on sijoitettu pp-tien ja ajoradan väliin, josta siitäkin voi päätellä jotain niille, jotka ovat ohittaneet sen vasemmalta puolen.
***
Sama nopeusrajoitus pp-tiellä kuin ajoradalla tai alueella skulaisi, jos pp-tiet olisivat AINA muun tien yhteydessä eivätkä harhailisi siellä täällä eri nopeus- ja aluerajoitusalueilla.
***
Uudelleen korostan, että tilannenopeus pitää olla sellainen ettei ketään vaaranneta.
- 37mäni
Tutka mittaa pp-tiellä 80.
Voi hyvä tavaton Ben. Taas Sinä olet nähnyt unta.- UncleBen
No, onhan tuo kieltämättä aikuiselle pp:lle lapsellisen pieni nopeus vrt. todellisuus. Palstalla on lapsosiakin, niin en halunnut masentaa heitä huippunopeuksista.
( Ps. "vähän keventää polkemista ettei menisi yli." )
- yesrobot
Hyvin sekavaa. Antaisiko joku yhteenvedon mitkä ovat oikeat liikennesäännöt?
Koskeeko ne liikennemerkit myös pyöräilijää vai ei? Vai koskeeko ne vain, jos ajoradan ja k.l.v välissä ei ole ruohokaistaletta/ojaa, vaan vain kivetyksellä erotettu? Vai tarkoitetaanko sitä valkoisella viivalla erotettua osaa? Tällöin pitää kai myös osata huomioida se, että välillä nopeusrajoitus on sama kuin ajoradalla ja välillä ei?
Löysin tälläisen: http://www.iltalehti.fi/autot/2011040813511801_ae.shtml
Onko tiedot tässä oikein? Edelleen kuitenkin, tuossa sanottiin nopeusrajoituksesta, että "koskee sitä ajorataa, mille se on asetettu". Jos se rajoitus on k.l.v ja ajoradan välisellä ruohikolla, niin koskeeko se siis myös k.l.v? Vai pitääkö merkki olla menosuunnan oikealla puolella, että se on merkitsevä?- UncleBen
Vastaukseni on oma mielipiteeni silloin, kun en viittaa johonkin pykälään, KKO:n päätökseen tms.
Nopeusasiassa en voi viitata mihinkään em., koska en ole löytänyt sellaista, joka yksiselitteisesti selventäisi sen.
Nopeusrajoitusmerkki ja aluerajoitusmerkki eivät koske pyörätietä. Pyörätielle voidaan asettaa pienoiskoossa sitä koskeva nopeusrajoitus ja silloinkin se on pyörätien oikealla puolen.
–-- Vai koskeeko ne vain, jos ajoradan ja k.l.v välissä ei ole ruohokaistaletta/ojaa, vaan vain kivetyksellä erotettu? Vai tarkoitetaanko sitä valkoisella viivalla erotettua osaa? ----
Tuo ”kivetyksellä erotettu” on juoni kysymys. Jossain voi olla pyöräkaista ( samassa tasossa ) merkitty ajorataan erilaisella kivetyksellä ( en ole nähnyt ), kuten joskus on rinnakkaisten klv erotettu erilaisella kivetyksellä so. korvattu valkoinen viiva kestävämmällä.
Pyöräkaista on mopoille ja pp:lle, mutta siinä on ajoradan nopeusrajoitus.
Jos välissä on korotettu kivetys, niin siinä voi olla pyörätie, mutta silloin siinä on myös pyörätien merkki. Pyöräkaistalla ei ole omaa merkkiä.
–-- Tällöin pitää kai myös osata huomioida se, että välillä nopeusrajoitus on sama kuin ajoradalla ja välillä ei? ----
Kyllä, poikettaessa/ajettaessa ajoradalla ja ylitettäessä jatkeella ajorata. Kts. ylempää miksi ”37mäni valuu pikkuhiljaa seinästä alas”.
–-- Löysin tälläisen: http://www.iltalehti.fi/autot/2011040813511801_ae.shtml ----
ER vastaa kyllä, kuten poliitikko päästäkseen lehteen tai telkkariin, mutta ei suoraan kysymykseen.
Vastaa nopeusrajoitusmerkit koskevat ajoratoja. Pp-tie ei kuulu ajorataan vaikka se kulkisi vieressä eikä pp-tie itsessään ole ajorata.
Ainoa missä pp-tie verrataan ajorataan on 44 §
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P44
Samaa ei sanota puhuttaessa nopeusrajoituksista.
Mopon max pp-tielläkin on 45. Tilannenopeusrajoitus on ”ketään vaarantamatta” eli esim. jalankulkijaa ohitettaessa/kohdatessa nopeus tulee pudota lähelle jalankulkijan nopeutta ja kaukaa eikä hipoen.
Nämä koskevat pp:tä ja mopoakin
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P30
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P23 - yesrobot
Kiitos yrityksestä valaista tietämätöntä. Itsellä alkaa nämä nyanssit jo olla aika sekaisessa tilassa päässä, mutta eiköhän se tästä. :)
- yesrobot
Miten muuten se on, jos pyöräilijä tulee sivukujalta, jolla ei ole erikseen merkittyä väylää kevyelle liikenteelle, vaan pelkkä ajorata. Miten pyöräilijän tulee reagoida sitten siinä kujan päässä risteävään k.l.v liikenteeseen (pyöräilijöihin)? Onko siinä samat väistämissäänöt, kuin jos auto olisi kyseessä?
Eli ilman kolmiota väistää vain oikealta tulevia? Kolmion kanssa väistää kaikkia? (pyöräilijät) - 37mäni
Minusta paras tapa on hidastaa vauhti ja katsoa mitä toinen tekee, sillä et koskaan tiedä, onko vastaantulija koskaan kuullutkaan liikennesäännöistä, puhumattakaan siitä, miten hän aikoo niitä soveltaa ko. tapauksessa, jos sellaisista jotain tietä.
- yesrobot
Näin käytännössä teenkin, mutta kuitenkin tärkeää olisi tietää oikeat säännöt :)
- UncleBen
yesrobot kirjoitti:
Näin käytännössä teenkin, mutta kuitenkin tärkeää olisi tietää oikeat säännöt :)
Tuo "sivukuja" on monimielinen juttu. Eri ihmiset ymmärtää sen varsin eri tavalla.
Ko. voisi olla vaikka "vähäinen tie".
Saatko Mapsin kuvaa?
37mäni noudatti taas perinteistä linjaansa ja vastasi tähänkin hyvin järkevästi ja jokaiseen liikennetilanteeseen tarpeellisesti. Kumarran. - yesrobot
Sivukujalla tarkoitan esim tietä, joka tulee vaikka alueelta, jolla on paljon omakotitaloja, eli niiden talojen pihatiet yhtyvät siihen tiehen, ja tämä tie yhtyy sitten ns. päätiehen. Yleensäkin siis tarkoitan sivukujalla muita kuin pääteitä, yleensä, muttei jostain syystä aina, niissä on kolmio kun liittyvät päätiehen. Päätiellä etuajo-oikeus. Ainakin täälläpäin nämä sivukujat ovat tuollaisia, että periaatteessa 1 kaista, ei mitään viivoitusta.
- yesrobot
https://www.google.fi/maps/@62.7462454,22.8613035,3a,75y,7.51h,80.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQNhkwv1Rh5ogM0jjh5o3mg!2e0!7i13312!8i6656
Vaikka tälläinen "sivukuja" malliksi. - UncleBen
yesrobot kirjoitti:
https://www.google.fi/maps/@62.7462454,22.8613035,3a,75y,7.51h,80.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQNhkwv1Rh5ogM0jjh5o3mg!2e0!7i13312!8i6656
Vaikka tälläinen "sivukuja" malliksi.Saat lyhennetyn linkin Mapsin kuvasta, kun vasemmalta kadunnimen vierestä klikkaat kolmea pistettä → Jaa → lyhennetty linkki. Ei katko pilkut yms.
***
Kuvassasi ensimmäisenä vasemmalla on piha – eri juttu.
Tarkoitit varmaan tätä Mäyrän- ja Kärjentaipaleen risteystä
https://goo.gl/maps/3b9sh7pKh7x
En näe risteyksessä mitään mikä tekisi siitä eriarvoisen eli aivan tavallinen tasa-arvoinen perusristeys.
Tämän lauseen rakensit monimielisesti, kun et selvitä tarkoitatko väistää autoja vai mitä.
–-- Eli ilman kolmiota väistää vain oikealta tulevia? Kolmion kanssa väistää kaikkia? (pyöräilijät) –--
kun alkuperäinen kysymyksesi oli
–-- Miten pyöräilijän tulee reagoida sitten siinä kujan päässä risteävään k.l.v liikenteeseen (pyöräilijöihin)? Onko siinä samat väistämissäänöt, kuin jos auto olisi kyseessä? ----
§ Olet liikkeellä autolla tai fillarilla, niin ilman kolmiota et väistä oikealta tai vasemmalta pyörätietä tulevia pyöräilijöitä ( muista mitä 37mäni sanoi viimeksi ).
§ Olet liikkeellä autolla tai fillarilla, niin kolmion takaa tullessasi väistät sekä oikealta että vasemmalta pyörätietä tulevia pyöräilijöitä. - yesrobot
Kyllä sitä risteystä tarkoitin mapsissa. Joo, olenkin miettinyt miten sen saa sillä tavalla lyhyemmäksi.
Se lause tarkoitti ainoastaan pyöräilijöitä, yritin ilmaista sitä, mutta huonosti. - UncleBen
yesrobot kirjoitti:
Kyllä sitä risteystä tarkoitin mapsissa. Joo, olenkin miettinyt miten sen saa sillä tavalla lyhyemmäksi.
Se lause tarkoitti ainoastaan pyöräilijöitä, yritin ilmaista sitä, mutta huonosti.Tämä selvä.
***
Ole hyvä.
- erotismus
Varsinkin naispuoliset pyöräilijät ja jalankulkijat kulkevat aivan missä sattuu.
- 37mäni
No, kyllä miehetkin osaa. Lauantaina tuli mies vastaan pyörällä vasenta puolta ajaen. Hän oli kylläkin mamu. Ehkä hänen kotimaassaan on vasemmanpuolinen liikenne.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152101Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi822033- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1301145Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771097Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen91064Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 61798
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.244708