Tähän aikaan kaikkialla tunnetaan ja jossakin vaiheessa tiedostetaan tyhjän pesän syndroma.
Opiskelupaikat on saatu, perheen pois lentävien lapsukaisten mielessä pyörii kiehtovana opiskelupaikkakunnalle muutto. Kunpesän pohjimmainen~~~~~~se nuorin lähtee opiskelupaikkakunnalle, siinä sitä vanhempien mielessä on mitä nyt ja miten elämä jatkuu. Ei paljon auta miettiminen elämmekö sitten toista "honey moon aikaa?" Nähtäväksi jää mitä nyt. Elämä on monivaiheinen, kaikkeen on vain totuttava, näin elämä menee.
Joskus tyhjä pesä tulee kohdalle arvaamatta. Puoliso sairastuu muuttaa tuonpuoleisiin, samassa
rytäkässä lapset lentävät maailman tuuliin. Napanuora ei katkea vanhempiin,
aina lapset ovat ja pysyvät mielessä oli ikä mikä tahansa., oli olinpaikka lähellä tai kaukana.
Vuosien kuluttua toinen ikäpolvi on siinä iässä, jolloin on aika lähteä samaa kierrosta alkamaan kun vanhemmat aikoinaan.
Joku laulu tähänkin olisi pitänyt keksiä, mutta mikä?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Katselen aamuisin kun linnut pudottavat poikasensa pois pesästä, ainoastaan siivet ovat niille kasvaneet joiden avulla on selviydyttävä avaruuden tuulissa. Auringon noustua on talon ympäristössä sellaiset sirkutukset ja lentoharjoitukset joita on ilo seurata. Sitten elokuun Laurin päivän aikoihin lentävät lämpimiin maihin palatakseen uudelleen tänne Pohjolaan.
Laulu kuvaa hyvin lintujen elämää:
https://www.youtube.com/watch?v=gsed4tkuQ7w&list=PLLNx3JvXAnYn1vPHNyR88c-hiHbRwamYn
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tyhjän pesän syndroma
17
362
Vastaukset
- tämä-on-luonnonlaki
Mitä höpiset,
vanhan ihmisen yksin on hyvä elää, voimat ovat kadonneet jonneki,
hyvä on kun käyvät ja yhteyttä pitää, mutta hyvä on kun terveenä iloisena lähtevät omaan elämäänsä,
lapset on laina vain se on ikuinen totuus,
me vanhukset voimme vain rukoilla lastemme ja lastenlastemme puolesta menestustä ,
suojelua ja siunausta heidän elämäänsä,
rukoilen ja ajattelen heitä lakkaamatta sinne jonnekin,,,,- toinen.höpisijä
tämäkin on luonnonlaki
narisijan pitää löytää jotakin kielteistä hyvän kirjoittajan Lorenan kirjoituksesta. Minulle, syrjäytyneelle äijälle pamahti mukavat muistot tuosta linkin peippolaulusta. - heippaaa
toinen.höpisijä kirjoitti:
tämäkin on luonnonlaki
narisijan pitää löytää jotakin kielteistä hyvän kirjoittajan Lorenan kirjoituksesta. Minulle, syrjäytyneelle äijälle pamahti mukavat muistot tuosta linkin peippolaulusta.Juu, ei hyville kirjoittajille saa narista, ainoastaan huonoille. Kiva kun syrjäytynyt äijä löysi sopivasti paikalle. ;)
- sandra-sentraali
heippaaa kirjoitti:
Juu, ei hyville kirjoittajille saa narista, ainoastaan huonoille. Kiva kun syrjäytynyt äijä löysi sopivasti paikalle. ;)
On se vaan niin maan mainio asia että mielipiteitä saa ja voi muuttaa. Muutos aina ajattelumaailmassa vie eteenpäin.
Potkimiset ovat toisen henkilön sen hetkisen ajatusmaailman tuotosta.
Siispä paras mennä muinoisen Villen malliin: " älä välitä, eihän Villekään välittänyt, vaikka oli seitsemän lapsen isä ja vielä poikamies!" - toinen.höpisijä
heippaaa kirjoitti:
Juu, ei hyville kirjoittajille saa narista, ainoastaan huonoille. Kiva kun syrjäytynyt äijä löysi sopivasti paikalle. ;)
Olik peräti eilen kun puhdas ja siveä kirjoittaja muistutti Loren 'aviorikoksesta' . Google tietää milloin se on poistunut rikosnimikkeenä Suomen laista.
Olisko parempi meille sharialaki, joka sallisi naisen kivittämisen kuoliaaksi syrjähypystä, mutta miehelle ehkä vain nuhtelut. - viherpiiperrys
toinen.höpisijä kirjoitti:
Olik peräti eilen kun puhdas ja siveä kirjoittaja muistutti Loren 'aviorikoksesta' . Google tietää milloin se on poistunut rikosnimikkeenä Suomen laista.
Olisko parempi meille sharialaki, joka sallisi naisen kivittämisen kuoliaaksi syrjähypystä, mutta miehelle ehkä vain nuhtelut.Huolehdi vain omista asioistasi niin ei tarvitse saastuttaa puhdasta mielikuvitustasi toisten asioilla. Mitäpä jonkun asiat muuten sinulle kuuluu kysyn vaan.
- intiimiasiat
viherpiiperrys kirjoitti:
Huolehdi vain omista asioistasi niin ei tarvitse saastuttaa puhdasta mielikuvitustasi toisten asioilla. Mitäpä jonkun asiat muuten sinulle kuuluu kysyn vaan.
Ei intiimijutut muille kuulukkaan. Jotkut vaan haluaa ihan itse miitä levitellä. Syitä en edes halua tietää.
- Tyhjää.pesässä
Tämä on luonnonlaki. Kaunis kirjoitus on höpötystä. Mollataan heti.
Onhan otsikko nyt Lorenall, terveiset vaan tuolta auringonpaisteiselta pihalta. Ruusupensaat kukkii, ja heinäkuinen rauha vallitsee,..
Katri Helena ~~~~" Vasten auringon siltaa"
https://www.youtube.com/watch?v=WxVWFeMUMqY- flegmaatti
Pesän tyhjeneminen viimeisenkin lähdettyä oli ainoa vaihe avioliitossamme jolloin vaimoni oli hieman omissa maailmoissaan pari kuukautta.
Olimme mielestämme valmistelleet tenaviamme itsenästymään mutta viimeisen kohdalla se tuntui jotenkin lopulliselta.
Pojan armeija-ajan poissaolot olivat kuitenkin tilapäisiä mutta vähien muuttokamojen vienti muutaman sadan kilometrin päähän oli toinen juttu.
Asutimme rinnetaloamme vielä pari vuotta kahdestaan mutta muutto kerrostaloon oli selkeä ja järkevä ratkaisu. - Ramoona_
Lastemme ikäero on 6 vuotta, joten esikoisen lähdettyä opiskelemaan kuopus oli vasta yläkouluainen ja asui vielä monta vuotta kotona. Esikoinenkin olisi voinut opiskella kotoa käsin, mutta halu itsenäistyä oli kova. Kuopus asui kotona vielä opiskeluaikansa alun, saimme siten pehmeän laskun lasten lähtöön. Eivätpä nuo kauaksi lähteneet, äidin ruokapöytä houkutteli lähes joka viikko, ja vävykokelaatkin pääsivät anoppikokelaan lihapadoista nauttimaan. Isoäidiksi pääsin melko pian, ja väki vaan lisääntyi pöydän ympärillä, lasten huoneet toimivat pian vierashuoneina kasvavalle lähisuvulle.
Pientä haikeutta tunsin alkuun, tässäkö tämä minun osuuteni nyt olikin, eikö minua enää tarvita. Mutta enemmän iloitsin lasten vastuun ottamisesta omasta elämästään ja valinnoistaan. Tarpeellinenkin olen ollut, varhennetulle eläkkeelle jäätyäni sain olla apuna lapsiperheiden arjessa ja iloita tästä elämän jälkiruuasta, isovanhemmuudesta. Vielä lastenlapsissa on alakoululaisiakin, varsinkin koulujen loma-aikoina vietämme aikaa heidän kanssaan, kun vanhempien lomat ovat paljon lyhyemmät.
Aika kuluu niin nopeasti, nyt jo ensimmäinen lapsenlapsi aloittaa syksyllä opintonsa, ainakin alkuun kotonaan asuen , opiskelupaikka on lähellä. Nyt opiskelijoiden tuetkin ovat huonommat, kotona asuminen on järkevää, jos se vain on mahdollista.
Laitan tähän Maarit Hurmerinnan kappaleen "lainaa vain". Minusta se on hyvin koskettava, lapsesta on voitava päästää oikealla tavalla irti. Äitiys ei lakkaa koskaan, siihen sitoutuu eliniäkseen heti kun näkee vastasyntyneensä. Kasvuun kuuluu itsenäistyminen ja omat valinnat. Tukena ja ohjaajana pitää olla, mutta ei lapsen puolesta voi elää tämän elämää. - Ramoona_
Tässä "Lainaa vain"
https://www.youtube.com/watch?v=_sMns8ODSOA - Näverilässäkin.aurinkois
Tuosta syndroomasta tulee mieleen tyhjän pään syndrooma (tps). Itsellä oli eilen sellainen tila päällä. Kännykkä vielä katosi. Hyvä Nokia 108. Maksoin siitä 20 ekua.
Luulin sen pudonneen jonnee maastoon se takii kun yritin varakalikalla herättää sen soimaan. Ei soinut ei kuulunut.
Aamulla se löytys kuitenkin haalarin takataskusta. Jälleennäkemisen riamua se oli.
Tps:n tilassa kaikki näyttää mustalta kiitosanakin vinoilulta.
Pesäni tyhjyys alkoi kun ambulanssi vei vaimoni. Uskoin että viikon päästä hän soittaa että voit tulla hakemaan minut kotiin.
Aikanaan vaimon "uudesta kodista" soitettiin - ruumiiden kuljetusyksikköön että täällä olisi teille keikka.Onnea koen lasteni asuessa suhteellisen lähellä, voin ymmärtää Loreenan kaipauksen, vaikkakin FB ja videopuh saakin helposti yhteyden.
Päivittäin pidän yhteyttä juuri Face kautta, se on jo aivan vakiintunut muoto, tietävät jos ei maamma ole viestittänyt vaikka tykkäämistään niin soittavat.
Tykätään, ystävätkin hurjasti, mitenkäs muuten lämmittäähän se ❤️
Kaikki me rakastamme kotiamme, illan lempeään hohteeseen:
On ihmeen hyvä kotiin tulla taas, 🤾🤾🤾🤾🤾🤾🤾🤾Lasse Mårtensson.sini-sirkku kirjoitti:
Onnea koen lasteni asuessa suhteellisen lähellä, voin ymmärtää Loreenan kaipauksen, vaikkakin FB ja videopuh saakin helposti yhteyden.
Päivittäin pidän yhteyttä juuri Face kautta, se on jo aivan vakiintunut muoto, tietävät jos ei maamma ole viestittänyt vaikka tykkäämistään niin soittavat.
Tykätään, ystävätkin hurjasti, mitenkäs muuten lämmittäähän se ❤️
Kaikki me rakastamme kotiamme, illan lempeään hohteeseen:
On ihmeen hyvä kotiin tulla taas, 🤾🤾🤾🤾🤾🤾🤾🤾Lasse Mårtensson.https://www.youtube.com/watch?v=E4l8M9Bviek
näkyi olevan kaunis järvimaisemakin, Hyvää yötä ][ 😌
- reppuriika
Minulla ei kuulkaa ole tätäkään murhetta. Kun ei ole lapsia eikä lastenlapsia ja aikoinaan tuli avioerokin asteittain. Mies oli paljon reissuhommissa ja pois kotoa. Olen oppinut elämään itsekseni jo kouluaikaan ja nyt yli 20 vuotta.
Olen kyllä joskus miettinyt että miltä se mahtaa tuntua vanhemmista kun lapset ja se nuorinkin lentää pesästä ja tulle vain kuin vierailulle lapsuuden kotiin. Ja eihän se ole edes pitkä aika ole kun vauva kasvaa poismuuttavaksi nuoreksi. Joskus jopa 16-vuotiaat muuttavat opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja jos ei ole monta lasta niin se lastenkasvatusprosessi menee ohi noin 20 vuodessa.
Onhan se niin ettei edes omaa ikääntymistä huomaa kun elämässä ei ole näitä siirtymä- ja murrosvaiheita. Taidan olla sittenkin ihan onnellisessa asemassa. - Äitimuoriii
Tyhjä pesä taas tulossa. Kuopus pakkaa tavaroita ja minulla on haikea olo. Viime syksynä hän pääsi opiskelemaan ja se oli haikeaa aikaa. Tyhjyyttä ja huonovointisuutta. Onneksi olen työelämässä ja ja se etäännyttää ikävästä. Tiedän että tämä helpottuu ajan kanssa, mutta nyt vain on hyväksyttävä tämä vähän avuton olotila. Nyt siis kesätyöt loppuneet ja opiskelut kutsuvat. Ihanaa kun on löytynyt sopiva opiskelupaikka ja elämä menee eteenpäin, mutta ikävä on silti.
Viime syksy oli vaikea vähän aikaa, mutta olo kyllä helpottui suht´ nopeasti. Nyt on helpompaa mutta silti niin ikävä. Ja se ikävin tuntuu silloin kun näkee ne pakkaustouhut, onneksi helpottaa vähän sen jälkeen kun nuori on lähtenyt. Tämä on miten minä sen tunnen. Ja minulla soi päässä Pave Maijasen MInulla on ikävä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517303Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?425122HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3012823- 1552169
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki331963- 231717
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1401678Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4091606mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111487Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E141379