PC -tietokoneen kiintolevylle on asennettu jokin linuxdistro, mutta ko. asennus EI OLE buuttikelpoinen.
Koneen voi silti buutata esim. Knoppix CD 7.2:lla.
Jos buuttaan koneen Knoppix CD 7.2:lla, miten voi selvittää asennetun linuxdistron ja version?
jos mounttaan ko. osion esim /levyosio
niin miten ko osion sisältöä tutkimalla voi varmistaa, onko ko. epäonnistunut asennus debian vai ubuntu ?
entä versionumero?
asennettu kernel ehkä kertoisi jotain (tiedostonimen tarkastelu).
JOS kerneliä ei ole lainkaan ( voi olla, että sen pitäisi olla erillisellä buuttiosiolla, mutta ko. osa asennuksesta on varmaankin juuri se, mikä meni pieleen ), mitä muita tiedostoja kannattaa tutkia jakelun ja version selvittämiseksi ?
MIten selvittää asennettu linuxdistro ja versio?
12
1674
Vastaukset
- Näin-se-meillä-menee
Minä metättäsin näitä kahta tiedostoa:
/etc/lsb-release
/etc/os-release
Kummankin sisältö tulee näkyviin näin
cat /etc/*-release
Tulos saattaa näyttää tältä:
------------------------------------
DISTRIB_ID=LinuxMint
DISTRIB_RELEASE=18.2
DISTRIB_CODENAME=sonya
DISTRIB_DESCRIPTION="Linux Mint 18.2 Sonya"
NAME="Linux Mint"
VERSION="18.1 (Sonya)"
ID=linuxmint
ID_LIKE=ubuntu
PRETTY_NAME="Linux Mint 18.2"
VERSION_ID="18.2"
HOME_URL="http://www.linuxmint.com/"
SUPPORT_URL="http://forums.linuxmint.com/"
BUG_REPORT_URL="http://bugs.launchpad.net/linuxmint/"
VERSION_CODENAME=sonya
UBUNTU_CODENAME=xenial
-
/etc/lsb-release
DISTRIB_ID=LinuxMint
DISTRIB_RELEASE=18.2
DISTRIB_CODENAME=sonya
DISTRIB_DESCRIPTION="Linux Mint 18.2 Sonya"
-
/etc/os-release
NAME="Linux Mint"
VERSION="18.1 (Sonya)"
ID=linuxmint
ID_LIKE=ubuntu
PRETTY_NAME="Linux Mint 18.2"
VERSION_ID="18.2"
HOME_URL="http://www.linuxmint.com/"
SUPPORT_URL="http://forums.linuxmint.com/"
BUG_REPORT_URL="http://bugs.launchpad.net/linuxmint/"
VERSION_CODENAME=sonya
UBUNTU_CODENAME=xenial
-
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linux Mint 18 Sarah
Xfce 64-bit- nsa_honeycup
Kannattaa laittaa vikaraportti että jakavat minttiin niitä tietoturvapäivityksiä. Ne kun ovat täysin toissijaisia mintin ylläpidolle ... sitä voi jokainen ihmetellä että miksi.
- pysytään-asiassa
nsa_honeycup kirjoitti:
Kannattaa laittaa vikaraportti että jakavat minttiin niitä tietoturvapäivityksiä. Ne kun ovat täysin toissijaisia mintin ylläpidolle ... sitä voi jokainen ihmetellä että miksi.
Nyky ihmiset on opetettu siihen et "tietoturva päivitykset on tärkeitä" Tuskin kukaan ihmettelee Miksi? (taikka onko ne tärkeitä oikeesti)
16 v sitä voi panna huoletta?
15v 364 päivää on alaikäinen? ja saattaapi häkki heilahtaa jos "alaikäseen" sekoo? - ddyujr67i
nsa_honeycup kirjoitti:
Kannattaa laittaa vikaraportti että jakavat minttiin niitä tietoturvapäivityksiä. Ne kun ovat täysin toissijaisia mintin ylläpidolle ... sitä voi jokainen ihmetellä että miksi.
Sinun kannattaa mennä tutkituttamaan pääsi, siellä ei selvästikkään kaikki ole kotona.
- mistälataa
/etc/apt/sources.list
(kai ratkasee onko debian taikka ubuntu) - nuxdis
Eipä tuosta ota selevee erkkikään
- Apua-sitä-tarvitseville
ÄLÄ KIRJOITA NIMIMERKIN "Päättelijä" ANTAMAA KOMENTOA.
"Päättelijän" antama komento päättää koneen toiminnan. Viesti ilmoitettu poistoon. Edes "huumorina" viesti ei ole hauska. Toivotaan, että tämä ei ole oire mistään yleisemmästä muutoksesta, vaan että foorumilla apua uskaltaa tästäkin eteenpäin pyytää ja vastaanottaa.
Haluamasi tiedot saat esim. komennolla
cat /proc/version Voi tutkailla myös grub.cfg tiedostoa joka löytyy /boot/grub kansiosta. Sieltä löytyy asennetut käyttöjärjestelmät. Tietysti voi olla joku muu lataaja käytössä, mutta grub yleisin.
- imagestabuuttaus
Aloituksen mukaan on jokin distro muttei buuttikelpoinen?
Grubin avulla tietääkseni voi buutata iso-imagesta.
Pakkokin ja cd-asema risa ja bios ei buuttaa usb-tikulta
- ngdgdb
onko kone oma vai jonkun muun? jos on oma, niin asenna siihen haluamasi linux jakelu. jos jonkun muun, niin siinäkin tapauksessa on ehkä järkevintä tehtä puhtas asennus.
- Xubuntu
Jos koneellasi on jokin, jonkun toisen asentama Linux-jakelu, onko sillä mitään väliä, mikä siellä on. Tuskinpa siitä on sinulle suurempaa iloa.
Asenna vain ihan oma Linux-jakelusi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1761725
- 108977
- 89849
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19673- 51655
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann41557Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164513Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45508Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;191453- 26439