Osaisiko täällä kukaan asiantuntija kertoa peltiwallaksen pumpusta? Ovatko katkojakoneiston kärjet pumpun siinä päädyssä joka on lähimpänä kotelon päätyseinää? Siellä ei näy ruuveja, joten saako sen avattua milä keinoin? Saisiko useita vuosia seisseen pumpun taas naksuttamaan puhdistamalla kärjet, koska se tavallinen vuosittainen keino eli koputtelu ei nyt riitä?
Wallas 1800B:n pumppu auki?
19
433
Vastaukset
- Peltiw0
Juu, sitä pumppua kannattaa varovasti naputella vasaralla, niin se jumiutunut mäntä lähtee liikkeelle. Sopiva vasara on esim tuollainen 5kg pajavasara. Kun olet takonut sen pumpun nippuun, voit heittää sen lopunkin raadon metalliromun ja ostaa vaikka tuoreemman, esim 1800 sail mallin, jotka on vain 30 vuotta vanhoja, mutta niihin saa osia
- MitaanTietamaton
Raitisilmapuolen päädystä katsoen vasemmalta sivulta pitäisi aueta huoltoluukku, josta saa keskeiset komponentit näkösälle. Pumpun joudut ottamaan irti. Toisessa päässä ovat letkut ja olemattomat venttiilit, joiden kanssa pitää olla varovainen. Toisessa päässä on sähköt ja mekaniikka. Muistaakseni päädyt ovat läpipulteilla kiinni ja irtoavat siten molemmat yhtäaikaa.
Yksinkertainen pumppu, jota on Morris Minissäkin käytetty. Toiminta selviää helposti avaamalla.
Miesmuisti on max. 3 vuotta sanovat kylän naiset ja itsellä pumpun avauksesta aikaa enemmän. Olen aikoinaan useastikin hionut ne kärjet. Toinen kärkihän lähtee irti helposti löysäämällä kahta kiinitysruuvia. Hienoa vesihiomapaperia kuivana tasaiselle alustalle niin on helppoa hioa. Se liikuva kärki on vähän hankalampi juttu, ei kannata ihan vähän kummassa purkaa enempää, silloin tulisivat säätöjutut vastaan. Itse olen hionut sen drilliporakoneeseen kiinitetyllä lieriön muotoisella hiomakivellä pystyasennosta varovasti sivusuunnassa liikutellen. Tämä siksi että kärjen keskikohtakin tulisi hiotuksi.
noihin peltiwallasta mollaaviin juttuihin en ota kantaa, jokainen ajaa omalla hevosellaan , siinä ei ole muilla sanan sijaa. Todettakoon kuitenkin että nämä peltiWallakset (mallit 1500A ja 1800B) poistivat aikoinaan perinteellisen palelemisen pienemmänkin luokan huviveneistä.- MitaanTietamaton
Noin hyvää työtä kuin sepeteus en ole hionnassa tehnyt. Muistaakseni laitoin kärkien väliin vesihiontapaperin ja vähän öljyä kaksinkerroin sekä auttavaa hiomaliikettä. Tuolla tavoin sai hapettuman pois, mutta vaiva uusiutuu nopeammin.
Suurin murhe taisi olla venttiilien metallireikäosien syöpyminen, joita ei oikein hiomalla saanut pitäväksi.
Kyllä vanhat wallakset edelleen puoltaa paikkansa, kunhan työkalu pysyy kädessä. Oma tuli myytyä nuorille h-veneen purjehtijoille nimelliseen hintaan ja varmaan ostos on heitäkin lämmittänyt pitkään.
- käyttöönotto
Ensimmäinen vastaus olikin odotettua, onnetonta että joku vaivautuu edes kirjoittamaan noin turhaan.
Kiitos muista asiallisista vastauksista. Jos pumpussa on läpipultit, niin pitääkö koko pumppu purkaa kärkien puhdistusta varten? Avataanko pumpun läpipultit siis päinvastaisesta päästä mutta kärjet ovatkin siinä vastakkaisessa päässä missä ei ole pultteja? Jos pumpun joutuu purkamaan kokonaan, niin pitääköhän uudelleenkasaamista varten sitten saada uusia tiivisteitäkin?- äökjn
Tee nyt ensihätään sepeteuksen ohjeiden mukaan. Varaosien saanti voi noihin olla hakusessa.
Jos siinä on alkuperäinen SU-pumppu ei kärkimekanismiin käsiksipääsy edellytä muuta kuin kiertää se messinkimutteri auki siitä mistä virransyöttö on. Sitten tämä musta bakeliittipääty irtoaakin. Siinä ulkopinnassa saattaa olla kumitiiviste. Se on tarpeeton, jopa haitaksi ja vain perua niiltä ajoilta kun täma pumpputyyppi oli brittiautojen kurakaaren alla tai jossakin muussa loskapaikassa. Olisi parempi että kärkikotelo tuulettuu otsonihöyryista joita syntyy kipinöidessä. Ne aiheuttavat hapettumista. Varo muuten ettei "kiikun" akselitappi pääse putoamaan. Suojakopan seinämät pitävät sen paikallaan.
- käyttöönotto
Ok, kiitos. Osaatko sanoa, onkohan pumpun irrottaminen polttoaineputkistansa välttämätöntä pumpun bakeliittipään saamiseksi irti ja kärkiin kiinni pääsemiseksi?
- MitaanTietamaton
käyttöönotto kirjoitti:
Ok, kiitos. Osaatko sanoa, onkohan pumpun irrottaminen polttoaineputkistansa välttämätöntä pumpun bakeliittipään saamiseksi irti ja kärkiin kiinni pääsemiseksi?
En muista onko välttämätöntä, mutta helpottaa duunia, kun pumppu on irtonaisena. Itse otin pumpun aina suosiolla kokonaan pois.
- johtoliittimet
Yrittämässä selvittää mihin reikään peltiwallaksen sivukannen alla polttimen kyljessä kiinni olevasta lämpöanturista lähtevät punainen ja musta johto kuuluu kiinnittää. Johtojen väreistä vois päätellä niissä kulkevan plus ja miinus -virtaa, mutta eikö tuo ole kuumuudesta laukeava katkaisin, eli molemmissa johdoissa luulis kulkevan samanmerkkistä virtaa?
Jos katkaisee minkä tähansa suljetun virtapiirin ja mittaa vaikka yleismittarilla johdoista jännitteen niin se johto joka on " lähempänä" akun plus napaa näyttää plussaa ja se toinen miinusta.Virta kulkee plussasta miinukseen.
Ei ole väliä mitenpäin johdot siihen laittaa. Kyseessä on 80deg.C lämpötilassa sulkeutuva kytkin. Se hoitelee jälkijäähdytystoimintoa.
- johtoliittimet
Mutta kuuluuko noissa kahdessa johdossa jostain syystä kulkea erimerkkiset virrat? Niissä liittimissä joihin oletan johtojen kuuluvan mittasin plus- ja miinusvirrat. Eikös sulkeutuva kytkin vain sulje plusvirran katkaisemalla sen? Miksi tuohon kytkimeen menee plus ja miinus?
Tämä vanha Wallas on rungoltaan miinuksessa. Uudemmissa runko on eristetty. Kun jälkijäähdytys on käynnissa kulkee virta näin: plussasta puhallustehon säätimeen, sieltä tähän kyseessä olevaan lämpökytkimeen, sieltä moottorin toiseen ( ) napaan ja moottorin toinen napa(-) onkin sitten rungossa. Mittaustulokset riippuvat siitä mistä ja mitä vasten mitataan. Toistan vielä: ei ole väliä kummin päin johdot siihen kytkimeen laitetaan.
- Peltiw
Vanhan1800B peltiwallaksen huollosta on tehty nyt video. Näppärästi tulee laite kuntoon.
https://youtu.be/WTCCO54QadI- Ei_ollut
Ei tuossa ollut yhtäkään vanhaa peltiwallasta eli 1970-luvun Wallas 1800B:tä. Tuossa oli vain sitä uudempia romuja joita lämmitinkauppias siinä hajotti, hän haluaa myydä ihkauusia.
- ei.kovin.myyvää
Lämmitinkauppiaan asenne asiakkaita kohtaan on muuttunut. On tainnut nousta se kuuluisa merivesi päähän.
- Noentäsitte
Lämmitinkauppias murjoo humoristisella asenteella vanhoja korjauskelvottomia lämmittimen raatoja pajavasaralla. Mitä kusipäistä nyt tuossa On?
- kuin.kauppiasta
Ei naurata
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763482
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t272159Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä831985Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191530- 281421
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261368Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71344Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671297Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101217Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531055