Moi! varmaan asiaa tuntevien mielestä tyhmä kysymys, mutta kysyn silti. Eli, uuteen hiljattain valmistuneeseen taloon muutettiin ja koneellisen ilmanvaihdon suhina häiritsee.
Kun perheessä on hengityssairaita, on toisaalta hyvä että ilma todellakin vaihtuu, mutta ääni on häiritsevän kova. En halua valittaa isännöitsijälle, koska ratkaisu on tod. näk. ilmanvaihdon säätö pienemmälle.
Eli lopulta itse kysymys: havaitsin, että melu hiipuu lähes olemattomiin, jos valkoisen suojaritilän ottaa pois. Voiko niiden (suojaritilöiden) poistamisesta olla jotain haittaa?
Rakennusalalla oleva kaverini kielsi ehdottomasti poistamasta, mutta itse en tajua mitä käytännön eroa siinä on, tuleeko vaihtoilma kymmenistä pienistä aukoista suhisten vai yhdestä isosta ilman kovaäänistä suhinaa.
Ilmanvaihdon melu, saako suojaritilän poistaa?
5
244
Vastaukset
- rut47
putkessa on liikaa virtausta, superlonilla vuoraamalla tasoittuu
- NickNailer
Se "ritilä" on säätöelementt, tuloilmaventtiili. Kaikki reiät eivät yleensä ole auki, vaan osa on peitetty muovikalvolla. Voi suhista senkin takia, että avoimia reikiä on vähän suhteessa virtaukseen.
Jos otat "ritilän" pois, menevät säädöt ns. pepulleen. Siitä alkaa uusi mittaus- ja säätörumba, vai lieneekö sambaa?
Jos otat ritilän pois, IV-asentaja on hyvin vihainen.
IV-suunnittelijalta voisit toki kysyä löytyykö hiljaisempaa mallia.- Kiitosneuvosta
Kiitos kommentista! Siellä todellakin on teipattuna osa reijistä umpeen. Voiko edes niitä teippejä repiä pois ja kokeilla mitä tapahtuu suhinalle?
- liikaa_kuristusta
Kiitosneuvosta kirjoitti:
Kiitos kommentista! Siellä todellakin on teipattuna osa reijistä umpeen. Voiko edes niitä teippejä repiä pois ja kokeilla mitä tapahtuu suhinalle?
Lisäreikien avaaminen johtaa samaan kuin ritiän poistaminen. Tosin jos avataan lisää reikiä ja samalla pienennetään IV:n tehoa, päästään samaan ilmamäärään pienemmällä metelillä. Eli IV-mittaaja takaisin kohteeseen ja käskee tekemään hiljaisemmat säädöt.
- ilmaa2
Tuloilman säätö pienemmälle se on ratkaisu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 275353
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r34697- 1571757
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1551466Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141292Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike231134- 931114
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.701023viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2101013- 37849