mitäs nyt, kun vantaan rata on virallisesti todettu riittävän turvalliseksi eikä SM-kisojen onnettomuudet johtuneet radasta...mites nämä radasta piipittäneet nyt sanovat? asia oli juuri niin kuin kirjoitin heti rataongelmista alkaneen keskustelun alussa...ajetaan radalla ja radan edellyttmällä nopeudella, niin kaikki on kunnossa...joka radalla saadaan onnettomuuksia aikaiseksi, jos ihan päättömästi ajetaan ja mitään rataa ei koskaan saada 100%:n turvalliseksi...vaihtakaa lajia, ellette osaa ajaa radan vaatimalla nopeudella...
vantaan rata
17
1237
Vastaukset
- Eiturvallinen
Radan muodollinen turvallisuus ei riitä vaan sen tulee olla sitä myös käytännössä. Vantaan rata on useilta kohdiltaan edelleen turvaton. Ellei mm. kallioleikkausta ja takasuoran päätä muuteta turvallisemmiksi ei radalle tule myöntää kilpailuja lainkaan
Jos myönnetään ilman korjauksia tulee kilpailijoiden boikotoida kisaa kunnes asiat on kunnossa. Joka radalla. Aina. Me kilpailijat olemme ainoat jotka ovat meidän turvallisuudesta oikeasti riittävän kiinnostuneita. Ja me kärsimme viime kädessä seuraukset. Yksin. - Jkm85kkig53w
Eli Vantaan radalla on voimassa luokka tai moottori kohtainen nopeusrajoitus. Mistä ihmeestä teitä sikiää.
Vai että nopeus radan mukaan voi taivas tyhmyytesi hövettää.
Kouvolakin muut pääsuoran mutkaa turvallisemmaksi. ENSIMMÄISEN VUODEN JÄLKEEN.
On se vaan ihme että Vantaa ei voi taipua samaan. Pitääkö tulla ruumiita ensin. - afjöl
Olipas naurettavaa tekstiä onnettomuustutkinnassa. Ensinnäkin lajisääntö sanoo, että kaksi rengasta tulee pysyä valkoisten viivojen sisällä, no vantaalla taitaa olla se 120cm(?) väliä viivan ja seinän välissä. Nopealla matematiikalla kun laskee kuinka paljon sitä turva-aluetta jää kun ajetaan 140cm leveällä autolla ja vähennetään renkaan ja viivan leveys niin on se nyt kaikkea muuta kuin riittävä. Lisäksi mitään lisämääräystä valkoisesta viivasta ei oltu tehty ennen onnettomuutta, ja ohjaajakokouksessa sanottiin, että kukin ajakoon miten haluaa.
JJ oli tarpeeksi fiksu olemaan heittämättä lisää bensaa liekkeihin, mutta kyllä aika moni tiesi jo aika päiviä sitten, että tuo paikka tulee korjata. - Nbhgygy
Onko joku nähnyt ko lisämääräyksen vai kusetettiinko tukesia jälkikäteen tehdyllä lapulla. Eli onko lisämääräys oikeesti olemaxsa
- 657789707
Eihän siellä ole pakko ajaa , onhan noita muitakin ratoja olemassa , jos sitä ei saada turvalliseksi. Meille ainakin jälkikasvu on tärkeämpi kuin yksittäinen kisa , joka Vantaalla tulevaisuudessa jää ajamatta . Näin on päätetty jos rata ei ole turvallinen, On pärjätty ennen Vantaata ja pärjätään sen jälkeenkin , jokaisen oma valinta , haluaako pakata karttia vai pyörätuolia. Ei näitä asioita korjata paperilla , oma harkinta siinä on paikallaan.
- Sääntöjenmukaan
Ohjaajakokouksessa todettiin reunaviivojen ylittämisestä että "kaikki tietää säännöt, sääntökirjan mukaan toimitaan". Käytännöksi on kuitenkin kisoissa muodostunut että ajetaan aina 2 rengasta yli viivan. Vasta koko auton ollessa ratamerkintöjen ulkopuolella tulee penalttia. Vantaalla se on tuossa kallioleikkauskohdassa riski ylittää viiva.
- asdfghjklo
auto lasketaan olevan radalla, kun kaksi rengasta on valkoisten viivojen välissä.
sääntökirjan mukaan
- yrittäjäpaikalle
Soveltuu hyvin vuokra-auto toimintaan.
- lajipäällikköuusiksi
Jos radalla ei saa ajaa, kuin radan edellyttämällä nopeudella, niin se tulee mainita myös radalle tullessa.
esim. TÄLLÄ RADALLA SUURIN SALLITTU NOPEUS 80km/h. Se rajoittaa turvallisen nopeuden ylittävät autot pois.
Kilpa-autoilu on auton ja omien rajojen etsimistä. ei radan rajojen. Kun rajat ylittyy, niin radoilla olevat turva-alueet tekevät sen turvalliseksi.
FIA / CIK on asettanut uusille radoille aika mittavia turva-alue vaatimuksia isojen autojen puolella. Miten karting auto eroaa näistä autoista?? Se kulkee jopa nopeammin kuin isot autot!! Siksi myös turva-alueet pitää olla kunnossa-> riittävästi hiekka-aluetta-> riittävästi ruoho-aluetta->ja viimeisenä turvallinen rengasvalli, jossa ei ole käytetty vahingoittavia materiaaleja.- djkdklodyt
paljonko on alahärmän radalla pääsuoralle tultaessa turva-aluetta ennen vallia??? ei yhtään enempää ainakaan kuin vantaalla, ja siellä ne vaan ajelevat, EM-kisoissa...olikohan vantaan kohkaus ihan pikkuisen ylimitoitettua???
- parimuuttajaa
Olisiko Vantaalla hiukan tiukempi mutka?
- irifop0rfu
niinno...oisko alahärmässä pikkuisen kovempi vauhti suoralle tultaessa...
- kouhkaaja
eri asia saada osuma rengasvalliin tai kumimattoon.
härmässäkin on ruohoalue ennen rengasvallia->vantaalla on rengasvalli periaatteessa radassa kiinni. - kouhkaaja2
janii.... kansinvälisissä säännöissä on kumimatto kielletty muualla, kuin kohtisuorissa kosketuksissa ajosuuntaan nähden
- dkllfdoejfpewod
härmän pääsuoralle tultaessa ei kyllä ole ruohoa muuten kuin autosta pudonneena...
- OokkonääOulusta
No ei siinä kyllä ole mutkaakaan. Pitää valita meneekö pääsuoralle vai ratavarikolle.
https://youtu.be/Wack15repFU pysäytä kuva 40s kohdalle. Tuotako tarkoitat? Ehkä aavistuksen nyt haetaan vikaa sellaisesta kohdasta jossa sitä ei ole... - fpkfkepdgädågkj
no noilla puksuttimilla tuolla radalla ei ole yhtään mutkaa...mut jos ajat kz-DD2-ok- luokan autolla, kyllä siitä mutka löytyy...pointti onkin se, että myös muilla radoilla kuin vantaalla, on vastaavia paikkoja kuij JJ:n kolaripaikalla...eikä ratoja suljeta tai pilhota, kuten nyt vantaalla on tehty...hyvä rata pilattu ihan turhaan...
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671566eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1471564En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311282Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä651247- 421085
- 172948
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik100880Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60734Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42667Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke155636