vantaan rata

mitäs nyt, kun vantaan rata on virallisesti todettu riittävän turvalliseksi eikä SM-kisojen onnettomuudet johtuneet radasta...mites nämä radasta piipittäneet nyt sanovat? asia oli juuri niin kuin kirjoitin heti rataongelmista alkaneen keskustelun alussa...ajetaan radalla ja radan edellyttmällä nopeudella, niin kaikki on kunnossa...joka radalla saadaan onnettomuuksia aikaiseksi, jos ihan päättömästi ajetaan ja mitään rataa ei koskaan saada 100%:n turvalliseksi...vaihtakaa lajia, ellette osaa ajaa radan vaatimalla nopeudella...
Ilmianna
Jaa

17 Vastausta


Radan muodollinen turvallisuus ei riitä vaan sen tulee olla sitä myös käytännössä. Vantaan rata on useilta kohdiltaan edelleen turvaton. Ellei mm. kallioleikkausta ja takasuoran päätä muuteta turvallisemmiksi ei radalle tule myöntää kilpailuja lainkaan
Jos myönnetään ilman korjauksia tulee kilpailijoiden boikotoida kisaa kunnes asiat on kunnossa. Joka radalla. Aina. Me kilpailijat olemme ainoat jotka ovat meidän turvallisuudesta oikeasti riittävän kiinnostuneita. Ja me kärsimme viime kädessä seuraukset. Yksin.
Ilmianna
Jaa
Eli Vantaan radalla on voimassa luokka tai moottori kohtainen nopeusrajoitus. Mistä ihmeestä teitä sikiää.
Vai että nopeus radan mukaan voi taivas tyhmyytesi hövettää.
Kouvolakin muut pääsuoran mutkaa turvallisemmaksi. ENSIMMÄISEN VUODEN JÄLKEEN.
On se vaan ihme että Vantaa ei voi taipua samaan. Pitääkö tulla ruumiita ensin.
Ilmianna
Jaa
Olipas naurettavaa tekstiä onnettomuustutkinnassa. Ensinnäkin lajisääntö sanoo, että kaksi rengasta tulee pysyä valkoisten viivojen sisällä, no vantaalla taitaa olla se 120cm(?) väliä viivan ja seinän välissä. Nopealla matematiikalla kun laskee kuinka paljon sitä turva-aluetta jää kun ajetaan 140cm leveällä autolla ja vähennetään renkaan ja viivan leveys niin on se nyt kaikkea muuta kuin riittävä. Lisäksi mitään lisämääräystä valkoisesta viivasta ei oltu tehty ennen onnettomuutta, ja ohjaajakokouksessa sanottiin, että kukin ajakoon miten haluaa.

JJ oli tarpeeksi fiksu olemaan heittämättä lisää bensaa liekkeihin, mutta kyllä aika moni tiesi jo aika päiviä sitten, että tuo paikka tulee korjata.
Ilmianna
Jaa
Onko joku nähnyt ko lisämääräyksen vai kusetettiinko tukesia jälkikäteen tehdyllä lapulla. Eli onko lisämääräys oikeesti olemaxsa
Ilmianna
Jaa
Eihän siellä ole pakko ajaa , onhan noita muitakin ratoja olemassa , jos sitä ei saada turvalliseksi. Meille ainakin jälkikasvu on tärkeämpi kuin yksittäinen kisa , joka Vantaalla tulevaisuudessa jää ajamatta . Näin on päätetty jos rata ei ole turvallinen, On pärjätty ennen Vantaata ja pärjätään sen jälkeenkin , jokaisen oma valinta , haluaako pakata karttia vai pyörätuolia. Ei näitä asioita korjata paperilla , oma harkinta siinä on paikallaan.
Ilmianna
Jaa
Ohjaajakokouksessa todettiin reunaviivojen ylittämisestä että "kaikki tietää säännöt, sääntökirjan mukaan toimitaan". Käytännöksi on kuitenkin kisoissa muodostunut että ajetaan aina 2 rengasta yli viivan. Vasta koko auton ollessa ratamerkintöjen ulkopuolella tulee penalttia. Vantaalla se on tuossa kallioleikkauskohdassa riski ylittää viiva.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
auto lasketaan olevan radalla, kun kaksi rengasta on valkoisten viivojen välissä.
sääntökirjan mukaan
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Soveltuu hyvin vuokra-auto toimintaan.
Ilmianna
Jaa
Jos radalla ei saa ajaa, kuin radan edellyttämällä nopeudella, niin se tulee mainita myös radalle tullessa.
esim. TÄLLÄ RADALLA SUURIN SALLITTU NOPEUS 80km/h. Se rajoittaa turvallisen nopeuden ylittävät autot pois.
Kilpa-autoilu on auton ja omien rajojen etsimistä. ei radan rajojen. Kun rajat ylittyy, niin radoilla olevat turva-alueet tekevät sen turvalliseksi.
FIA / CIK on asettanut uusille radoille aika mittavia turva-alue vaatimuksia isojen autojen puolella. Miten karting auto eroaa näistä autoista?? Se kulkee jopa nopeammin kuin isot autot!! Siksi myös turva-alueet pitää olla kunnossa-> riittävästi hiekka-aluetta-> riittävästi ruoho-aluetta->ja viimeisenä turvallinen rengasvalli, jossa ei ole käytetty vahingoittavia materiaaleja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
paljonko on alahärmän radalla pääsuoralle tultaessa turva-aluetta ennen vallia??? ei yhtään enempää ainakaan kuin vantaalla, ja siellä ne vaan ajelevat, EM-kisoissa...olikohan vantaan kohkaus ihan pikkuisen ylimitoitettua???
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Olisiko Vantaalla hiukan tiukempi mutka?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
niinno...oisko alahärmässä pikkuisen kovempi vauhti suoralle tultaessa...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
eri asia saada osuma rengasvalliin tai kumimattoon.
härmässäkin on ruohoalue ennen rengasvallia->vantaalla on rengasvalli periaatteessa radassa kiinni.
Ilmianna
Jaa
janii.... kansinvälisissä säännöissä on kumimatto kielletty muualla, kuin kohtisuorissa kosketuksissa ajosuuntaan nähden
Ilmianna
Jaa
härmän pääsuoralle tultaessa ei kyllä ole ruohoa muuten kuin autosta pudonneena...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
No ei siinä kyllä ole mutkaakaan. Pitää valita meneekö pääsuoralle vai ratavarikolle.

https://youtu.be/Wack15repFU pysäytä kuva 40s kohdalle. Tuotako tarkoitat? Ehkä aavistuksen nyt haetaan vikaa sellaisesta kohdasta jossa sitä ei ole...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
no noilla puksuttimilla tuolla radalla ei ole yhtään mutkaa...mut jos ajat kz-DD2-ok- luokan autolla, kyllä siitä mutka löytyy...pointti onkin se, että myös muilla radoilla kuin vantaalla, on vastaavia paikkoja kuij JJ:n kolaripaikalla...eikä ratoja suljeta tai pilhota, kuten nyt vantaalla on tehty...hyvä rata pilattu ihan turhaan...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

vantaan rata

mitäs nyt, kun vantaan rata on virallisesti todettu riittävän turvalliseksi eikä SM-kisojen onnettomuudet johtuneet radasta...mites nämä radasta piipittäneet nyt sanovat? asia oli juuri niin kuin kirjoitin heti rataongelmista alkaneen keskustelun alussa...ajetaan radalla ja radan edellyttmällä nopeudella, niin kaikki on kunnossa...joka radalla saadaan onnettomuuksia aikaiseksi, jos ihan päättömästi ajetaan ja mitään rataa ei koskaan saada 100%:n turvalliseksi...vaihtakaa lajia, ellette osaa ajaa radan vaatimalla nopeudella...

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta