Heips,
Tätä saunajuttua on aloitettu jo 10 vuotta sitten, mutta tapasin sen itse vasta äsken.
Moderattori voi siirtää uuteen osioon tarvittaessa.
Ihmettelen, minkälaiset keskenkasvuiset ne siellä vannoo mihinkin tuotemerkkiin ? Ihmeellistä saunakansaa. Minä tykkään saunomisesta, en kiukaista.
Minulla on omaa saunakokemusta 70 vuotta. Mielikuvia ja nautintojen laatua on matkan varrella kertynyt , eikä niistä parane kiistellä muiden kanssa.
50-60 luvuilla käytiin (maalla) vuoronperään naapureiden kanssa (kellari)saunoissa porukkaan. Säästettiin lämmitystöitä sekä -puita. Lisäksi oli tietysti tämä yhteisöllisyys.. Kaupunkilaisista en oo perillä.
Minulla on ollut pieni hirsinen saunamökki 20v. ja saunassa on AK-68, siis suuri kertalämmitteinen. Pesutila on sama kuin löylytila. Aitokiukaan ominaisuuksiin kuuluu, että löylyä ja saunan lämpöä voidaan säätää löylyluukkua avaamalla. Peseytymisen aikana luukku on kiinni ja tarvittaessa ovi auki suoraan merelle. Löylyttelyn aikana lämpötila nousee yleensä n. 60°C , mitattuna 2m korkeudelta lattiasta. Riuskasti löylykauhaa käyttäen kaikki ylälauteella olijat siirtyvät askelta alemmas.
Sama vihtomisen kanssa. 60 astetta riittää kaikille, tai on jopa liikaa.
Löylyn riittävyys.
Aitokiukaan lämmitystä pitää jatkaa, kunnes punahehkua on näkyvissä löylyluukusta. Näin saadaan puhtaat löylyt ilman nokea. Tämä toimenpide vie minulla 4-5 tuntia. Pikasaunomiseen AK ei todellakaan sovi. Lämmittelyn aikana pitää puita lisätä puolen tunnin välein ja paljon.
Joku valittaa löylyn loppumisesta.
Meillä käy illalla yleensä 10 henkilöä saunassa. Lapset / lastenlapset juoksee eestaas. Uimassa ja saunassa. Joskus on käynyt tuplastikin porukkaa. Saunan lämmityksestä ei tarvii välittää.
Seuraavana aamuna löylyjä riittää reilusti vielä kaikille. Toki ei niin kipakoina kuin illalla , mutta pehmoista löylyä riittää vielä pari kolme tuntia ahkeraankin saunomiseen. Nämä toisen aamun löylyt minä pistän ykköseksi.
Toisen päivän illalla saa kiukaasta vielä pienet suhinat.
Talvella tämä "jälkilöyly" on tervetullutta viereiseen nukkumatilaan seinän takana. Kesäkuumalla se on todella rasittavaa.
Kaikille mukavia saunailtoja, nauttikaa omista löylyistänne!
joka
Aitokiuas_AK-68
jaka48
0
89
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124650MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar932408Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5711818- 91573
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011491Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671197Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331128Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3978Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64977