Työttömyysturvan katkaisu ja vähän muutakin

Kivipolku

Vuoden 2017 alkupuolella minulle myös tehtiin työllistämissuunnitelma. Kun sitten keskustelimme siitä kuinka vaikeata on ikäiseni työllistyä (s 1955), teimme sellaisen työllistämissuunnitelman että : hakee itse töitä. Olen tehnyt pätkätöitä 15 vuotta ja nekin työt olen itse hakenut. Kävin omilla sivuillani hyväksymässä määräaikaan mennessä tämän työllistämissuunnitelman. Minulle sanottiin, että he soittavat 31.5. ja katsotaan taas mikä tilanteeni on. Olin tuon päivän sellaisessa paikassa jossa voin puhua kera kynän ja lehtiön. Soittoa ei koskaan kuulunut. Käväsin kuitenkin kesäkuun alussa sivuillani ja totesin, että työnhakuni jatkuu (ei päättymispäivää). Juhannusviikon ja sitä seuraavan viikon olin lasteni kanssa reissussa. Kuinka ollakkaan 12.6. työvoima oli lähettänyt minulle kutsun kirjeellä infotilaisuuteen 27.6. ja kun en sitten ollut paikalla, katkaisivat he työnhakuni. Tästä sain kirjeen kotiin 6.7. Vireytin työnhakuni 7.7. ja jätin soittopyynnön. Soiton sijaan sain tekstiviestin 10.7. ja pyynnön mennä sivuilleni tekemään tehtäviä (minulla ei ole tietokonetta). Naapurilta koneen lainaus ja suoritin tehtävät. Uutta lausuntoa ei oltu tehty ja jätin taas nyt soittopyynnön. Vaihtoehtona oli mm. keskustella eläkkeestä. Työvoimavirkaijijan kanssako kö???? Sain sitten työttömyyspäivärahaa 350 e. Vuokraa en pysty maksamaan, 850 e. Nyt pisti vituttaan ja rajusti. Sanoin asuntomme irti, häätö olisi tullut joka tapauksessa. 2000 vuodesta asti olen ollut lasteni kanssa köyhyysrajalla. Olen tuhansia selvityksiä tehnyt Kelalle, liitolle ja sossulle palkastani ja töiden kestosta. Mitä pätkätöillä olen tienannut, on se asumistuessa ja työkuluissa menetetty. Yritin, että perheeni olisi päässyt pakolaiseksi maassaamme, mutta se ei kuulemma onnistu. Olisi joku instanssi ottanut perheeni siipiensä suojaan, valvonut että saamme ruokaa, asunnon, vaatteet, terveydenhoidon ja päättymättömän tuen.

5

310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemp

Oikeusasiamies on kiinnostunut varmasti tästä tarinasta. Jos se on todella tosi, olet kyllä saanut liikaa kuormaa ja mielivaltaista kyykytystä.

Ihan kaikkea ei tarvitse niellä ja suostua mihin tahansa tahalliseen keljuiluun. TE on viranomainen ja toimii lakien ja säädösten mukaan, mutta kansalaisella on aina perusoikeudet elämiseen. Olen itse yli 60-vuotiaana kohdannut myös aivan järjetöntä ja tahallista elämän hankaloittamista, milloin työmarkkinatuki on katkaistu yllättäen ja perusteetta sairauden vuoksi, milloin sairauspäivärahaa ei maksetakaan "terveelle" sairaalle, liian usein Kelan virkailija "unohtaa" asioita tai nuo hirmuhallitsijat vakuutuslääkärit kieltävät asiantuntijalääkärien todistukset ja milloin mitäkin. Kaikesta on yleensä seurauksena työttömän nälkä ja terveyttä vaarantava taloudellinen ahdinko.

Valita päätöksistä. Se on ainoa tie saada äänensä kuuluviin. Koskaan ei saa unohtaa tosiasiaa, että meillä senioreilla elämänlanka lyhenee päivä päivältä ja sen palamista edesauttaa Kelan ylimielinen asenne ja jatkuva stressi toimeentulosta.

• onoutoa

Ihmettelen, miten infotilaisuus on laitettu pakolliseksi? Ainaki mulla luki, että osallistuminen vapaaehtoista (eli en mennyt). Paljon on tullut sähköpostia omapaja-toiminnasta, yrittäjyydestä jne. mutta joka kerta on lukenut, ettei osallistuminen ole pakollista. Onko sulla tallella se kirje?

• toinentapaus

Minulle tuli toukokuussa kirje TE-toimistosta. Jos en osallistu TE-hallinnon järjestämään eläkeinfoon tiettynä päivä, työnhakuni katsotaan päättyneeksi eläkeinfopäivänä. Mitään hyötyä infosta ei ollut, ellei karenssilta välttymistä sellaisena pidä.

• Luokkayhteiskunta

menet sukulaisinesi ulkomaille, tulette ilman papereita rajalle, ilmottaudut pakolaiseksi, haet turvapaikkaa, käytä vaikka huonoa englantia... ja kerrot tulevasi sota alueelta, ihmiskaupan uhri. Pukeudu ulkomaalaiseen tyyliin. keksi tausta, tarina, ja opettele se ulkoa !! toistele sitä, kerro olevasi hengen vaarassa !! jne jne...
      Näin saat heti täyden katkeamattoman hyvän sosiaaliturvan ja edut ( ulkomaalaisena saat edut !!).

• niiskistä_yhyyy

Aloittaja kirjoitti tekstinsä neljältä aamuyöstä, vaikka hänellä ei ole tietokonetta.

"Vuoden 2017 alkupuolella minulle myös tehtiin työllistämissuunnitelma. Kun sitten keskustelimme siitä kuinka vaikeata on ikäiseni työllistyä (s 1955), teimme sellaisen työllistämissuunnitelman että : hakee itse töitä. Olen tehnyt pätkätöitä 15 vuotta ja nekin työt olen itse hakenut. Kävin omilla sivuillani hyväksymässä määräaikaan mennessä tämän työllistämissuunnitelman. Minulle sanottiin, että he soittavat 31.5. ja katsotaan taas mikä tilanteeni on."

Kuka sanoi ja missä? Kaikki pitää olla mustaa valkoisella. Muuten voi tulla väärinkäsityksiä, kuten aloittajankin kohdalla ilmeisesti on käynyt.

"Olin tuon päivän sellaisessa paikassa jossa voin puhua kera kynän ja lehtiön. Soittoa ei koskaan kuulunut. Käväsin kuitenkin kesäkuun alussa sivuillani ja totesin, että työnhakuni jatkuu (ei päättymispäivää). Juhannusviikon ja sitä seuraavan viikon olin lasteni kanssa reissussa."

Ei työtön voi noin vain lähteä kahden viikon reissuun ja tavoittamattomiin, jos aikoo nauttia työttömyysetuudesta.

"Kuinka ollakkaan 12.6. työvoima oli lähettänyt minulle kutsun kirjeellä infotilaisuuteen 27.6. ja kun en sitten ollut paikalla, katkaisivat he työnhakuni. Tästä sain kirjeen kotiin 6.7. Vireytin työnhakuni 7.7. ja jätin soittopyynnön. Soiton sijaan sain tekstiviestin 10.7. ja pyynnön mennä sivuilleni tekemään tehtäviä (minulla ei ole tietokonetta). Naapurilta koneen lainaus ja suoritin tehtävät. "

Ei TE-toimisto voi velvoittaa ihmistä omistamaan tietokoneen. Onko aloittaja ääliö, joka on sopinut tiedonkulusta netin kautta, vaikka ei pysty siihen vastaamaan? Toisaalta aloittaja väitti saaneensa nimenomaan kirjeellä kutsun infotilaisuuteen. Jokin ei täsmää. Jompi kumpi aloittajan antama tieto on virheellinen. Toisaalta, kirjoittiko aloittaja aloituksensa naapurin koneelta aamuyöstä?

"Uutta lausuntoa ei oltu tehty ja jätin taas nyt soittopyynnön. Vaihtoehtona oli mm. keskustella eläkkeestä. Työvoimavirkaijijan kanssako kö???? Sain sitten työttömyyspäivärahaa 350 e. Vuokraa en pysty maksamaan, 850 e. Nyt pisti vituttaan ja rajusti. Sanoin asuntomme irti, häätö olisi tullut joka tapauksessa. "

Nyt pomppas. Valhetta koko juttu. Kukaan ei sano eikä joudu sanomaan asuntoaan irti yhden vuokrarästin takia. Häätö on pitkäaikainen prosessi.

"2000 vuodesta asti olen ollut lasteni kanssa köyhyysrajalla."

Ihminen on syntynyt vuonna 1955 (sopivan vanha että voi väittää, että ei enää saa töitä) ja silti asuu samassa taloudessa lastensa kanssa (jotta voi saada lapsiperheen säälipisteitä). Lasten ikiä ei kerrottu, mutta aloittaja on muka elänyt köyhyysrajalla lastensa kanssa vuodesta 2000. Tästä voi päätellä, että lapset ovat edelleen ala-ikäisiä vuonna 2017, mistä seuraa se, että aloittaja on tehnyt lapsensa kunnioitettavan ikäisenä nimittäin YLI 45-vuotiaana! Hieno saavutus!

"Olen tuhansia selvityksiä tehnyt Kelalle, liitolle ja sossulle palkastani ja töiden kestosta. Mitä pätkätöillä olen tienannut, on se asumistuessa ja työkuluissa menetetty."

Ikävä kyllä yhteiskunnan taloudellisen tuen ideana on se, että autetaan niitä, jotka eivät itse pärjää. Sen takia ei ikävä kyllä voida maksaa miten paljon tahansa etuuksia niille, joilla on työtuloja.

"Yritin, että perheeni olisi päässyt pakolaiseksi maassaamme, mutta se ei kuulemma onnistu. Olisi joku instanssi ottanut perheeni siipiensä suojaan, valvonut että saamme ruokaa, asunnon, vaatteet, terveydenhoidon ja päättymättömän tuen."

Viimeisenä aloittaja heittää pakolais-kortin: Pakolaiset muka saavat kaiken, mutta kantasuomalaiset eivät. Toimeentulotuen rajat ovat aivan samat kaikille Suomessa asuville. Toimeentulotuen asiakkaat saavat katon pään päälle, riittävästi rahaa ruokaan, ilmaisen terveydenhuollon ja lääkkeet jne.

Aloittajalle: Seuraavan kerran kun vääristelet tänne nyyhkyaloituksen, yritä olla vähän tarkempi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      402
      2142
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      2009
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      250
      1405
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1059
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      57
      977
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      948
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      828
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      789
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      75
      770
    10. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      734
    Aihe