Toimittajaksi

Sade

Hei! Olen ekaa vuotta lukiossa ja minua kiinnostaisi toimittajan ammatti.
Missä toimittajaksi voi opiskella ja kauanko koulutus kestää?
Onko mahdollista päästä harjoitteluun ulkomaille?
Kaikki tieto on tervetullutta.

9

2312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tziisys

No toimittajahan on vapaa ammatti eli toimittajan hommia voi tehdä periaatteessa millä tahansa tutkinnolla tai ilman tutkintoa, mutta alan koulutusta järjestää tiedotusopin laitos Tampereella, journalistiikan laitos Jyväskylässä ,viestinnän koulutusohjelma Helsingissä ja mediatutkimus Turussa. En ole ihan varma mihin mediatutkimus painottuu, mutta luultavasti toimittajan hommat onnistuvat silläkin tutkinnolla. Kaikki ovat ylempiä korkeakoulututkintoja eli muistaakseni 160 ovaria ja ulkomaillehan pääsee jos menee :D

• ---

Vaasan yliopistossa voi myös opiskella alaa eli viestintätieteitä...check it out!

• ...

Turun mediatutkimus pohjaa aiemmalle elokuvatieteelle. Kyseessä on pitkälti populaarikulttuurin tutkimukseen keskittyvä oppiaine, jossa tutkintaan siis laajasti populaari- ja mediakulttuuria. Vaasan viesintätieteet, joka tuossa yhdessä viestissä mainitaan, on aika tavalla samaa tavaraa kuin mediatutkimus Turussa, mutta painottaa ehkä enemmän kielitieteellistä taustaa (toinen proffa on kielitieteilijä). Turussa taas lähtökohtana on enemmän taiteentutkimus (elokuva ja kirjallisuus). Itse olen opiskellut molempien laitosten kursseja, joten tieto perustuu siis omaan kokemukseen.

Koska kyseessä on viestintätieteet (huom. monikko), ei oppiaine mitenkään yksiselitteisesti valmista toimittajaksi, vaan antaa laaja-alaisen näkemyksen viestinnästä kielellisenä, taiteellisena ja yleisesti kulttuurisena ilmiönä. Eli pääosin viestintätieteiden opinnoissa ollaan kyllä varsin kaukana ihan käytännön toimittajan työstä, joskin journalismin kurssejakin on.

Toimittajalla pitää noin yleisesti ottaen olla hyvät ja syvälliset tiedot yhteiskunnasta ja sen eri puolista (esim. kulttuuri, politiikka, talous). Lisäksi pitää tietysti hallita kieli, osata hitusen valokuvata ja tietysti hallita tietotekniikka. Esim. lehdessä työskentelevän toimittajan pitää vähintäänkin osata käyttää jotakin tekstinkäsittelyohjelmaa ja kuvankäsittelyohjelmaa. Taitto-ohjelman hallitseminen on ehdotonta plussaa.

• referaatti=lyhennelmä

Käytännössä on lähinnä mielenkipeyttä opiskella tiedotusopin maisteriksi, jos aikeena ryhtyä leipätoimittajaksi eikä alan tutkijaksi tai ylimmäksi johtajaksi.
      Järkevintä ammattitaidon suhteen olisi ottaa pääaineeksi mikä tahansa muu ja lukea viestintää sivuaineen verran.
      Näin voisi kehittää ns. kriittistä ajattelua eri aihepiirien suhteen. Suurin osa nykyajan viestinnänmaistereista on STT:n (Suomen tietotoimiston) materiaalin loistavia referoijia. Mitään kovaa uutisporukka ei ole, kun käsitys yhteiskunnasta on pohjimmiltaan kovin suppea.
      Hyvä toimittaja ei istu omassa kopperossaan, vaan tutkii yhteiskuntaansa tietyllä perspektiivillä.

• Suolahti

Minä lähdin opiskelemaan pääaineenani historiaa, sivuaineina, kirjallisuutta, filosofiaa, valtio-oppia ja sosiologiaa, valmistuakseni toimittajaksi (ammatti johon ei valmistuta). En missään vaiheessa edes ajatellut hakea opiskelemaan tiedotusoppia/viestintää, koska olin etukäteen tutustunut viestinnän tenttikirjoihin, joiden tarjoamia tietoja toimittaja ei ammatissaan tarvitse. Minusta tiedotusoppia tai viestintää kannattaa mennä opiskelemaan vain, jos haluaa alan tutkijaksi.

Sitä vastoin toimittaja tarvitsee työssään yhteiskunnallista tietoa (valtio-oppi, sosiologia jne) sekä äärimmäisen sivistäviä aineita kuten kirjallisuutta, filosofiaa ja historiaa. Toimittajan ammattihan on vapaa, joten ei ole mitään mieltä opiskella tiedotusoppia/viestintää, koska ne aineet eivät anna niitä sivistäviä tietoja, joita toimittaja kuitenkin tarvitsee. Ja toimittajan ammatin käytännön jipot voi oppia vain töissä, joita voi tehdä kesälomilla, tai myös opiskelun lomassa vaikkapa freelancerina.

Antaisin toimittajaksi aikoville ohjeita. Nykyaikana on eniten kysyntää erikoistoimittajille, joten kannattaa mennä opiskelemaan jotain itseä kiinnostavaa alaa. Jos haluaa luontotoimittajaksi opiskelee pääaineena luonnontieteitä, taloustoimittajaksi haluava taloustieteitä, kulttuuritoimittajaksi haluava kirjallisuutta/teatteritiedettä, politiikan toimittajaksi haluava valtio-oppia/sosiologiaa jne. Ei silti kannata fakkiutua liikaa omaan oppiaineeseensa, vaan esimerkiksi harrastaa poikkitieteellisiä opintoja, sillä hyvä toimittaja on laajakatseinen ja osaa popularisoida alaansa keskivertoihmisille, niille jotka eivät ole alaan suuremmin vihkiytyneitä.

Ainakaan minä en henkilökohtaisesti palkkaisi toimitukseen kapea alaista tiedotusopin/viestinnän maisteria, vaan enemmin laajasti sivistäviä aineita lukeneita "yleisneroja". Toimittajan ammatissahan tarvitaan laajakatseita syvästi sivistyneitä henkilöitä. Ja toisaalta erikoistoimittaja, joilla on oma ala hallussaan, mutta myös tietoa muilta aloilta ja taito viestiä ymmärrettävästi.

• lll
        Suolahti kirjoitti:

Minä lähdin opiskelemaan pääaineenani historiaa, sivuaineina, kirjallisuutta, filosofiaa, valtio-oppia ja sosiologiaa, valmistuakseni toimittajaksi (ammatti johon ei valmistuta). En missään vaiheessa edes ajatellut hakea opiskelemaan tiedotusoppia/viestintää, koska olin etukäteen tutustunut viestinnän tenttikirjoihin, joiden tarjoamia tietoja toimittaja ei ammatissaan tarvitse. Minusta tiedotusoppia tai viestintää kannattaa mennä opiskelemaan vain, jos haluaa alan tutkijaksi.

Sitä vastoin toimittaja tarvitsee työssään yhteiskunnallista tietoa (valtio-oppi, sosiologia jne) sekä äärimmäisen sivistäviä aineita kuten kirjallisuutta, filosofiaa ja historiaa. Toimittajan ammattihan on vapaa, joten ei ole mitään mieltä opiskella tiedotusoppia/viestintää, koska ne aineet eivät anna niitä sivistäviä tietoja, joita toimittaja kuitenkin tarvitsee. Ja toimittajan ammatin käytännön jipot voi oppia vain töissä, joita voi tehdä kesälomilla, tai myös opiskelun lomassa vaikkapa freelancerina.

Antaisin toimittajaksi aikoville ohjeita. Nykyaikana on eniten kysyntää erikoistoimittajille, joten kannattaa mennä opiskelemaan jotain itseä kiinnostavaa alaa. Jos haluaa luontotoimittajaksi opiskelee pääaineena luonnontieteitä, taloustoimittajaksi haluava taloustieteitä, kulttuuritoimittajaksi haluava kirjallisuutta/teatteritiedettä, politiikan toimittajaksi haluava valtio-oppia/sosiologiaa jne. Ei silti kannata fakkiutua liikaa omaan oppiaineeseensa, vaan esimerkiksi harrastaa poikkitieteellisiä opintoja, sillä hyvä toimittaja on laajakatseinen ja osaa popularisoida alaansa keskivertoihmisille, niille jotka eivät ole alaan suuremmin vihkiytyneitä.

Ainakaan minä en henkilökohtaisesti palkkaisi toimitukseen kapea alaista tiedotusopin/viestinnän maisteria, vaan enemmin laajasti sivistäviä aineita lukeneita "yleisneroja". Toimittajan ammatissahan tarvitaan laajakatseita syvästi sivistyneitä henkilöitä. Ja toisaalta erikoistoimittaja, joilla on oma ala hallussaan, mutta myös tietoa muilta aloilta ja taito viestiä ymmärrettävästi.

Poliittinen historia on myös hyvä pääaine toimittajaksi aikovalle.

• Opiskelija

Minäkin joskus toimittajaksi haluava olen joutunut moneen otteeseen toteamaan, että yleissivistävät aineet ovat toimittajan työssä kaiken a ja o. Opiskelen avoimessa viestintätieteitä ja olen huomannut, että toki viestinnän kursseista on hyötyä tiettyyn pisteeseen, mutta ollaksesi hyvä toimittaja tarvitset laaja-alaista tietoa ympäröivästä maailmasta.

Kysyisin kuitenkin näiltä asiaan huomattavasti enemmän perehtyneiltä, että pääseekö esim. Vaasan yliopistoon suoraan suoritettuaan viestintätieteiden apron avoimessa? Ja toisekseen miten hyvä kirjoittaja minun todellisuudessa täytyy olla opiskellakseni yliopistollisella tasolla näinkin vaativaa alaa? Ymmärrän että koulutus kypsyttää tuotakin ominaisuutta, mutta mitkä täytyy lähtövalmiudet?
      Ruokatoimittajan ura saattaisi olla minun juttuni, mutta siihen on vielä niin toivottoman pitkä matka, että saas nähdä tapahtuuko.

Arvostaisin kuitenkin vastauksianne.

• ...

Ei pääse Vaasan viestintään pelkällä approlla/perusopinnoilla, eikä minnekään muuallekaan. Avoimen väylän kautta pitää olla yleensä pääaineesta perus ja aineopinnot kasassa, sekä lisäksi mielellään ns. yleissopintoja ainakin jokunen opintoviikko.

Ja suht. hyvä kirjoittaj/lukija pitää olla, koska opinnoissa joutuu kirjoittamaan esseitä yms. Toki opintojen aikana oppii kirjoittamaan, mutta kannattaa muistaa että tässäkin on kyse ns. akateemisesta kirjoittamisesta.

• kärjestä kadonnut

toimittajat ovat nykyään ihan muuta kuin 10 vuotta sitten- ne on kauppojen populisteja.
      mainostajat määrää mitä kirjoitetaan ei se että pyritään arvioimaan yhteiskunnan tilaa ikäänkuin lukijalle avaten.
      toimittajan homma on nykyään aika syvältä.
      se on pahimmillaan mielistelyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      73
      3163
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      35
      2011
    3. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      140
      1698
    4. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      292
      1683
    5. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      283
      1273
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      30
      1175
    7. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      91
      1140
    8. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      120
      1064
    9. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1060
    10. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      98
      1043
    Aihe