Itsemurha-ajatuksia ja neuvottomuutta

Toivottomuus

Oon 19v. Mulla on ollu masennusta monta vuotta. Alaikäsenä olin useempaan kertaan sairaalahoidossa, oli lääkehoitoa, terapiaa ja asuin sijaisperheessä ja laitoksissa. Mulla on takana monta itsemurhayritystä, on ollu ja on edelleen vakavaa viiltelyä (eli syviä haavoja jotka vaatii tikit joka kerta).

En saa kiinni mistään hyvästä, ajattelen vaan tapoja joilla tehä itsemurha. En saa niitä ajatuksia pois mun päästä ja usein mulla vilkkuu päässä kuvia/"gifejä" siitä kun teen jotain itelleni tai oon tehny jo. Tällä hetkellä mulla on tukihenkilöitä ja terapiaa mutta ongelmana on se etten uskalla kertoo niille tai oikeestaan kenellekkään muullekkaan mitään mitä mun päässä liikkuu. Pelkään mitä kertomisesta voi seurata.

Tää olo kuitenki on jo niin sietämätöntä etten osaa hallita tätä. Mulla on huomenna eli perjantaina lääkärille aika psykiatrian puolella mutta musta tuntuu että se on turha käynti sen takia kun en pysty kertoo totuutta. Haluisin kertoo mut pelko on suuri. Tukihenkilöt on monesti viime aikoina sanonu sairaalahoidosta mutta en usko että mua sinne otettais.

Mä en nää itelläni mitään tulevaisuutta, en usko selviäväni näin enää edes ens kuun alkuun. Oon toivoton ja haluisin saada mielipiteitä ja neuvoja mitä tehä varsinkin ton lääkärin suhteen. Tekis mieli perua koko aika koska turhaahan sinne on mennä paskaa puhumaan.

Mitä teen?

8

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eteenpäinnäin

      Tämä on jo hyvä alku todellisesta avautumisesta, kun kirjoitit tänne. Jos ääneen sanominen tuntuu ylivoimaiselta tai pelkäät, että h-hetkellä lääkärin edessä menet lukkoon, niin kirjoita käsin paperille lyhyesti niin kuin aloituksessakin teit.
      Ei siitä seuraa muuta kuin että saat parempaa ja sinulle hyödyllistä hoitoa. Sinut otetaan todesta. Ei tarvitse pelätä, sillä et ole ensimmäinen ja ainut, jolla on kertomasi elämän historia ja tausta. Oikeanlaisella tuella pääset vielä elämään kiinni.
      Kirjoittele palstalla. Ei kaikki kommentit ole asiallisia, mutta on täällä ymmärtäviäkin ihmisiä.

      • Toivottomuus

        Joskus kirjotin paperille koska pelkäsin että mut ymmärretään väärin. Laitoksissa kirjottaen koin tulleeni ymmärretyksi, mut tukihenkilöiden kanssa en niinkään. Voin kuitenki yrittä ensin selittää ja jos meen lukkoon niin kirjotan. Se vaan että tuntuu ettei se lääkäri ymmärrä mitään oikein..


    • proelämä

      Jos sinusta tuntuu siltä, että pelkäät tekeväsi jotain itsellesi, niin sitten saattaisi olla hyväksi mennä osastolle toipumaan vähäksi aikaa. Tuli mieleen sekin, että onko sulla masennuslääkitystä, ja kuinka paljon, nimittäin sitäkin voisi ehkä nostaa. Luonnon keinot saattaa tosin olla parempia monilla masennuksen hoidossa. Siis: lisää liikuntaa, terveellistä ruokaa ja riittävästi unta. Kirjoittaminen tai läheisten kanssa puhuminen saattaa myös olla avuksi. Jos tilanne on akuutti, niin silloin ehkä lääkitys on paikallaan.
      Minun mielestäni voisit kertoa lääkärille ihan avoimesti siitä, minkälainen olo sinulla on. Ja pyytää päästä osastolle, jos haluat sinne.
      Koeta pitää kiinni toivosta. Monesti saattaa tuntua siltä, että toivoa ei ole, mutta se on usein vain tunne. Todellisuudessa on aika harvoja täysin toivottomia tilanteita, jos edes ollenkaan. Minusta sinulla on vielä toivoa, paljonkin. Yksi syy siihen on se, että olet vielä tosi nuori, ja nuoruusiässä saattaa asiat muuttua aika nopeastikin, jos palikat osuvat kohdalleen. En tarkoita sitä, etteikö vanhemmilla ihmisillä olisi toivoa, kyllä asiat voi muuttua vanhempanakin. Ihminen on aika sopeutuvainen olento, ja henkistä kehitystä tapahtuu koko ihmisen eliniän ajan.
      Tuosta viiltelystä vielä, pystyisitkö korvaamaan sen jollakin muulla asialla, esim. liikunnalla? Lähtisit vaikka lenkille, ja rääkkäisit itseäsi juoksemalla? Siinä alkaa kehon omat masennuslääkkeet eli endorfiinit toimia, ja olo voi olla parempi sen jälkeen.

      • Toivottomuus

        Enää ei oo lääkitystä, on kokeiltu mutta tulee sivuvaikutuksia aina. Yhestä nousi kilpirauhasarvot, yhestä huimausta ja kaatuilin, toisesta tuli että en päässy sängystä ylös ja jos pääsin ni saatoin vaan nukahtaa esim. pöydän ääreen, joka tarkotti sitä etten saanu ajaa autoa. Tuli myös annoksen nostosta olo että olisin ottanu yliannostuksen lääkkeitä. On kokeiltu montaa muutaki, mut niistä ei oo ollu hyötyä.

        Liikun päivittäin, viiltämistä se ei kuitenkaan korvaa. On myös muutaki itsetuhosuutta, enkä oo tähän päivään mennessä löytäny keinoa jolla korvata niitä. Tilanteissa ne on heti toteutettavissa.

        Mulla on univaikeuksia, joko valvon koko yön ja seuraavan päivän tai nukun helposti yli 12h. Siihenkin on ollu lääkitys ja nyt on melatoniini mutta se ei väsytä enää. Syöminen on paljon monipuolisempaa kun puol vuotta sitten. Tosin ruokaan mulla on vähän epäterve "suhde", yritän kuitenkin syödä normaalisti ja poikaystävän kanssa se onnistuu suht hyvin.


      • Hullukupullostatullu1

        Joo, kirjota ehdottomasti paperille mitä aijot sanoa..ei välttämättä siinä tilanteessa tuu kaikki mieleen..kerro rehellisesti mikä vaivaa et varmaan oo se pahin tapaus..varmaan paras olisi mennä osastolle lepäämään..siellä apua viiltelyyn..itsetuhoajatuksiin..ilmapiiri on nykyään muuttunut, ei saa niin pahaa merkkiä ohtaan vaikka osastolle menisi..terapiaa..ja mieli lepäämään. Ja joo hyvä merkki ku tulit tänne avautumaan..


      • proelämä

        Univaikeuksista saattaa tulla aika ikävä kierre: ahdistus ja masennus lisää univaikeuksia, ja univaikeudet lisää ahdistusta ja masennusta. Uni on aika tärkeää aivojen terveydelle ja psyykkiselle vastustuskyvylle. Unen aikana aivoihin kertyneet kuona-aineet poistuu. Muuten ne saattaa jäädä haittaamaan aivotoimintaa. Joten nukkuminen olisi hyvä saada kuntoon.
        Melatoniini on minun mielestä aika hyvä lääke unettomuuteen. Voisiko melatoniiniannosta nostaa? Perinteisiä unilääkkeitäkin voi kokeilla, tosin ne voi olla aika "nuijanukutuksia". Itse olen tykännyt enemmän melatoniinista. Ehkä illalla voisi kans ottaa jonkun miedon rauhoittavan. Kuitenkin ennen lääkkeisiin siirtymistä voisi kokeilla luonnon keinoja; rentoutusharjoituksia, kamomillateetä, väsyttävää liikuntaa muutama tunti ennen nukkumaan menoa, lämmintä kylpyä, saunaa, uimista, lukemista, pimennysverhoja jne. Tärkeää olisi saada mieli rauhoittumaan ennen nukkumaan menoa.
        Toinen juttu on syöminen. Jos on ollut välillä yksipuolisempi ruokavalio, saattaa kärsiä jostain vitamiinipuutoksesta. Varsinkin B-vitamiinin puute saattaa jo itsessään aiheuttaa masennusta. Jos ei ole varma saako ruokavaliosta riittävästi vitamiineja, niitä voisi vähän aikaa ottaa myös purkista. D-vitamiinin puute on toinen mikä saattaa aiheuttaa masennusta. Näin kesällä siis kannattaisi olla ulkona ja ottaa vähän aurinkoa. Jotkut sanoo lisäksi saavansa apua magnesiumista.
        Mutta on sinulla varmaan ihan puhtaasti psyykkisiäkin syitä huonoon oloon. Todennäköisesti sinulla on traumaattinen tausta. Näitä traumoja olisi sitten hyvä päästä purkamaan jonkun osaavan ja luotettavan ammattilaisen kanssa. Joskus ystävänkin kanssa puhuminen auttaa, ei välttämättä tarvitse olla ammattiauttaja. Terapioista eniten tutkittu ja varmaan tehokkain on kognitiivinen terapia. Traumaterapiaa on myös tarjolla. Terapeuttia etsiessä kannattaa valita semmonen ihminen, jonka kanssa tuntuu että tulee hyvin toimeen, ja jolla on paljon asiantuntemusta, esim. psykologin pohjakoulutus olisi hyvä.


    • Miksi olet masentunut?

    • Ehkäpä kohtalo ei halua sinun kuolevan koska sinulla on vielä loistava tulevaisuus edessä ;) Oletko miettinyt missä olet esim 10 vuoden päästä? Aina on pakko olla edes se todella pieni valonpilkahdus siellä jossain mistä pitää kiinni. Näin on käynyt itselleni vaikken itsemurhaa sentään olekkaan yrittänyt vaikka elämä onkin mennyt viimeiset 3 vuotta alamäkeä. Nyt on nousussa kun vaan jaksaa pitää siitä positiivisuudesta ja valonpilkahduksesta kiinni

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6618
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2652
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2233
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1894
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe