Vessaa ja vettä

KustaaVesi

Mitä arvelette? Olisiko meikäläisen syytä häiritä lääkäriä verensokereiden puitteissa.

Jumalaton unettomuus on vaivannut jo vuosia ja usein illalla kun yritän ruveta nukkumaan alkaa tolkuton kusireissaaminen pikkulan puolelle.
Millä siinä silloinkaan nukut kun kusta tulee kuin saavista kaatamalla vaikka yritän iltaa kohden vähentää juomisiani vaikka janottaiskin.
Aina vaan uudestaan ja uudestaan, vähän väliä ja tunnista toiseen on lähdettävä vessaan. Hyvä että sänkyyn pääsen niin taas on lähdettävä. Sitä oikein ihmettelee, että mistä sitä riittää. Päästä astiko sitä tulee.

Seuraava päivä menee sitten kamalassa janossa ja tuntuu ettei mikään vesimäärä riitä sen janon sammuttamiseen.
Oon tajunnu vasta ihan äskettäin että oireet voivat viitata sokeriarvojen kuralla oloon. Mutta voivatko ihan oikeasti? Meneekö se noin, vai onko tuo ihan normaalia kun ne uniasiat ovat retuperällä.
Sitä uniasiaa yritän hoitaa mut olis pitäny tajuta sanoa tuosta vessa ja janotuskierteestäkin lääkärille. Ainakin se on yksi syy miksi en toisinaan saa unta.
Keljuttaa mennä lääkäriin, kun tuntuu ettei unettomuuteenkaan löydetä oikeaa apua kun siitä vihdoin menin valittamaan vaikka oon kärsiny siitä jo vuosikausia. Pää sekoo ja muisti menee ja nytkö rupee fysiikkakin pettämään.

En ny tiijä kuuluuko tää tälle palstalle vai jonnekin unettomuuskeskusteluun. Verensokereista ja kaikista niistä oireista lienee teillä kuitenki eniten tietoa.
Onks tuo mun kuvailema vessa-janokierre semmoinen kun vaik diabeteksessa olis?
Miks hitossa se vessailu iskee iltaan ja alkuyöhön. Kyllähän käyn päivälläkin suht usein vessassa mut oon aatellu sen olevan normaalia mulle.

25

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hpv26

      Korkea verensokeri aiheuttaa kyllä unettomuuttakin. Kannattaa ainakin käydä mittauttamassa verensokerit pari kertaa terveyskeskuksessa aamusta ilman syömisiä. Onnistunee terveydenhoitajan vastaanotolla.

      Itse syön unettomuuteen Triptyyliä.

    • Helppoa_tarkistaa

      Oireet viittaavat ykköstyypin diabetekseen, varsinkin jos olet nuori. Asia on erittäin helppo tarkistaa, eikä edes lääkäriä tarvitse "häiritä". Käyt vaan terveyskeskuksessa hoitajalla mittauttamassa verensokerin aamulla kun olet ollut yön yli (vähintään 10 h) syömättä JA JUOMATTA.

      Jos hoitajalle pääsy on hankalaa, eikä kenelläkään kaverillasi ole lainata verensokerimittaria, sellaisen voi ostaa apteekista muutamalla kympillä ja mitata kotona muutaman kerran yöpaaston jälkeen.

      • KustaaVesi

        Oon keski-ikänen. Ei pitäs ykköstyypistä olla kyse.

        Terveyskeskuksen hoitsulle pitää varata aika. Ottaakohan nuo jos kert ei oo lääkärillä käyny tai ei oo diabetesta todettu. Taitaapa olla jonoa. Lääkäriin ja labraan ne taitaa komentaa. Lääkärille on viiden viikon jono. Se ruuhka on myös omalta osaltaan nyt pitkittänyt unettomuuden hoitoani. Kuukaudet kuluu näissä kokeiluissa ja minä senkun vaan valvon.
        Elimistö tuntuu olevan sekaisin.

        Just kuulin että valvominen voi aiheuttaa diabetesta. Mut aiheuttaako diabetes valvomista. Muna vs kana.


      • Helppoa_tarkistaa
        KustaaVesi kirjoitti:

        Oon keski-ikänen. Ei pitäs ykköstyypistä olla kyse.

        Terveyskeskuksen hoitsulle pitää varata aika. Ottaakohan nuo jos kert ei oo lääkärillä käyny tai ei oo diabetesta todettu. Taitaapa olla jonoa. Lääkäriin ja labraan ne taitaa komentaa. Lääkärille on viiden viikon jono. Se ruuhka on myös omalta osaltaan nyt pitkittänyt unettomuuden hoitoani. Kuukaudet kuluu näissä kokeiluissa ja minä senkun vaan valvon.
        Elimistö tuntuu olevan sekaisin.

        Just kuulin että valvominen voi aiheuttaa diabetesta. Mut aiheuttaako diabetes valvomista. Muna vs kana.

        Juuri sinne hoitsulle pääsy on helpompaa kuin lääkärille ja hoitaja ottaa sen pikamittauksen (siihen ei mene kuin muutama minuutti). Todennäköisesti homma voidaan hoitaa päivystävällä hoitajalla ilman ajanvarausta, jos sellainen palvelu löytyy.

        Isompien paikkakuntien apteekeissakin on myös tuollaisia mittauspalveluja maksua vastaan.

        Verkkokaupoista voi ostaa edullisesti mittareita ja ne toimitetaan postissa haluttaessa kotiin saakka.


    • Aspirin.Cardio

      Voit mennä yksityispuolen lääkärille. Ei tarvitse odottaa, pääset varmaan jo samalle päivää vastaanotolle.

      Apteekista voit ostaa oman verensokerimittarin, ei maksa paljoa, 20-30 euroa. Sisältää aloituspakkauksessa 10 liuskaa, eli saat 10 mittausta itse tehtyä. Mittaa heti aamulla herättyä ja 2 tuntia aterian jälkeen. Jos arvot korkeita, yli 6mmol, viittaisi diabetekseen.

      Tokihan muutakin mikä aiheuttaa noita pissaongelmia, mm. eturauhasen kasvu. Myös kilpirauhasen/munuaisten ongelmat pitää tutkia.

      • KustaaVesi

        Ihmetyttää sen pissaongelman toisaikaisuus vaik lisääntymään ne kerrat on ruvennu.

        Täkäläisessä apteekissa kaikki on pirun kallista. Ihme olis jos jotain inhimilliseen hintaan löytyis. Käyn kuitenki kysäsemässä. Täytyy katella verkkokaupoista jos apteekis ovat liian hintavia.


      • hpv26
        KustaaVesi kirjoitti:

        Ihmetyttää sen pissaongelman toisaikaisuus vaik lisääntymään ne kerrat on ruvennu.

        Täkäläisessä apteekissa kaikki on pirun kallista. Ihme olis jos jotain inhimilliseen hintaan löytyis. Käyn kuitenki kysäsemässä. Täytyy katella verkkokaupoista jos apteekis ovat liian hintavia.

        Nuo verensokerimittarit ovat tosissaan puoli-ilmaisia (rahat naarataan sitten mittaliuskoilla). Yliopinton apteekissa 15 €.


      • KustaaVesi

        Soitin. Ei oo ainuttakaan verensokerimittaria nyt apteekin hyllyssä. Jotain My life merkkistä on yleensä, jos oikein kuulin. hinta 29???
        En ruvennu neuvottelemaan tilattavista mittareista. Kattelen ekaks noita verkkoapteekkeja ja muita.
        Pakko kait se kumminkin on lääkäriin jossain vaiheessa mennä, kun tuo unettomuuskaan ei hellitä. Kattoo ny.

        Ainakin liuskat vaikuttaa olevan mittarikohtaisia, joten hinnoilla ei pääse paljo kikkailemaan jos jonkun merkkisen mittarin on ostanut.
        Onko lansetit kertakäyttöisiä?


      • lansetti.ei.kulu
        KustaaVesi kirjoitti:

        Soitin. Ei oo ainuttakaan verensokerimittaria nyt apteekin hyllyssä. Jotain My life merkkistä on yleensä, jos oikein kuulin. hinta 29???
        En ruvennu neuvottelemaan tilattavista mittareista. Kattelen ekaks noita verkkoapteekkeja ja muita.
        Pakko kait se kumminkin on lääkäriin jossain vaiheessa mennä, kun tuo unettomuuskaan ei hellitä. Kattoo ny.

        Ainakin liuskat vaikuttaa olevan mittarikohtaisia, joten hinnoilla ei pääse paljo kikkailemaan jos jonkun merkkisen mittarin on ostanut.
        Onko lansetit kertakäyttöisiä?

        periaatteessa lansetit on kertakäyttöisiä. Itse käytän yleensä jopa useampana päivänä samaa lansettia.


      • hpv26
        KustaaVesi kirjoitti:

        Soitin. Ei oo ainuttakaan verensokerimittaria nyt apteekin hyllyssä. Jotain My life merkkistä on yleensä, jos oikein kuulin. hinta 29???
        En ruvennu neuvottelemaan tilattavista mittareista. Kattelen ekaks noita verkkoapteekkeja ja muita.
        Pakko kait se kumminkin on lääkäriin jossain vaiheessa mennä, kun tuo unettomuuskaan ei hellitä. Kattoo ny.

        Ainakin liuskat vaikuttaa olevan mittarikohtaisia, joten hinnoilla ei pääse paljo kikkailemaan jos jonkun merkkisen mittarin on ostanut.
        Onko lansetit kertakäyttöisiä?

        Suurin osa käyttää lansettia useamman kerran. Ne ovat kyllä periaatteessa kerakäyttöisiä.


    • tohtori-tolonen

      Sinun on parasta mennä lääkärin vastaanotolle.Oireet viittaavat siihen että on ongelmaa verensokeriarvoissa.Täytyy ottaa labrakoe.
      Verensokeri paastoarvo ja pitkäaikainen arvo.
      Todennäköisesti sinulla on diabetes.

    • jgjgfjhg

      Soita terkkarille/sairaanhoitajalle. Verikokeet voi ottaa ilman lääkärikäyntiä, ja katsoa jatkot niiden perusteella. Useimmissa kunnissa hoitaja voi määrätä yleisimpiä labroja. Paastosokerin lisäksi kannattaa ottaa glykosoitunut hemoglobiini, joka antaa osviittaa, millä tasolla verensokerit ovat huidelleet muutaman viime kuukauden aikana.

      En suosittele ensimmäisenä ostamaan itse mittaria. Jos kanttisi ei riitä kunnolla reiän tekemiseen sormeen, sekoittuu näytteeseen kudosnestettä, ja saat vääriä arvoja. Tutkimukset kuuluvat terveyskeskukselle. Parempi, että saat ohjauksen sieltä. Jos näytteissä on poikkeavaa, saat/joudut sokerirasituskokeeseen.

      Osaltaan myös stressi kuten tulehduksetkin nostavat verensokeria. Unettomuus on keholle stressitekijä.

      • KustaaVesi

        Kiitos vastauksesta jgjgfjhg.

        Jäin funtsimaan, että mahtaako kantti tosiaankaan riittää omaan sormeen pistämiseen.

        Katselin verkkokauppojen mittareita. Mikä se semmonen lisäkapistus noitten mittareiden mukana on ku pistolaite? Mitä se sitten tekee. Onks semmosessa joku ritsa/vieteri jolla piikki jutkahtaa sormeen vai onko se vaan joku pidike sille neulalle.

        En ole sitä mittaria nyt hankkimassa!!! Jätin asian sikseensä.

        Pitää sinne arvauskeskukseen koittaa päästä jonku juttusille. Pakko sieltä on semmonen hoitsu löytyä. Jos sokerit olis korkeet omamittauksessa ni joudun mä kummiski sinne menemään. Tuskin ne mun omiin mittauksiini uskovat.

        Mun unettomuuteni on taatusti stressitekijä jo koko kropalle. Kyllä sen tuntee.


      • Helppo_käyttää
        KustaaVesi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta jgjgfjhg.

        Jäin funtsimaan, että mahtaako kantti tosiaankaan riittää omaan sormeen pistämiseen.

        Katselin verkkokauppojen mittareita. Mikä se semmonen lisäkapistus noitten mittareiden mukana on ku pistolaite? Mitä se sitten tekee. Onks semmosessa joku ritsa/vieteri jolla piikki jutkahtaa sormeen vai onko se vaan joku pidike sille neulalle.

        En ole sitä mittaria nyt hankkimassa!!! Jätin asian sikseensä.

        Pitää sinne arvauskeskukseen koittaa päästä jonku juttusille. Pakko sieltä on semmonen hoitsu löytyä. Jos sokerit olis korkeet omamittauksessa ni joudun mä kummiski sinne menemään. Tuskin ne mun omiin mittauksiini uskovat.

        Mun unettomuuteni on taatusti stressitekijä jo koko kropalle. Kyllä sen tuntee.

        Se pistolaite on lansettikynä, joka "iskee" jousella neulan sormeen ja vetää sen heti pois. Minulla ei olisi kanttia käyttää noita sairaaloiden ym. käyttämiä yksittäislansetteja jotka tekevät melkoisen haavan sormeen. Lansettikynän laukaisu sujuu hyvin, välillä se satuu ja joskus taas ei.


    • D2-potilas

      Heräsin parikertaa yössä kun oli pakko mennä vessaan.
      Herätessä oli kova jano.Join puolilitraa vettä 2 kertaa yössä.
      Minulta otettiin labrakoe.Seuraavana päivänä lääkäri soitti.
      Sanoi että verensokeriarvo on niin korkea että lääkitys pakko aloittaa heti.
      Aloitettiin tablettilääkitys.Nyt kulunut 10 vuotta.Lääkitys on voitu puolittaa.
      Tablettihoito riittää en tarvitse insuliiniä.

    • veksivaanvaroittelee

      D2, älä kysyele laitteiden perään vaan koeta opetella ensin mitä diabeetikolle ravinnoksi niin sitten mitatessas huomaat ja ymmärrät mikä käy ja mikä ei. Varo hpv:tä ja Diabetesliittoa.

      • Lääkäri_tutkii

        Älä usko näitä Veijon ohjeita, mene lääkäriin jotta mahdollinen diabetes diagnosoitaisiin ja hoidettaisiin. Itse sain vastaavia ohjeita jolloin hoito viivästyi ja nyt kärsin jo oheissairauksista.


    • KustaaVesi

      Tännehän on tullu pitkät pätkät kommentteja. Kiitos!

      Piru! Luulin että tolkuton vessaravi olis vaan ykköstyypin vaivana. Nukuttua sillon ei taatusti saa, kun en muutenkaan meinaa nukkua.
      Joskus syönnin jälkeen menee melkein taju. Työskentelystä ei tuu oikein mitään ja jos oon kotosalla ja vähänkin istahdan, niin siihen kans sammun nykyään. Se on ihan uus oire sekin. Vaikee tietää mistä sekin johtuu, kun univaikeus taatusti väsyttää ihan romuks asti.
      Piru kun olisin älynny lääkäreille noista oireista puhua. Olis varmaan jo sokerikokeet otettu. Vai mistä senkään varmaks tietää.

      Joudunkohan minäki oottamaan sitten puol vuotta sitä jotain rasituskoetta. Niinku joku tuossa jossain keskustelussa selosti. Saapa nähä. Vaik eipä tuon unettomuudenkaan hoidolla tunnu kiirettä olevan.

      Diabeettesliiton sivuja oon nyt lukenu. Mikä vika siinä on? Eikö se oo ihan virallinen taho, vähä kuin sydän liitto, hengitysliitto, munuais- tai joku muu semmoinen. Lääkäriinhän mun on hipsittävä. En tiedä onko täällä mitään semmoisia hoitajia. Täytyy kysellä.

      • Selviää_nopeasti

        Rasituskokeita ei tarvita, diabetes löytyy ilmankin. Tässä ketjussa usein mainittu paastosokeriarvo (aamumittaus) ja lisäksi sokerihemoglobiini (HbA1c arvo) ratkaisee.


    • Vekukertoototuuden

      Diabetes liiton sivuissa ei ole mitään vikaa. Täällä vaan riehuu yks itsensä diabeetikoksi mässäillyt katkera Varkauden vanha poika joka syyttää omista epäonnistumisistaan muita.

      • KustaaVesi

        Ihmettelinkin jo tätä sekamelskaa. Niin hyvä asia ku sananvapaus onki, niin on sillä varjopuolensakin.
        Suorastaan edesvastuutonta yrittää vetää muita samaan suohon, jossa itse rämpii.
        Jakaa ja jankuttaa kuvitelmiaan ja mustamaalaa mm. Diabetesliittoa. Ei hyvä.


      • hpv26
        KustaaVesi kirjoitti:

        Ihmettelinkin jo tätä sekamelskaa. Niin hyvä asia ku sananvapaus onki, niin on sillä varjopuolensakin.
        Suorastaan edesvastuutonta yrittää vetää muita samaan suohon, jossa itse rämpii.
        Jakaa ja jankuttaa kuvitelmiaan ja mustamaalaa mm. Diabetesliittoa. Ei hyvä.

        Veku laihdutti sianrasvakarppauksella 30 kg ja pääsi eroon diabeteslääkkeistä. Nyt sitten saarnaa sianrasvan autuaaksi tekevästä vaikutuksesta vaikka lääkkeettömäksi pääsyn takana onkin laihtuminen.


      • KustaaVesi
        hpv26 kirjoitti:

        Veku laihdutti sianrasvakarppauksella 30 kg ja pääsi eroon diabeteslääkkeistä. Nyt sitten saarnaa sianrasvan autuaaksi tekevästä vaikutuksesta vaikka lääkkeettömäksi pääsyn takana onkin laihtuminen.

        Hihii! Vai semmoinen JekkuVekku.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe