Ammatti asperger-ihmiselle!

ammatt

Tykkään tieteistä ja joistakin taiteista, kuten musiikista ja runoudesta. Kirjailija haluaisin joskus olla, mutta en usko, että pystyisin sillä elättämään itseni. Lukio jäi kesken liiallisen stressin takia, en pysty käsittelemään stressiä ja se muuttuu hirveäksi ahdistukseksi.

Luonteeltani olen hyvin ujo ja epäsosiaalinen intrvertti. Olen välillä vähän ilkeä, koska minua ärsyttää ihmisten tyhmyys liikaa, joten saatan sanoa välillä pahasti, vaikken paha ihminen olekaan (en siis oikeasti halua kenenkään loukkaantuvan, mutta tunteiden hallintani on mitä on). Tuosta pyrin opettelemaan eroon, mutta en usko, että koskaan voisin olla sellainen rohkaiseva ja kannustava persoona, joka pärjäisi kaikkien ihmisten kanssa. Olen myös erittäin huono small talkissa, joten turhan "sosiaaliset ammatit" voi unohtaa.

Onko siis mitään ammatteja, joissa voisin pärjätä sekä työelämässä että opiskeluaikana? Koulu ei saisi olla liian stressaava opiskelujen ja sosiaalisen pärjäämisen suhteen, koska en usko, että mielenterveyteni sitä kestäisi. Lukionkin aikana olin itsetuhoinen ja masentunut yksinäisyyden ja liiallisten opiskeluvaatimusten suhteen.

Onko mitään ammatteja, joissa näiden tietojen perusteella minun olisi mahdollista saada koulutus ja pärjätä työelämässä, vai pitäisikö vain luovuttaa ja yrittää saada eläke?

Olen nyt menossa valma-koulutukseen, siitäkin voi kertoa kokemuksia jos jollakin on. Tietääkö kukaan esimerkiksi onko semmoisessa yleensä enemmän kaltaisiani introverttejä, joista saisi helposti kavereita ilman jatkuvia sosiaalisia ponnisteluja (ekstroverttejen kanssa monesti pitää osata vääntää liikaa small talkia tutustumisaikana, ei tietenkään aina joten se introverttiys ei ole mikään vaatimus ystäville).

4

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keksinka

      Tiedät varmaan, että introvertti ei hirveästi kavereita kaipaa eikä toisaalta introvertistä oikein saa kaveria millään.

      Minäkin olen introvertti. Minulle riittää hyvin pienet pyrähdykset ekstroverttien piireissä. Introverteistä en saa oikein mitään irti. Kaksi introverttiä ei johda oikein mihinkään.

      • ammatt

        Kavereiden tarpeellisuus riippuu ihmisestä itsestään. Yleisesti ottaen introvertit eivät kaipaa niin paljoa kavereita, mutta harvat haluavat kokonaan "erakoitua". Olen introvertti ja minulla on paljon introverttejä nettikavereina. Heidän kanssaan ystävyyssuhteet ovat paljon syvempiä eivätkä vain "pinnallista juttuseuraa". :)


    • Intro2

      Asiakirjahallinta- ja arkistonhoito voisi olla hyvä tutkinto. Myös koodaja on käypä ammatti introvertti/Aspergerille. Kielellisesti lahjakas voisi opiskella erikoisalan kääntäjäksi. Tekninen kirjoittaminen?

      • yksinviihtyjä

        Koodaaja tulee omasta lapsesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2580
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1950
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1499
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1028
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      913
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe