Suomalainen koulu on helvetinkone!

Kätevä Karjalasta

Suomalainen peruskoulu kaappaa lapsemme yhä nuorempina kesken parhaan leikki-iän. Kauniisti puhutaan lapsille, että heillä on oikeus käydä koulua. Mutta jos lapsi on tarpeeksi viisas ja sanoo, että hän ei tätä oikeutta aio käyttää, niin silloin muuttuu ääni kellossa. Tuo kiltti ja mahtava Rouva Sivistys elikkä koululaitos muuttuu lapsen silmissä äkkiä tulta syökseväksi lohikäärmeeksi ja Perkeleeksi, joka kiduttaa pientä kulkijaa. Jos lapsi ei ymmärrä omaa parastaan ja käytä oikeuttaan oppia, niin sen jälkeen ilmoitetaan että koulu onkin velvollisuus. Suomessa on pakko käydä koulua. Koulua on lapsen työtä, mutta lapsi ei ole tätä työtään itse valinnut. Se on siis pakkotyötä. Koulua ja työtä ei pääse pakoon. Ne seuraavat ihmistä sairaalaan, kasvatuslaitokseen ja vankilaan.

Väitän että suurin osa suomalaisista lapsista vihaa koulua. He eivät kuitenkaan vihaa käsittääkseni niinkään koulua, vaan opetusta. Tästä ei opettajien pidä loukkaantua, sillä he eivät ole tuo opetus vaikka heidät on opetettu (tekisi mieli sanoa ohjelmoitu) opettamaan asioita, jotka eivät pahemmin lasta kiinnosta. Lapsen työtä ei ole koulu niin kuin väitetään, vaan leikki. Minulla on sellainen ajatus, että kesken jääneet leikit leikitään sitten aikuisuudessa. Leikimme toisten ihmisten tunteilla ja leikimme roolileikkiä näytelmässä nimeltä elämä. Jos katsomme ihmiskuntaa, vaikkapa länsimaisia sivistyskansoja niin huomaamme, että olemme keskeneräisiä ihmisiä. Olemme brutaaleja ja leikkimme ovat sotaisia ja verisiä. Ihminen on taantunut alemmas kuin eläin, vaikka se taitaa virtuaalitekniikan.

Mielestäni suurin osa alakoulujen opetuksesta on täysin turhaa pakkopullaa. Olen oivaltanut myös syyn tähän seulaan, jolla lapsia seulotaan. Peruskoulussa pärjää, jos tottelee sokeasti auktoriteettia ja sulautuu mukavasti massaan. Systeemimme tarvitsee persoonattomia ihmisiä huipulle ja ne valikoituvat sinne mukavasti suomalaisen peruskoulujärjestelmän avulla. Jos uskallat uhmata auktoriteettia ja opetusta, kyseenalaistaa niin sinusta tulee häirikkö. Sinusta tulee systeemin vihollinen.

Jos sinä rakas opettaja tai minä rakas opettaja pidämme kuudennella luokalla neljännen vuosiluokan kokeet vaikkapa ympäristötiedosta, niin miten käy. Olen varma etteivät kuutoset mene läpi, koska ovat jo aika päiviä sitten unohtaneet sen roskan jolla muutama sai kiitettävän aikoinaan. Kauniista puheesta huolimatta koulussa menestyy lukemalla ulkoa ja unohtamalla ainakin kaikissa lukuaineissa.

Mielestäni suomalainen auktoritaarinen koululaitos on huono asia. Oppilaitani lainaten: ”se on ihan perseestä!” Tähän loppuun sanon, että suomalainen yhteiskuntarakenne perustuu perseen nuolemiseen ja teeskentelyyn!

16

1517

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lillukka

Suomessa ei ole koulupakkoa vaan oppivelvollisuus. Kyllä sinä saat huolehtia lapsesi opetuksesta ja kasvatuksesta muutenkin kuin pakottamalla hänet käymään koulua. Suurin osa vanhemmista vaan valitsee sen koulunkäynnin jostain kumman syystä...

• Henri

...heidän oma ohjelmoitinsa mukaan systeemiin!

• lenkki

Lapsi on luonnostaan utelias. Koulu onnistuu tappamaan tämän luonnollisen taipumuksen tekemälle sen pakoksi - kaikki kiva pakoksi muutettuna muuttuu ikäväksi pakkopullaksi.

Lapsi tarvitsee luku-, kirjoitus- ja laskentotaidot. Nämä voidaan opettaa parissa vuodessa. Jäljelle jäänyt aika on laitoskasvatusta, josta on päästävä eroon. Näissä keskitysleireissä parhaassa nuoruusiässä olevat lapset kulkevat kasvottomina rivissä totellen personattoman kellon soittoa - liikkuen kuin robotit ja katsellen elämänsä parhaiden vuosien valuvan hukkaan.

Yhteiskunta haluaa nuoret pois kaduilta, pahanteosta, valvovan silmän alle vuosikausiksi käyttäen keinotekoista veruketta mukamas opetuksen hyödyllisyydestä. missä tämä hyöty näkyy? - en ole tarvinnut tietoa Norsunluurannikon väkiluvusta enkä paljon muistakaan koulussa opetetuista triviaaleista. Elämä ei ole tietokilpailu. Tuon parin vuoden jälkeen opetus tulisi perustua vapaaehtoisuuteen, lasta kiinnostaviin teemoihin, avoimiin oppimisympäristöihin. Mielenkiintoisemmat opit tulevat nykyään epävirallisilta tahoilta.

Millainen on sivistys joka perustuu väkisinopettamiseen, velvollisuuteen? Perusta on heikko - olematon.

• olen minä

Ainut asia minkä muistan esimerkiksi historian tunneilta on Pähkinäsaaren rauha v.1323, siitä en tiedä keiden rauha tuo on ja mitä tuolla tiedolla tekee mutta tiedänpähän kuitenkin. Täyttä paskaa tuollainen, opetetaan asioita jotka eivät kiinnosta ketään eivätkä auta nykymaailmassa pätkääkään elämisessä. Mitä tähän voi sanoa? Minä tiedän... DILLE DONG!

• sdfg4

Oppivelvollisuudesta ja oikeudesta keskustelussa olen samaa mieltä. Pahimmillaan peruskoulussa ei edes haluta edes antaa niitä arvosanoja joita oppilaan kuuluisi saada. Motivaatio koulutyöskentelyyn laskee ja oppilaassa on jälleen vika. Perustuslain mukaan ihmisillä on oikeus koulutautua kykyjensä mukaisesti varallisuudesta riippumatta. Tämäkin nähtävästi velvollisuus, koska minunkin vapautta riistettiin lähes kuukaudeksi siksi, että jokin mummo halusi minulle vapaaehtoista koulutusta. Tulikin 25-vuotiaana aivan 15-vuotiaan olotila.

• Smartguy

Ihan alkuksi haluan arvon "lehtori" korjata muutaman virheen kirjoituksestasi. Ensinnäkään Suomessa kenekään ei tarvitse käydä koulua, mutta oppivelvollisuus meillä kyllä on. Toiseksi lapsi ei todellakaan luonnostaan vihaa koulua, vaan päinvastoin. Ongelmatapauksissa, joissa oppilas joudutaan väliaikaisesti irtisanomaan, hän tulee usein oven taakse anelemaan sisäänpääsyä.

Meillä täällä Suomessa on niin kutsuttu "reilu meininki". Se menee niin, että valtio auttaa sinua ja sinä valtiota. Valtio maksaa opintosi, sosiaalihuollon, julkisen terveydenhuollon, antaa vapaan käytön niin kirjastoille kuin katuvaloillekin pimeällä syys ilmalla. Vastapalvelukseksi valtio haluaa sinulta veroja. Valtio haluaa veroja myös mahdollisimman paljon ja mitä luulet, kumpi on tuottavampi kaveri Suomelle, Matti kadunlakaisija vai Jorma Ollila?

Koulutus on hyvinvointimme perusta ja tukipilari. Ilman koulutusta, ei valtiomme saa tarpeeksi varoja yhteiskunnan pyörittämiseen. Voitaisiinhan me suomalaiset yhdessä sopia, että ken ei kouluja halua käydä, karkoitetaan yhteisvoimin maasta... vaikka aina niin ihanaan Venäjälle.

• Sydän mukana

"Meillä täällä Suomessa on niin kutsuttu "reilu meininki". Se menee niin, että valtio auttaa sinua ja sinä valtiota. Valtio maksaa opintosi, sosiaalihuollon, julkisen terveydenhuollon, antaa vapaan käytön niin kirjastoille kuin katuvaloillekin pimeällä syys ilmalla. Vastapalvelukseksi valtio haluaa sinulta veroja. Valtio haluaa veroja myös mahdollisimman paljon ja mitä luulet, kumpi on tuottavampi kaveri Suomelle, Matti kadunlakaisija vai Jorma Ollila?"

1. Ymmärtääkö 7-vuotias lapsi vastuunsa auttaa valtiota? Ymmärtääkö 40-vuotias opettaja sen, ettei 7-vuotias lapsi sitä ymmärrä?

2. Vastasit alkuperäisen kirjoittajan väittämään siitä, että opetuslaitos pyrkii kouluttamaan Jorma Olliloita, jotka muuten näyttävät olevan sinun mielestäsi ainoita, jotka tätä yhteiskuntaa pyörittävät. Mietipä millaista olisi koulussasi parinkin viikon kuluttua, kun sieltä siivoojat otettaisiin pois. Riittääkö opettajan äly ymmärtämään tämän? Minä kun ajattelin lapseni kasvattaa niin, että hän on arvokas oppivana ihmisenä. Toivon hänen löytävän työnilon alalta, joka häntä tyydyttää. Enkä hakeutavan työhön, jonka avulla hän saa tyydytyksensä ja arvostuksensa muilta ihmisiltä ja tahoilta. Oli se ala sitten siivooja tai lehtori.

3. Monet opettajat käyttäytyvät 2000-luvulla kuin he olisivat vielä 1600-luvulla. Käyttäydytään kuin lapsi perisi ammattinsa vanhemmiltaan. Jos olet siivoojan poika, kohdellaan sen mukaisesti, jos taas lehtorin, saa parempaa kohtelua.

Jos lapsi tulee anaelemaan sitä takaisin pääsyä, hän tuskin tekee sen teidän rakkaiden opettajien takia. Ei, hän tekee sen kavereidensa takia. On tylsää olla yksin. Tyhmempikin ihminen tajuaa tämän, miksei opettaja. Uskon myös aivopesuun. Mikään muu ei selitä opettajan järjetöntä käyttäytymistä, kun sillä siivojallakin näyttää olevan enemmän älliä päässä.

Siinä olet oikeassa, että lapsi ei luonnostaan vihaa koulunkäyntiä, mutta pian koulun alkamisen jälkeen hän sitä alkaa vihata. Syy siihen on aikuisten ihmisten harjoittama epäoikeudenmukainen kohtelu lapsia kohtaan. Lapsella kun on vielä tallella se tasa-arvoisuuden tunne, jonka heitä opettavat ovat aikapäiviä sitten kadottaneet. Hän tietää, että se on väärin, mutta hänen on alistettuva. Ongelmatapaus on sellainen, joka tätä epäoikeudenmukaisuutta vastaan taistelee. Jotkut opettajat ovat niin kieroja, että he tällä epäoikeudenmukaisuudella lapsen lietsovat käyttäytymään huonosti, ja sen jälkeen leimaavat hänet häirikoksi. Siis aikuinen ihminen tekee tämän. Törkeää!

"Koulutus on hyvinvointimme perusta ja tukipilari." Totta, mutta sen on tapahduttava oikeassa hengessä.

• Kätevä...

"kumpi on tuottavampi kaveri Suomelle, Matti kadunlakaisija vai Jorma Ollila?"

Tämäkö on sitten tärkeintä? Saada kaikki tuottamaan! Oletko itse kadunlakaisija vai Jorma Ollila? Ihmeellistä!

Luulin että ihmiskunta on ohittanut jo sen kehitysvaiheen missä sinä olet! Olin ilmeisesti väärässä!

Yksilön hyvinvointi näin tallataan joukkohurmoksen jalkoihin. Minä arvaan että sinä et ole onnellinen ihminen. Ihmisten Venäjälle kuskaamisesta puhuminen sen kertoo.

Hyvää jatkoa mielesi umpiossa!

• Smartguy
        Sydän mukana kirjoitti:

"Meillä täällä Suomessa on niin kutsuttu "reilu meininki". Se menee niin, että valtio auttaa sinua ja sinä valtiota. Valtio maksaa opintosi, sosiaalihuollon, julkisen terveydenhuollon, antaa vapaan käytön niin kirjastoille kuin katuvaloillekin pimeällä syys ilmalla. Vastapalvelukseksi valtio haluaa sinulta veroja. Valtio haluaa veroja myös mahdollisimman paljon ja mitä luulet, kumpi on tuottavampi kaveri Suomelle, Matti kadunlakaisija vai Jorma Ollila?"

1. Ymmärtääkö 7-vuotias lapsi vastuunsa auttaa valtiota? Ymmärtääkö 40-vuotias opettaja sen, ettei 7-vuotias lapsi sitä ymmärrä?

2. Vastasit alkuperäisen kirjoittajan väittämään siitä, että opetuslaitos pyrkii kouluttamaan Jorma Olliloita, jotka muuten näyttävät olevan sinun mielestäsi ainoita, jotka tätä yhteiskuntaa pyörittävät. Mietipä millaista olisi koulussasi parinkin viikon kuluttua, kun sieltä siivoojat otettaisiin pois. Riittääkö opettajan äly ymmärtämään tämän? Minä kun ajattelin lapseni kasvattaa niin, että hän on arvokas oppivana ihmisenä. Toivon hänen löytävän työnilon alalta, joka häntä tyydyttää. Enkä hakeutavan työhön, jonka avulla hän saa tyydytyksensä ja arvostuksensa muilta ihmisiltä ja tahoilta. Oli se ala sitten siivooja tai lehtori.

3. Monet opettajat käyttäytyvät 2000-luvulla kuin he olisivat vielä 1600-luvulla. Käyttäydytään kuin lapsi perisi ammattinsa vanhemmiltaan. Jos olet siivoojan poika, kohdellaan sen mukaisesti, jos taas lehtorin, saa parempaa kohtelua.

Jos lapsi tulee anaelemaan sitä takaisin pääsyä, hän tuskin tekee sen teidän rakkaiden opettajien takia. Ei, hän tekee sen kavereidensa takia. On tylsää olla yksin. Tyhmempikin ihminen tajuaa tämän, miksei opettaja. Uskon myös aivopesuun. Mikään muu ei selitä opettajan järjetöntä käyttäytymistä, kun sillä siivojallakin näyttää olevan enemmän älliä päässä.

Siinä olet oikeassa, että lapsi ei luonnostaan vihaa koulunkäyntiä, mutta pian koulun alkamisen jälkeen hän sitä alkaa vihata. Syy siihen on aikuisten ihmisten harjoittama epäoikeudenmukainen kohtelu lapsia kohtaan. Lapsella kun on vielä tallella se tasa-arvoisuuden tunne, jonka heitä opettavat ovat aikapäiviä sitten kadottaneet. Hän tietää, että se on väärin, mutta hänen on alistettuva. Ongelmatapaus on sellainen, joka tätä epäoikeudenmukaisuutta vastaan taistelee. Jotkut opettajat ovat niin kieroja, että he tällä epäoikeudenmukaisuudella lapsen lietsovat käyttäytymään huonosti, ja sen jälkeen leimaavat hänet häirikoksi. Siis aikuinen ihminen tekee tämän. Törkeää!

"Koulutus on hyvinvointimme perusta ja tukipilari." Totta, mutta sen on tapahduttava oikeassa hengessä.

Onpas täällä harvinaisen tyhmiä keskustelijoita! Herne vedetään nenään ja aletaan tuntemaan alemmuuskompleksia, kun kerroin esimerkin Jorma Ollilasta ja Matti kadunlakaisijasta. Hyvät naiset ja ihmiset, se oli kärjistetty esimerkki... niin ESIMERKKI!! Idiootinkin luulisi tajuavan, että korkeampi koulutus korreloi suoraan valtiolle maksettaviin veroihin. Ja en todellakaan hae että jokaisen tulisi olla maisteri, mutta todellakin haen sitä että jokaisen tulee käydä kouluja. Ja eritoten haen sitä, että Suomen valtion kannalta on järkevää vaikka pakottaa lapset kouluun, kun eivät itse omaa parastaa vielä ymmärrä.

Jos tässä maailmassa lapsilta ei voitaisi vaatia mitään mitä he eivät ymmärrä, eivät he koskaan oppisivatkaan ymmärtämään. Ei lapsi ymmärrä yhtään sen paremmin miksi on pakko mennä rokotuksiin, kuin sitäkään miksi hänen täytyy käydä koulua. Yhtälailla lapsi ymmärtää vain perusajatuksen "mene rokotettavaksi, niin et tule sairaaksi" tai "mene kouluun, niin saat joskus hyvän työpaikan".

Väitettä 3. et perustele millään tavoin, joten en ota siihen kantaa. Minunkin mielestäni maataloustukia tulisi leikata - miten se liittyy asiaan tai miten sitä perustelen on yhtälailla toisarvoista.

Itse en ole opettaja, mutta opettajien leimaaminen on yhtä idioottimaista kuin minkä tahansa ammattikunnan. Mutta kyllä siivoojan kateuden opettajaa, tai ketä tahansa koulutettua kohtaan toki ymmärrän. Mutta itse olet soppasi keittänyt, olisit käynyt koulusi ajallaan, niin voisit olla vaikka mitä. Kun sinusta ei ollut lukemaan, niin kannattaahan se sitten sitä ylläpitävää instituuttia ja sen työntekijöitä vastaan hyökätä!

• Ranuan maikka
        Smartguy kirjoitti:

Onpas täällä harvinaisen tyhmiä keskustelijoita! Herne vedetään nenään ja aletaan tuntemaan alemmuuskompleksia, kun kerroin esimerkin Jorma Ollilasta ja Matti kadunlakaisijasta. Hyvät naiset ja ihmiset, se oli kärjistetty esimerkki... niin ESIMERKKI!! Idiootinkin luulisi tajuavan, että korkeampi koulutus korreloi suoraan valtiolle maksettaviin veroihin. Ja en todellakaan hae että jokaisen tulisi olla maisteri, mutta todellakin haen sitä että jokaisen tulee käydä kouluja. Ja eritoten haen sitä, että Suomen valtion kannalta on järkevää vaikka pakottaa lapset kouluun, kun eivät itse omaa parastaa vielä ymmärrä.

Jos tässä maailmassa lapsilta ei voitaisi vaatia mitään mitä he eivät ymmärrä, eivät he koskaan oppisivatkaan ymmärtämään. Ei lapsi ymmärrä yhtään sen paremmin miksi on pakko mennä rokotuksiin, kuin sitäkään miksi hänen täytyy käydä koulua. Yhtälailla lapsi ymmärtää vain perusajatuksen "mene rokotettavaksi, niin et tule sairaaksi" tai "mene kouluun, niin saat joskus hyvän työpaikan".

Väitettä 3. et perustele millään tavoin, joten en ota siihen kantaa. Minunkin mielestäni maataloustukia tulisi leikata - miten se liittyy asiaan tai miten sitä perustelen on yhtälailla toisarvoista.

Itse en ole opettaja, mutta opettajien leimaaminen on yhtä idioottimaista kuin minkä tahansa ammattikunnan. Mutta kyllä siivoojan kateuden opettajaa, tai ketä tahansa koulutettua kohtaan toki ymmärrän. Mutta itse olet soppasi keittänyt, olisit käynyt koulusi ajallaan, niin voisit olla vaikka mitä. Kun sinusta ei ollut lukemaan, niin kannattaahan se sitten sitä ylläpitävää instituuttia ja sen työntekijöitä vastaan hyökätä!

"Jos tässä maailmassa lapsilta ei voitaisi vaatia mitään mitä he eivät ymmärrä, eivät he koskaan oppisivatkaan ymmärtämään."

Tämä kertoo kaiken! Kuka vetikään herneet!

Ihmisarvo ei vain onneksi ole ihan kaikkien mielestä kiinni opinnoista, koulutuksesta tai asemasta. Ihmisarvoa ei tarvitse ansaita vaan se on syntymälahja ja jokaisen ihmisen osa.

Jorma Ollilla on kyllä arvokas. Ihan yhtä arvokas kuin kadun mies tai nainen. Tärkeintä olisi kasvattaa ihmisiä, jotka olisivat sinut tai minut itsensä kanssa. Ehjä persoona voi toki olla vaarallinen yhteiskuntarakenteen kannalta joskus, mutta silloin yhteiskunnan on syytä muuttua. Ihminen kehittyy näet ensin ja instituutiot hiljaa perässä jos sittenkään.

Jotenkin annat sen vaikutelman että olet tavattoman tyytyväinen, mutta rivien välistä lukee että tarvitset uhrin. Jonkun lähimmäisen jonka päällä voi seisoa näyttääkseen pitemmältä. Oletko onnellinen? Mitä sellaista sinä olet ymmärtänyt joka lapsienkin pitäisi ymmärtää?

• "epätietoinen"
        Kätevä... kirjoitti:

"kumpi on tuottavampi kaveri Suomelle, Matti kadunlakaisija vai Jorma Ollila?"

Tämäkö on sitten tärkeintä? Saada kaikki tuottamaan! Oletko itse kadunlakaisija vai Jorma Ollila? Ihmeellistä!

Luulin että ihmiskunta on ohittanut jo sen kehitysvaiheen missä sinä olet! Olin ilmeisesti väärässä!

Yksilön hyvinvointi näin tallataan joukkohurmoksen jalkoihin. Minä arvaan että sinä et ole onnellinen ihminen. Ihmisten Venäjälle kuskaamisesta puhuminen sen kertoo.

Hyvää jatkoa mielesi umpiossa!

jolloin markkinavoimat mittaavat hyödyn ja tuottavuuden siinä miten paljon rahaa tulee osakkeenomistajille. Muulla ei tunnu olevan enän merkitystä. Ihminenkin mitoitetaan tuottavuuden mukaan ja jos hän ei tuota ei hän ole minkään arvoinenkaan yksilönä. Pois vaan, romukoppaan. Kuolkoot vaikka nälkään on markkinavoimien ajatuksena.
        Se vaan tässä on todella surullista että tämä "markkinavoimat" koostuu myöskin ihmisistä. Ihmisistä jotka ovat menettäneet elämänsä ja sydämensä rahalle ja sen kokoamiselle. Muulla ei heille ole merkitystä tässä elämässä. Mitä enemmän rahaa, sitä enemmän sitä on aina saatava lisää...mikään ei riitä...loppua ei näy. Kunnes kuolema tulee ja korjaa, ja ne rahat jäävät tänne, niitä ei mukaansa kukaan saa. Ja seuraava sukupolvi pistää kaiken menemään yhdessä hujauksessa, kun ei millään ole mitään väliä enään. Onko ihme että maailma voi pahoin ja yksilö ei jaksa suoriutua enään? Eihän elämässä ole mitään mieltä, kun se menee pelkäksi rahanpalvonnaksi ja suorituskyvyn mittaamiseksi. Eiköhän syy paljolti tähän löydy nykypäivän koulutuksesta ja niistä arvoista joita lapsille opetetaan täällä.?

• Totta

Totta puhut..näin se on !

• "tietäjä"

en ole koskaan saanut vielä lukea vaikka olen jo 53-vuotias ja kaikkea nähnyt ja kokenut. Vielä arvokkaammaksi tämän tekstin tekee se jos olet todellakin koululaitoksella työssä.

Lisää tällä tavalla ajattelevia ihmisiä, niin eiköhän maailmasta tule pikkuhiljaa parempi paikka elää ja olla niin lasten kuin vanhustenkin ja kaikkien siltä väliltä.

Olisi mukavaa saada lukea enemmänkin kommenttejasi ja mielipiteitäsi nykypäivän koulumaailmasta. Kiitos, jos viitsit.

Itse olen joskus taistellut omassa lapsuudessani vallitsevia olosuhteita vastaan, enkä saanut kuin häirikön maineen.
      Lasteni ollessa tarhassa-hoidossa-koulussa sain taistella heidän oikeuksiensa puolesta jatkuvasti ja sain sitäkautta itselleni häirikön maineen. Jokapaikassa olen saanut vaatimalla vaatia oikeuksia itselleni sekä lapsilleni, koska olen sitä mieltä että tänne pitäisi mahtua myös muutkin kuin vain ne jotka ajattelevat samalla lailla kuin toiset. Taikka elävät eri lailla kuin kaikki muut, tekevät eri tavalla kuin muut. Hallitsevat elämänsä ilman että tarvitaan toisten apuja siihen. Tekevät oikein vaikka toiset tekevät väärin. Puhuvat totta joka paikassa jossa toiset valehtelevat. Kertovat miten asiat oikeasti ovat, pelkäämättä. Uskaltavat olla oma itsensä pilkanteosta huolimatta.
      Ne jotka puuttuvat asioihin niiden oikeilla nimillä, saavat helposti häirikön maineen varsinkin jollei ole "rikasta sukua" taustavoimana. Ikävä kyllä tämä on tämän päivän totuus, samoin kun se oli silloin 1600-luvullakin jo, vaikka silloin ei koululaitosta täällä Suomessa ainakaan vielä ollut, lieneekö ollut missään muuallakaan?

• lenkki

Myös minun mielestä kirjoitus oli hyvä ja asiallinen. Kun olen lukenut kasvatussosiologiaa (esim. Antikainen ym.), olen tullut vakuuttuneemmaksi siitä, että koulu on todella vieraantunut muusta yhteiskunnasta ja vaatii perinpohjaista remonttia. Nyt siellä vain näperrellään pikkuasioita - pakkoruotsia ym. kun pitäisi keskustelun taso olla aivan toinen. Koulu otetaan itsestäänselvänä ja hyvänä asiana - koulu on muka jokantapauksessa hyvä. Tämä asenne pitää muuttaa, jotta koulukin voisi muuttua.

• =Ö)

Eipä oo steinerkoulus tollaisia ongelmia. Itse olen kokenut kauhean tavallisen koulun , joka tappoi mussa kaiken intouden.

• koulunsa jo käynyt

MM USAssa lapset joutuvat leikkikoulusta saakka tottumaan pitkiin koulupäiviin,jollaisia ei Suomessa ole kuin lukiolaisilla - jos heilläkään.Ekasta luokasta lähtien siellä arvostellaan kotitehtävätkin ja kuulustellaan kokein kaikki mahdolliset asiat joka viikko ja todistuksiakin saadaan asiasta kuukausittain.
      Näinkö meilläkin pitäisi asioiden olla,jotta olisi hyvä???Mahtavatko USAlaiset lapset edes uskaltaa valittaa.........siellä kun on vähän erilainen myös tuo käyttäytymiskulttuuri

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      306
      6663
    2. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      50
      5817
    3. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      186
      5292
    4. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      61
      4073
    5. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      38
      3338
    6. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      5
      3333
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      52
      3247
    8. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      29
      3018
    9. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      11
      2242
    10. Mitäpä ostaisin ja lähettäisin Metsa Manille joulupäkitsiä?

Vähän vaikea miettiä ja keksiä eikä pelkkää rahalahjaa oikein kehtoo. Kertokaapa te?
      Tuusniemi
      38
      1115
    Aihe