Onkos arvon raadilla tietoa mitä öljyä valtuutetuissa Mazda huolloissa koneeseen työnnetään?
Eräässä huollossa sanoivat laittavansa Helix Ultra 5W/40. Ohjekirja sanoo kuitenkin ihan yksiselitteisesti suoitukseksi 5W/30 tai 5W/20!
Eikös lisäksi jos vaihtoväli on 20 000 km pitäisi käyttää ns. Longlife öljyjä? Ei kai perus öljy voi moista ajomäärää pysyä hyvänä?
Mazda6 öljyt
32
20106
Vastaukset
- SePi
Mazda6-auton öljysuositukset ovat muuttuneet sitten ensimmäisten mallien. Ainakin vm. 2004 alkaen uusi suositus on ACEA A3, ei siis enää ACEA A1.
Näin ollen Shell Helix Ultra 5W-40 onkin juuri sopiva öljy autoon (mm. maahantuoja suosittaa sitä). Toki muutkin vastaavat käyvät (esim. Mobil I 5W-40, Teboil Diamond 5W-40 ym.).
Kyseiset öljyt ovat huippuöljyjä (eivät siis mitään "perusöljyjä"), jotka kestävät vaivatta tuon 20.000 km, enemmänkin tarvittaessa. Ja niissä on se etu, että ovat hinnaltaan edullisia. Käytännössä suurin ero A1-öljyihin on viskositeetissa, mikä taas ei kerro laadusta vielä mitään.
Sikäli homma on mielenkiintoinen, että Ford suosittaa edelleen koneisiinsa ACEA A1-öljyjä, vaikka koneet ovat lähestulkoon identtisiä Mazdan koneiden kanssa...- Kekkuli
tarkkuustyönä valmistetut nykyiset huippumoottorit vaativat synteettisen 0W-40:sen. No, masan konehan ei varsinaisesti edustakaan ihan tätä päivää enää.
- lisää
Kekkuli kirjoitti:
tarkkuustyönä valmistetut nykyiset huippumoottorit vaativat synteettisen 0W-40:sen. No, masan konehan ei varsinaisesti edustakaan ihan tätä päivää enää.
On aina niin mukava lukea todellisen asiantuntijan lausuntoja.
Voisitko samalla kertoa mitkä ovat pinnankarheusarvot tällä jälkeenjääneellä mazdan koneen koneistetuilla sisäosilla (siis missä öljy kulkee) ja mitkä arvot ovat muilla merkeillä. - Kikkuli
Kekkuli kirjoitti:
tarkkuustyönä valmistetut nykyiset huippumoottorit vaativat synteettisen 0W-40:sen. No, masan konehan ei varsinaisesti edustakaan ihan tätä päivää enää.
Katos, Kekkuli iski taas pitkästä aikaa ;-) Terveisiä Kekkulille!
- aaa
Kekkuli kirjoitti:
tarkkuustyönä valmistetut nykyiset huippumoottorit vaativat synteettisen 0W-40:sen. No, masan konehan ei varsinaisesti edustakaan ihan tätä päivää enää.
ei edusta nykypäivää??? Niin kyllähön se longlife järjestelmä on kiva ja hieno. Itselläni oli auto jossa oli longlife öljyt, ja kulutus vain 0,5 litraa öljyä per 1000km. Se on nykyaikaista tekniikkaa se!!!!? Helsingistä lappiin ja takas niin täytyy lisätä öljyä. Yksinkertaisesti moottoria ei voi voidella longlife öljyllä, se on vettäkin ohuempaa ja näin ollen pakenee kaikista mahdollisista väleistä.
- onneksi nii...
Kekkuli kirjoitti:
tarkkuustyönä valmistetut nykyiset huippumoottorit vaativat synteettisen 0W-40:sen. No, masan konehan ei varsinaisesti edustakaan ihan tätä päivää enää.
Luoja miuta varjelkoon noilta "tarkkuustyönä" valmistetuilta huippumoottoreilta, jotka vaativat sitä ja tätä...ja paljon vierailuja Pärnäsen korjaamolle, joutavaa aikaa maleksia ehjäämön liepeillä ja hitosti ylimääräistä fyffeä siirrettäväksi perstaskun nahkalämyskästä autoliikkeen jälkimarkkinoinnin kassavirtaan liitettäväksi. Kun on vielä saatavana ajopeli, jolla voi vaan ajella paikasta aaa paikkaan bee huolia ja murheita vailla.
- vaihtoon
Mitä mieltä raati on. Kannattaako vaihtaa uuteen
kutoseen öljyt esim.5-10t kohdalla ekakertaa?
Huoltoväli kun on 1v/20t km.
Rahanhukkaako?- 3000km
Itse vaihdatin kun mittarissa oli n 3000km.
- Jaska
3000km kirjoitti:
Itse vaihdatin kun mittarissa oli n 3000km.
Itse vaihdatin 20 tkm kohdalla, koska kahdessa eri liikkeessä näin sanottiin. Sanoivat aikaisemmin vaihdon olevan turhaa.
Tiedä noista sitten... Molempi varmaan parempi. - Six
Eihän tuosta vaihdosta varmasti haittaa koneelle ole, jos kohta ei ole pahemmin hyötyäkään.
Vaihto noin aikaisin onkin lähinnä rahanhukkaa ja turhaa vaivaa. - Mazdisti
Mä tinkasin tämän kaupan yhteydessä kaupan päälle. Kyllä se Mazdan konekin hioutuu alussa, joten ei tästä ainakaan haittaa ole.
- Anonyymi
Se 1 öljyn vaihto kaiken tärkeintä 1000km kun osat hioutuu yhteen myös toinen tärkeä ja 3 jälkeen 10.000 välein ja aina suodatin sitten seuraat öljyn kulutusta??tässä ohjeet sisään ajolle! TJope 64 ajokokemus 42 vuotta!!!
- laittavat
Ostin mazda6:n elokuussa 2002, nyt ajettu satatuhatta ja rapiat. Öljyt vaihdettu huolto-ohjelman mukaan 20 tkm välein määräaikaishuollossa merkkikorjaamolla. Ensimmäisissä huolloissa laittoivat Shell helixiä 5w30. Kahdessa viimeisessä huollossa ovat käyttäneet toista öljyä. Viimeksi jäi tilkka 5 litran kannun pohjalle, ja oli autossa huollosta haettaessa, niin tavasinpa siitä seuraavaa: Purkissa lukee Mazda DEXELIA ULTRA 5W30, ja luokitukset on ACEA O2: A5/B5, API: SL/CF. Koska huoltojen välillä ei öljyä ole tippaakaan tarvinnut lisätä, niin jos sama tahti jatkuu ja aina jää puoli litraa yli, 240 tkm huollossa saankin kerätyillä jämillä yhden öljynvaihdon tehtyä...
- SePi
Noissa ekoissa kutosissa vaatimus öljylle oli juuri tuo mitä sinullekin ovat laittaneet.
Ainakin vm. 2004 kutosessa ei enää suositella noita öljyjä, vaan luokkaa ACEA A3. Tiedä sitten miksi.
- laitelleet
Alkuaikoina laittoivat mazda6:n määräaikaishuolloissa merkkiehjäämöllä shellin helix 5W30, viimeiset pari huoltoa ovat laittaneet kannun kyljestä luettuna herkkua nimeltä Mazda DEXELIA ULTRA 5W 30, luokitukset ACEAO2: A5/B5, API: SL/CF. Reilu satatonnia nyt ajettu, öljyt vaihdettu huolto-ohjelman mukaan 20 tkm välein, vaihtojen välillä määrä vajunut öljytikun mukaan vajaat puoli viivaväliä, joten lisätä ei ole koskaan tarvinnut huoltojen välillä. Niinkuin ei muutenkaan tehdä muuta kuin laittaa bensaa tankkiin, pissapoikaan nestettä ja eikun menoks...
- Jaska
>herkkua nimeltä Mazda DEXELIA ULTRA 5W 30
Sepi sanoo, että 5w/40 ja seuraava että 5w/30...
Onko suositukset erilaiset eri huolloissa? - laitelleet
Jaska kirjoitti:
>herkkua nimeltä Mazda DEXELIA ULTRA 5W 30
Sepi sanoo, että 5w/40 ja seuraava että 5w/30...
Onko suositukset erilaiset eri huolloissa?No tuo tieto edellä oli siitä 5 litran öljykanisterista, josta olivat koneeseen huollossa öljyn laittaneet. Hainpa piruuttani ohjekirjan autosta, ja siellä näkyy seisovan räntättynä teknisissä tiedoissa kohdassa moottoriöljy/Eurooppa:
API SJ/ACEA A1 tai A3, 5W-30 alkuperäinen Mazda moottoriöljy (tai vastaava)
API SL/ILSAC GF-III , 5W-20.
Muualla kuin euroopassa API SG, SH, SJ tai SL, tai ILSAC GF-II tai GF-III.
Joten sitä eka kohdan mukaista 5W-30 Mazdan öljyä ovat ainakin käytelleet mulla (mazda6, 1.8 litrasella bensamyllyllä, vm.2002) viimeiseksi, ja alkuaikoina helixin vastaavaa 5W-30. Liekkö malleissa sitten eroja, ainaskin diiselissä luulis olevan oman plaatusensa, miten lie noissa sportimmissa malleissa? Tämän kummempia en minä enää osaa sanoa aiheeseen... - SePi
Jaska kirjoitti:
>herkkua nimeltä Mazda DEXELIA ULTRA 5W 30
Sepi sanoo, että 5w/40 ja seuraava että 5w/30...
Onko suositukset erilaiset eri huolloissa?Kysyin siis asiaa merkkihuollosta ja maahantuojalta. vm.2002 Mazda kutoseen juuri esim Dexelia Ultra 5W-30, tai Helix 5W-30. Mutta minulla on kuutonen vm 2004, ja siihen suositus on jo muuttunut luokkaan ACEA A3 (esim. Heli 5W-40).
Suositukset huolloissa ovat varmasti yhteneväiset. Ja se suositus riippuu autosi vuosimallista. - Jaska
SePi kirjoitti:
Kysyin siis asiaa merkkihuollosta ja maahantuojalta. vm.2002 Mazda kutoseen juuri esim Dexelia Ultra 5W-30, tai Helix 5W-30. Mutta minulla on kuutonen vm 2004, ja siihen suositus on jo muuttunut luokkaan ACEA A3 (esim. Heli 5W-40).
Suositukset huolloissa ovat varmasti yhteneväiset. Ja se suositus riippuu autosi vuosimallista.Onkohan moottorissa tapahtunut jotain muutoksia tuossa kohdassa vai minkähän takia eri vuosimalleissa eri suositukset?
- turbojohansson
Jaska kirjoitti:
>herkkua nimeltä Mazda DEXELIA ULTRA 5W 30
Sepi sanoo, että 5w/40 ja seuraava että 5w/30...
Onko suositukset erilaiset eri huolloissa?Ei ole sillä kuumalla päällä merkitystä.
- 6/04
Maanantaina 6seni huollosta(20tkm)haettuani,oli öljyksi laitettu Mobil S 5W/40(Kaivoksela)
- Jaska
No löytyhän se kun kuitteja tarpeeksi penkoi...
Shell Helix F 5w/30 ovat viimeksi näköjään laittaneet.
Mitähän tuo F sitten tarkoittaakaan?- spk
foordin moottoreita varten specifioitu öljy ja täyttää ACEA A1 laatuvaatimuksen.
- 2352352
Samaan aiheeseen liittyen, eli A1 on ollut niitä ekoja suosituksia ja myöhemmin on muuttunut A3? Ja nykypäivänä laittavat A5 niihin joihin aikoinaan suositeltiin A1?
Aika sekava tää kutosen öljysuositus. Itsellä v2003 (käyttöönotto 8/2002) jonka ohjekirja sanoo ACEA A1 API SL 5w-30. Netistä olen ladannut Mazdan virallisen korjaamo-oppaan missä autoni sarjanumero on mainittuna oppaan sopivuuslistassa, ja siinä on jo API SL ACEA A3 5w-30. Eli samalle autolle 2 eri suositusta...
Onhan tässä koneetkin muuttunut saman korimallin aikana, itsellä 2.0 141hv (104kW), myöhemmin vissiin tuli se herkkävikaisempi 108kW josta hajoilee runkolaakerit. Automyyjä meinasi että tää 2003 vuosimallikin on erittäin tarkka öljystä joten pitäisi saada selville mikä on se "oikea". - RMB
Tarkkaavaisuutta öljyjen kanssa. Öljymerkkejä on maailmalla yhtä monta laatua kuin tupakkaa. Tuskin kaikki merkit ovat tutkineet laatuvaatimukset tarkasti. Paras ratkaisu on pysyä tuttujen öljymerkkien käyttäjänä. Ne myyvät laadulla, ei hinnalla.
Oma neuvoni on katsoa auton ohjekirjasta laatuvaatimukset, joka yleensä on minimi. Parempaa voi kyllä käyttää. Viskositeettiin on myös hyvä kiinnittää huomio. Ei niitäkään turhaa mainita. Talveksi jokin 0W-30 ja kesäksi voi laittaa vähän vahvempi 15W - 40--50.
Vaihtoväli mieluimmin alempi kuin tehtaan suositus, mutta kuitenkin kahdesti vuodessa, meidän olosuhteissa. Joku nyt älähtää tästä. Mutta näin saadaan varmistettua kunnon voitelu koko vuodeksi ettei tarvitse kierrättää kondenssivettä sisältävää öljyä laakereissa.
Jos diesel FAP-suodattimella on käytettävä vähätuhkaista öljyä. esim. C2.
Tämänkin palstan keskusteluissa on puhuttu öljynkierto-ongelmista. Itketään että moottori kolisee, vikavalo palaa ym.ym. Mistähän tuokin johtunee?
Mielestäni öljyn laatuun ja tarkkaavaisuuteen on kiinnitettävä suurempaa huomiota. Konepeltiä tulisi nostaa vaikka ei mitään oireita olisikaan. Ei tarvitse naapuria pelätä ja ajatella että luuleekohan että autossani on jotain vikaa? Neuvojia selän taakse kyllä löytyy.
Kun pelti ylhäällä, on hyvä tarkastaa mahdolliset vuodot. Se, jo sillään, on jokin merkki viasta. Jos öljymäärä on lisääntynyt, on se myös oire jostain. Mittaa öljyt aina tasaisella pinnalla. Pieni vinous nostaa/laskee öljytasoa tikussa.
Jos ei itse pysty diagnoosisoimaan mahdollista vikaa, käy viipymättä näyttämässä asiasta tietävälle. - 2352355
Mazda merkkihuollossa laittavat kutosen koneeseen Mazda Ultra 5w-30 ACEA A5 öljyä vaikka suositus on 5w-30 A1. Ilmeisesti A5 korvaa A1.
- Anonyymi
2005 vm. ohjekirjasa lukee, että EU-versiossa joko SL tai ACEA A3 / A5
Joten en nähnyt riskiä laittaa sinne Belcon 5W40, ACEA A3. Nykyiset halppisöljyt on varmasti parempia, kuin 15V.tta sitten myydyt A5 5w30:set, - Anonyymi
Markkinoille saapuu pian uusia API SP, ILSAC GF-6A luokiteltuja öljyjä. Näitä öljyjä kannattaa käyttää Mazdoissa koska ne sisältävät enemmän kulumisenestoainetta jakoketjullekin kuin useimmat API SN luokitetut öljyt.
- Anonyymi
Ai nyt niitä aineita taas lisätään. Niitähän vähennettiin jo vuosikymmeniä. Mitä "huonomman" luokituksen valkkasi niin sitä paremmat oli suoja-aineet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai nyt niitä aineita taas lisätään. Niitähän vähennettiin jo vuosikymmeniä. Mitä "huonomman" luokituksen valkkasi niin sitä paremmat oli suoja-aineet.
Polttoaineen suoraruiskutusjärjestelmä, muuttuva venttiilienajoitus, korkeat moottorin puristusuhteet, korkeamman ahtopaineen turboahtimet, jakoketjut, start&stop järjestelmät. Nämä kaikki löytyvät yhdistelmänä jo useimmista nykyajan moottoreista. Sitten vielä paljon etanolia sisältävä polttoaine asettavat öljylle tiukat vaatimukset voitelun osalta. API SP, ILSAC-FG6A luokituksissa on nämä kaikki huomioitu.
ILSAC GF-6B ei sovellu useimpiin Mazdoihin koska tämä on tarkoitettu moottoreille jotka käyttävät 0w16 viskositeetin öljyä.
Näillä uusien öljyluokituksien mukaisilla öljyillä on myös tarkoituksena yrittää suojella moottoria LSPI=low speed pre ignition ongelman aiheuttamalta moottorivauriolta. Tällaisessa tilanteessa polttoaineen suoraruiskutuksella ja turboahdetulla moottorilla voi tapahtua polttoaineen ennenaikaista syttymistä kun auton kuljettaja ajaa manuaalivaihteisella autolla suurella vaihteella alhaisella ajonopeudella, sitten painaa kaasupoljinta kiihdyttäen autoa vauhtiin vaihtamatta ollenkaan vaihdetta pienemmälle vaihteelle. Tällöin turbon kierrosluku ja ahtopaine nousee paljon nopeammin korkealle kuin moottorin kierrosluku, seurauksena moottorin sylintereihin voi muodostua painetta joka palotiloissa sytyttää polttoaineen liian aikaisin, eli moottorin nakutusta.
- Anonyymi
''Eikös lisäksi jos vaihtoväli on 20 000 km pitäisi käyttää ns. Longlife öljyjä? Ei kai perus öljy voi moista ajomäärää pysyä hyvänä?''
Kyllä. 20tkm öljynvaihtoväliä varten on nimenomaan käytettävä LL moottoriöljyä. Perus(ei LL) täyssynteettisen moottoriöljyn käyttöikä on sen 10-15tkm ajotyylistä, olosuhteista riippuen. Silti kuitenkin jos haluat maksimoida moottorin käyttöiän niin järkevin ratkaisu on vaihtaa moottoriöljy, öljysuodatin useammin kuin 20tkm välein vaikka käytössä olisikin LL moottoriöljy.
20tkm moottoriöljyn vaihtoväli on muutenkin hieman riskialtista koska näin pitkällä vaihtovälillä alkaa moottoriöljy hajoamaan ripuliksi. Näin pitkä öljynvaihtoväli on itseasiassa yksi pääsyistä miksi monet vanhemmat vuosimallien 2002-2007 Mazdan MZR 2.0l sarjan bensamoottorit rupesivat polttamaan moottoriöljyä alle 200tkm ajettuna. Vaikka moottori oli tehtaalta asti rakennettu kestämään yli 321520km. - Anonyymi
Mazdan ohjekirjassa lukee näin huomautuksena öljynvaihtovälistä.
Jos autolla ajetaan missä tahansa seuraavista oloista, vaihda moottoriöljy ja öljynsuodatin 10 000 km:n välein tai useammin.
a) Auto on poliisiauto, taksi tai koulukyytiauto.
b) Ajaminen pölyisissä oloissa.
c) Pitkät tyhjäkäyntijaksot tai ajaminen pitkään hitaasti.
d) Ajaminen pitkään kylmissä oloissa tai ajaminen säännöllisesti vain lyhyitä matkoja.
e) Ajaminen erittäin kuumissa oloissa
f) Jatkuva ajaminen vuoristossa.
Ohjekirjassa ei ole lainkaan mainintaa automaattivaihteiston öljyn vaihtovälistä, silti automaattivaihteiston öljy on ehdottomasti vaihdettava säännöllisesti. Suositeltava öljynvaihtoväli on 60-90tkm välein. Mikäli öljyllä on kuitenkin ajettu esimerkiksi 160tkm niin öljyn vaihtaminen voi olla jo liian myöhäistä koska liian paljon ajettu öljy on sen verran paljon menettänyt voiteluominaisuuksistaan että automaattivaihteistoon on jo muodostunut sen verran paljon kulumista, että öljy on vaihteiston kulumisen materiaalin kanssa enää ainoa jossa on riittävästi kitkaa ettei vaihteisto vielä toimi huonosti, mutta rupeaa sitten toimimaan huonosti öljyn vaihtamisen jälkeen. Tällaisessa tapauksessa jossa 150+tkm vaihteiston öljyjä ei ole kertaakaan vaihdettu on sitten syytä varautua säästämään rahaa toiseen autoon tai kalliin vaihteiston vaihtamiseen koska vaihteisto tulee rikkoutumaan ennenaikaisesti ja on vain tuurista kiinni että kestääkö vaihteisto edes 170-210tkm asti. Ns.lifetime fluid eli vaihteiston käyttöiän kestävä öljy on huijausta jonka tavoite on pakottaa auton omistaja vaihtamaan autoa 8-14 vuoden välein tai maksamaan itse kalliin automaattivaihteiston korjauksen/vaihdon. Auton omistaja ei tule saamaan yhtään mitään korvauksia vaurioituneesta vaihteistosta.
Manuaalivaihteiston öljynvaihtoväli on 180tkm välein.
Neliveto on Mazda 6 harvinainen, mutta oli kuitenkin aikoinaan saatavilla diesel moottorillisessa autossa. Tähänkin on ohjekirjassa maininta. Jos autoa käytetään missä tahansa seuraavista olosuhteista, vaihda takatasauspyörästön öljy 45 000 km:n välein.
a) Hinaaminen tai auton katolla kuljetettava lasti.
b) Ajaminen pölyisissä, hiekkaisissa tai kosteissa olosuhteissa.
c) Pitkät tyhjäkäyntijaksot tai ajaminen pitkään hitaasti.
d) Toistuvat lyhyet alle 16 km:n pituiset ajomatkat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289