Talonrakentajaksi vai kaivinkonekuskiksi?

Okei23

Nyt ensi vuoden alussa yhteishaku tulossa, ysille siis menossa elokuussa, ja talonrakentajan tutkinto ja kaivinkonekuskin hommat molemmat kiinostaisi. Kumpi kannattaisi valita? Olen ymmärtänyt että talonrakentajanahan sitä saa tehdä enemmän, mutta kummalla on parempi palkka? Kolmisen kertaa kaivinkonetta ajaneena työ tuntui ihan kiinnostavalta. Rakentamishommia mitä nyt saunaan olen kotona silikonit uudet laittanut ja katoksen väsännyt ja huoneen listoittanut jne. Kiinnostusta, intoa ja kokemusta siis on. Tietoakin löytyy puumateriaaleista, kylppärin vesieristyksestä, kaivinkoneista ja työkalujen käytöstä yms. Työtä sitten tulevaisuudessa tekisin suurelta osin sen takia koska pidän siitä (raksahommista ja maanrakennuksesta) siis, palkkaa tietenkään unohtamatta.

9

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin_se_vain_on

      Todennäköisesti maanrakennuksen hommat siirtyvät aiemmin kokonaan automaatioon kuin talonrakennuksen, koska automaatio on maanrakennuksessa helpompi toteuttaa. Talonrakennuksessa taas joutuu kilpailemaan entistä enemmän ulkomaisen halpatyövoiman kanssa.

      Osaaminen ja erikoistuminen takaavat työllisyyden ja palkkatason oli valinta kumpi tahansa. Sekunda-ammattilaisena sekä työt että palkka ovat aina hakusalla. Olen joskus seurannut eri kaivinkonekuskeja ja voi sanoa, että sekä kaivupäivän tuloksen määrässä että laadussa voi olla ällistyttäviä eroja.

    • Okei23

      Kiitos vastauksestasi! Mitä mieltä olet(te) muuten Ylä-Savon ammattiopiston koulutuksen laadusta? Siellä olisi tämä maanrakennuskoneenkuljettajan tutkinnon suorituspaikka. Auttaakohan amiskan jälkeen töiden saantiin koulutuksen lisäksi raittius ja tupakoimattomuus? Tarkoitan että arvostavatkohan työnantajat terveitä elämäntapoja?

      • ainski

        Joo, parhaat työnantajat arvostavat terveitä elämäntapoja, koska se merkitsee tervettä työmiestä, joka tulee töihin säännöllisesti. Ajan mittaan se saattaa näkyä tulotasossa. Siis sekä työnantajan että työntekijän tulotasossa.

        Niin tyhmää työnantajaa ei ole, että ottaisi töihin tupakoivan juopon jos saatavana on elämäntavoiltaan terveempi mies.

        Onnea vaan opintoihin!


    • Okei23

      Lukeeko kukaan tätä threadia enää? Vastauksia kaipaisin kysymyksiini lisää

    • Okei23

      Niin nyt yhteishaku olisi maanantaina niin onkos kellään kokemuksia ilmastointiasentajan työstä? Kun putkihommatkin on alkanu kiinostaa mua. Jos nyt joku kerkeis vastaamaan ihan tämän päivän aikana?

      • Rööri_Roope

        itse olen vanhempi ukko. Valitse putkihommat. On itsenäistä työtä. Olen nähnyt. Rempseitä ukkoja. Kuten varmaan sinäkin olet. Eikä tarvitse roikkua yläilmoissa tellingeillä niin paljoa. Voit myöhemmin sitten opiskella sitten ilmastointiasentajaksi toisen tutkinnon jos tarvitset ja haluat. Heti kun pääset opiskelemaan putkialaa, niin alat ottamaan alan firmoihin yhteyksiä. Tulet tutuksi firmoille ja pomoille. Teet itsellesi latua. Älä hiihdä umpihankeen. Tärkeä elämänohje.


    • Okei23

      Vielä olisi mahdollisuus muuttaa valintoja (laitoin siis 1. Maanrakennuskoneenkuljettaja ja 2. Talonrakentaja) eli ajattelin myös että talonrakentajan voisi pistää ykköseksi mutta kun minulla se matikkapää on vähä huonohko eli kertolaskujen ja vähä muittenki laskujen ratkasuun menee vähä enemmän aikaa ku muilla koska en niitä ala-asteella kunnolla opetellut ja minua kiusattiin, sen takia oli vaikea keskittyä (en ole siis älyllisesti kehitysvammainen vaikka siksi minua on haukuttukin). Elikkäs miten hyvä matikkapää täytyy raksalla olla? Entäs miten hankalaa on piirustusten luku? Nauraako työtoverit jos ruppee laskinta kaivammaan esille työmualla eli joutuuko häpeämään sitä? Ja konekuskina niin mitenkäs selkäviat tuleekos niitä jos aatellaan että istut yli kaheksannii tuntia konneen kopissa viis päivee viikossa? Ajattelin tuota putkialaakin kokeilla myöhemmin elämässä, ja hainkin kesätöihin ISS Palveluille tekniselle puolelle eli lvi-asennuksia ammattilaisen seurassa eli onkos kokemuksia ISSsästä työnantajana (aika paljon löytyy kys. firmasta paskaa ainakin tältä palstalta)?

      • dippainssi

        aina voit petrata laskutaitojasi. Kerto, jako,yhteen, vähennyslaskuilla ja prosenttilaskuilla pärjäät vallan hyvin. Se puoli siis kannattaa laittaa ehdottomasti itseopiskellen kuntoon. Kertailet vanhoista kirjoistasi. Elämässä ei kannata murehtia liikaa menneitä vaan laittaa koko ajan uutta matoa koukkuun. Menosuunta tanakasti eteenpäin. Kyllä laskinta kannattaa käyttää. Se helpottaa. Itsekin käytän vaikka olen dippainssi. Vaikutat teräväpäiseltä kaverilta. Kirjoittamasi teksti on erittäin selkeää ja ymmärrettävää. Toisten nauramisesta (usein omaa kuvittelua) ei kannata välittää pierun vertaa.


    • entinenmetalliope

      Jos töihin haluat niin metallialan koulutus laidasta litaan niin revitään töihin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe