Voimavirtapistokkeen vaiheiden välillä eri jännite

Sähkäriopiskelija

Missäköhän mahtaa olla vika kun mitattu jännite voimavirran sulakkeen navoista vaihtelee?

Vaiheet 1-2 ja 1-3 näyttää 230V mutta 2-3 kun mittaa niin mittari pomppaa melkeinpä 1kV ja sitten tasoittuu 400V

Vika huomattiin tänään kun sirkkelin moottori (3~) vain hurisee eikä lähde pyörimään.

11

10417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työmiess

      L1 vaiheen sulake palanut. Se että mistä asti, en tiedä.

    • jännitebalanssiin

      Väärin. L1 vaiheen palaminen ei vaikuta noin. Kokeilepa vaiheita L2 ja L3. Uskon vian löytyvän tällä vinkillä.

      • sähkäriopiskelija

        l2-l3 välillä näyttää mittari 400V


    • selväjuttu

      Niin kuin jo sanottu L1 puuttuu sähkö syystä tai toisesta.

    • digram

      Kattolampussa on 2 mustaa ja 1 harmaa johto, miten kytkentä tapahtuu?

      • jotain.tolkkua

        Otetaan Wago, kytketään johtimet Wagoon, kännetään kytkimestä ja odotetaan sähkömiestä suorittamaan kytkentä.


      • Anonyymi
        jotain.tolkkua kirjoitti:

        Otetaan Wago, kytketään johtimet Wagoon, kännetään kytkimestä ja odotetaan sähkömiestä suorittamaan kytkentä.

        Oletko ylpeä kommentistasi?


    • g-mies

      jokaisen toimivan vaiheen ja nollan välinen jännite on 230 V. kahden toimivan eri vaiheen välinen jännite on 400 V. "sulakkeen navoista"? mittauksesi perusteella ei 1-vaiheessa ole jännitettä.

    • L1_moottorin_rungossako

      Suomessa käytössä olevassa sähköjärjestelmässä:

      Jännitteet välillä:

      N-L1 = 230 V
      N-L2 = 230 V
      N-L3 = 230 V

      L1-L2 = 400V
      L1-L3 = 400V
      L2-L3 = 400V

      Jos todellakin mittasit kaikissa mittauksissa kahden eri vaiheen välisiä jännitteitä, tulos pitäisi aina olla n. 400 V.

      Jos siis sait L1-L2 sekä L1-L3 välillä mittaustulokseksi 230 V, niin silloin L1 vaikuttaisi olevan kytketty nollaan eikä vaiheeseen, kuten kuuluisi.

      Sähköturvallisuuden kannalta kannattaa silti suhtautua L1:een jännitteisenä johtimena, vaikka mittausten perusteella näyttäisikin siltä, että L1:stä puuttuu vaihejännite, ja L1:stä on jonkunlainen yhteys nollajohtimeen N (tai suojajohtimeen PE).

      Ainahan on mahdollista, että L1 johdin on jostain kohtaa poikki siten, että johtimen eriste on ehjä, mutta sisällä oleva metallijohdion on katkennut siten, että pienikin mekaaninen tärähdys voi joko yhditstää 2 vierekkäin olevaa johdonpäätä tai erottaa ne toisistaan.

      Eli jos tilanne on tuo, niin juuri nyt L1 -johdin on nollassa, kun vaiheen tie on poikki.
      Mutta mikä tahansa vikakohtaan kohdistuva mekaaninen tärähdys voi aiheuttaa vaiheen palautumisen L1 -johtimeen, minkä jälkeen L1 on sähköiskuvaarallinen kohde.

      mietin vain sitä, että jos suoraa kosketusta L1-nolla ei ole, niin mistä L1 -johdin saa tukevan nollan?

      Yksi vaihtoehto:

      Entä, jos on käynyt näin: L1 -johdon eriste on pettänyt 3-vaihemoottorin sisällä siten, että L1 metallijohdin on päässyt koskettamaan moottorin runkoa (jonka sähköturvallisuuden takia ainakin pitäisi olla maadoitettu).

      Jos maadoitus on OK, niin tällöin syntyvä voimakas vikavirta polttaa tavallisenkin sulakkeen (vaikka varsinaista vikavirtasuojakytkintä ei asennuksessa olisikaan).

      Jos L1 sulake on tämän takia palanut, niin moottorin sisällä voi edelleen olla oikosulku välillä L1 -johdin - moottorin runko.

      Tämä selittäisi, mistä se (sulakkeen palamisen takia) ilman vaihetta oleva L1 -johto saa nollaa, eli moottorin rungosta suojamaajohtimen kautta.

      Jos arvaukseni osuu oikeaan, niin onneksi suojamaa on ollut asianmukaisesti kytkettynä, muussa tapauksessa moottorin rungossa olisi 230V vaihtojännite aiheuttamassa välittömän sähköiskun vaaran !

      • vaiheinen

        Kannattaako arvailla? Tuskin se moottori on ollut kytkettynä jurisemassa mittauksia on tehtäessä.


      • Gu6tyh

        Palaneen sulakkeen takaa mitattaessa muihin vaiheisiin päin tilanteesta riippuen näyttääkäin juuri tuon luokkaa 230V - "tulee kuorman läpi"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      214
      1789
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      143
      1493
    3. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      78
      1398
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      57
      1226
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      9
      1210
    6. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      74
      1105
    7. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      109
      1029
    8. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      55
      990
    9. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      890
    10. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      55
      882
    Aihe