Aivojen kemia ja mielenterveyslääkkeet

lupuscorpus

Sotkevatko mielenterveyslääkkeet aivojen kemian pitkäksi aikaa lopettamisen jälkeen vai
jopa lopuksi ikää ? Monet mielen häiriötilat menisivät itsestäänkin ohi.
Onko järkevää alkaa heti popsia pillereitä, joilla on paljon haittavaikutuksia ?

22

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • healing_takes_time

      Pitkäksi aikaa ainakin ja muokkaavathan ne ihmistä hyvin paljon. Minä olen parantumassa useiden eri mielenterveyslääkkeiden yhtäaikaisesta käytöstä ja voi sanoa että olen käynyt totaalisen karmeuden läpi kehossani ja mielessäni. Olin pitkän aikaa kykenemätön toimimaan vieroitusvaiheessa kaikista lääkkeistä, mutta elämä alkaa vihdoin voittaa!

    • vigvam

      Olen syönyt vain yhtä lääkettä, joka auttoi vähän aikaa kunnes alkoi tehdä oloni pahemmaksi kuin oloni oli ennen lääkkeen aloittamista. Lääkkeestä irti pääseminen oli työn ja tuskan takana.
      Pitkän aikaa sen jälkeen aivoni tuntuivat jonkun toisen aivoilta. Ikäänkuin ne olisivat saaneet jonkun pysyvän kemiallisen käsittelyn.

      • vjnööäöjgddjklö

        Mistä tiedät, että juuri lääke aiheutti olosi pahentumisen hetken käytön jälkeen?


      • kkknjbbbb

        No eiköhän usein kyseessä ole lääke jos henkilö kokee niin. Lääkärit tykkäävät selittää kaiken henkilön mielenterveysongelmilla, eikä heidän lääkkeissään ikinä ole mitään vikaa.


      • Vaikeuksia_huomata
        vjnööäöjgddjklö kirjoitti:

        Mistä tiedät, että juuri lääke aiheutti olosi pahentumisen hetken käytön jälkeen?

        Ota rotanmyrkkyä ja katso huomaatko vaikutuksen hetkeä ottamisen jälkeen.


    • haluutietää

      Unilääke aiheutti sen, etten saa normaalisti unta enää ollenkaan. En tiedä mitä teen. Jos joudun syömään unilääkettä lopun ikääni, mitä se vuosikausien kemiallinen "nuijannukutus" aiheuttaa päähäni ???

    • glaxo

      Luulin että lääke parantaa. Luulin väärin. Tulin sairaammaksi. Lääke turrutti vain oireita vähän aikaa kunnes oireet löi lääkityksen läpi pahempana. Piti nostaa annosta ja sitten vasta lirissä olinkin. En alottaisi enää mitään lääkitystä.

    • uneton.zombi

      "Haluutietää": Minulla on sama juttu. En pysty nukahtamaan ilman unilääkettä. Olen käyttänyt sitä liian pitkään ja se pahensi unettomuutta. Minulla annos nousi kanssa. Minulla unettomuuden laukaisi mielialalääkkeiden lopetus minkä jälkeen tein virheen ja otin käyttöön unilääkkeet. En suosittele tällaista ratkaisua! Yksi eräänlainen addiktio johti toiseen.

      Joskus aamuisin saatan torkahtaa vielä hetkeksi vajaiden unien jälkeen, mutta joskus tulee öitä kun nukun lääkkeestä huolimatta vain neljä tuntia. Päivisin en kykene nukahtamaan ja jos en nuku yöllä, olo on kamala ja menetän toimintakykyni.. Olen vähentänyt unilääkkeen nyt alemmas ja unettomuus on iskenyt ihan kunnolla. Tämä univaje tuntuu kuin kidutukselta kehossa. Pää on tokkurassa ja sumua. Lääkärikään ei tajua mitä helvettiä tämä on.

      Olen sataprosenttisen varma että lääkkeet laukaisi minulle tämän pahan unettomuuden, mitä ennen niitä en ollut koskaan kokenut.

      Yritän elää hyvin säntillistä säännöllistä elämää, liikkua, välttää kofeiinia ja syödä terveellisesti. Mikään ei tunnu auttavan tähän unettomuuteen ja olen lääkkeen vanki. En tiedä mitä käy kun lopetan unilääkkeen. Isommalla annoksella kumminkin nukuin.

      Yritän kumminkin jatkaa tällä polulla ja purkaa lääkkeen pois josko se auttaisi minua taas nukkumaan paremmin. Olen varautunut kiduttavaan unettomuuteen kun lääke loppuu, sekä toisaalta pelkään että lääke on vienyt kykyni nukkua luonnollisesti. Eihän ole luonnollista olla uneton zombi päivisin joka väsymyksestä huolimatta ei nukahda ja makaa vaan toimintakyvyttömänä väsymyksestä. Pillerit ovat todella tehneet elämästäni helvetillistä eikä moni tajua kuinka hirveää unettoman elämä voikaan olla.

      Yritän elintavoilla auttaa pääsyä lääkkeestä eroon. Olen lukenut mm. paljon verensokerin säätelyn yhteydestä unettomuuteen. Tuntuu että pienikin nälkä herättää minut öisin tunteeseen jossa stressitasot ovat koholla.ainoa kestävä ratkaisu korjata unettomuus on tukea terveyttä ja oppia kuuntelemaan kehoaan ja sen "hälytysmerkkejä". Lääkkeet pääsääntöisesti vaan sotkevat kehon luontaisia mekanismeja ja kemioita. Se on tullut ainakin opittua pillerihelvetissä minne menoa en suosittele kellekään

    • Uneton.zombi-

      Kunpa en olisi ikänäni astunut psykiatrille. Ennen sinne menoa sentään nukkuminen oli lempipuuhaani, vaikka sitä harjoitinkin turhan paljon. Olo oli kumminkin aamuisin virkeä ja levännyt. Nykyään ei enää ole sitäkään iloa enkä mitään kunnon hyötyä saanut heidän myrkyistään.

    • uneton.zombi

      Ja tarkentaisin vielä miksi minulla on pitkässä käytössä ollut unilääke minkä määräys on nykyään aika poikkeuksellista - siksi koska en kykene nukahtamaan ilman sitä enää. Valvon siihen asti että alan olla rikki ilman lääkettä kykenemättä vaipumaan hetkeksikään uneen. Kokeilin lukuisia eri nukkumiseen tarkoitettuja muita "turvallisempia" lääkkeitä kuten Mirtatsapin ja Ketipinor ja sain niistä mm. Levottomat jalat, sydämentykytyksiä, levotonta pyörimistä, ahdistavan sekavan olon enkä saanut niillä unta kuin yhdistelmänä ottamalla sekä tällaisen lääkkeen että päälle unilääkkeen. Tällainen on järjetöntä. Oli hupaisaa että lääkäri tuntui mielummin määräävän minulle tällaista myrkkykoktailiyhdistelmää josta olo aamulla oli aivan hirveä kuin pelkkää unilääkettä.

      Haluan sanoa varoituksen sanan unilääkkeistä! Ne voivat viedä kyvyn nukkua kokonaan kun niitä käyttää liian pitkään säännöllisesti. On hyvin yksilöllistä milloin adsiktio iskee ja joillain voi tulla jo päivien käytöstä riippuvuus ja vieroitusoireita. En olisi ikinä jatkanut käyttöä ellei minulta olisi mennyt kyky nukahtaa kokonaan. Siksi minulla ei ole enää mitään hyvää sanottavaa unilääkkeistä.

      Aloitin unilääkkeet paljon lievempään unettomuuteen ja ei olisi tullut itse mieleen aloittaa mutta lääkäri ehdotti minulle niitä.

      • Muovautuvat_aivot

        Mutta oletko miettinyt, että jos aivosi voisi korjaantua ja palautua ennalleen, jos hyvin hiljalleen vähennät ja lopulta lopetat?


      • 6d3y63
        Muovautuvat_aivot kirjoitti:

        Mutta oletko miettinyt, että jos aivosi voisi korjaantua ja palautua ennalleen, jos hyvin hiljalleen vähennät ja lopulta lopetat?

        Aivot voivat kompensoida vaurioita vain rajallisesti.


      • Muovautuvat_aivot
        6d3y63 kirjoitti:

        Aivot voivat kompensoida vaurioita vain rajallisesti.

        Höpö höpö, jos lopettaisit niiden 70-luvun lääketieteen kirjojen lukemisen. On sairasta väittää jollekin, että hänen aivot eivät voisi palautua ennalleen, koska sinä et sitä voi tietää, ja vaikutat käänteisplasebona kielteisesti hänen toipumisennusteeseen. Nykyisin aivojen tiedetään olevat hyvinkin muovautuvat ja uusiutuvat nuorella ihmisellä, toisin kuin vielä pari vuosikymmentä sitten. On myös tieteellinen fakta, että käänteisplasebo, eli se, että ei usko, voi ratkaisevastikkin vaikuttaa tähän korjaantumis- ja uusiutumisprosessiin. Useinhan lääkkeiden aiheuttamat vauriotilat on ajan kanssa tulleita muutoksia. Aivot on siis muokkautuneet lääkkeen vaikutuksesta. Miksi siis aivot eivät siis voisi muokkautua takaisin geenien määräämään suuntaan. Aivoilla on teoreettinen kyky tähän. Ihminen voi paljon vaikuttaa tämän kyvyn aktivoimiseen.

        Toisaalta tuo sinun kommenttisi ei tarkoita mitään, sillä se rajallisuushan voi merkitä mitä vain. Hänen tapauksessaan se rajallisuus voi riittää.


      • Uneton.zombi-

        Uskon että aivoni voi palautua lääkkeistä. en oikein ymmärrä mikä jonkun saa sanomaan toista. Toki olen lukenut, että palautumiseen voi mennä hirveästi aikaa, se voi aiheuttaa hirveästi kärsimystä ja voi olla etten täysin unettomuuttani kykene selättämään, mutta jos oloni olisi edes siedettävä vähemmänkin unen kanssa, olisin tyytyväinen. Tilani heittelee kovasti tällä hetkellä, koska tulee enemmän heikkounisia öitä kuin aiemmin kun oli isompi annos.


      • Muovautuvat_aivot
        Uneton.zombi- kirjoitti:

        Uskon että aivoni voi palautua lääkkeistä. en oikein ymmärrä mikä jonkun saa sanomaan toista. Toki olen lukenut, että palautumiseen voi mennä hirveästi aikaa, se voi aiheuttaa hirveästi kärsimystä ja voi olla etten täysin unettomuuttani kykene selättämään, mutta jos oloni olisi edes siedettävä vähemmänkin unen kanssa, olisin tyytyväinen. Tilani heittelee kovasti tällä hetkellä, koska tulee enemmän heikkounisia öitä kuin aiemmin kun oli isompi annos.

        Oletko hakenut ravintolisistä tukea? Suosittelisin kokeilemaan karnosiinia ja magnesiumia, joista jälkimmäinen kannattaa ottaa ennen nukkumaan menoa. Magnesiumoksidia tai -hydroksidia ei pidä ottaa, sillä ne imeytyvät hyvin heikosti.

        Mites onko pimennysverhoja? Entä häiritseekö äänet unta? On olemassa huomaamattomalta tuntuvia korvatulppia, jotka päästää herätyskellon äänen lävitse.

        Myös tarkalla unirytmillä on iso merkitys, että aivot oppii millon pitää nukkua. Herkässä tilassa olevalla voi biologinen kello mennä solmuun jos pari yötätäkin valvoo yömyöhään. Aivoja nukkumaan opettamisessa on myös hyvin tärkeetä se, mitä tekee ennen nukkumaan menoa. Esim. itse olen herkkä siniselle valolle.


      • Muovautuvat_aivot
        Muovautuvat_aivot kirjoitti:

        Oletko hakenut ravintolisistä tukea? Suosittelisin kokeilemaan karnosiinia ja magnesiumia, joista jälkimmäinen kannattaa ottaa ennen nukkumaan menoa. Magnesiumoksidia tai -hydroksidia ei pidä ottaa, sillä ne imeytyvät hyvin heikosti.

        Mites onko pimennysverhoja? Entä häiritseekö äänet unta? On olemassa huomaamattomalta tuntuvia korvatulppia, jotka päästää herätyskellon äänen lävitse.

        Myös tarkalla unirytmillä on iso merkitys, että aivot oppii millon pitää nukkua. Herkässä tilassa olevalla voi biologinen kello mennä solmuun jos pari yötätäkin valvoo yömyöhään. Aivoja nukkumaan opettamisessa on myös hyvin tärkeetä se, mitä tekee ennen nukkumaan menoa. Esim. itse olen herkkä siniselle valolle.

        Alla kerrotkin näimä noihin johonkin kohtiin liittyen.


      • tv627

        Ensin kirjoitat: "Oli hupaisaa että lääkäri tuntui mielummin määräävän minulle tällaista myrkkykoktailiyhdistelmää josta olo aamulla oli aivan hirveä kuin pelkkää unilääkettä".

        Mutta sitten jatkat: "Haluan sanoa varoituksen sanan unilääkkeistä! Ne voivat viedä kyvyn nukkua kokonaan kun niitä käyttää liian pitkään säännöllisesti".

        Eli eiköhän se lääkäri kirjoittanut sitä Ketipinoria aluksi juurikin siksi että tiesi unilääkkeisiin liittyvistä ongelmista.


      • Uneton.zombi-

        Joistakin ravintolisistä olen saanut kehnoja vaikutuksia tässä vähennysvaiheessa. Ennen magnesium rauhoitti, mutta nyt sitä ei tapahdu. Joistakin lisäravinteista olen saanut ahdistuksen lisääntymistä, joten en ole ollut oikein innokas kokeilemaan mitään. Yritän terveellisellä ravinnolla parantaa oloani ja kuten kirjoitin, sillä mitä syö ennen nukkumaanmenoa, on väliä. Yritän syödä terveellisiä rasvoja ja saada tarpeeksi ravintoaineita, jotta ne tukisivat aivojeni palautumista. Kalaöljyä käytän lusikallisen päivässä. Maitohappobakteereita käytän auttamaan suotuisaa bakteerikantaa suolistossa. D-vitamiinia käytän talvisin. Melatoniinia otan tukemaan unta. Siinä tehokkaaksi havaitsemani lisäravinteet.

        En suosittele myöskään Ketipinoria enkä näe että se olisi turvallinen lääke sekään. Minulla kyseinen lääke aiheutti sekavan olon, levottomat jalat, krapulaisen olon ja ei edes vienyt minua uneen ilman unilääkettä. Eiköhän tuohonkin lääkkeeseen sisälly myös omat ongelmansa. Kyllä se niin vain on että muuta pitkällä tähtäimellä turvallista keinoa hoitaa unettomuutta ei ole kuin lääkkeettömät keinot. Lääkkeet aiheuttaa aina tottumusta, jopa addiktiota ja haittaa normaalia univalverytmin säätelyä. Ja kun niistä yrittää päästä eroon, ei tule uni ilman lääkettä.


    • boltsi.turtunut

      Yritin 2 kuukautta irti unilääkkeistä. En päässyt. Valvoin vuorokausia, sitten oli taas pakko ottaa unilääke, että sai yhden yön nukutuksi, että jaksoi taas valvoa ja taas unilääke yhdeksi yöksi ja taas valvomista ja sitä rataa. Mirtatsapin aiheutti rajut sydänhäiriöt, en voi sitäkään käyttää.
      Ei hajukaan, mikä voisi auttaa. Pääkään ei kestä oikein mitään lääkitystä enää, tuntuu että menee taju.
      Kannattako vaihtaa toiseen vaikuttavaan aineeseen pienellä annoksella ja sitten yrittää irti siitä ?

      • un-eton.zombi

        Minä olen hitaasti pistänyt annosta pienemmäksi tahdilla 10 prosenttia kuukaudessa. Minulla ei ollut mitään hoppua vaan totutan nuppini vähenevään annokseen rauhassa. Ongelma on että minun lääke on lyhytvaikutteisempi jolloin pitoisuus saattaa heittelehtiä pitkin vuorokautta. Vaikeaahan se teknisesti on saada noin pieniä murto-osia lääkkeestä mutta olen kehitellyt konstit nettipalstojen avulla.
        Olen itse havainnut lääkkeettömät keinot suht hyväksi hoitokeinoksi unettomuuteen vähenevän annoksen kanssa. Olen saattanut jopa säpsähtää illalla uneen hetkeksi kun oikein rentoutan itseni, mutta olen vain hetken unessa. Yritän alkaa ajoissa rentoutumaan, kun kehoni on jotenkin menettänyt lääkkeiden myötä sen että se ilmoittaa luontaisesti väsymyksestä. Jos unettomuus pääsee pahemmaksi, tulee ylikierrokset eikä pää oikein sammu millään.

        Yritän siis pitää säännöllistä päivärytmiä ja harrastaa kevyttä liikuntaa. Päivisin kun olen väsy, menen pimennettyyn huoneeseen monesti makaamaan puoleksi tunniksi. En saa unta mutta lähellä se on. Siinä totutan myös kehoani nukahtamaan luonnollisesti. Luonnollinen on sana jota ei voi riittävästi painottaa kun alkaa hoitaa itseään reseptilääkkeiden jälkeen ja yrittää palauttaa kehoa takaisin luontaiseen tilaan ilman keinotekoista kemiallista unen säätelyä.

        Melatoniinia otan hyvin pientä annosta, 0,5 mg n. 1,5 tuntia ennen unipilleriä. Syön illalla hiilaripitoista ruokaa joka pitää verensokerin tasaisena ja voi edesauttaa unen saantia. Googlella löytää tämmöisiä ruokia. Riittävä syöminen on a ja o siinä ettei heräile pitkin yötä. Olen herkkä verensokerin romahduksille.

        Kännykkää en räplää kahteen tuntiin ennen nukkumaanmenoa ja vältän muitakin ruutuja, jotka virkistää. Huolehdin että huone on pimennetty ja viileä. Säpsähdän helpolla hereille joten korvatulpat on pakko olla.

        Itsensä rentouttaminen on tärkeintä. Minulle sopii hyvin vaikka rentoutusnauhan kuuntelu. Tai meditaatio jossa vaan pyrin rentoutumaan.

        Heräilen nykyään usein yöllä jolloin pieni snäksi voi auttaa nukahtamaan, puolikas banaani on hyvä. Syön sen ja palaan heti petiin. On oltava ressaamatta unen saannista liikaa, sillä se ei hyödytä ainakaan psykologisesti unen saantia.

        Onhan tämä melkoista värkkäystä verrattuna aikaan kun vain nukahti ilman sen kummempaa.


      • uneton.zombi-

        Jos tulee uneton yö, ja en kykene toimimaan, onneksi usein seuraava yö yleensä on ollut parempi. Kun huonoja öitä tulee useita putkeen, on hyvin hankala olo.


    • mitä-mieltä-olette

      Unilääkkeiden pitkän käytön jälkeen ei tunne koskaan ollenkaan enää unisuutta.
      Hyvin väsyneeksi voi tuntea itsensä, mutta ei nukuta, ei edes haukotuta. Ei tietoakaan unesta.
      Onkohan unilääke puuduttanut toimimattomaksi jonkun aivojen osan tai aineen, joka saa nukahtamaan ja ihmisen uniseksi ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe