Kuin korkealla komentosilta

Onko tietoa kuin korkealla Silja Serenaden/Symphonyn komentosilta on meren pinnasta. Noin 30 metriä sen täytyy olla. Entä Mariellan.
Ilmianna
Jaa

25 Vastausta



Riippuu syväyksestä.
Ilmianna
Jaa
Serenaadi on n .55m korkea,vesirajan alla reilut 7m, korsteeni n.17m, bryga on n.30m korkeudella merestä.
Ilmianna
Jaa
Miten bryga voi muka olla noin leveä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Leveä, kuka missä leveydestä mainitsee?
Noistakin laivoista on aika hyviä sivuprofiilikuvia yms. olemassa jopa netissä, niistä pystyy esim. pituuteen suhteuttamalla tuollaisen alle metrin tarkkuudella mittaamaan ja laskemaan. Ja vähän tilanne tietysti "elää" sen mukaan paljonko on lastia ja tankeissa öljyjä, vesiä, varastoissa naudanlihoja ja viinoja! Eläminen rajoittunee enimmilläänkin noin puoleen metriin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Siis puoli metriä? Ei voi pitää paikkaansa koska matkatavaratkin, ainakin talvella painaa monta tonnia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Tulitko ajatelleeksi että esim. Serenaden ja Symphonyn bruttovetoisuus on luokkaa 58000 tonnia? Suhteuta tuohon niiden matkatavaroiden paino vaikka talvella, mitä huomaat? Alukset voivat lastata noin 60 rekkaa, mitä ne painavat kun enin osa on lastissakin, yksi rekka painaneen lasteineen helposti 50- 70 tonnia jne., täältä sitä painoa tulee jos on tullakseen! Ainahan voidaan tietysti arvioida, kun laivojen ulkomitat suhteellisen tarkasti tiedetään, paljonko vettä syrjäytetään jos laivoja syväys lisääntyy puolella metrillä!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Pienen laskeskelun tulemaa: Jos nuo laivat lastaisivat vain rekkoja sen mitä mahtuu, ja kaikki rekat olisivat lastissa, alusten syväys kasvaisi tuon seurauksena juuri noin puoli metriä. Ei sentin tarkkuudella mutta suuruusluokaltaan riittävällä tarkkuudella. Tuollaista tuskin usein tapahtuu, osa autoista on kevyempiä pikkuautoja eivätkä ehkä kaikki mukana olevat rekatkaan ole maksimilasteissaan ainakaan painon suhteen.
Jos matkustajia olisi esim. 2000, ja heillä matkatavaroita keskimäärin 20 kg/hlö, lisäisi kaikkien matkatavaroiden paino laivan syväystä 5- 6 mm! Siis viisi- kuusi millimetriä!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eihuippaa kirjoitti:
Tulitko ajatelleeksi että esim. Serenaden ja Symphonyn bruttovetoisuus on luokkaa 58000 tonnia? Suhteuta tuohon niiden matkatavaroiden paino vaikka talvella, mitä huomaat? Alukset voivat lastata noin 60 rekkaa, mitä ne painavat kun enin osa on lastissakin, yksi rekka painaneen lasteineen helposti 50- 70 tonnia jne., täältä sitä painoa tulee jos on tullakseen! Ainahan voidaan tietysti arvioida, kun laivojen ulkomitat suhteellisen tarkasti tiedetään, paljonko vettä syrjäytetään jos laivoja syväys lisääntyy puolella metrillä!
"...bruttovetoisuus on luokkaa 58000 tonnia? Suhteuta tuohon niiden matkatavaroiden paino vaikka talvella,..."

Menee puurot ja vellit iloisesti sekaisin kesällä ja talvella;) GT on tilavuusmitta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
GT_58376 kirjoitti:
"...bruttovetoisuus on luokkaa 58000 tonnia? Suhteuta tuohon niiden matkatavaroiden paino vaikka talvella,..."

Menee puurot ja vellit iloisesti sekaisin kesällä ja talvella;) GT on tilavuusmitta.
Muuttako se tilannetta olennaisestikin? Et sitten kuitenkaan osaa vastata itse aloittajalle yhtikäs mitään et talvella et kesällä!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hyvääpuuroa kirjoitti:
Muuttako se tilannetta olennaisestikin? Et sitten kuitenkaan osaa vastata itse aloittajalle yhtikäs mitään et talvella et kesällä!
No ei tietenkään, ainahan tonnit ja kuutiot ovat samoissa laskelmissa.
Minä vastasin aloittajalle, jopa melko ymmärrettävästi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Löysin sellaisen tiedon että komentosillan lattian korkeus kölistä on noin 39 metriä eli noin 32 metriä meren pinnasta koska syväys on 7.1 metriä. PS. Tuo toinen "281" on joku sählääjä, lieneekö sama joka sählää tähtitiedepalstalla.
Ilmianna
Jaa
Esim. saman kokoluokan Silja Europassa tuo etäisyys, tai korkeus, miten halutaan sanoa, on komentosillan ikkunoiden puoliväliin noin 25,4 metriä, lattiaan noin 24 metriä. Serenadessa ja Symphonyssä on hieman eroa Europaan, mutta peräti 32 metriä vaikuttaa liioitellulta. Jatketaan ihmettelyä!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ovat ne kuin ovatkin, Serenade ja Symphony, noilta vaiheilta Europaa useita metrejä korkeampia, mittaamalla ja laskemalla sain tulokseksi noin 31,4 metriä, tosin Europasta löysin helposti suuremman ja paremman profiilikuvan. Ensinmainittujen komentosillat sijaitsevat ihan eri tavoin tötterömäisemmin ylhäällä, eron näkee jo ihan niistä vesillä otetuista kuvista!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Eikö tuo tulisi mitata lastimerkistä eikä kölistä? Ja miten on veden suolaisuuden laita? Näin ainakin meille Effoalla seiskytluvulla samaa asiaa oikein mittanauhalla ihmeteltiin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Siis kertomani mitat ovat noin- mittoja vesiviivalinjasta, täyteen lastattuina ja tankattuina ko. mitat pienenevät hieman. Kölistä mitattuna lukemat ovat sitten ihan toiset, ja ne jopa taidetaan laivojen teknisten perustietojen yhteydessä mainita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Europa on kuitenkin Itämeren korkein, ainakin autokannelta mitattuna.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Luitko aloittajan kysymystä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Paremmin kuin sinä.
Ilmianna
Jaa
Mielenkiintoista toisen nimimerkin käyttöönotto, jätän tästä ilmoituksen ja kysymyksen ylläpidolle!
Ilmianna
Jaa
Taidat kertoa kuitenkin itku kurkussa äidillesi, sen verran reppanalta vaikutat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Äidiltä joka on ollut haudassa pian 30 vuotta?
Minunlaiseni reppanat ovat ihan sitä varten olemassa, että sinunlaisesi paremmat ihmiset voisivat olla niiiiiiiiiin paljon parempia. Kun ihminen alkaa nimitellä toisia, hän itse asiassa kertookin itsestään, mitäköhän hän kertoo?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Reppana olet. Säälittävä häviäjä. Uskottava se on...
Ilmianna
Jaa
Näin on, uskomaton pelle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ovatkohan nämä toisten halventajat olleet ikinä merellä? Alkuperäinen kysymys oli asiallinen. Sitten pienten epätarkkuuksien esittäjät kertovat tuota korkeutta milloin mistäkin. Mikäpä siinä.
Joiltakin alkuperäinen kysymys on unohtunut de fakto ja kun siitä huomautetaan, niin tulee tuota sopimatonta kommentointia. Ei ole merimiesten eikä laivojen rakentajien mielipiteitä. Tai muiden asiaa ymmärtävien.

On valitettavaa, että sopimaton toisten mollaaminen nousee tälläkin palstalla hyvin usein esiin. Ehkä noita henkisiä hiertymiään on kiva täällä purkaa?

Käykääpä joskus merimiesten tapaamisissa vaikka ette merimiehiä olisikaan. Siellä huomaatte entisten ja jopa vähäisten nykyisten merimiesten olevan vallan kelpoa porukkaa. Usein niihin tapaamisiin ei ole estettä tulla mukaan myös "ulkopuolisia" ihmisiä.

Olisi kiva lukea tätäkin palstaa, jos keskustelu olisi rakentavaa, muistelevaa, nykyisyyttä kertovaa ja rakentavassa mielessä kirjoitettua.

Eikö?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
EI!
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kuin korkealla komentosilta

Onko tietoa kuin korkealla Silja Serenaden/Symphonyn komentosilta on meren pinnasta. Noin 30 metriä sen täytyy olla. Entä Mariellan.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta